Vad är detta för del och hur rengör jag den bäst?

bajskorv

Medlem
Hej allesammans!

Jag har fått gräs i den hära delen. Kan ni snälla hjälpa mig?

1. Vad heter delen?

2. Hur tar jag lättast isär den för att få bort gräset?

3. Kan ni snälla länka någon video där man ser hur det går till?

mvh,
bajskorv

Bilagor

• Screenshot 2021-09-01 at 10.14.25.png
    Screenshot 2021-09-01 at 10.14.25.png
    1.1 MB · Besök: 241
Oftast behöver man inte skruva bort något heller för att få bort gräset. Dra lite i grässtrået samtidigt som du snurrar trissan bakåt. Ryck och slit lite. Gräs är inte så hållfast...

Om gräset verkligen sitter fast går det ju att enkelt skruva av trissan, sitter med en genomgående skruv. 2,5 mm insex gissningsvis.

och ett tips kan vara att haka av kedjan fram eller på annat sätt undivka att man har spänning på bakväxeln när du skruvar loss skruven.

Och dra inte för hårt vid återmontering. Det är en fin gänga i aluminium, så lätt att dra sönder.
Men som sagts, det räcker oftast att använda fingrarna och/eller en pinne för att få bort gräset.

Pilla bort det bara?
Hålla en trasa emot med en stor skruvmejsel och veva runt svarvar bort smuts orsakat av wet-lube. Plocka av hjulen för rengöring låter lite överambitiöst och dessutom vette tusan hur många gånger man kan göra det innan gängorna vissnar. Ofta sitter skruven med låsvätska.

Hålla en trasa emot med en stor skruvmejsel och veva runt svarvar bort smuts orsakat av wet-lube. Plocka av hjulen för rengöring låter lite överambitiöst och dessutom vette tusan hur många gånger man kan göra det innan gängorna vissnar. Ofta sitter skruven med låsvätska.
Då ger man gängan en liten droppe låsvätska ?
Nå ibland sitter just gräs som fan och då är det ju enkelt att skruva av eländet. Ger ju oerhört friktion och massor ned wattförluster ?. Men visst går det oftast att veva baklänges och dra i stråna samtidigt.

Då ger man gängan en liten droppe låsvätska ?
Nå ibland sitter just gräs som fan och då är det ju enkelt att skruva av eländet. Ger ju oerhört friktion och massor ned wattförluster ?. Men visst går det oftast att veva baklänges och dra i stråna samtidigt.
Jo. Körde lite gubbcross förr och halva gräsmattor i bakväxeln var intressanta att få bort....

Har inte nästan alla kedjor med snabbkoppling numera? Lyft av kedjan framme vid kransarna/klingorna först, och dela sedan kedjan vid snabbkopplingen. Gissningsvis behöver du en liten snabbkopplings-tång.

Man kan ju annars bränna bort skräpet med en nukleär brasa?!

Visa bilaga 510140
Och resultatet av det är som jag var inne på i en annan tråd att alla som cyklar på elcyklar och som har elektroniska växlar blir ståendes som fån då all elektricitet slås ut.. Men har du några belägg för att TS verkligen får bort gräset från trissa?

Och resultatet av det är som jag var inne på i en annan tråd att alla som cyklar på elcyklar och som har elektroniska växlar blir ståendes som fån då all elektricitet slås ut.. Men har du några belägg för att TS verkligen får bort gräset från trissa?
Nej tyvärr. Det är så svårt att få till test på sådant nu. Ont om kärnvapen nu i nätbutikerna. Covid relaterat kanske? Blir bättre tillgång 2022?

Kanske bara pilla med en trasa är rätt bra ändå?

fan, jag borde kanske serva min gamla 9s.. den har verkat lite ledsen se senaste veckorna. Väldigt oväntat då den fungerat fint i 20 år....

Tillbaka
Topp