Vad är ett ok pris för min CX?

Salkin

Aktiv medlem
Hej

Har min Focus Mares 2010 62cm med Shimano 105 ute för försäljning men väldigt få svar har jag fått. Den är i nästan nyskick då den bara gått ca 10-15mil och bara asfalt. Har den nu ute för 9000 men funderar om det är för mycket.

Vad bör jag lägga priset på som mest för att den skall kunna vara intressant för någon?

Svår fråga kanske men jag vill ha den såld.

Tack för svar

//Niklas

Bilagor

• 6217747674.jpg
    6217747674.jpg
    77.8 KB · Besök: 19
Ta inköpspriset och dela på två.

Du har nog även storleken lite emot dig. Inte lika många som behöver så stor cykel.

vet inte vad du köpte den för men om den bara åkt cirka 13 mil på asfalt så är den ju nästan som ny så ja tror inte du behöver halvera priset. hur mycket köpte du den för?

Den trista verkligheten är att en Focus Mares hos Wiggle kostar 9000 SEK ny med 105 komponenter. Dessutom får man just nu 20% rabatt vilket ger ett pris på 7200 SEK.

Andrahandsvärdet på cyklar är tyvärr inte så muntert...

Köpte den i höstas och tror jag gav 12000 inkl ´PD-540 trampor och ett par hundra för cykeldatorn, fick en bra deal. Sen frakt några hundringar. Har dock skrivit 14000 på blocket eftersom jag såg den säljas för det i endel butiker :)

Halva priset kändes sådär... den är ju nästan ny.

Salkin skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad bör jag lägga priset på som mest för att
> den skall kunna vara intressant för någon?

Du kan ju börja med att lägga dig lägre än vad de kostar att köpa en ny. Annonser där man väljer ut det dyraste priset man hittar brukar dessvärre inte inge något större förtroende. 6000:- är nog ett mer rimligt riktvärde om du vill få den såld. Eller så väntar du på att hitta en lättlurad stackare som inte inser att det är ett överpris du försöker få för den.

jo men vad du köpte den för spelar inte så stor roll här, de som spelar roll är vad den kostar nu. sälj den för 5000 om den nu kostar 7000 på rea. om du har väldigt tut så får du den för mer en 10000 men då måste du ha Väldigt tur

Om du lagt ut den, ingen svarar, så är intresset för den storleken antingen för liten eller så är ditt pris för högt. är ju bara att sänka, funkar det inte, sänk igen osv.

o som fredrik säger. att välja ut det dyraste priset o nämna det som nypris, brukar inte alltid löna sig idag, när det är så enkelt att ta reda på vad man kan få en ny för.

henrikl skrev:
> Finns ett gäng Focus Mares på Wiggle med olika
> komponenter:
> http://www.wiggle.co.uk/?s=Focus+mares

En focus CX med 105 komponenter kostar hos wiggle £849.99 vilket i svenska pengar blir 8900kr, Nån rabatt på 20% hittar jag inte, bara på andra utvalda produkter som tex däck, handtag osv.
Frakten går på 314kr till sverige, fri frakt är endast inom UK.

Så billigaste nypriset ligger på 9300kr ca och måste då beställas från UK. Min Cykel finns i sverige och har endast gått 10-15mil = nyskick, måste ju kunna få iaf 7500-8000kr för den.

Focus mares AX2 med 105 komponenter som verkar vara motsvarande den jag har fast 2011 års modell/färg kostar 12900 på TCM och lika mycket på Evalds och Händige herrn.. På Haga cykel kostar samma som jag har 14900!?. Vart hittar ni den ny så jäkla billig inom sveriges gränser?

Vill du ha den sålt så är nog halva nypriset ett bra riktpris så ungefär 6500:-. Har du tur kan du hitta någon som betalar mer men 8000:- är nog svårt om den går att få för 9300:- i england. Alla ser inte att handla utomlands som problem.

Du får sälja den för vilket pris du vill! Men det är en ett år gammal cykel, där garantin inte gäller längre och som är i en storlek som inte är den mest eftertraktade. Försök sälja den för 9k, går inte det så kan du försöka i vår igen när marknaden är lite hetare.

men hur svårt äre, om du haft den ute länge, för ett pris, o ingen hört av sig, så är priset troligen för högt, eller så äre en udda storlek som passar få.

det är lite märkligt att du först ställer frågan, o sen när svaren inte passar, så försöker du försvara dig lite. varför fråga, när du inte vill ha nått annat svar än vad du just själv kommit fram till.

Senast ändrad:
Salkin skrev:
> Så billigaste nypriset ligger på 9300kr ca och
> måste då beställas från UK. Min Cykel finns i
> sverige och har endast gått 10-15mil = nyskick,
> måste ju kunna få iaf 7500-8000kr för den.

Det är väl bara att prova. Går det så går det, annars får du sänka mer. Och det är lika bra att du gör det nu, innan cykelhandlarna börjar rea ut årets modeller.

Den är begagnad, oavsett hur långt du cyklat med den. Det är bara olika grader av begagnat. Den har inte "ny-cykel-lukten". ;) Garantier är ett frågetecken. Det finns inga storlekar att välja mellan. Det är 2010 års modell när 2012:orna är på G.
Surt för dig, men så är det.

Jaja jag förstår att jag måste sänka priset om jag vill bli av med den men det känns lite surt att jag förlorar så mycket på den men jag får väll bita i det sura äpplet och skylla mig själv :(

Lite Off Topic @ MZI: Garanti och reklamationsrätt gäller bara för första ägaren då det är mellan den och butiken köpeavtalet har gjorts. Så att man har Garanti kvar är egentligen inget säljargument som håller vi begagnat försäljning.

Jag köpte min kona jake cx för 500 euro och den kostade det året ca 900. Den var använd 15 mil helt perfekt på alla sätt. Säljaren hade köpt fel storlek.

Så om man får den ny för 8000 kr så räkna inte med mer än 6000-7000. Visst...hittar du en lång cyklist som vill ha just din cx och är interneträdd oh inte klarar av att beställa sin cykel ny på nätet...ja då kan du få 8000. Men du märker hur osannolikt det verkar eller hur? Säljer man en strl 54 så finns det en stor publik. Säljer man en storlek 62 finns det liten marknad.

Mitt tips; nöj dig med 7000 och då har du tur. Och förbered dig på att kanske gå ner i pris.

Salkin skrev:
> Garanti och reklamationsrätt gäller bara för första
> ägaren då det är mellan den och butiken köpeavtalet har gjorts.

Precis. Det är ju det jag skriver. För de där extrapengarna man lägger på en hoj ny så ingår det en garanti för fel som kan uppträda. Även om man köper en "ny" hoj av dig så kan (vill, kommer) inte du ställa samma garantier. Så trots att du har en cykel som bara är ett år gammal så finns det inga garantier för att den där svetsen vid vevpartiet verkligen håller och den kostnaden får den nya ägaren ta. En sådan risk skulle jag vilja ha betalt för när jag köper hojen.

Ledsen men jag skulle inte betala mer än Max 5500-6000 för en använd cross som kostat ny 8-9000kr. Drivpaketet slits hårdare på en cross än på en lvg hoj och det kvittar om säljaren säger att sen rullat 30mil, är det 30 mil med smutsig kedja kan det säkert slita mycket på drivpkt mm. Och ett nytt paket kostar ca 2-3000kr...
Jag vet att om jag skulle sälja min tarmac (vilket jag inte ska) som kostat ~40000kr så skulle jag knappast få 20000kr för den, snarare 15000...

Senast ändrad:
jag tror inte heller att du kommer att få med en 5500-6000 men tästa lägg ut mer. de värsta som kan hända är väll att den inte säljs, sänk priset då bara

Lägger du ut den på blocket verkar inte storleken spela så stor roll;-)

Jag sålde min pendlare i våras med effektiv överrörslängd på 60cm. När jag
hade förklarat för femte personen (några ringde dessutom flera gånger) att
-ja, det är 28 tums hjul, men nej 175cm är lite kort för den ramen, tröttnade
jag och lät en liten rackare med krum rygg köra hem på den.

Möjligheten att göra ett klipp väger tydligen tyngre än behovet av att faktiskt
köpa rätt storlek.

Man skall inte anstränga sig i onödan; rätt pris säljer allt.

Tillbaka
Topp