Vad är fel med min vevarmsbult? BILD

baseball

Medlem
Hej - Min vevarmsbult lossnade för några månader sen och vad jag än gör för att skruva dit den så blir den lös igen efter några kilometer. Kåpan runt bulten, som jag antar mest är till för att skydda nav osv mot rost och vätska saknas, men denna kan väl inte fylla någon funktion? Sista gången jag drog på den rengjorde jag både bult och vevarm ordentligt men likt förbannat så sitter den löst efter 1-3 kilometer.
Jag har en "riktig" vevarmsspännare för att dra åt den och sist gjorde jag det verkligen stenhårt. Vevpartiet är ett Shimano Deore från ca 2008.

Hjälp tack :)
IMG_8432.jpg

Hej - Min vevarmsbult lossnade för några månader sen och vad jag än gör för att skruva dit den så blir den lös igen efter några kilometer. Kåpan runt bulten, som jag antar mest är till för att skydda nav osv mot rost och vätska saknas, men denna kan väl inte fylla någon funktion? Sista gången jag drog på den rengjorde jag både bult och vevarm ordentligt men likt förbannat så sitter den löst efter 1-3 kilometer.
Jag har en "riktig" vevarmsspännare för att dra åt den och sist gjorde jag det verkligen stenhårt. Vevpartiet är ett Shimano Deore från ca 2008.

Hjälp tack :)Visa bilaga 473986
Är det fyrkant eller octalink?

Är det fyrkant och det väl har börjat glappa så är min erfarenhet att det kommer att glappa till dess du byter vevparti.

Har du testat gänglåsning?
Är splinesen hela?
Den andra muttern kanske ska agera som låsning?

Nej, bara bulten låser.

Men som Bengt-re skriver är fyrkant lager/vevparti ofta slut när den lösnar.

Har du tittat på axeln och infästning, är både fortfarande fyrkantiga? Kan du tar bild på båda?

Hur ser fyrkanten ut, det bör vara god kontakt mellan dess ytor och vevarmen för att den ska agera som kona och ta lasten.

Om det ser bra ut så skulle jag testa att rengöra och sen köra loctite och dra som fan.
Fan också märker nu att den glappar något. Det är lite spel när jag tagit av den och satt på den igen när bulten inte är på. Då är det troligen det. Vad kan det bero på tro? All smuts borta.

Vevlager är bytt för några år sen men själva vevarmarna är original sen cykeln köptes.

Fan också märker nu att den glappar något. Det är lite spel när jag tagit av den och satt på den igen när bulten inte är på. Då är det troligen det. Vad kan det bero på tro? All smuts borta.

Vevlager är bytt för några år sen men själva vevarmarna är original sen cykeln köptes.

Växlande krafter på kontaktytor i 12 år ger slitage ...

Om vevarmen har suttit löst så kommer den att ha bearbetat en rundning eller kant i kontaktytan och då hamnar mer av lasten på skruven som egentligen bara ska förspänna vevarmen på fyrkanten.

Då är vevarna slut tyvärr. Det finns folk som testat att shimsa och haft sig. Dock oftast i slutändan har de slutat med nytt vevparti tyvärr.

Octalink kom devis till för att lösa detta inte helt ovanliga problem med fyrkantsaxlar. Börjar det glappa ens det minsta så kommer det att bli värre och tillslut ohållbart dåligt.

Troligen går det få fast det en gång med cylindrisk låsning på axeln och stark gänglåsning på skruven. Fungerar det så kan det ge lite mer ur prylarna - räkna då dock aldrig med att kunna återmontera det igen - ingående delar (lager och vevparti) kommer troligen vara monterade för sista gången.

Då är vevarna slut tyvärr. Det finns folk som testat att shimsa och haft sig. Dock oftast i slutändan har de slutat med nytt vevparti tyvärr.

Octalink kom devis till för att lösa detta inte helt ovanliga problem med fyrkantsaxlar. Börjar det glappa ens det minsta så kommer det att bli värre och tillslut ohållbart dåligt.

Troligen går det få fast det en gång med cylindrisk låsning på axeln och stark gänglåsning på skruven. Fungerar det så kan det ge lite mer ur prylarna - räkna då dock aldrig med att kunna återmontera det igen - ingående delar (lager och vevparti) kommer troligen vara monterade för sista gången.
OK. Trist. Detta är en cykel jag använder för att cykla ner till affären med och ner för att surfa 2-3 gånger i veckan. Vad tror vi om ett nytt lager + vevparti med armar - hur billigt kan vi komma undan?

Innan TS köper ett nytt vevparti kan det vara idé att prova att smörja/fetta in kontaktytorna på vevlagret och dra fast vevpartiet HÅRT, gärna med en momentnyckel.
Om jag kommer ihåg rätt brukar det behövas hela 35-55 Nm!
Om ett 4-kants vevlager skall vara avfettat eller infettat, är det (eller har åtminstone varit) debatt om, men jag har själv räddat ett vevparti med denna metod. Läs även mer här

Hittat vevparti för 299 shimano - och med ett lager för 150 eller så så kommer jag ju rätt billigt undan jämfört med att köpa en ny cykel?

Ja det brukar gå hitta billiga vevpartier. Biltema är en möjlig leverantör.

Innan TS köper ett nytt vevparti kan det vara idé att prova att smörja/fetta in kontaktytorna på vevlagret och dra fast vevpartiet HÅRT, gärna med en momentnyckel.
Om jag kommer ihåg rätt brukar det behövas hela 35-55 Nm!
Om ett 4-kants vevlager skall vara avfettat eller infettat, är det (eller har åtminstone varit) debatt om, men jag har själv räddat ett vevparti med denna metod. Läs även mer här

Jo. Tyvärr så kommer oftast insikten när spelet är för stort redan. Det är inte en fantastisk konstruktion sin ålder och enkelhet till trots. Det måste glida och dras hårt - glapp dödar konstruktionen.

Vad drar du åt med? Inte en sån här hoppas jag...

insex.jpeg

...för det finns inte på kartan att du orkar dra ~50 Nm med så kort hävarm. Kanske där grundorsaken ligger, som sen har lett till glapp för att det aldrig var riktigt ordentligt åtdraget?

Det är vevpartiet som ska bytas. Det är i aluminium och deformeras lätt. Speciellt i de fall det monterats utan fett på ytorna.
Fyrkantaxeln är i stål å deformeras inte såvida den inte gått av, enligt min erfarenhet.

Kedjan såg ut att behöva lite omsorg, den med! ??

Frid!

Du måste byta kedja också, och jag anar att drev både fram och bak ser ut som...
Edit: Gå till en cykelsmed! Hur ser vevlager och frihjul ut...

Jag har alltid lyckats fixa dylikt fel genom att ta fram lämplig fil och filat bort "kanten i kontaktytan" på veven.
PS Vevlageraxeln är inte boven i dramat men du kanske behöver byta det av andra skäl. DS

Tillbaka
Topp