Vad är lämplig hittelön?

NizzyBrada

Ny medlem
Vad är lämplig hittelön?
Fick ett samtal på morgonen från S-REG som berättade att en man hade hittat min stulna pendelcykel (Merida ca 6000kr). Cykeln hade stått lutad mot en lyktstolpe och skulle vara helt ok (fortfarande låst, tjuven/tjuvarna måste ha tröttnat på att bära den).

Min fråga är vad som är lämplig hittelön?

Jag hade tänkt ett tackkort och en slant i ett fint kuvert, andra idéer?

\Nils

Vad är lämplig hittelön?
10%, tror jag. Ring polisen och fråga. Om upphittaren anmält fyndet till polisen, och de hade spårat dig, tror jag att de (polisen) rekommenderar dig att ge upphittaren 10% av det upphittades värde.

Vad är lämplig hittelön?
Om hittaren är legitim, vilket du avgör genom ett samtal, så tycker jag denne skall ha 500 sek och ett tack.

Lycka till

Vad är lämplig hittelön?
Jag drullade kvar en skräpmobiltelefon i en taxi för några är sen, och ansåg den förlorad. En vecka senare hade någon lyckats hitta den. en laddare till den, laddat upp den, kollat numret till min morsa ringt henne han berättat att han hittat den.

Jag ringde honom och han erbjöd sig att komma till stället jag jobbade på!!... vad ger man en sån kille i hittelön? jag gav honom 500:- mobilen var inte värd en hundring ens.. men jobbet att återlämna den + att få tillbaka det mobilnummer jag hade haft i 5 år var värt det. (har samma comviq kontant ännu idag, annan telefon dock, även den knappt värd en hundring.)

Vad är lämplig hittelön?
Cakeman skrev:
-------------------------------------------------------
> En flaska Laphroaig.

Alkohol är inte bra

Vad är lämplig hittelön?
Tack för svaren!

Cykeln hade nog stått där ett bra tag (blev stulen typ 25 feb) så då hade han fattat misstankar antar jag och sedan ringt till smart safety och gett dem numret. Det är hyvens det!

Ska dit snart, 500 + ett kort och tack blir perfa.

Knasiga tjuvar som släpar på en låst cykel en bra bit och sen bara ställer den. det gagnar ju inte någon precis :/

Vad är lämplig hittelön?
NizzyBrada skrev:
...
> Knasiga tjuvar som släpar på en låst cykel en
> bra bit och sen bara ställer den. det gagnar ju
> inte någon precis :/

Det gagnar "upphittaren". Jag tror att han är upphittare på heltid. Springer runt och hittar stulna prylar och får hittelön för det. Ja, så måste det vara.

Vad är lämplig hittelön?
Ifall hyresvärdar och gatukontor gjorde på samma vis, skulle det se riktigt prydligt ut häromkring! Och kommungubbarna m.fl. skulle kunna fika ännu mera go-fika! ;-)

Vad är lämplig hittelön?
Oscar skrev:
> Cakeman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En flaska Laphroaig.
>
> Alkohol är inte bra

Bara en äggvita då?

Vad är lämplig hittelön?
Trevligt!

Vad fick upphittaren då?
Cash eller onyttig sprit?

NizzyBrada skrev:
> Nu har jag hämtat cykeln och han såg mycket
> hederlig och rekorderlig ut. Cykeln är hemma nu i
> alla fall!
>
> \Nils

Vad är lämplig hittelön?
En femhundring i ett kort i ett kuvert. Vad han använder pengarna till får anses vara hans ansvar. Vuxen var han i alla fall (pensionär) :)

vansinnigt trevligt att cykeln var 100% OK, inget som var pajat.

Kul också att registreringen funkade, har blivit av med 2 cyklar tidigare som var registrerade men detta är första gången jag fått tillbaka en cykel.

Tillbaka
Topp