Trasselplanta
Aktiv medlem
Vad behöver man riktigt för att convertera till single speed?
Förra vintern pajjade växlar, kedja och kassette. Så kommande vinter tänkte jag ta bort dem och köra single speed. Men, jag undrar vad man behöver egentligen för att convertera sin MTB till single. Jag förstår att jag behöver:
1 - single speed kit istället för kassette. Typ detta
2 - single speed-kedja. En som inte böjer sig i sidled.
Och undrar om jag behöver:
3 - kedjespännare? Eller behöver man verkligen det? Räcker det med en rejäl kedja, rätt antal länkar och bra kedjelinje? Kan inte flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan.
4 - chainring. Är det särskilda för single speed eller kan jag ta min överblivna Snail NW-ring som ligger och skräpar hemma? Tror den är tänkte för 11 speed, men har inte använt den. Eller ska man anvönda bredare chainring vid singlespeed?
Är tänkt att duga till att pendla med under de kallaste och saltaste månaderna. Men det kommernog råka bli en sväng eller två i skogen.
1 - single speed kit istället för kassette. Typ detta

2 - single speed-kedja. En som inte böjer sig i sidled.
Och undrar om jag behöver:
3 - kedjespännare? Eller behöver man verkligen det? Räcker det med en rejäl kedja, rätt antal länkar och bra kedjelinje? Kan inte flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan.
4 - chainring. Är det särskilda för single speed eller kan jag ta min överblivna Snail NW-ring som ligger och skräpar hemma? Tror den är tänkte för 11 speed, men har inte använt den. Eller ska man anvönda bredare chainring vid singlespeed?
Är tänkt att duga till att pendla med under de kallaste och saltaste månaderna. Men det kommernog råka bli en sväng eller två i skogen.