Vad är detta?

Vad är detta?
Efter lite passivt häng på forumet så är det dags för första tråden. Känner mig lite novis och hoppas inte bli allt för hårt dömd av min okunskap.
Jag har precis bytt upp mig från cykel med fälgbroms och snabbfästen till en med diskbroms och genomgående axel.
Längst ut på den bakre genomgående axeln sitter en mutter/hylsa på varje sida. De fäster i axeln med en 5mm hex. Vad fyller de för syfte? De håller inte i axeln på något sätt. Är det från att de stått på ett stand i butiken eller för att fästa skärmar? Känner mig dum.

Bilagor

• IMG_20251110_185150464.webp
    IMG_20251110_185150464.webp
    110.4 KB · Besök: 117
  • IMG_20251110_185138664.webp
    IMG_20251110_185138664.webp
    128.1 KB · Besök: 99
Vad är detta?
Spännande. Är den begagnad? Jag gissar på att den har suttit på en trainer innan och att den vanliga axeln gått sönder, och då fått traineraxeln permanent istället. Antingen det eller någon form av lås i form av en ”lock nut”.

Märkt att det bästa sättet att få bra svar här är att killgissa för då kommer alltid någon in och rättar en.

Vad är detta?
Haha. Nej cykeln är från butik, tcm. Okej, men vadå, ska man höra av sig till dem då, fungerar den sämre än en vanlig axel? Känns konstigt att det skulle vara till en trainer, har en kickr Core och det är ju inte direkt så den vilar på axeln. Känns lite vekt att typ en m⁴ bult skulle bära belastningen på en trainer, eller?

Vad är detta?
Haha. Nej cykeln är från butik, tcm. Okej, men vadå, ska man höra av sig till dem då, fungerar den sämre än en vanlig axel? Känns konstigt att det skulle vara till en trainer, har en kickr Core och det är ju inte direkt så den vilar på axeln. Känns lite vekt att typ en m⁴ bult skulle bära belastningen på en trainer, eller?
Vet ej. Dra ur axeln och kolla vad det står på. Dom där skruvhuvudena ser avtagbara ut, annars hade jag förväntat mig att dom hade varit en solid del med bultskallen i mitten.

Vad är detta?
OM det är en traineraxel så ja, då är den ofta både tyngre än en vanlig och av lägre kvalité. Men oftast funktionsduglig ändå.

Eftersom det är från en pålitlig kedja som TCM lär det dock INTE vara fallet här. Vad är det för modell och märke på cykeln? Om du googlar på den, ser det likadant ut på cyklarna du får upp då?

Vad är detta?
OM det är en traineraxel så ja, då är den ofta både tyngre än en vanlig och av lägre kvalité. Men oftast funktionsduglig ändå.

Eftersom det är från en pålitlig kedja som TCM lär det dock INTE vara fallet här. Vad är det för modell och märke på cykeln? Om du googlar på den, ser det likadant ut på cyklarna du får upp då?
Jag har tagit av den och bakhjulet. "Innanför" sitter en axel som skruvas ur med en grövre hex.
Det är en cannondale synapse och nej, det ser inte så ut på andra bilder på nätet. Därför jag tänkte om det var något som gjorde den skulle stå i ett stand. Bor inte nära tcm men får höra av mig till dem å fråga. Konstigt ändå.

Vad är detta?
Jag har tagit av den och bakhjulet. "Innanför" sitter en axel som skruvas ur med en grövre hex.
Det är en cannondale synapse och nej, det ser inte så ut på andra bilder på nätet. Därför jag tänkte om det var något som gjorde den skulle stå i ett stand. Bor inte nära tcm men får höra av mig till dem å fråga. Konstigt ändå.
Jaja men du har alltså genomgående grövre axeln och dessa silvriga bultskallar är för en mindre axel som löper inuti den? Då är det nog ingen fara, bara ta ur den inre axeln. Det är nog ett tillbehör så du kan montera på en trainer om du vill.

Men du kan definitivt dubbelkolla med TCM!

Vad är detta?

Det är denna du har alltså. Verkar vara till för att kunna snabbkoppla på en trainer.

Edit:
”When not using the trainer, remove the end caps and bolts. Check the thru axle tightness. Torque to 12 Nm if necessary.”

Du kan alltså med gott samvete köra utan end caps!

Vad är detta?

Det är denna du har alltså. Verkar vara till för att kunna snabbkoppla på en trainer.

Edit:
”When not using the trainer, remove the end caps and bolts. Check the thru axle tightness. Torque to 12 Nm if necessary.”

Du kan alltså med gott samvete köra utan end caps!
Ahh, det är exakt en sådan. Tack för svar!

Tillbaka
Topp