Vad är en ok hastighet att sträva efter för landsväg.

Kör på runt 60-70% av maxpuls och sen varierar du längden mellan 1-8 timmar så får du allt mellan riktigt lätta till galet hårda pass:)

Jag ser inget i trådskaparens frågor som pekar på att det är orsaken till undran dock. Annars kan man ju prova att cykla med andra och se vad som händer. Så brukar man göra vid stigcykling. Ser inte riktigt skillnaden.

"Vad är en hyfsad hastighet att sträva efter att kunna hålla på typ 70% av max puls."

Det enkla svaret är: Prova.
Det var inte alls meningen att provocera dig med min fråga. Förlåt för att den gjorde dig upprörd.

Det var inte alls meningen att provocera dig med min fråga. Förlåt för att den gjorde dig upprörd.
Jag är inte ett dugg provocerad eller upprörd. Däremot tycker jag lite synd om dig som känner ett behov av att fråga något sådant, eftersom bara du kan svara på frågan. Ungefär som att fråga vilken färg man borde sträva efter att ha på skorna.

Om jag förstår dig rätt så är det väsentligt för dig att hålla dig i närheten av gränsen vid Z2/3 (runt 70%), ja?
Då är väl det enklaste att gnugga dina solorundor med fokus på pulsmätaren, för att väl hemma i stugvärmen konstatera vilken genomsnittsfart du höll?

Huruvida du då var snabbare/långsammare än någon annan cyklist är väl knappast av vikt om du är ute efter att befinna dig i just det pulsspannet? (en helt annan sak om du vill hänga med på klubbrundor & vistas i din pulszon, då är det ju givet att det är bra att veta om man skall välja t.ex den långsamma eller übersnabba gruppen)

Och över tid lär väl farten öka med bibehållen pulszon?
Visst kollar pulsen primärt, men jag tycker det intressant att se vad jag står hastighets mässigt nu som nybörjare relativt vad som är någon form av medelhastighet bland er som kör landsväg. Typ som att springa under 25 min på 5 k är ok eller milen på 50 min är siffror jag är nöjd med i förhållande till min ålder såklart. Men jag är lite förvånad att min fråga var så kontroversiell För mig är det ingen big deal.

Jag är inte ett dugg provocerad eller upprörd. Däremot tycker jag lite synd om dig som känner ett behov av att fråga något sådant, eftersom bara du kan svara på frågan. Ungefär som att fråga vilken färg man borde sträva efter att ha på skorna.
Ok förstår vad du menar, jag tillhör väl dem som tycker det är viktigt att inta ha bruna skor till frack.

Ok förstår vad du menar, jag tillhör väl dem som tycker det är viktigt att inta ha bruna skor till frack.
De flesta bär bara frack om och när de absolut måste, och jag hoppas verkligen inte att du har ett sådant förhållande till cyklingen. ?

Jag kan varmt rekommendera att bara strunta i alla påhittade "regler". Det är jätteskönt, jag lovar! (y)

Jag är ny på landsvägscykel och har tidigare kört MTB. Då har jag aldrig brytt mig om att hålla någon särskild hastighet mer om puls. Självklart borde jag fokusera på effekt men jag är mer intresserad av hastighet kör 3-5 mil rundor på normal sörmländsk landsväg snittar på 24-25 km/h i zon 2-3 Vad är en hyfsad hastighet att sträva efter att kunna hålla på typ 70% av max puls.
24 km/h

Jag tycker nog att ursprungsfrågan är relevant.
Vissa av tipsen här är ju bra för att se på vilken nivå man befinner sig men om man vill sträva efter att förbättra sig och då sätta upp något personligt mål kan det ju vara bra att få någon form av referensramar så man vet vad som är rimligt.
Jag funderar över samma sak själv ibland.
"Om jag tränade lite mer med fokus på fart, vad är då en rimlig hastighet?"
"Hur fort kan jag räkna med att kunna cykla om jag tränar ett par timmar i veckan?"

Så jag ansluter mig till TS och frågar också, ni som cyklar LVG solo, ungefär vilken hastighet håller ni, i genomsnitt, när ni är ute på vägarna? Utan rödljus, korsningar och andra artificiella hinder.
Årets LVG solocyklande för mig, systemvikt ~83 kg:
Total Distance3,486.71 km
Average Distance83.02 km
Total Activity Time123:37:59 h:m:s
Avg Ascent423 m
Avg Descent420 m
Average Speed28.2 kph
Average Heart Rate140 bpm
Average Bike Cadence87 rpm
Average Power158 W
Inkluderar tyvärr stillastående tid så det blir väl 29-30 km/h i hinderfritt rullsnitt.

Senast ändrad:
Jag tillhör dom som tycker det är roligt att tävla mot andra, backrace och skyltspurter. Varför det är så provocerande för dom som bara vill ut och cykla förstår jag inte riktigt (men jag har mina misstankar). Och självklart behöver man inte gilla att tävla mot andra bara för att man vill uppnå ett visst mål.

När jag började träna cykel hade jag 30 km/h lite som en magisk gräns. Har en "referensrunda" på c.a 30 km. Känslan första gången jag kom under 1 timma var rätt skön. Efterhand blev 30 km/h mer av en skamgräns neråt. Nu efter några år med skador så får jag skämmas lite oftare (ja @Makten, inför mig själv, vilket jag tycker är en väldigt bra motivation).

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo för min del är det en bra motivation att komma ut och träna att ha en viss snitthastighet som mål. Att bara ut och cykla lite lugnt lockar inte mig lika mycket när det är lite sämre väder.

Själv tycker jag att snitthastighet är ett ganska enkelt sätt att mäta hur jag ligger till relativt mig själv. Watt/kilo är lite mer komplicerat eftersom jag inte har en wattmätare :confused:

Sen till dom som ska vara förståndiga, tror nog att dom flesta förstår att man inte kan jämföra snitthastigheter hur som helst med tanke på väder, rödljus etc. Man behöver inte utgå från att andra inte är lika smarta som en själv.

Och som någon skrev, ska man gruppcykla så kan det nog vara bra att kunna hålla runt 30 km/h själv i någon timma, typ.

Både ja och nej. Jagar man resultat av träning och aerooptimering så tycker jag att tiden på en känd runda man cyklat många gånger är ett rätt bra mått ändå. Kan vara lite kul att finslipa utrustningen och sin träning samt att mäta in resultatet på en känd runda. Då får man iaf en baseline över det snabbaste man fixar det, sen kommer utrustning, kondition, väder och motivation göra att det nästan alltid går långsammare än så.
Helt enig.

Jag tillhör dom som tycker det är roligt att tävla mot andra, backrace och skyltspurter. Varför det är så provocerande för dom som bara vill ut och cykla förstår jag inte riktigt (men jag har mina misstankar). Och självklart behöver man inte gilla att tävla mot andra bara för att man vill uppnå ett visst mål.

När jag började träna cykel hade jag 30 km/h lite som en magisk gräns. Har en "referensrunda" på c.a 30 km. Känslan första gången jag kom under 1 timma var rätt skön. Efterhand blev 30 km/h mer av en skamgräns neråt. Nu efter några år med skador så får jag skämmas lite oftare (ja @Makten, inför mig själv, vilket jag tycker är en väldigt bra motivation).

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo för min del är det en bra motivation att komma ut och träna att ha en viss snitthastighet som mål. Att bara ut och cykla lite lugnt lockar inte mig lika mycket när det är lite sämre väder.

Själv tycker jag att snitthastighet är ett ganska enkelt sätt att mäta hur jag ligger till relativt mig själv. Watt/kilo är lite mer komplicerat eftersom jag inte har en wattmätare :confused:

Sen till dom som ska vara förståndiga, tror nog att dom flesta förstår att man inte kan jämföra snitthastigheter hur som helst med tanke på väder, rödljus etc. Man behöver inte utgå från att andra inte är lika smarta som en själv.

Och som någon skrev, ska man gruppcykla så kan det nog vara bra att kunna hålla runt 30 km/h själv i någon timma, typ.
#1: Vem är provocerad?
#2: Vad är det som säger att man måste cykla lugnt bara för att man struntar i vilken hastighet det går? ?

Min poäng är att man inte behöver mäta. Man kan känna istället. Blev du lagom trött? Kändes det roligt? Och så vidare. Då kan man anpassa sig till stundens förutsättningar istället för att ha en fix gräns som inte alltid är relevant.

#1: Vem är provocerad?
#2: Vad är det som säger att man måste cykla lugnt bara för att man struntar i vilken hastighet det går? ?

Min poäng är att man inte behöver mäta. Man kan känna istället. Blev du lagom trött? Kändes det roligt? Och så vidare. Då kan man anpassa sig till stundens förutsättningar istället för att ha en fix gräns som inte alltid är relevant.

#1:
Du verkar uppenbarligen provocerad. Så fort det dyker upp en tråd som denna så bara måste du skriva hur dumt det är att "mäta och jämföra"

#2:
Inget, jag skriver endast hur jag cyklar, jag lägger mig inte i hur andra vill cykla.

Du verkar oerhört trångsynt. Du blir lätt lite raljerande så fort det är någon som inte har precis samma syn på träning som du. Och argumenterar med dom som inte har samma inställning, alltså argumenterar(!) om hur man gillar att cykla

Vissa vill tävla mot andra, vissa vill "mäta och jämföra", vissa vill bara ut och cykla, vissa vill cykla hårt utan att mäta något. Det är helt enkelt olika sätt som man trivs med. Jag har ingen åsikt om ditt sätt att cykla, däremot tycker jag det är ganska fånigt av dig att ge dig in i diskussioner om vilken inställning som är vettigast.

#1:
Du verkar uppenbarligen provocerad. Så fort det dyker upp en tråd som denna så bara måste du skriva hur dumt det är att "mäta och jämföra"
När har jag skrivit att det är dumt? Citera gärna. Eller sluta "tolka" och läs vad jag skriver istället. ?

#2:
Inget, jag skriver endast hur jag cyklar, jag lägger mig inte i hur andra vill cykla.

Du verkar oerhört trångsynt. Du blir lätt lite raljerande så fort det är någon som inte har precis samma syn på träning som du. Och argumenterar med dom som inte har samma inställning, alltså argumenterar(!) om hur man gillar att cykla

Vissa vill tävla mot andra, vissa vill "mäta och jämföra", vissa vill bara ut och cykla, vissa vill cykla hårt utan att mäta något. Det är helt enkelt olika sätt som man trivs med. Jag har ingen åsikt om ditt sätt att cykla, däremot tycker jag det är ganska fånigt av dig att ge dig in i diskussioner om vilken inställning som är vettigast.
Jag tycker det verkar vara du som är provocerad. Jag har en annan åsikt än din och tänker inte låta bli att skriva den för att du tycker att det är "trångsynt". Att kunna hitta motivation bortom mätandet är snarare motsatsen till trångsynthet.

Kan man inte ens lista ut själv vad man "bör sträva efter" så får man fasen tåla att bli ifrågasatt. Snacka om oändligt fånigt och ängsligt.

När har jag skrivit att det är dumt? Citera gärna. Eller sluta "tolka" och läs vad jag skriver istället. ?

Jag tycker det verkar vara du som är provocerad. Jag har en annan åsikt än din och tänker inte låta bli att skriva den för att du tycker att det är "trångsynt". Att kunna hitta motivation bortom mätandet är snarare motsatsen till trångsynthet.

Kan man inte ens lista ut själv vad man "bör sträva efter" så får man fasen tåla att bli ifrågasatt. Snacka om oändligt fånigt och ängsligt.
Ja herregud..

"Vad är en hyfsad hastighet att sträva efter att kunna hålla på typ 70% av max puls."

Det enkla svaret är: Prova.
Hur provar man vad man skall sträva efter?
Man kan börja med att använda hjärnan och tänka själv istället för att fråga andra om saker som man själv är den enda som kan svara på ändå. Herregud.
OK, då förstår jag hur man provar vad man skall sträva efter. Tack!

Att ha sin egen runda som man försöker pressa ner tiden på kan ju va kul. Var dock förnuftig om det går på trafikerad väg (vilket det väl lär göra när det handlar om landsväg). Kan vara bra att definiera start/mål på rundan utanför stan; det brukar bli en bit från dörren tills man liksom kommer ut som är tyngre trafikerad och har trafikljus osv. Bäst att inte försöka slå några rekord där.

Fick tips för några år sen, tror det var härifrån, om hur man kan förbättra sin snitthastighet utan att höja sin kondition mha 'taktisk' körning. Pressa inte när det redan går fort, lägg det extra krutet i uppförsbackarna. Bättre att lägga 10% extra mot ett linjärt motstånd än ett kvadratiskt.

Att ha sin egen runda som man försöker pressa ner tiden på kan ju va kul. Var dock förnuftig om det går på trafikerad väg (vilket det väl lär göra när det handlar om landsväg). Kan vara bra att definiera start/mål på rundan utanför stan; det brukar bli en bit från dörren tills man liksom kommer ut som är tyngre trafikerad och har trafikljus osv. Bäst att inte försöka slå några rekord där.

Fick tips för några år sen, tror det var härifrån, om hur man kan förbättra sin snitthastighet utan att höja sin kondition mha 'taktisk' körning. Pressa inte när det redan går fort, lägg det extra krutet i uppförsbackarna. Bättre att lägga 10% extra mot ett linjärt motstånd än ett kvadratiskt.
"Högervarv" är alltid att föredra i trafik om man vill hålla tryck?

Och innan uppförsbackar så man kommer in i backen med rejäl rörelseenergi.

Jag förstår poängen och det är säkert helt korrekt men samtidigt är det väl avsevärt mer konditionskrävande att ladda järnet i alla uppförsbackar jämfört med att hålla hastigheten på flacken? Bör också finnas ökad risk för att man drar på sig mer syra?

Kanske är tvärtom, denna taktik är mest effektiv om man redan är konditionsstark och pallar att trycka hårt/hårdare uppför för att slipa sina tider under solocykling (i gruppcykling lär man bli sågad utmed fotknölarna om man trycker på uppför ?). "utan att höja sin kondition" som du skriver är lite luddigt tycker jag

Senast ändrad:
Jag förstår poängen och det är säkert helt korrekt men samtidigt är det väl avsevärt mer konditionskrävande att ladda järnet i alla uppförsbackar jämfört med att hålla hastigheten på flacken? Bör också finnas ökad risk för att man drar på sig mer syra?
Idén är nog inte att ladda järnet i alla uppförsbackar utan att ladda lite mer där och lite mindre på ställen där det går fort och ytterligare effekt mest kommer att käka upp av luftmotståndet.

Har för mig att Fredric Ericsson beskrev att han lyckosamt begagnat den tekniken på ett SM-tempo. Tror det var i Falun.

Idén är nog inte att ladda järnet i alla uppförsbackar utan att ladda lite mer där och lite mindre på ställen där det går fort och ytterligare effekt mest kommer att käka upp av luftmotståndet.

Har för mig att Fredric Ericsson beskrev att han lyckosamt begagnat den tekniken på ett SM-tempo. Tror det var i Falun.
Att det är en bra teknik för eliten och redan konditionsstarka betvivlar jag inte.

Jag reagerar väl lite på: "hur man kan förbättra sin snitthastighet utan att höja sin kondition", det låter lite naivt tycker jag (inte hela sanningen), tror inte direkt denna taktik passar för vilken nybörjare som helst (att cykla snabbare uppför).

Kanske är tvärtom, denna taktik är mest effektiv om man redan är konditionsstark och pallar att trycka hårt/hårdare uppför för att slipa sina tider under solocykling (i grupp lär man bli sågad utmed fotknölarna om man trycker på uppför ?). "utan att höja sin kondition" som du skriver är lite luddigt tycker jag
T.ex https://www.bestbikesplit.com räknar ut vad som mest effektiv nyttjande av din kraft enligt det tankesättet.

Att det är en bra teknik för eliten och redan konditionsstarka betvivlar jag inte.

Jag reagerar väl lite på: "hur man kan förbättra sin snitthastighet utan att höja sin kondition", det låter lite naivt tycker jag, tror inte direkt denna taktik passar för vilken nybörjare som helst (att cykla snabbare uppför).
Inte "cykla snabbare" utan "lägga mer krut" i uppförsbacke.

Och innan uppförsbackar så man kommer in i backen med rejäl rörelseenergi.
Är det inte tvärtom man bör göra? Ta det lite lugnt in så att inte luften äter upp onödigt mycket energi och sen trycker man på över krönet för att snabbt få upp farten.

Roligast är iaf att trycka på i nedförsbacke men inte speciellt effektivt.

T.ex https://www.bestbikesplit.com räknar ut vad som mest effektiv nyttjande av din kraft enligt det tankesättet.
Jag gissar att man kan se vissa kvalitativa resultat men att exakta kvantitativa resultat för en glad motionär är svårare då man sannolikt inte lagt neg tillräckligt med jobb för att ha koll på alla parametrar. Jag gissar i alla fall att två cyklister med samma FTP, samma tröskel/trösklar kan skilja sig i hur bra de klarar att återhämta sig från upprepade mjölksyreattacker och då påverkas hur mkt man kan satsa i backar och hur många gånger man kan göra det utan att räkningen blir för hög.

Sen tror jag att det närmast naturligt blir att man tar i mer uppför än utför som glad motionär. Åtminstone tror jag att jag cyklar så på mina vanliga rundor.

Jag gissar att man kan se vissa kvalitativa resultat men att exakta kvantitativa resultat för en glad motionär är svårare då man sannolikt inte lagt neg tillräckligt med jobb för att ha koll på alla parametrar. Jag gissar i alla fall att två cyklister med samma FTP, samma tröskel/trösklar kan skilja sig i hur bra de klarar att återhämta sig från upprepade mjölksyreattacker och då påverkas hur mkt man kan satsa i backar och hur många gånger man kan göra det utan att räkningen blir för hög.

Sen tror jag att det närmast naturligt blir att man tar i mer uppför än utför som glad motionär. Åtminstone tror jag att jag cyklar så på mina vanliga rundor.
Det är rimligt att det nog ger olika bra resultat för olika personer, med tanke på t.ex. olika återhämtningsförmåga. Grundprincipen, att nyttja att samma insats ger olika inbesparad tid om man väljer att köra lite hårdare när motståndet växer mindre eller när motståndet växer mer, är som du skrev i inlägget innan, ganska klart ur ett fysikaliskt perspektiv.

Jag tycker nog mängden backar har stor betydelse. Runt mig är det fullt av knölar så ska man ligga på 70 % får man ta det vackert.

Tillbaka
Topp