Vad äta?

• Trådstartare Trådstartare Ean
  • Start datum Start datum

Ean

Ny medlem
Vad äta?
Nån som har ett riktigt bra tips på vad man ska äta dagen före och på morgonen före en XC-tävling. OBS, ej långdistans nu utan korta explosiva tävlingar. Skönt om man slipper känna att magen knyter sig och att maten är på väg att komma upp.

Tack på förhand/ Andreas

Vad äta?
Jag äter som jag äter alla andra dagar. Tyvärr är korta XC tävlingar min svagaste sida. Är övertygad om att det inte beror på vad jag äter eller inte äter, jag är dåligt tränad på explosiva starter helt enkelt ;-)

Vad äta?
Ät en stadig frukost i god tid före och sen nått lätt för att inte bli hungrig.
Ät lättsmält mat med bra energivärde. Ät inte för tätt inpå starten. Inte starkt.

Värm upp med ett par riktiga rusher. Då kommer inte första varvet som en chock
och maten blir inte lika nyfiken på att komma upp å se vad som pågår.

Skinkmacka med senap under uppvärmningen, rekommenderas INTE!

Nilebiker

Vad äta?
pasta sägs vara bra att äta som uppladdning, men hur mycket det ger vet jag då inte då jag inte kalrar av att äta pasta 3 gånger om dagen i en vecka.

jag skulle vilja säga att ät ordenligt och få med hela kostcirkeln så kommer du långt på tävlingarna.

jag brukar käka en tallrik müsli på morgonen, som jag förövrigt gör varje morgon.. gröt är också bra, om jag bara klarade av att äta varm frukost.

Senast redigerad av en moderator:
Vad äta?
Jag tror det är vikigt att inte proppa/trycka i sig onormala mängder mat innan en tävling bara för att man vill ha så mycket energi som möjligt.

Det blir lätt så att man tror att man måste vräka i sig trippla portioner pasta/havregrynsgröt osv så slutar det med att magen står i alla hörn istället och man känner sig tung och uppblåst.

Det bästa är nog att äta i princip som vanligt på morgonen (men huvudsakligen kolhyderater) och framförallt se till att lägga en bra grund dagarna innan, det vanliga med mycket kolhyderater (utan att överdriva), dricka mycket vatten osv..

Sedan beror det ju också lite granna på vilken tid på dagen tävlingen går ... Är det på förmiddagen eller hinner man få i sig en lunch också?

Kungsörnen hade tidigare bra info om uppladdning, energibehov m.m. på www.uppladdningen.nu, det verkar dock som att länken inte funkar men den kanske bara är tillfälligt nere ?

// Malin

Vad äta?
Ok, så Musli med mjölk vid 7:00. En rejäl macka modell fiberrik vid 10:00 och sedan vatten och banan någon timma innan start och 10 min innan start ett par/tre staffetliknande rusher då eller?

Vad äta?
Förstår inte det där med banan _innan_ träning och tävling! Dewt är ju kontraproduktivt!

Banan har ju lite snabba kolhydrater, inte jättesnabba, men på gränsen mellan medelhöga och höga. Tar man en banan före träningen riskerar man en sk rebound-effekt. Alltså, blodsockret rusar upp av banan, och dalar sedan lägre än vad den var innan du åt den. Alltså känner du dig bara tröttare å segare.

Snabba kolhydrater ska intagas efter träningen, eller under tiden om det är längre än en timme. Då suger musklerna upp de snabba kolhydraterna, utan att insulinet behöver hjälpa till. Inge insulin jämnare blodsocker.

Före träning å tväling är det långsamma kolhydrater som gäller. Gärna emd mycket fibrer, så håller man sig mätt längre.

Vad äta?
Jag börjar dagen med en rejäl portion gröt och några mackor, senare 2-3 timmar innan start så blir en grov macka med något bra pålägg. Fastän åktiden i min klass alltid är under en timma så ser jag till att ha käkat bra dagen innan, minst 2 måltider med pasta el dyl, tänk på att dricka mycket samtidigt då det krävs 2 g vatten för att lagra in 1 g kolhydrater. Kolhydratladdningen blir ju dock mycket viktigare för tävlingar över en timma. Pallar inte magen så mycket pasta så köper man Vitargo Carboloader där en portion motsvarar ungefär 3 normalportioner pasta i kolhydratvärde.

/ M

Vad äta?
Ät ordentlig under hela dan idag Andreas - och framför allt se till så du dricker rejält! Lätt att det blir för lite vätska. I morgon bitti käkar du en rejäl frukost - gärna havregrynsgröt om det funkar för dig. Om du åker iväg tidigt till Alingsås så tag med dig mackor (sen start i morgon). Se till att stoppa i dig dessa samt mycket vätska under dan där. När det är 1½ timme kvar till start håller du dig lite lugn med käkandet. Snabba kolhydrater före start är inte att rekommendera. Blodsockret stiger snabbt - och sjunker sen till UNDER fastenivån när du väl behöver din energi.

Vi kan ta det lite mer ingående sen om du vill. Har även ett gäng av Uppladdningsboken liggandes + det material vi hade när jag håll studiecirkeln i klubben i höstas.

Ses!

Vad äta?
Din start är så pass rejält sen i morgon Andreas att en pastasallad är kanon att ta med sig. Stoppa i dig den vid 12 - 12:30 ungefär så blir det perfekt.

Vad äta?
Det som allra viktigast att tänka på innan du kör är att du har rätt mängd kolhydrater i kroppen. Det som är mest effektivt är de långsamma kolhydraterna som håller blodsockret på rätt nivå under en lång tid. Om du skall köra tidigt så rekommenderas gröt gjord på korngryn då dessa har några av de mest långsamma kohydrater som går att finna. Man bör även tänka på att det är under dagen/kvällen innan som grunden läggs! Mycket pasta rekommenderas där. Pasta bör dock undvikas direkt innan träning då man kan känna att det blir lite väl mastigt.

Man skall även under uppladdningsveckan tänka på att äta ca 5 ggr per dag för att uppnå maximal ämnesomsättning. Mer info om kolhydrater och dess snabbhet finner du på www.paulun.com där du söker efter "glykemiskt index" tabellen. GI är ett mått på hur snabbt energin tas upp av kroppen.

Lycka till med tävlingen och hör gärna av i fall du vill veta ännu mer!

Vad äta?
Baba, sökte efter GI på korngryn, men fann det ej. Kan du det, samt havregryn för jämförelse. Säg isåfall om 100 är referens till vitt bröd eller glukos.

Vad äta?
Märkte att jag uttryckte mig lite otydligt men GI för havregryn är 86 i okokt tillstånd medan korngryn har GI 36. En ganska markant skillnad alltså.

Om man kokar gröt på tunna havregryn (de man oftast finner i affär) så springer GI upp till 116. Det är dock högkvalitativa kolhydrater.

Senast redigerad av en moderator:
Vad äta?
Men med mjölk och krossade linfrön sänks väl havregrynsgröten ordentligt?
Du har förstört min plan för den perfekta frukosten ;~) Men jag har korngryn hemma, ska testa. 3 min på spisen elelr 2 i mikron, med samma mängd vatten som havregryn?

Vad äta?
Det stämmer. Om man vill maximera den så kan man även tillsätta ca 20 gr proteinpulver i mjölken, men då är man nära manisk :-)

Det blir dock bättre resultat på spisen än i mikron.

Vad äta?
Baba Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det stämmer. Om man vill maximera den så kan man
> även tillsätta ca 20 gr proteinpulver i mjölken,
> men då är man nära manisk :-)

Det var isåfall ett snällt ord, manisk ;~)

> Det blir dock bättre resultat på spisen än i
> mikron.

Det går fanimej inte att koka gröt på en elspis, blir tapetklister. Å jag tänkte inte gå upp 2 timmar tidigare... Ge mig min gasspis tebax!

Vad äta?
Klistergröt är karaktärsbyggande. LOL

Om du är mer intresserad kan jag rekommendera Fredrik Pauluns böcker om kost. Där finner man det mesta som är värt att veta om kost. Bra första bok är "Allt om fettförbränning 2". Tror att den finns som pocket...

Vad äta?
Baba Skrev:
> Klistergröt är karaktärsbyggande. LOL
>
> Om du är mer intresserad kan jag rekommendera
> Fredrik Pauluns böcker om kost. Där finner man det
> mesta som är värt att veta om kost. Bra första bok
> är "Allt om fettförbränning 2". Tror att den finns
> som pocket...
>
> -----------
> Mot skogen!

Skäms, jag har nog läst de flesta. Å gick på havregrynsmyten (nytt svenskt ord va?). "Havregrynsgröt är fruksostens kung" - läste jag i nån av hans böcker, tror det var i Den perfekta måltiden. De kokböckerna (samt Den perfekta matlådan)kan rekomenderas! Roliga, annorlunda, med ordentliga näringsdeklarationer och GI-värde. I Den perfekta maten, finns frukostalternativ, smoothies osv. I ...matlådan finns ett bra recept på egen müsli! Den ahr jag på jobbet. Bytte ut nu i andra satsen 100 gram rågflingor mot 100 gram kornflingor! Å struntade i rostningen, jag bara brände vid. Samt struntade i oljan! Den är perfekt! http://www.paulun.se/forum/forum_posts.asp?TID=926

Men korngryn är svårt att få tag på. En av 10 livsmedelsaffärer har det.

Vad äta?
Jag gick också på myten men sen så insåg jag att det nog ändå inte är en myt eftersom det är mycket mycket bra kvalitet på kolhydraterna i havregryn. Korn är mest intressanta när man skall träna.

Vad äta?
Inte direkt men de är ju för en annan uppladdning som sagt. Själv har jag mycket på jobbet, tro det eller ej, så utvecklingen får gärna vänta lite. Men gärna en annan gång.

Vad äta?
Lefty: Hemköp har korngryn. Iallafall tre av tre testade butiker (skarpnäck, Sundbyberg, City). Gått bet på Vivo, Ica och Konsum.

Baba: så det är mer bara GI som skiljer sig åt då?

Vad äta?
Kornen har en större del kolhyd. medan havren har mer protein och mer fett samt rikt på B-vitamin. Så havregryn lämpar sig bättre om man vet att man skall äta mellanmål ca 2 timmar senare. Kornen är långsiktig energi.

Vad äta?
Om jag förstår det rätt så menar du väl att havregrynen är nyttiga på annat sätt trots att de är snabba kolhydrater. Själva kolhydraterna kan väl inte vara av bättre "kvalitet" då det är snabba.

//Jocke

Vad äta?
Precis så. Det kan tydligen vara skillnad på kvaliten men det är långt över vad jag vet, då får man nog vara labbråtta och analysera hela dagen :-)

Vad äta?
Havregrynsgröt ligger på 70 i GI om man skall gå på Pauluns bok Allt om Glykemiskt index.

Det är väldigt stor skillnad på vad det är för pasta man käkar, ju kortare koktid desto snabbare kolhydrater!

Min egen frukost består av blötlagd rågkross, färska bär/frukt, solrosfrön, linfrön o lite fil till det... Ser ut ungefär som blötlagd hundmat men smakar helt ok!!

Ean - "mamma Anki" tar med sig boken ovan i morgon så har du lite kvällslektyr ;)

Vad äta?
Anki: Det finns en uppdaterad GI tabell på paulun.com som skiljer sig lite från böckerna. Man går in på tabeller och sen ligger den överst där. GI för tunna gryn (114) skiljer sig markant från det för tjocka gryn (76) men vilka gryn som är vilka det vet nog ingen. Alla känns rätt tunna tycker jag :-)

Titta gärna på tabellen då den innehåller GI för ännu fler varor än böckerna. Trevlig läsning ock smakliga måltider.

Vad äta?
Istället för att äta havregrynsgröt som enligt de senaste uppgifterna är snabba kolhydrater så kan man äta BranFlakes. Jag äter dem alltid till frukost tillsammans med mjölk. De har ett GI på 60.

//Jocke

Vad äta?
Ean Skrev:
> Nån som har ett riktigt bra tips på vad man ska
> äta dagen före och på morgonen före en XC-tävling.
> OBS, ej långdistans nu utan korta explosiva
> tävlingar. Skönt om man slipper känna att magen
> knyter sig och att maten är på väg att komma upp.
>
> Tack på förhand/ Andreas

Hmm... Det här gled visst iväg från ämnet "något".

Inför korta explosiva tävlingar behöver du knappt ladda/äta något speciellt. Tryck i dig en eller två gel 10-15 minuter innan start och se till att vara ordentligt uppvärmd innan. Ett par korta ruscher räcker inte! 15-20 minuters uppvärmning minst innan du "ruschar".

Jag är absolut ingen kortdistansare, men när jag kör korta högintensiva pass värmer jag upp minst 45 minuter då min kropp behöver det för att komma igång.

Se till att du har träningspass som simulerar "kort och högt" med. Det är där du lägger grunden för framgång i korta lopp, inte genom att äta något speciellt dagen innan.

Vad äta?
Eftersom ni vill ha långsammare kolhydratintag så använd t ex fiberberikade havregryn. Om man sedan följer regeln 55 % kolhydrater, 15 % protein och max 30 % fett, så blir alla dietister glada. Går man in på kostdata kan man komponera sina egna måltider på följande länk:
http://www.kostdata.se/matdagbok.htm
Man kan lägga till egna livsmedel där om man vill också
Vill man prova kostdatas programvara så provar man följande länk:
http://www.kostdata.se/
Och vill man läsa en förträfflig bok om kost för idrottare finns
Christine Helle Idrottarens matbok - Recept för prestation
Finns hos Idrottsbokhandeln se länkbibliotek
Hon rekommenderar vanlig kost för explosiva idrotter dvs du behöver inte äta något speciellt före eller under utövandet men däremot fylla på depåerna efteråt framförallt med protein då hämtar sig musklerna snabbare. Skall man däremot hålla på utdragen aktivitet t ex långlopp skall man kolhydratladda innan. Och tillföra snabba kolhydrater med jämna mellanrum under aktiviteten.

///Larry

Vad äta?
Jocke skrev
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

>Istället för att äta havregrynsgröt som enligt de senaste uppgifterna är snabba kolhydrater så kan man >äta BranFlakes.

Men det är ju inte bra att äta branflakes och liknande flingor levern tar stryk av tillsatserna i flingorna i england har dem till och med förbjudit dem.
Kolla in länken
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,516767,00.html

Vad äta?
anki Skrev:
> Det är väldigt stor skillnad på vad det är för
> pasta man käkar, ju kortare koktid desto snabbare
> kolhydrater!

Njaej, inte riktgit. Snabbmakaroner mm, har högt GI. Men fullkornspasta har lägre GI, men om dessa kokas all dente, alltså lite kortare tid än vad förpackningen anger, så sänker du GI.

> Min egen frukost består av blötlagd rågkross,
> färska bär/frukt, solrosfrön, linfrön o lite fil
> till det... Ser ut ungefär som blötlagd hundmat
> men smakar helt ok!!
> Det är bara döda fiskar som alltid följer strömmen

Vad äta?
Windstorm Skrev:
> Eftersom ni vill ha långsammare kolhydratintag så
> använd t ex fiberberikade havregryn. Om man sedan
> följer regeln 55 % kolhydrater, 15 % protein och
> max 30 % fett, så blir alla dietister glada.

Vilka diestiter då? De som förespråker GI-metoden, å det är ju nuemra ett antal, rekomenderar 40% kolhydrater och 30% avrdera protein och fett. Du ökar alltså proteinintaget, då det mättar bättre!

Vad äta?
ZobNisse Skrev:
>
> Men det är ju inte bra att äta branflakes och
> liknande flingor levern tar stryk av tillsatserna
> i flingorna i england har dem till och med
> förbjudit dem.
> Kolla in länken
> http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789
> ,516767,00.html
>
>

Som jag tolkar det i artikeln så är det tillsatserna av B6, järn och folsyra som man oroar sig för. B6 sägs kunna vara farligt vid ett intag över 50 mg per dag under en längre tid. För att komma upp i de mängderna måste man äta nästan 3 kg AllBran... Jag fortsätter nog att äta mina AllBrans

//Jocke

Vad äta?
bruse Skrev:
>
> Vilka diestiter då? De som förespråker GI-metoden,
> å det är ju nuemra ett antal, rekomenderar 40%
> kolhydrater och 30% avrdera protein och fett. Du
> ökar alltså proteinintaget, då det mättar bättre!
>
> --------------------------------------------------

Dietister inom landsting etc som kanske har lite konservativare hållning än de modernare GI-förespråkarna. Konstaterar dock att t ex Fredric Paulun rekommenderar förhållandena 60, 20, 20 vilket säkert är rimligt det också. Det jag reagerar på i dina siffror är det låga kolhydratintaget och det höga proteinintaget men det är som glad amatör. Det jag lärt mig är att det är främst kolhydrater därefter fett vi förbränner som energi. Proteinet används för att bygga upp celler igen varför vi behöver mindre om vi inte växer. Sedan lär vår kropp vara så underligt konstruerad att mättnadskänsla mäter kroppen på det fett vi äter och hungerkänslan baseras på vår brist på kolhydrater/glykos.

/// Larry

Vad äta?
Windstrom: beroende på vilken Paulun du läst, så varierar det med tiden. Numera propagerar han för 40, 30, 30. Licksom Montignac och Dr Lindberg. Men så är Paulun på väg mot "stenålderskost". Han kommer med en bok i ämnet till våren. Men sådan diet är nog för extrem för mig. Iaf inom en snar framtid.

Vad äta?
> Det är väldigt stor skillnad på vad det är för
> pasta man käkar, ju kortare koktid desto snabbare
> kolhydrater!
>

Om du kokar pastan som vanligt och låter den stå i kylen till dagen efter kommer någon typ av stärkelse att bildas -> GI:t sjunker med några pinnar (ej specat då det är lika varierande som pastan vad jag förstått). Samma sak med potatis.

Om någon nu undrade...

/Dajja - kallas för matfascist oxo

Vad äta?
GI i all ära men glöm inte bort att det inte bara är kolhydrater som påverkar insulinet, kroppen är betydligt mer komplicerad än så. Mjölk, t.ex., lär vara rätt duktig på att höja insulinnivån också.

Varierad husmanskost är att rekommendera, mycket grönsaker, något mindre kolhydrater och så gott om protein (för oss som försöker växa och krympa på samma gång).

Vad äta?
the_TnT Skrev:
> GI i all ära men glöm inte bort att det inte bara
> är kolhydrater som påverkar insulinet, kroppen är
> betydligt mer komplicerad än så. Mjölk, t.ex., lär
> vara rätt duktig på att höja insulinnivån också.

Ja, för att det innehålelr mjölksocker ;~)

> Varierad husmanskost är att rekommendera, mycket
> grönsaker, något mindre kolhydrater och så gott om
> protein (för oss som försöker växa och krympa på
> samma gång).

Det slog du hôvve på spiken! Mer protein på kolhydraternas bekostnad.

Senaste har jag slutat med potatis och dragit ned på ris å pasta, och ersatt med bönor å sånt. Jag får alltså i mig tillräckligt med kolhydrater, så det är absolut ingen Atkins som någon undrade igår. Då får man ligga på max 20 gram kolhdyrater per dag, om jag fatat rätt. Å det är ett äpple eller så. För mig låter den dieten vansig, alltså inga kolhdyrater alls. Inget för oss som tränar å motionerar. Kanske perfekt för en stillasittande fotomodell...

Vad äta?
bruse: anledningen till att mjölk höjer insulinet beror inte främst på laktoset. Det finns en mängd aminosyror som t ex glutamin som höjer insulinet ordentligt. Det är därför man nu har börjat göra lite tester för att få fram II - insulin index - istället för GI.

jocke: Vet inte vilka bran flakes du käkar men har själv inte sett några som har lågt GI-värde eftersom de flesta tillverkare trycker i så mycket socker. Om du nu har hittat ett märke som inte gör det så skulle det vara roligt att få höra vilket.

mattias l: varför trycker du i dig gels strax innan? Själva tanken med gelen är väl att den ska gå snabbt ut i blodet => därmed förhöjt insulin?

Vad äta?
bruse Skrev:

> Senaste har jag slutat med potatis och dragit ned
> på ris å pasta, och ersatt med bönor å sånt. Jag
> får alltså i mig tillräckligt med kolhydrater, så

Om jag får dra det lite längre, en vegetarisk kost är verkligen jättebra. Alla kolhydrater är långsamma iom fibrerna (som BranFlakes förövrigt knappt innehåller). Lägg därtill antioxidanter av olika slag i nästan allt som man kan (får) ha i en vegetarisk diet. Givetvis slänger man in en firre och en kycklingfilé oxo (regler är till för att brytas?).

> det är absolut ingen Atkins som någon undrade
> igår. Då får man ligga på max 20 gram kolhdyrater
> per dag, om jag fatat rätt. Å det är ett äpple
> eller så. För mig låter den dieten vansig, alltså
> inga kolhdyrater alls. Inget för oss som tränar å
> motionerar. Kanske perfekt för en stillasittande
> fotomodell...
>

Snarare folk som gillar hjärt-kärl-sjukdomar :)

/Dajja - 80% veg, 20% dött djur, numera 99% Ume-bo

Tillbaka
Topp