Vad är det som är löst på den här styrestammen?

Cykel_2

Medlem
?

När jag cyklar så känns det rangligt och löst fram på styret här. Och som ni kan se på videon är det möjligt att rucka på styrröret liksom.

Jag testade att spänna åt skruvar i starnut och de där på sidorna precis under starnuten men det hände inget.

Ser det ut som att något är fel här? Och vad heter grejen jag eventuellt behöver köpa/byta?

?

När jag cyklar så känns det rangligt och löst fram på styret här. Och som ni kan se på videon är det möjligt att rucka på styrröret liksom.

Jag testade att spänna åt skruvar i starnut och de där på sidorna precis under starnuten men det hände inget.

Ser det ut som att något är fel här? Och vad heter grejen jag eventuellt behöver köpa/byta?

Du behöver nog spänna styrlager . Lossa skruvar på styrstam, ta bort locket längst upp, där under finns en till skruv som du behöver dra åt tills det inte glappar längre . I värsta fall behöver du nytt lager .

Naaaeeealltsåtyvärr, du får hälsa din sambo att "grabbarna på internet" säger att den är helt körd. Ny cykel som gäller.

Det var så länge sen, men jag tycker mig ana att gaffelröret - det som hjulet sitter i - inte bottnar i styrröret.

Kan inte se videon men om din lösning skulle vara annan än nedanstående skulle jag bli extremt förvånad:

1. Lossa de två skruvarna på styrstammen.

2. Dra åt starnutskruven precis tills gaffeln slutar glappa, men inte så att den börjar gå trögt. Kollas enklast genom att stå över cykeln, låsa frambromsen och gunga cykeln framåt-bakåt.

3. Dra åt de två skruvarna på styrstammen (inte för löst, inte för hårt - brukar anges till 5-6Nm).

Färdigt!

Kanske starnuten är lite skev för när jag skruvar neråt sätter den sig såhär:

Konstiga med starnuten är att den verkar ha släppt i gängan eller något som det ser ut här också. Ingen aningen om jag borde klippa sönder hela top-starnuten med bultsax och försöka träda in en ny där ?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    302.2 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
Det spelar ingen roll men det ser också ut som röret är för långt i relation till stam + distans. Säkerställ att det är 3mm från stam ner till rör.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp