Vad är era MTB servicerutiner?

Tvätta. Smörj drivlina. Byt vajrar och fetta om styrlagret varje år. Laga det som gått sönder. Inspektera då och då efter sprickor och skador. Momentdra viktiga skruvar (cockpit, klingbultar och bromsok) då och då.

Jag tror att de flesta som cyklar mycket och gör sitt eget underhåll undermedvetet känner efter mest hela tiden. Varje gång jag lyfter cykeln är ryggmärgsreflexen att känna efter glapp i länkage/dämpare/styrlager/hjul och lyssnar efter skrammel, varje gång jag klämmer på bromsarna känner jag efter om de behöver luftas osv osv.
Det värsta man kan göra med en cykel är att bara cykla på utan att bry sig om glapp, knarr, skrammel och sånt. Därmed inte sagt att min cykel är knäpptyst alltid, långt ifrån, men om något knakar eller skramlar så ser jag till att försöka ta reda på vad det är och fixa det om det är något som är dåligt i längden, glapp försöker jag alltid ordna så fort som möjligt för det är i princip alltid dåligt.

I övrigt försöker jag hålla drivlinan rimligt ren och välsmord, och kastar ett öga på bromsbeläggen då och då. Tvättar gör jag bara om det varit ordentligt lerigt och skitigt, lite gammalt lerstänk på fälgar och ram gör inte så mycket, men man kan helt klart tvätta ihjäl sina lager.

Torkar av och smörjer kedjan. Spolar av cykeln ibland efter grisiga turer, mest för att det är jobbigt att få med sig så fruktansvärt mycket skit in. Annars brukar jag bara borsta bort smutsen när det torkat.
I övrigt kör jag nog nästan bara på konditionsbaserat underhåll. Fixar saker när det behövs. Ibland får jag nåt ryck och gör lite allmänt underhåll/fettar in lager. Som marran skriver så känner man ju sin cykel rätt väl och märker när något behöver göras.

Tillbaka
Topp