Alla med 165 mm vevarmar har inte inspirerats av Pogi. Har själv varit uppe och vänt på 175 mm för länge sedan för att landa i 165 mm efter att ha velat ett tag mellan 165 och 170 mm. Nyheten om Tadejs vevarmslängd blev mer av en bekräftelse av att (kanske?) vara på rätt väg. Bl a den här sajten var min inspiration (har länkat till den förut):
Value for money bike fitting for all riders who want to improve the speed, comfort, endurance and enjoyment of their cycling.
bikedynamics.co.uk
Han skriver även en rad om hur man kan tänka med sadelhöjden ("Update 2018 - Saddle height change with crank length"). Det är alltså inte självklart att man ska höja sadeln motsvarande avkortningen av vevarmarna.
För egen del gjordes inga förändringar vad gäller utväxling när jag bytte vevarmslängd utan jag har kört vidare med 50/34+11-30 (11-delat). Har dock funderat på att bygga om kassetten och offra 11T för att få 16T eftersom avsaknaden av 16T vissa dagar känns som ett hål i en annars mjuk succession bland de tyngre växlarna. 50x11T tar mig till 70 km/h i backar och det är inget jag behöver till vardags.