Vad är det mest udda du packat på cykeln?

@aben har nog lite att berätta här... ;) han transporterade hem en hel Miyata i delar + massa tillbehör från Eslöv till Trelleborg (ca 7 mil) på sin Nishiki...
Haha, inte Nishiki utan en Monark :)

Har inte så mycket att komma med, mest "udda" är nog 40 kg renkött på pakethållaren och det är ju inget konstigt.

Gjorde lumpen på I12 i Eksjö som granatgevärsskytt på ett cykelskyttekompani. Blev alldeles för många mil med granatgeväret på pakethållaren, vilket var ett tungt elände, dessutom fick man vinkla ut benen en del. Men man lärde sig snabbt att slänga upp vapnet på plutontraktorns kärra o och granattuberna tömdes o fylldes med äpplen o annat bra att ha. Också en intressant cykelupplevelse att reptolka bakom traktorn på isiga småvägar.
Siste man på repet kunde enkelt bromsa ner hela gänget i diket om det gjordes i en kurva.

Två säckar kompostgödsel på paketarn. När jag gav mig iväg hade jag pakethållarbreddare. De var borta när jag kom fram.
En fyra meters stege har jag haft flera gånger. Hänger litet på styret men mest i handen.
När jag skulle jobba för hembygdsföreningen hade jag lie och räfsa och... på cykeln, men det gick inge ba'. Framgaffeln är fortfarande aningen skev.
Den där bilden med hund i ryggsäck var kul! Har funderat på att ta katten med, när jag ska till veterinären, men ville inte riskera blod på kedjan.

Fullstor westerngitarr på ryggen när jag skulle på dejt. En annan intressant övning är att transportera en annan cykel genom att hålla den i styrstammen och "cykla i bredd" med den. Vem håller längdrekordet i den disciplinen?
13km är mitt rekord för den manövern. Ganska stabilt men det gäller att ha en hyfsat lätt cykel att hålla i känns det som..

En gång köpte jag en gigantisk fiskehåv och fraktade hem den fastspänd på ryggsäcken. Killarna i fiskebutiken bara tittade utan att röra en min. En annan gång köpte jag en batteridriven häcksax som jag surrade fast på ryggsäcken. Det såg också rätt festligt ut.

Skulle handla en toalettpappershållare på Ikea och givetvis cyklar man dit. Tog med en ryggsäck att transportera den i. Ryggsäcken visade sig vara för liten så hållaren stack upp rätt långt.
När jag började cykla lade den sig till rätta på ryggen och slog mig i nacken, på hjälmen, så jag inte kunde hålla upp huvudet.
Fick cykla de 8 kilometrarna med huvudet framåtböjt stirrandes ner på vevpartiet.

När man är bilfri gubbe med odlingslott. Var helt okej att cykla med efter att baxat det upp för grusgången vid Hammarbybacken.

20180422_173633-s.jpg

Varit många olika grejer. Men körde hem en ny dammsugare(i kartong) från bäckebol till ca kungsladugård(både i göteborgs-området), för kanske 15 år sedan. Hade kartongen omväxlande på röret och styret. Utan spännband. Den var för stor för att ta på pakethållaren. Var lite halvmeckigt och kanske inte supertsmart, men funkade.

Kört mycket skräp till tippen också. Delat ned större grejer i mindre, och tryckt ner i mina biltema-väskor.
Väldigt smidigt om man ska till tippen. Ingen kö in, eller kostnad för att komma in. När man ej har bil och det är svårt att skaffa skjuts.

13km är mitt rekord för den manövern. Ganska stabilt men det gäller att ha en hyfsat lätt cykel att hålla i känns det som..
Ja. Man får byta cykel så man sitter på den tyngsta.
Mitt rekord är nog ungefär en mil i stöten.
Senast jag köpte en cykel var det bara en (lastcykel)ram så jag hängde lådan på pedal och en spetsig stickaxel och promenerade hem istället.

Ja, det var sant, men det har jag redan beskrivit: 195? cm kompis stående på minicykelns pakethållare, från Resecentrum genom Vallaskogen i Linkeboda.

Krävs det nån viss mini-snittfart, måste det vara asfalterad tätort och måste det vara strikt civilt? Om inte kanske Viet Minh och general Giap kan platsa i vintage/ långdistans/ djungel/ tungviktsklassen?

En barncykel hängandes på styret och en annan rullandes bredvid - det var en utmaning när man skulle växla framväxeln och var tvungen att flytta handen till "fel" sida av styret!
På cykelkärra (byggd av baksidan på en gammal trehjuling) har det transporterats både byggmaterial, lådbil (med kompis i!), stationär dator med bildskärm och laserskrivare... Vad gjorde man inte för att få hem saker innan man hade körkort?

Skulle handla en toalettpappershållare på Ikea och givetvis cyklar man dit. Tog med en ryggsäck att transportera den i. Ryggsäcken visade sig vara för liten så hållaren stack upp rätt långt.
När jag började cykla lade den sig till rätta på ryggen och slog mig i nacken, på hjälmen, så jag inte kunde hålla upp huvudet.
Fick cykla de 8 kilometrarna med huvudet framåtböjt stirrandes ner på vevpartiet.
Aero ?

Tillbaka
Topp