Vad är skillnaden på de olika Tacx-trainers?

Tegheim83

Aktiv medlem
Kollade som hastigast här inne men fick inga vettiga svar.

Har tänkt skaffa mig en trainer till MTBn, och kikat på olika Tacx. Men jag blir inte klok på de olika och vad skillnaden egentligen är.

Jag vet att NEOn är bäst, men jag tänkte lägga mig betydligt lägre. Runt 3k.

Jag vill gärna att min Garmin-klocka har koll på mig.

Vart börjar jag?

Det var ovanligt att inte ens få en reaktion här inne.

Ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter kring de billigare Tacx-trainers?

Jag har en Tacx iflow som är kopplad till datorn. Kör gps rundor på den och den är helt ok. Gav runt 2000kr för den på Xxl för några år sen. Tycker om att den varierar motståndet då det inte blir lika statiskt utan man måste växla lite m.m.

Den ändrar motståndet till lutningen mot gps rundan D.v.s högre motstånd i uppförsbackarna och lättare motstånd nerför backen. Men det blir aldrig frirull utan man måste alltid trampa för annars stannar hjulet. Sen kan man välja att se Google street Maps där man cyklar men jag vill hellre se kurvan på höjdmeterna längst banan.

Jag använder Tacx egna program. TTS4. Jag kan importera en egen runda eller så tar jag någon som nån annan laddat upp. Krävs dock Google licens som jag tror kostar 100-200kr per år. Licensen är för att kunna cykla gps rundor. Nu vet jag inte vad du har för pulsklocka men om det går att importera träningar från diverse filformat går det säkert att lösa. För man kan exportera träningen från TTS4. Jag laddar sen upp rundan på endomondo som jag använder.

Tegheim83 sa:

Flow Smart har elektronisk broms som datorn kan styra... Satori Smart har mekaniskt styrt motstånd som du ställer själv...
Satori Smart bara rapporterar effekten till datorn, Flow Smart både rapporterar och erbjuder styrning så att säga helt enkelt...

Jag har en gammal Flow (icke-smart) och hastighets/kadenssensor, som jag kör med virtuell power i TrainerRoad... då får jag typ samma funktion som med Satori Smart... Funderar på att byta till Flow Smart

Det här kanske kan hjälpa dig lite?!

Satori smart - T2400
Programvara: Tacx appar och tredjeparts appar. (för att ansluta till PC krävs Upgrade Smart)
Maximalt motstånd 950 Watt

Booster - T2500
Maximalt motstånd: 1050 watt
Bromssystem med 16 st permanentmagneter och ett 2 kg svänghjul

Blue twist - T2675
Är instegsmodellen i Blue-serien. Den har samma motstånd som Blue Matic, men har inte ett reglage på styret för att justera motståndet. Istället ställer du motståndet manuellt via ett reglage direkt på motståndet i ett av sju lägen
Maximalt motstånd: 700 watt.
Bromssystem med permanetmagneter

Blue Matic - T2650
Mellanmodellen av Blue-seriens cykeltrainers
Bromssystem med permanetmagneter.

Blue Motion - T2600
Maximalt motstånd: 950 watt.
Bromssystem med en kraftfull neodymiummagnet och 1.6 kg svänghjul.

e120guru sa:
Tegheim83 sa:

Flow Smart har elektronisk broms som datorn kan styra... Satori Smart har mekaniskt styrt motstånd som du ställer själv...
Satori Smart bara rapporterar effekten till datorn, Flow Smart både rapporterar och erbjuder styrning så att säga helt enkelt...

Jag har en gammal Flow (icke-smart) och hastighets/kadenssensor, som jag kör med virtuell power i TrainerRoad... då får jag typ samma funktion som med Satori Smart... Funderar på att byta till Flow Smart

Exakt ett svar jag önskade mig ?

chollo42 sa:

Satori smart - T2400
Programvara: Tacx appar och tredjeparts appar. (för att ansluta till PC krävs Upgrade Smart)

Booster - T2500

Blue twist - T2675
Är instegsmodellen i Blue-serien. Den har samma motstånd som Blue Matic, men har inte ett reglage på styret för att justera motståndet. Istället ställer du motståndet manuellt via ett reglage direkt på motståndet i ett av sju lägen

Blue Matic - T2650

Blue Motion - T2600

Absolut, förutom att det bara är Satorin jag hört talas om innan ?

Tegheim83 sa:
chollo42 sa:

Satori smart - T2400

Booster - T2500

Blue twist - T2675

Blue Matic - T2650

Blue Motion - T2600

Absolut, förutom att det bara är Satorin jag hört talas om innan ?

Dom andra ligger under din rek. budget !! :-) du kanske ska ha lite tillbehör också då är det snart 3 k

Källa: http://www.cykelkraft.se/searchresults.html?q=tacx

Jag har flow smart, hade flow innan. Smart öppnar för fler möjligheter att ansluta 3:e parts programvara och så har den färre sladdar. När man väl sitter och trampar är det ingen skillnad i känsla. Såg dom sålde smart-versionen för 2 tuss på xxl nu.

Jag har en blue matic/motion nånting och för enstaka träningspass med träningsvideo typ sufferfest är den klart duglig. Lätt att sätta upp, stabil, tillräckligt omfång på motståndet och inom budget.

Skulle jag cykla mer än nån gång i veckan inomhus skulle jag nog välja nån smartversion med zwift. Välj efter budget och om det ska vara kul att träna eller bara härdande.

Väcker denna tråden lite. Är den enda skillnaden mellan dom 2 nedan länkade modellerna att den ifrån XXL har en separat ANT+ antenn som inte ingår i den ifrån Decathlon?
Antar att man fortfarande kan koppla ihop den ifrån Decathlon med sin iPad utan problem, det man går miste om är att man inte kan koppla den till sin dator men att man tex kan köpa en separat ifrån Ebay för dryga 100 kr?

XXL = https://www.xxl.se/tacx-trainer-flo...-cykelrulle-med-ant+-antenn/p/1128295_1_style
Decathlon = http://www.decathlon.se/trainer-flow-smart-t2240-700-w-id_8345488.html

Marte sa:
Jag har en blue matic/motion nånting och för enstaka träningspass med träningsvideo typ sufferfest är den klart duglig. Lätt att sätta upp, stabil, tillräckligt omfång på motståndet och inom budget.

Skulle jag cykla mer än nån gång i veckan inomhus skulle jag nog välja nån smartversion med zwift. Välj efter budget och om det ska vara kul att träna eller bara härdande.
+100

Jag har kört ganska mycket trainer och zwift hjälper mig mycket, med monotonin och tråkigheten.
Jag ska till och med gå så långt och säga att kör zwift på stor skärm. Jag hade en laptop, 13 tums skärm.
Det var bra, men nu kör jag 50 tum, det blev så mycket bättre. Motivationen fick sig en klar skjuts i rätt riktning.

ErikSi sa:
Väcker denna tråden lite. Är den enda skillnaden mellan dom 2 nedan länkade modellerna att den ifrån XXL har en separat ANT+ antenn som inte ingår i den ifrån Decathlon?
Antar att man fortfarande kan koppla ihop den ifrån Decathlon med sin iPad utan problem, det man går miste om är att man inte kan koppla den till sin dator men att man tex kan köpa en separat ifrån Ebay för dryga 100 kr?

XXL = https://www.xxl.se/tacx-trainer-flo...-cykelrulle-med-ant+-antenn/p/1128295_1_style
Decathlon = http://www.decathlon.se/trainer-flow-smart-t2240-700-w-id_8345488.html

Jag köpte min från XXL när de sålde motsvarande som Decathlon... Det är samma trainer i båda paketen. Funkar med min ANT+sticka från AliExpress, så kan Zwift och/eller Trainerroad eller så som stödjer ANT+ FE-C styra motståndet på trainern.

Tillbaka
Topp