Vad behöver man riktigt för att convertera till single speed?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Förra vintern pajjade växlar, kedja och kassette. Så kommande vinter tänkte jag ta bort dem och köra single speed. Men, jag undrar vad man behöver egentligen för att convertera sin MTB till single. Jag förstår att jag behöver:
1 - single speed kit istället för kassette. Typ detta reverse-single-speed-kit-schwarz-1.jpg
2 - single speed-kedja. En som inte böjer sig i sidled.
Och undrar om jag behöver:
3 - kedjespännare? Eller behöver man verkligen det? Räcker det med en rejäl kedja, rätt antal länkar och bra kedjelinje? Kan inte flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan.
4 - chainring. Är det särskilda för single speed eller kan jag ta min överblivna Snail NW-ring som ligger och skräpar hemma? Tror den är tänkte för 11 speed, men har inte använt den. Eller ska man anvönda bredare chainring vid singlespeed?

Är tänkt att duga till att pendla med under de kallaste och saltaste månaderna. Men det kommernog råka bli en sväng eller två i skogen.

n3wton

Aktiv medlem
Du är inne på rätt spår med följande ändringar:

Kedjan är inte så noga, men ska du byta köper du en dedikerad till singlespeed, vilket innebär en bredare kedja än en för växlar. Kan vara mer stryktåliga, men har inget med böjning i sidled att göra (på singlespeed justerar du bakre drevet med de distanser som ingår på din bild så kedjelinjen blir rak).

Har du inte ställbara dropouts (som du skriver att du inte har) måste du ha kedjespännare. Finns ju viss chans att få det att funka om du har tur, men ganska osäker metod. Har tyvärr inga tips, men köp något enkelt driftsäkert. Monteras likt bakväxeln på cykeln.

Framklinga kan du köra med vilken som. En NW-klinga funkar kanon. En dedikerad singlespeedklinga kan vara bredare än en för växlar (likt singlespeedkedjan mao) men när du kör singlespeed kan du ändå inte tappa kedjan (om du inte kör utan spännare och dålig kedjespänning) så det är helt oväsentligt egentligen.

Börja med att kolla vilken växel du kan leva med som enda möjliga medan du fortfarande har växlar på cykeln. Antalet tänder behöver inte vara detsamma utan det är förhållandet mellan fram och bak som avgör utväxlingen. Ju större drev desto bättre för slitaget kan man säga.

När du väl provat ut om det funkar med singlespeed för dig så kan du köpa mer dedikerade grejer, såsom framdrev, kedja osv. Eller tom ram med ställbara dropouts i förlängningen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Du är inne på rätt spår med följande ändringar:

Kedjan är inte så noga, men ska du byta köper du en dedikerad till singlespeed, vilket innebär en bredare kedja än en för växlar. Kan vara mer stryktåliga, men har inget med böjning i sidled att göra (på singlespeed justerar du bakre drevet med de distanser som ingår på din bild så kedjelinjen blir rak).

Har du inte ställbara dropouts (som du skriver att du inte har) måste du ha kedjespännare. Finns ju viss chans att få det att funka om du har tur, men ganska osäker metod. Har tyvärr inga tips, men köp något enkelt driftsäkert. Monteras likt bakväxeln på cykeln.

Framklinga kan du köra med vilken som. En NW-klinga funkar kanon. En dedikerad singlespeedklinga kan vara bredare än en för växlar (likt singlespeedkedjan mao) men när du kör singlespeed kan du ändå inte tappa kedjan (om du inte kör utan spännare och dålig kedjespänning) så det är helt oväsentligt egentligen.

Börja med att kolla vilken växel du kan leva med som enda möjliga medan du fortfarande har växlar på cykeln. Antalet tänder behöver inte vara detsamma utan det är förhållandet mellan fram och bak som avgör utväxlingen. Ju större drev desto bättre för slitaget kan man säga.

När du väl provat ut om det funkar med singlespeed för dig så kan du köpa mer dedikerade grejer, såsom framdrev, kedja osv. Eller tom ram med ställbara dropouts i förlängningen.
@n3wton Bra förklaringar. Gillar upplägget. Avslutar, och bjuder in till dialog samtidigt. 👍

Trasselplanta

Aktiv medlem
Tack för svaren. En enklare kedjespännare är ju inte så dyr, så det verkar ju klart värt att skaffa. Var ute och cyklade idag. Har 36t fram nu och både 15t, 18t och 21t bak kändes som att jag kunde leva med. 18t kändes bäst. Verkar som att det blir bra med klingan som jag har hemma med 34t och sedan 16t bak.

Elhojtok

Aktiv medlem
På min (el-)cykel som ursprungligen hade nexus-nav är kedjespännaren så begränsad att det inte gick att spänna kedjan tillräckligt. Det hade lösts med en half link, men då funkar det förstås inte med NW-klinga.

Egress

Aktiv medlem
Singlespeed-kedja är i min mening absolut inte nödvändigt. Kanske till och med en nackdel.
Jag har kört på kedjor för 10/11-speed sen jag började nån gång under 2014. Har aldrig haft problem med att kedjor pajat. Kan bara minnas två tillfällen då jag knäckt en kedja, varav ett av tillfällena var då en återanvänd snabblänk gick sönder. Och det var ju såklart helt och mitt eget fel.

Använd vilken chainring som helst. I linje med ovanstående så använder jag numera enbart NW-varianter för 11/12-delat. Funkar underbart bara för mig.

Har kört mycket XC, samt bikepacking med en massa baggage på den setupen. Noll problem.

Några alternativ till kedjespånnare är:
  • Eccentric BB (länk till BB för PF30, men det finns andra varianter)
  • White Industries ENO Hub
  • Magic gear(halvlänkar kan hjälpa här, men då funkar inte NW-chainrings)
  • Ghost ring (har inte testat själv, men ser kul ut
Lycka till!

Trasselplanta

Aktiv medlem
Singlespeed-kedja är i min mening absolut inte nödvändigt. Kanske till och med en nackdel.
Jag har kört på kedjor för 10/11-speed sen jag började nån gång under 2014. Har aldrig haft problem med att kedjor pajat. Kan bara minnas två tillfällen då jag knäckt en kedja, varav ett av tillfällena var då en återanvänd snabblänk gick sönder. Och det var ju såklart helt och mitt eget fel.

Använd vilken chainring som helst. I linje med ovanstående så använder jag numera enbart NW-varianter för 11/12-delat. Funkar underbart bara för mig.

Har kört mycket XC, samt bikepacking med en massa baggage på den setupen. Noll problem.

Några alternativ till kedjespånnare är:
  • Eccentric BB (länk till BB för PF30, men det finns andra varianter)
  • White Industries ENO Hub
  • Magic gear(halvlänkar kan hjälpa här, men då funkar inte NW-chainrings)
  • Ghost ring (har inte testat själv, men ser kul ut
Lycka till!
Jag tänkte att det kanske var bredare kuggar bak om man körde single speed än 11 och att 11-speed kedjan helt enkelt inte fick plats. Tanken är ju att slippe slita på de vanliga delarna, så jag lär ju skaffa någon billig singlekedja.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer