Vad är grejen med fixed gear?

eeyore

Medlem
Jag vet att jag ger mig ut på djupt vatten nu, men jag försöker.

Frågan är helt seriöst ställd och jag har själv aldrig provat någon fixie. Men eftersom det snackas om det här på forumet hyfsat flitigt så blir jag ju nyfiken!

Så SNÄLLA, alla ni som sitter därute i detta avlånga land och nästan spricker för att ni måste hålla alla ironier, sarkasmer och rena dummheter inne: knip ett tag till och spill inte ut er dynga i den här tråden. Det finns massor massor med andra trådar ni kan vara ironiska i.

Så, alla ni därute som har seriösa åsikter: kom igen!

/ Anders

eeyore skrev:
-------------------------------------------------------

> det snackas om det här på forumet hyfsat flitigt

Precis. Det är det som är grejen. Annars är det som vilken cykel som helst. Enda skillnaden är att fötterna följer med runt hela tiden, vare sig du vill eller inte.

Grejjen med att köra fixie är nog mest att vara lite udda och inte så mainstream. Det hela faller ju dock när fler och fler kör på såna cyklar. Tränings argumentet köper jag inte alls, hur många här med en fixiecykel tävlar och använder fixien som ett träningsredskap? Det enda argumentet som talar FÖR en fixie är en cykel som har minimalt med saker som kan gå sönder. Ska man har mindre delar än så, blir man hänvisad till en enhjuling.

Jag kände mig lite udda och unik när jag hade en helstel singlespeed (Surly 1x1) för fyra år sen, nu när det är så många (kanske bara på detta forum och i synnehet i Tokholm?) känns det inte så unikt längre.

Det var en..

Miss Lycka skrev:
> Kör på bancykel/fixie som träning o det är
> grymt effektivt, dock för sällan.
> Tiden räcker inte till allt.

Det jag gillar med fixed är att man hela tiden kan lära sig nya saker. Finns massa kul att lära sig.
Dessutom är den tyst, snygg och kul att cykla på. Att det inte är den perfekta tränings eller pendlarhojen kan jag hålla med om. Vi minnas att cykelbuden var de som tog fixedhojarna till gatan för att de var enkla, höll länge utan servis och att inga andra kunde cykla på dem (dvs mindre stölder).

Ett tips är att pröva. Kul om man inte är överserriös och ser allt som träning.

Det är skönt, bra flyt och jäkligt enkelt och kräver noll underhåll, utom att man behöver byta bakdäck ofta.

/STEFAN

Gillar man cykla ska man prova med fast växel -det är en mäktig känsla, tillbaka på en frihjuling känner man sig lite lurad. Utöver tränings/teknik-skäl så gör det desutom asfaltscykling till ett nöje.

Testa vetja. Äger ingen fixie själv men det känns verkligen helt knäppt att cykla på. Pedalerna bara driver och driver på, skitläskigt faktiskt.

En utav de mesta fixiannhängarna jag känner beskrev det såhär ungefär (fritt ur minnet):
"Jag blev som fem bast igen. Det var som om jag lärde mig att cykla första gången. Det blev roligt att bara cykla runt i lungt tempo i ett villaområde."

Kanske ligger det något i det. Själv har jag inte haft tid att bygga mig den dära fixin jag tänkt bygga. Lika bra det kanske, jag har ju ändå inte tid att cykla på den...

nu har det gått "ett tag"

måste va kul att alltid ligga på fel växel :P

Senast redigerad av en moderator:
Själv tycker jag den känns som att man alltid har rätt växel!

Annars har jag lärt mig massa nya saker, detta trickset kan man t.ex. inte göra på en vanlig cykel!
13914641.jpg

Jag gillar fixed.

Instämmer helt med den barnsligt roliga känslan! Kör den även som träningsredskap ett par-tre gånger i veckan. Den går ju av sig självt och det är betydligt mindre pyssel att meka med.

Fantastiskt roligt! Och som de flesta man stöter på tyckte även jag det lät galet när jag hörde om det, men efter att ha testat en polares blev jag frälst. Cykeln går av sig självt! Man höjer blicken och blir ett med den.

Säger bara testa om du inte har gjort det redan.

Enda potentiella nackdelen är väl att poliserna kanske blir mer uppmärksamma på oss som kör detta. Å andra sidan ska det inte vara olagligt så länge man kan bromsa med 3 m/s2 vid 490 Nm eller vad det nu står i 2 kap 4 paragrafen i Vägverkets föreskrifter för cyklar, hästkärror och annat....

Jag har ingen fixie och har inte provat, så jag har två frågor:

Hur kan det var mindre underhåll? Om an jämför med SS så är det inte ofta frihjulet går sönder... eller är det att ni kör utan bromsar, så att man slipper fixa med bromsarna?

(Ingår föresten inga-bromsar konceptet i fixie-konceptet?)

En fråga till: Jag läste/hörde någonstans att fixie inte räknas som cykel enligt lagens mening och polisen inte sätta dit en fixie för att cykla på trotoarer och inte heller rödljuskörning. Detta skulle vara en anledning till att cykelbuden körde fixie. Sanning eller lögn???
Alltså någonstans skulle "cykel" defineras som "grej med trampor och frihjul"...?!?!?!

Annars måste jag säga att utsendet borde vara största anledningen; det är rackarns snyggt att inte ha vajrar överallt!

Det ENDA som i verklig mening definierar en "fixie" är avsaknaden av frihjul. Lifestyleattribut som brakeless, 20cm raisers, deep-v, spoke cards, ramkudde, NJS etc etc är valfria accessoarer. Inget annat.

triple skrev:

> En fråga till: Jag läste/hörde någonstans att
> fixie inte räknas som cykel enligt lagens mening
> och polisen inte sätta dit en fixie för att
> cykla på trotoarer och inte heller
> rödljuskörning. Detta skulle vara en anledning
> till att cykelbuden körde fixie. Sanning eller
> lögn???
> Alltså någonstans skulle "cykel" defineras som
> "grej med trampor och frihjul"...?!?!?!

Inte alls sant. Försök med det när du blir stoppad av Kling och Klang vid rödljuset. "Öhh, det är egentligen ingen cykel..."

Storheten med fixie enligt mig är estetiken. Minimalism är nice, men det är såklart individuellt.

Fixie är gay.. vi lever fan på 2000-talet! Fäll ner pungen o landa liksom...

Scand skrev:
> Det är skönt, bra flyt och jäkligt enkelt och
> kräver noll underhåll, utom att man behöver
> byta bakdäck ofta.
>
> /STEFAN

Efter nästan 2 hela sässonger så såg jag skidmarks på min fixie, ett par rätt lätta vittoria däck.
Så nu sitter det fram istället! ;)
skidmark.jpg ht=382

Ang varför fixed, så var det nån som beskrev det typ såhär "För att med fixie är det fortfarande coolt att sladda efter att man har fyllt 7!"
Tycker det är en bra sammanfattning..

Men sen tycker jag att det är jäkligt härligt, cykeln blir mer som en förlängning av kroppen än ett fordon.

Senast redigerad av en moderator:
Rippa skrev:
> Det ENDA som i verklig mening definierar en
> "fixie" är avsaknaden av frihjul.

Vad är då en 18-växlat, fulldämpat MTB utan (fungerande) frihjul?
Somekind of Monster? Hade en sån förra hösten, när frihjul pajade och låste sig.
Tror att det blir nästa stor sak faktiskt, växlar men ingen frihjul. Eller sen en sparkcykel, även mindre skit än på vad man har på en fixie. Hade faktiskt en sån också förra vintern, annars samma setup.

Ola

Ola skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det ENDA som i verklig mening definierar en
> > "fixie" är avsaknaden av frihjul.
>
> Vad är då en 18-växlat, fulldämpat MTB utan
> (fungerande) frihjul?

En MTB med trasigt nav.

Scand skrev:
> Det är skönt, bra flyt och jäkligt enkelt och
> kräver noll underhåll, utom att man behöver
> byta bakdäck ofta.
>
> /STEFAN
Med brom/bromsar så slipper du dessutom byta däck så ofta...

Tillbaka
Topp