Vad är detta för en Crescent Mtb?

Sabayonne

Aktiv medlem
Hej allihopa jag som helt nybörjare behöver er hjälp att utröna vad för modell och vilken årsmodell denna Crescent har. Har läst en tid men inte registrerat mig förrrens rätt nyligen.
Har letat runt här och på nätet men inte hittat rätt modell på cykeln.
Den liknar ju lite en Balder eventuellt fast det står inget namn alls på övre ramröret, bara MTB... Kan dekalen med namnet ramlat bort? Eller har det aldrig funnits någon?
Var sitter ramnumret och går det att läsa ut något av det, modell, årsmodell tex?
Provat den lite i skogen på stig men det är ju stelt både bak och fram. Går det att sätta på en dämpad gaffel? Eller borde jag sälja av med den och spara till en annan MTB? Vad kan den var värd isf? Tycker den är rätt trevlig att pendla med ändå. Nybörjare på pendling med för den delen, har inte cyklat sedan jag var barn ?
Btw,är ramen för låg för mina 192cm om jag behöver ha sadeln så högt? Ser ju lite lattjo ut.
Utifall jag borde ha postat i befintliga Crescent tråden ber jag om ursäkt, isf kanske nån snäll moderator flytta tråden?
Tack på förhand.

Bilagor

• IMG_1449.JPG
    IMG_1449.JPG
    307.3 KB · Besök: 405
  • IMG_1440.JPG
    IMG_1440.JPG
    274.8 KB · Besök: 246
  • IMG_1442.JPG
    IMG_1442.JPG
    264.5 KB · Besök: 220
  • IMG_1448.JPG
    IMG_1448.JPG
    318 KB · Besök: 316
  • IMG_1443.JPG
    IMG_1443.JPG
    195.5 KB · Besök: 176
  • IMG_1441.JPG
    IMG_1441.JPG
    275 KB · Besök: 231
Modell är nog generisk bara. Oväsentligt.
Funkar säkert att pendla med, men inget skogsåka med. Inte heller värt att försöka sätta på dämpad gaffel.

Kan tänka mig att den är från mitten av 90-talet. Påminner väldigt mycket om en cykel en polare till mig skaffade när vi började plugga på universitetet 1994.

Om du tycker att cykeln är bekväm och okej att pendla på så behöver du inte fundera så mycket på om den är i rätt storlek. Funkar det så är det väl bara att köra vidare. Jag har en gammal MTB från 90-talet med stel gaffel som jag använt som pendlare och det duger de alldeles utmärkt till men för cykling i skogen är det nog bättre att lägga pengarna på något modernare.

Beroende på vad du har för underlag längs pendlingen kanske du kan slänga på ett par mindre mönstrade däck till våren. Bor du i närheten av Örebro och behöver dubbdäck har jag en uppsättning nästan oanvända Schwalbe Marathon Winter du kan få köpa till bra pris.

Tack så mycket för alla svar! :)
Om det skulle vara en Orion som planetx tror, hur kommer det sig att den inte har en Orion dekal (eller nån namndekal)? Går det att avgöra vad det är för modell med säkerhet??
Om jag hittar nåt ramnummer (var sitter det?) kan man då isf få fram årsmodell och modell? jmfr med tex serienummer på Electrolux vitvaror där man enkelt ser tillverkningsår?
@Marr, med generisk menar du en lågpris, lågspecad modell? typ säljas på coop stormarknad eller biltema?
Är det ens en Mountainbike eller bara märkt MTB för att det ser fränt ut?
Bonzo jag bor utanför Norrköping PMar dig ang däck.
Vad snabba ni är på att svara! :) Tack för hjälpen!

MTB:er såg ut så där runt -00. Dom skulle ha "racer-geometri", dvs smalt styre och låga som satan fram. Kolla in t.ex en Crescent Gram från -99, det tuffaste som fanns på den tiden:

2084-gram.jpg

Vilken hoj, ram i titan och även lack i titan! Fint skall det va :)
Så Lars gissar du att min är från 00-talet då eller?
Brukade Crescent släppa lågbudget hojar som inte fick nåt namn (bara en MTB dekal)?

Nej, det är 90 tal, skulle jag tro.
De flesta Crescent är lågbudget, det är ju den stora massan, sedan gjorde de några få toppmodeller i små serier, precis som nuförtiden, om jag minns rätt.

frid!

Senast ändrad:
Som sagt. 90-talare av budgetmodell. Funkar fint att pendla kortare sträckor och att åka och köpa glass, men inget vidare i skogen. Värde ~500:-. Har själv en GT av liknande årsmodell och stil. Skönt med en cykel som inte är så stöldbegärlig.

Miracle sa:
Nej, det är 90 tal, skulle jag tro.

frid!
+1
Definitivt 90-tal. Som jag skrev ovan såldes den där modellen, och framförallt färgen, runt 94-95. Utöver min polares minns jag flera crescents av det där stuket och med den färgen från den tiden.

Jag köpte en billigare Freke -94 -95 och den hade "riktig" styrstam.
Antigen är den äldre eller så beror det på budgetmodellen.

Sabayonne sa:
Provat den lite i skogen på stig men det är ju stelt både bak och fram. Går det att sätta på en dämpad gaffel? Eller borde jag sälja av med den och spara till en annan MTB? Vad kan den var värd isf? Tycker den är rätt trevlig att pendla med ändå.
Din cykel har inget gemensamt med en mtb. Använd den som billig transport eller sälj för 500 kr.
Vill du cykla i skogen, köp en NY mtb årsmodell 2019, kostar från 12000 kr.
T.ex. Sentier 29 VR i ramstorlek XL.
Finns hos Wiggle.se

Hej och tack för alla svar.
Jo jag misstänkte att MTB bara var "dekal trim" på ramen ;)
En undran hm vad är en "riktig" styrstam?

Sixten Fors sa:
Sabayonne sa:
Provat den lite i skogen på stig men det är ju stelt både bak och fram. Går det att sätta på en dämpad gaffel? Eller borde jag sälja av med den och spara till en annan MTB? Vad kan den var värd isf? Tycker den är rätt trevlig att pendla med ändå.
Din cykel har inget gemensamt med en mtb. Använd den som billig transport eller sälj för 500 kr.
Vill du cykla i skogen, köp en NY mtb årsmodell 2019, kostar från 12000 kr.
T.ex. Sentier 29 VR i ramstorlek XL.
Finns hos Wiggle.se

Sicket snack. Det är en mtb!
En sån vi körde mtb-vättern med på 90-talet. Det gick alldeles utmärkt, även om jag själv var kass och vurpade lite.
(dock är den kanske inte lämplig för typ DH)

Som många säger - enklare modell från mountainbikens heydays i mitten av nittiotalet (Bakåttramp! Många växlar! Ordet ”MTB”!). Säkert en alldeles utmärkt brukscykel (med praktiskt låg gravitation gentemot tjyvar), men inget vidare för mer inspirerad cykling.

Hjälp! 2100 kr för vad? 25 år gammalt skrot värt 250 kr? Cykeln har i princip inget värde mätt i pengar, men den går att säkert att använda som brukscykel till/från korvkiosken, tågstationen etc.

2100kr för den.... Får du det eller ens nåt i närheten så grattis!! Men det finns ju folk utan någon koll alls så man vet ju aldrig!

vi har en likadan blå crescent i garaget inköpt till ett av barnen runt -95. nypriset var kring 2000, dvs billigast tänkbara.

ändå har cykeln stått emot bra, och är ganska lätt för vad den är. med rätt sorts lättrullande däck en användbar pendlare, stöldfri och bra.

med slitdelar i hyggligt skick vore den väl värd en sjuhundring, ungefär samma som en nystulen damtralla går för på blocket.

Klart den är värd ca 800!
Men varför inte testa på 2200 för den jonnen.
Jag sålde en risig GT för 800....och det gick ju bra...

Köper hellre en begagnad Gt än billigast tänkbara crescent från -95.
Är inte motståndare till crescent men håller mig gärna till den övre skalan, rimfaxe ,Ultima o gram.

vi har en likadan blå crescent i garaget inköpt till ett av barnen runt -95. nypriset var kring 2000, dvs billigast tänkbara.

ändå har cykeln stått emot bra, och är ganska lätt för vad den är. med rätt sorts lättrullande däck en användbar pendlare, stöldfri och bra.

med slitdelar i hyggligt skick vore den väl värd en sjuhundring, ungefär samma som en nystulen damtralla går för på blocket.
Är det något ni har kvar? Hade en sån som barn och skulle gärna få tag i en igen ?

Tillbaka
Topp