Vad är ramen värd?

johnny165

Aktiv medlem
Vad är ramen värd?
Vad kan man begära för en canyon spectral ram, knäckt vid kedjestaget, ramlade mot en sten.. Ska lämnas in till primenta för lagning.
Vad är ett vettigt pris att begära för ramen? Avser en spectral cf 2015, i gott skick, nyservade lager samt nyservad dämpare..

Vad är ramen värd?
Jag skulle säga att den är värd ungefär en halväten pizza och en back läsk, men ingen lättöl eller mineralvatten i backen. Panten delas lika mellan köpare och säljare.

Vad är ramen värd?
Är det inte bättre att bli av med ramen som den är, antingen genom att få ersättning från försäkring, eller sälja den i befintligt skick? Köper man en helt ny Canyon är det inte allt för många kronor man betalar för ramen. Jag har värt att tänka mig att folk vill betala spec mycket när de hela hojjarna är så ungefär priset av komponenterna på ramen?

Vad är ramen värd?
IMG_20170927_185912.jpg

Storlek large..

Vad är ramen värd?
För rätt pris kan jag vara intresserad men jag har en känsla av att vi rätt långt ifrån varandra i den frågan....

Vad är ramen värd?
Min Canyon ram som var spräckt fick jag på köpet när jag köpte bakdämpare till ett mycket bra pris?
Canyon ramar är väl inte värda nåt än hela eller har jag fel? Jag gav 300 pix för en hel en gång så...

Vad är ramen värd?
johnny165 sa:
Jag kanske har missat något, men jag ser bara en skada på sadelstaget, det är kanske det du menar (de ljusa fläckarna)?
Svårt att se hur stor skadan är, ser i denna förstoring mer ut som en lackskada.
Om det är knäckt ser det i varje fall väldigt enkelt ut att laga till en brukbar cykel igen.

Vad är ramen värd?
Fältprästen sa:
johnny165 sa:
Jag kanske har missat något, men jag ser bara en skada på sadelstaget, det är kanske det du menar (de ljusa fläckarna)?
Svårt att se hur stor skadan är, ser i denna förstoring mer ut som en lackskada.
Om det är knäckt ser det i varje fall väldigt enkelt ut att laga till en brukbar cykel igen.

Jo, den är knäckt..Men absolut går den att få bra igen..har fått tips om en snubbe i tyresö som lagar den för 1500

Vad är ramen värd?
Alltså, någon med en gammal spectral al kanske vill flytta över sina komponenter och sving till din kolfiber? (givet att de har samma standarder). Det skulle jag vara aspirant på om jag hade en 27.5 spectral och jag skulle kunna betala... 2-3kkr? Hypotetiskt alltså.

Vad är ramen värd?
Jag tycker det är ganska tydligt vad folk säger - väldigt lite.

Begagnatpriset på cyklar är extremt lågt - ofta 50% av nypris även omcykeln är oanvänd är min erfarenhet. Är den sedan skadad lär ju priset falla än mer. Och med tanke på att en Canyon upplevs komma på köpet vid köp av cykel blir det inte mycket kvar. 0*0,5*0,5=0

Min erfarenhet är att man får svälja alla tankar om att inte gå tokback när man säljer en cykel och bara hoppas att nästa ägare blir glad.

Enda tillfället man kan gå plus är om man köpt en cykel av någon som fått den och inte fattat att den är värdefull.

Edit: eller såklart - om helt rätt köpare dyker upp.

Senast ändrad:
Vad är ramen värd?
En spräckt ram som ska lagas hade jag värderat till 1500 max.
Hade den varit lagad redan hade jag tyckt 4 tusen är rimligt om den är fin annars.

Men i slutändan är en vara bara värd vad någon betalar för den.

Vad är ramen värd?
Mitt försäkringsbolag brukar ersätta det som går sönder. Detta borde det sätt du får mest pengar. Förmodligen kommer FB begära en bedömning från någon expert (trygg hansa har använt nån sportsonmekaniker). Så länge du är ärlig så brukar det bli bra. Har fått ersättning för allt från förstörda kläder till spruckna dämpare (FOX-gaffel).

Dom gör ju en avskrivningsberäkning efter nypriset på en motsvarande ram. Sen är det upp till dig vart ramen tar vägen.

Vad är ramen värd?
Bluorange sa:
Mitt försäkringsbolag brukar ersätta det som går sönder. Detta borde det sätt du får mest pengar. Förmodligen kommer FB begära en bedömning från någon expert (trygg hansa har använt nån sportsonmekaniker). Så länge du är ärlig så brukar det bli bra. Har fått ersättning för allt från förstörda kläder till spruckna dämpare (FOX-gaffel).

Dom gör ju en avskrivningsberäkning efter nypriset på en motsvarande ram. Sen är det upp till dig vart ramen tar vägen.

Jag har väl haft tur, mitt försäkringsbolag betalade ett helt nytt ramset, behövde alltså inte använda min crash replacement, och jag fick ny dämpare och stolpe..jag fick såklart betala självrisken..

Vad är ramen värd?
johnny165 sa:
Bluorange sa:

Jag har väl haft tur, mitt försäkringsbolag betalade ett helt nytt ramset, behövde alltså inte använda min crash replacement, och jag fick ny dämpare och stolpe..jag fick såklart betala självrisken..

Så om du sätter priset till självriskkostnaden så har du fått en ny ram "gratis"...

Vad är ramen värd?
ceel sa:
johnny165 sa:
Bluorange sa:

Så om du sätter priset till självriskkostnaden så har du fått en ny ram "gratis"...

.....och då kan jag tänka mig att betala det + en back öl;)

Vad är ramen värd?
Så att låta sin Spectral CF "ramla omkull" har blivit en affärsidé?
Är det så man skall tolka denna tråd och annonsen ovan?

Vad är ramen värd?
johnny165 sa:
Bluorange sa:

Och nu säljer du den kraschade ramen? Brukar man inte säga att den tillhör försäkringsbolaget?

Vad är ramen värd?
marr sa:
johnny165 sa:
marr sa:
Hahahaha, vad gick snett?

Vad menar du? Jag cyklade, skiten gick sönder, första gången du sett en trasig kolfiberram?

Absolut inte, absolut inte heller första gången folk tror att deras skräp är guld heller.

Det va lite därför jag funderade på vad jag skulle ta för den, jag vill ju inte gärna ge bort den, jag gillar pengar för mycket för det:)
Sen skrev jag ju också att man får komma med bud..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp