Vad är traditionell XC ?

Skogling

Aktiv medlem
Vad är traditionell XC ?
Läser i cyklotekets katalog om Sälen-bikepark. Där finns cykling för alla, även grusvägar för "traditionell crosscountry" ?!

Alltså, för mig är inte XC grusvägar. Grusvägar är ett ont måste. En transportsträcka mellan stigarna. För mig betyder ordet crosscountry "tvärs igenom naturen". Skog och mark liksom.
Jag har en heldämpad racer XC-hoj men inte fan är den nöjd av att cykla grusvägar ? Den vill (och jag), cykla stig och berghäll. Upp och ner, lite stök och lite bök...

Är XC missförstått? Kanske vi behöver en ny katgori. Eller är det långlopp ?

Det är väl svenska mountainbikecupen som är XC då, enligt min definintion, eller är det en allmountaintävling då ? Banorna i världscupen är ju i alla fall betydligt stökigare en LL i Sverige. Mer som DH i Sverige... ;o)

Annars var det inget speceillt !

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Vad är traditionell XC ?
Låmhloppscuppen håller på att omdefiniera mountainbikecykling i Sverige. Fler och fler vill cykla långlopp. Långloppen får kritik för att banorna är för svåra, så dom grusar och förenklar. Fler och fler vill då cykla långlopp och fler och fler får då för sig att mountainbike är grusväg.

Långlopp är i vissa fall nästan enbart grusvägsracing.
XC är korta intensiva och tekniska banor där man ofta kör flera varv.

Säfsen är smarta. Med det ordvalet så attraherar dom garanterat fler än om dom valt att framhäva teknisk stigcykling.

Vad är traditionell XC ?
Jag håller med Skogling. Jag har aldrig kört ett XC lopp som innehållit mer än 10-15% grusväg (för att binda ihop vissa stigpartier). För mig är XC snabb konditionskrävande cykling på stigar (gärna tekniska) i skogen och inte grusvägsracing. Tyvärr verkar den allmänna uppfattningen om XC gå allt mer mot långloppshållet. Troligen har dessa aldrig kört ett riktigt XC-lopp. Kanske skulle man tvångsanmäla alla som missbrukar ordet XC till närmaste "riktiga" XC-tävling? Skulle nog rätt snabbt få dessa att ändra uppfattning. :-)

Vad är traditionell XC ?
Håller med, mycket synd att "XC" blivit grusvägs-racing i mångas ögon.
Mountain Bike ska cyklas i skogen, det är i alla fall min uppfattning.
Då ska väl inte en tävling gå på 90% grusväg?
Fram för fler riktiga XC-tävlingar!!

Vad är traditionell XC ?
Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
>Håller med, mycket synd att "XC" blivit grusvägs-racing i mångas ögon.
>Mountain Bike ska cyklas i skogen, det är i alla fall min uppfattning.
>Då ska väl inte en tävling gå på 90% grusväg?
>Fram för fler riktiga XC-tävlingar!!

Vänta lite, nu gör ju du samma fel och likställer långloppen med XC igen.

Om man plockar bort långloppen som ofta felaktigt kallas för XC så är min uppfattning att XC-tävlingarna innehåller just det som man kan förvänta sig, dvs. konditionskrävande, tekniska banor på stigar. Det arrangeras dessutom betydligt fler XC-tävlingar än långlopp så jag vet inte om det verkligen behövs fler XC-tvävlingar. Kanske bättre marknadsföring av dessa vore en bättre ide?

Vad är traditionell XC ?
Kanske fler XC tävlingar av långloppskaraktär då? Alltså inte banan, utan arrangemanget. Där vem som helst kan dyka upp och efteranmäla sig. Där man sätter fokus på motionärerna snarare än eliten. Det skulle väl funka? Möjligt att det redan finns lopp av den här typen men i så fall är dom taskigt marknadsförda.

Vad är traditionell XC ?
Långloppstävlingarnas charm är just att de är långa och att banan ändrar sig hela tiden. Kortare XC tävlingar går oftast på en snitslad bana i flera varv. Tror nog att många motionärer inte lockas av tanken på att bli varvad av snabbare cyklister 1-3 gånger under loppet.

Så, XC tävlingar med en bana som inte körs mer än ett varv, det kanske vore skoj för fler motionärer?

Annars håller jag med Skogling, grusvägar är bara transportsträckor till de roliga stigarna. Så vad XC är för oss är nog inte samma som det är för cyklotekets katalogskribent.

/Leo

Vad är traditionell XC ?
Blir inte en del lopp lite fåniga att köra på mtb när det skulle gå fortare på en cx?

I torsdags körde lxc indianer och vita på fixed med 42/16, utan bromsar, med racerdäck och clips.

Vad är traditionell XC ?
Långloppen måste vara lite lättare. Hur skulle man må efter 10 mil ren stig uppför backar som Lugnet i falun. Överhälften skulle ju bryta. Jag tycke nivån på svenska xc tävlingar är rätt bra. Det ska vara mycket stig och sen lite lugnare partier där man kan dricka på och se konkurrenterna framför sig borra ner huvet och sen storma in i skogen för nästa parti.

Traditionell XC är väl i så fall stela Ritchey cyklar med clips pedaler över knotiga stigar *brrr*

Vad är traditionell XC ?
Ekfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Forrest & Mountain same shit ?
> ok.

Det finns ju ett begrepp som lyder ATB, All Terrain Bike och som bla Giant sålde sina MTBer med det epitetet.

Stalle

Tillbaka
Topp