Vad är grejen med cykel-triangeln?

Rove-Man

Aktiv medlem
…Jag ska erkänna, jag har inte letat ordentligt efter information på nätet angående detta ämne, kanske just för att jag hellre vill höra svaren och diskussionerna härifrån.

Vad är grejen med triangeln cyklister har hängande under sadeln?

Min tråkiga och förmodligen korrekta teori är att det handlar om något i linje med ”I vissa delstater i USA är det lagkrav på att cyklar som färdas i över 55 cheeseburgare/timmen på trafikerade vägar måste ha en reflekterande triangel i bak, lagöverträdelser leder till dödsstraff.”

Jag kan dock föreställa mig att det är en sak som folk hänger på cykeln för att det ger ”gött stuk”, likt pilsnerbilarna skrapar i backen och knuttarna kör skinnväst med tatuerade armar.

(Ja, jag funderar på att hänga en triangel i bak på min cykel, vart kan jag köpa en?)

Bilagor

• IMG_7203.webp
    IMG_7203.webp
    90.1 KB · Besök: 383
  • IMG_7204.webp
    IMG_7204.webp
    104.4 KB · Besök: 169
  • IMG_7205.webp
    IMG_7205.webp
    272 KB · Besök: 164
Måste va nåt lokalt fenomen. Aldrig sett nån sån triangel i mina cykeltäta trakter. Frånsett kv.Triangeln, alltså.

Helst ska det ju vara den bikepacking creddiga safety pizzan

Jag har en som jag klickade hem från blulug när jag köpte en del annat, vill minnas att det var ”ospec färg för 50kr” eller något liknande.

Brukar sitta på vardagshojen och dingla men flyttar även över den när det ska cyklas långt och det känns skönt med en reflex bakåt också

Och på frågan varför så är nog svaret; den kändes lite ball och var billig
IMG_4930.webp
IMG_8936.webp

Beställde också från Blu lug tillsammans med en del annat. Snyggt o bra med reflex.

Bilagor

• 20250726_185702.webp
    20250726_185702.webp
    1.5 MB · Besök: 113
Amerikanska cykeltidningen: Calling in sick säljer också trianglar förövrigt en mycket bra tidning där allt handlar om cyklingens glädje, att bara hänga ute inte snabbhet och hightech grejer.

Ja, kanske eller inte.. Vet inte riktigt om det pirrar i mig på samma sätt när jag ser Stingpinnen, den blir dessutom mer i vägen kan jag tänka mig. Möjligtvis om man jobbar vidare på pinnen lite.
Jag kan hålla med om det, men det kanske beror på att vi växt upp med farbröder med stingpinne och rutig hatt. Blue Lug kanske inte har vårt mentala gubbbagage. Den löser ju faktiskt två saker, reflex bakåt samt ett litet försök att hålla ut trafiken. Dessutom verkar den ju gå att köpa fortfarande!

Jag kan hålla med om det, men det kanske beror på att vi växt upp med farbröder med stingpinne och rutig hatt. Blue Lug kanske inte har vårt mentala gubbbagage. Den löser ju faktiskt två saker, reflex bakåt samt ett litet försök att hålla ut trafiken. Dessutom verkar den ju gå att köpa fortfarande!

De försöker ju sälja in pinnen med olika färger, det närmar sig

Ehhh..
Efter mörkets utbrott ska det sitta en vit reflex fram och en röd reflex bak. På sidan ska det finnas vita eller orangea reflexer.
Säkert trevligt med en reflekterande flagga också men den ska isf vara röd. Om man vill vara laglydig.

Ehhh..
Efter mörkets utbrott ska det sitta en vit reflex fram och en röd reflex bak. På sidan ska det finnas vita eller orangea reflexer.
Säkert trevligt med en reflekterande flagga också men den ska isf vara röd. Om man vill vara laglydig.

Jag vill absolut inte vara laglydig, jag vill se cool ut. Får nog tänka om triangeln, om den får mig att framstå som en person som strävar efter att följa lagen då kan det kvitta…

Någon som har en från Blue Lug till salu?
Helst specifikt grön ram och gult centrum!

Bilagor

• IMG_7210.webp
    IMG_7210.webp
    276.8 KB · Besök: 52
  • IMG_7211.webp
    IMG_7211.webp
    101.4 KB · Besök: 43
Amerikanska cykeltidningen: Calling in sick säljer också trianglar förövrigt en mycket bra tidning där allt handlar om cyklingens glädje, att bara hänga ute inte snabbhet och hightech grejer.
Lika oläsligt pretantiös som nästan allt annat amerikanskt skrivet om cykling utanför tävling? 😅 Kollade på hemsidan och det var svårt att få en bild (mer än att de säljer en del klistermärken).

Ha, ha ja du har egentligen helt rätt, står inte mycket där och rätt amerikansk😊 men kan ändå gilla filosofin, liksom Rivendell, Blu lug, Pathless pedaled o andra att man behöver inte vara snabb o tävla räcker gott med en gammal stålhoj eller ny, ingen aero position, inte nödvändigt med strava osv. Bara ute o hoja men det kanske också beror på att jag är gammal o trött och vill sakta ner😊

Ha, ha ja du har egentligen helt rätt, står inte mycket där och rätt amerikansk😊 men kan ändå gilla filosofin, liksom Rivendell, Blu lug, Pathless pedaled o andra att man behöver inte vara snabb o tävla räcker gott med en gammal stålhoj eller ny, ingen aero position, inte nödvändigt med strava osv. Bara ute o hoja men det kanske också beror på att jag är gammal o trött och vill sakta ner😊

För min del stämmer din filosofi bra överens med min och jag är 96a, visserligen trettio nästa år. Jag är vad jag får erkänna för mig själv nu, en föredetta tävlingsförare i motocross, strävade väl egentligen mest efter att bli snabbare och få resultat som skulle ta mig till amerika (eller nått). Så blev det inte och när man kommit över tjugo somrar var det dags att fokusera på annat. Cyklingen kom efter ett tag in i bilden, men mer som en motionsform och ett sätt att komma ut och tänka på annat. Strava användes i början, men nu förtiden mäter jag varken hastighet eller distans, kör efter vad kroppen och knoppen vill. Det är frihet på cykel för mig!

Tillbaka
Topp