vad är en fixie hoj???

Q_Ball_Racing

Ny medlem
vad är en fixie hoj???
som rubriken lyder. vad är en fixie hoj???
har kollat runt lite här på forumet och jag tycker det ser ut som vilken orginal landsvägs hoj som helst. är säker på att jag har fel och hoppas att det finns någon/några här som kan kasta lite kunskap åt mitt hål i form av en utförligare beskrivning.

vad är en fixie hoj???
Om man vill ha en fixie tar man en ramsne Blocket-hoj som stått utomhus sen 1982, tar bort bromsarna och cyklar mot rött, sen är den fixed.

vad är en fixie hoj???
Kan man cykla baklänges med en fixie? Isåfall måste jag nog skaffa en. Eller skaffa en backväxel. Bakåt alltså, backväxlar för backar har jag.

vad är en fixie hoj???
Det är ett zentillstånd, resten är bara marknadsföring. Armstrong vann alla sina toursegrar på en fixie.

vad är en fixie hoj???
har kollat/läst lite mer om fixie hoj nu. och jag håller med om att det är ett väldigt "rent" stuk på dom och det är snyggt utan massa saker som bromsar och växlar på en hoj, men tror ej jag skulle köra en cykel som ej har bromsar.
en annan tanke som slog mig när jag kollat runt på lite filmer på youtube är att jäklar vad jobbigt det måste vara att cykla en sådan hoj med tanke på att man aldrig kan vila utan hela tiden måste trampa ochäven om man ej tar i så kommer ju mjölksyran ändå.

kort och gott ALL RESPEKT TILL ER SOM CYKLAR FIXIE HOJAR. jag bugar mig och lyfter på hatten

vad är en fixie hoj???
Q_Ball_Racing skrev:
-------------------------------------------------------

> en annan tanke som slog mig när jag kollat runt
> på lite filmer på youtube är att jäklar vad
> jobbigt det måste vara att cykla en sådan hoj
> med tanke på att man aldrig kan vila utan hela
> tiden måste trampa ochäven om man ej tar i så
> kommer ju mjölksyran ändå.

Vid mjölksyra ordineras bättre träning. Oftare, längre, tyngre och snabbare. Vips! Så är mjölksyran som bortblåst.

Någonsin reflekterat över att velodromcyklister faktiskt fortsätter att cykla efter det att ett heat är avgjort? Man trampar bort mjölksyran ur musklerna. Funkar lika bra på gatan.

vad är en fixie hoj???
Chabo:

Att velodromcyklister fortsätter trampa efter att heatet är avgjort skulle ju kunna bero på att de trampar fixies och inte har lust att skidda sönder sina bakdäck?

//T

vad är en fixie hoj???
Dock så har en trehjuling så frukstansvärt dålig utväxling. Tycker du att det är jobbigt att cykla i nerförsbacke med 46x18 så ska du inte prova det med något där den effektiva utväxlingen är 1x1.

vad är en fixie hoj???
Sen àr det ju inte så satans jobbigt att cykla fixie (kanske till GBG då) för man får ju även hjälp av att pedalerna snurrar hela tiden. Fast efter TdR förra året var jag ganska mör, det ska gudarna veta.

vad är en fixie hoj???
SpanCox skrev:
> Chabo:
>
> Att velodromcyklister fortsätter trampa efter att
> heatet är avgjort skulle ju kunna bero på att de
> trampar fixies och inte har lust att skidda
> sönder sina bakdäck?
>
> //T

Hehe,..min första tanke med....

vad är en fixie hoj???
Oscar skrev:
> en hoj som alltid har fel växel

Fast det stämmer ju inte riktigt. Växeln är alltid rätt för fotografering. Finns inget som gör sig så bra på foto som en fixie.

vad är en fixie hoj???
Oscar skrev:
> en hoj som alltid har fel växel

Eftersom en vanlig cykel alldrig blir lika eftektiv som en fixie så måste det ju betyda att när fixien väl har rätt växel så är det mer rätt än på en växlad cykeln vilket gör att cykeln med växlar aldrig har rätt växel..

Klart som korvspad.

vad är en fixie hoj???
mzi skrev:
> Dock så har en trehjuling så frukstansvärt
> dålig utväxling. Tycker du att det är jobbigt
> att cykla i nerförsbacke med 46x18 så ska du
> inte prova det med något där den effektiva
> utväxlingen är 1x1.

Jag har testat att cykla nedför en trappa med en trehjuling men det gjorde ont...

/Stellan

vad är en fixie hoj???
Jag känner endast att min fixie har fel växel när jag cyklar över Götaälv-bron i regn och grum motvind, men det är lika obehagligt vilken cykel man än sitter på.

Tillbaka
Topp