Vad behöver man riktigt för att convertera till single speed?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Förra vintern pajjade växlar, kedja och kassette. Så kommande vinter tänkte jag ta bort dem och köra single speed. Men, jag undrar vad man behöver egentligen för att convertera sin MTB till single. Jag förstår att jag behöver:
1 - single speed kit istället för kassette. Typ detta reverse-single-speed-kit-schwarz-1.jpg
2 - single speed-kedja. En som inte böjer sig i sidled.
Och undrar om jag behöver:
3 - kedjespännare? Eller behöver man verkligen det? Räcker det med en rejäl kedja, rätt antal länkar och bra kedjelinje? Kan inte flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan.
4 - chainring. Är det särskilda för single speed eller kan jag ta min överblivna Snail NW-ring som ligger och skräpar hemma? Tror den är tänkte för 11 speed, men har inte använt den. Eller ska man anvönda bredare chainring vid singlespeed?

Är tänkt att duga till att pendla med under de kallaste och saltaste månaderna. Men det kommernog råka bli en sväng eller två i skogen.

Du är inne på rätt spår med följande ändringar:

Kedjan är inte så noga, men ska du byta köper du en dedikerad till singlespeed, vilket innebär en bredare kedja än en för växlar. Kan vara mer stryktåliga, men har inget med böjning i sidled att göra (på singlespeed justerar du bakre drevet med de distanser som ingår på din bild så kedjelinjen blir rak).

Har du inte ställbara dropouts (som du skriver att du inte har) måste du ha kedjespännare. Finns ju viss chans att få det att funka om du har tur, men ganska osäker metod. Har tyvärr inga tips, men köp något enkelt driftsäkert. Monteras likt bakväxeln på cykeln.

Framklinga kan du köra med vilken som. En NW-klinga funkar kanon. En dedikerad singlespeedklinga kan vara bredare än en för växlar (likt singlespeedkedjan mao) men när du kör singlespeed kan du ändå inte tappa kedjan (om du inte kör utan spännare och dålig kedjespänning) så det är helt oväsentligt egentligen.

Börja med att kolla vilken växel du kan leva med som enda möjliga medan du fortfarande har växlar på cykeln. Antalet tänder behöver inte vara detsamma utan det är förhållandet mellan fram och bak som avgör utväxlingen. Ju större drev desto bättre för slitaget kan man säga.

När du väl provat ut om det funkar med singlespeed för dig så kan du köpa mer dedikerade grejer, såsom framdrev, kedja osv. Eller tom ram med ställbara dropouts i förlängningen.

Du är inne på rätt spår med följande ändringar:

Kedjan är inte så noga, men ska du byta köper du en dedikerad till singlespeed, vilket innebär en bredare kedja än en för växlar. Kan vara mer stryktåliga, men har inget med böjning i sidled att göra (på singlespeed justerar du bakre drevet med de distanser som ingår på din bild så kedjelinjen blir rak).

Har du inte ställbara dropouts (som du skriver att du inte har) måste du ha kedjespännare. Finns ju viss chans att få det att funka om du har tur, men ganska osäker metod. Har tyvärr inga tips, men köp något enkelt driftsäkert. Monteras likt bakväxeln på cykeln.

Framklinga kan du köra med vilken som. En NW-klinga funkar kanon. En dedikerad singlespeedklinga kan vara bredare än en för växlar (likt singlespeedkedjan mao) men när du kör singlespeed kan du ändå inte tappa kedjan (om du inte kör utan spännare och dålig kedjespänning) så det är helt oväsentligt egentligen.

Börja med att kolla vilken växel du kan leva med som enda möjliga medan du fortfarande har växlar på cykeln. Antalet tänder behöver inte vara detsamma utan det är förhållandet mellan fram och bak som avgör utväxlingen. Ju större drev desto bättre för slitaget kan man säga.

När du väl provat ut om det funkar med singlespeed för dig så kan du köpa mer dedikerade grejer, såsom framdrev, kedja osv. Eller tom ram med ställbara dropouts i förlängningen.
@n3wton Bra förklaringar. Gillar upplägget. Avslutar, och bjuder in till dialog samtidigt. ?

Tack för svaren. En enklare kedjespännare är ju inte så dyr, så det verkar ju klart värt att skaffa. Var ute och cyklade idag. Har 36t fram nu och både 15t, 18t och 21t bak kändes som att jag kunde leva med. 18t kändes bäst. Verkar som att det blir bra med klingan som jag har hemma med 34t och sedan 16t bak.

På min (el-)cykel som ursprungligen hade nexus-nav är kedjespännaren så begränsad att det inte gick att spänna kedjan tillräckligt. Det hade lösts med en half link, men då funkar det förstås inte med NW-klinga.

Singlespeed-kedja är i min mening absolut inte nödvändigt. Kanske till och med en nackdel.
Jag har kört på kedjor för 10/11-speed sen jag började nån gång under 2014. Har aldrig haft problem med att kedjor pajat. Kan bara minnas två tillfällen då jag knäckt en kedja, varav ett av tillfällena var då en återanvänd snabblänk gick sönder. Och det var ju såklart helt och mitt eget fel.

Använd vilken chainring som helst. I linje med ovanstående så använder jag numera enbart NW-varianter för 11/12-delat. Funkar underbart bara för mig.

Har kört mycket XC, samt bikepacking med en massa baggage på den setupen. Noll problem.

Några alternativ till kedjespånnare är:
  • Eccentric BB (länk till BB för PF30, men det finns andra varianter)
  • White Industries ENO Hub
  • Magic gear(halvlänkar kan hjälpa här, men då funkar inte NW-chainrings)
  • Ghost ring (har inte testat själv, men ser kul ut
Lycka till!

Singlespeed-kedja är i min mening absolut inte nödvändigt. Kanske till och med en nackdel.
Jag har kört på kedjor för 10/11-speed sen jag började nån gång under 2014. Har aldrig haft problem med att kedjor pajat. Kan bara minnas två tillfällen då jag knäckt en kedja, varav ett av tillfällena var då en återanvänd snabblänk gick sönder. Och det var ju såklart helt och mitt eget fel.

Använd vilken chainring som helst. I linje med ovanstående så använder jag numera enbart NW-varianter för 11/12-delat. Funkar underbart bara för mig.

Har kört mycket XC, samt bikepacking med en massa baggage på den setupen. Noll problem.

Några alternativ till kedjespånnare är:
  • Eccentric BB (länk till BB för PF30, men det finns andra varianter)
  • White Industries ENO Hub
  • Magic gear(halvlänkar kan hjälpa här, men då funkar inte NW-chainrings)
  • Ghost ring (har inte testat själv, men ser kul ut
Lycka till!
Jag tänkte att det kanske var bredare kuggar bak om man körde single speed än 11 och att 11-speed kedjan helt enkelt inte fick plats. Tanken är ju att slippe slita på de vanliga delarna, så jag lär ju skaffa någon billig singlekedja.

Ska bygga ihop en single speed-hardtail för vintersäsongen och funderar på vad jag ska satsa på för kit. Har hittat DMR och Reverse men dessa kit verkar inte få alltför roliga betyg. Sen innehåller dom för små drev så kommer ändå behöva köpa till nytt. Finns det bättre kit eller lösa drev och spacers som inte kostar skjortan?

Det Reverse du länkade till ser ju bra ut med bred bas på drevet och bra betyg?
Själv har jag Gusset som bilden i första inlägget, valde de för att Gusset var de enda med drev med bred bas för ett decennium sedan.

Små drev bak är väl inget problem nu när vevpartierna har "direct mount" av klingor? Borde man ju kunna ha riktigt små klingor fram.

Det Reverse du länkade till ser ju bra ut med bred bas på drevet och bra betyg?
Själv har jag Gusset som bilden i första inlägget, valde de för att Gusset var de enda med drev med bred bas för ett decennium sedan.
Små drev bak är väl inget problem nu när vevpartierna har "direct mount" av klingor? Borde man ju kunna ha riktigt små klingor fram.
Reverse-kittet hade fått sämre betyg hos Bikester där många klagade över kvaliteten på drevet. Men det kanske funkar fint.

Angående små drev så är anledningen att jag har 32t fram och har kommit fram till att köra på runt 32-19, 32-20.

Reverse-kittet hade fått sämre betyg hos Bikester där många klagade över kvaliteten på drevet. Men det kanske funkar fint.

Angående små drev så är anledningen att jag har 32t fram och har kommit fram till att köra på runt 32-19, 32-20.

Jag köpte Reverse kittet för att den har perfekta matchade blingfärgen till andra detaljer på min cykel. Jag använder dock inte drevet och kör 34/22.

Såg att man även kan köpa bara spacerkittet utan drev. Vad kör du för drev?

Jag har aldrig sett spacerkittet. Jag köpte faktiskt två Reverse kit för att jag trodde att jag behövde en till smal spacer, men det visade sig att en kit alltid räcker.

Jag kör Wolftooth drev både fram och bak. Lite dyr men riktigt snygg och bra kvalitet. Och det finns in mycket att välja emellan om man vill har 22t bak. Problemet är att min Santa Cruz Chameleon har sänkt kedjestag och jag inte kan köra mindre än 34t oval fram. Nu klämmer mina roterande dropouts inte tillräckligt stark för att motstå starka krafterna på (korta) branta klättringar, så det är väl bra med stora drev som ger mindre krafter på dropouts.

Jag har aldrig sett spacerkittet. Jag köpte faktiskt två Reverse kit för att jag trodde att jag behövde en till smal spacer, men det visade sig att en kit alltid räcker.

Jag kör Wolftooth drev både fram och bak. Lite dyr men riktigt snygg och bra kvalitet. Och det finns in mycket att välja emellan om man vill har 22t bak. Problemet är att min Santa Cruz Chameleon har sänkt kedjestag och jag inte kan köra mindre än 34t oval fram. Nu klämmer mina roterande dropouts inte tillräckligt stark för att motstå starka krafterna på (korta) branta klättringar, så det är väl bra med stora drev som ger mindre krafter på dropouts.

Spacerkittet finns hos Bikester bland annat.
Wolftoothdreven har jag sett och dom ser ju riktigt bra ut, kanske värt att satsa på något sådant direkt.

Jag har försökt ss konvertera min hardtail men blir inte klok. Det smäller rejält när jag ska trampa på och lägga vikten på pedalerna.
Jag har ett NW framdrev för 12-växlat, 11 växlad kedja, random kedjespännare och detta ss-kit:
Vad är det för fel? Kedjan?

Vinkel på kedjespännare för lång nedåt/bakåt så du få för få tänder i kedjan kanske? Eller blandning av nya o gamla delar i drivlinan. Eller båda.

Man vill ha så nära 180 graders chainwrap man kan för säker o stark drift där. Därav rena SS-ramar med justerbar dropout eller EBB.

Läser också att Gussets drev är för 3/32”-kedjor vilket låter knasigt numera, men är det sant så är det ju en risk att köra smalare kedjor på det.

Sprocket teeth are designed for a narrow 3/32″ 9-speed chain, although wider, 1/8″ single speed chains can also be successfully used.

Sen är det lite motstridigt men ändå:
  • Multi speed chains, from 5 to 8 have inner width of 3/32″ (2.38 mm).
  • Multi speed chains from 9 to 12 speeds have inner width of 11/128″ (2.18 mm).

Allt i drivlinan är nytt utom kedjan, men den är inte utsliten.

Chainwrap har jag inte tänkt på. Jag får kika hur det ser ut.

Kedjor är jag helt lost på. Ska jag kanske jaga rätt på en 9-vxl kedja alt. en ss kedja tro? Hur lirar det med mitt framdrev?

Bodyn är helt ny. Jag har kikat på ”pawls” utifall dom blivit skadad men icke.

Får kika på det. Fungerar 1/8 ss kedjan med mitt framdrev?
Du kan köra en bredare kedja på ett smalare drev men inte tvärtom. Funktionen av ett NW drev behövs inte på en ss. Kolla bara att kedjan passar i kedje spännaren beroende vilken typ av spännare det är.

Jag har försökt ss konvertera min hardtail men blir inte klok. Det smäller rejält när jag ska trampa på och lägga vikten på pedalerna.
Jag har ett NW framdrev för 12-växlat, 11 växlad kedja, random kedjespännare och detta ss-kit:
...
Har varit med om liknande problematik. Detta med helt nytt drev/ny kedja på en ordentligt styv ram och med perfekt kedjelinje.
Kom aldrig riktigt fram till orsaken men slutade med att jag bytte bakdrev och slapp problemet.

//j

Vad är det för fel? Kedjan?

Dreven som inkluderas i såna här kit har ofta en helt värdelös tandprofil.
Detta i kombination med en suboptimal kedjespännare orsakar ofta att kedjan hoppar över tänderna på bakdrevet.

Ang. kedja:
Kör med en kedja som passar framdrevet - 11 eller 12vxl
Det är en myt att en kedja för 8 eller 9vxl är starkare eller att den slits mindre. Detsamma gäller SS-kedjor.
NW drev "behövs" inte, men funkar alldeles utmärkt för SS och är i min mening att föredra. En fördel är att de oftast har en mycket bra tandprofil som bidrar till mjuk och tyst gång. Plus att de även hjälper att hålla kedjan på plats om kedjespänningen inte är 100%. Jag kör även med ett Absolute Black-drev med NW i bak. Alltid med 11-vxl kedjor. Har bara sabbat en kedja under alla år, och då var det inte ens kedjan i sig som gick, utan det var snabblänken efter att ha blivit återanvänd för många ggr. Mitt eget fel alltså.

Istället för kedjespännare som nästan alltid verkar vara problematiska, samt ger ökat motstånd) så skulle jag undersöka möjligheten att installera ett eccentriskt vevlager som t.ex Trickstuff Exzentriker (om du har BSA-gängad ram). First Components har en drös olika alternativ för andra typer av ramar.

Tack för alla svar!
Jag köpte, monterade och testade med en ss-kedja igår. Fick det rulla på fint, inge skrammel. Kedjespännaren gav bra tryck på kedjan.
15 minuter in på en testrunda, SMACK. Kedjan går av…

Nu lägger jag projekt: Singlespeed på is tills i vinter.

Tack för alla svar!
Jag köpte, monterade och testade med en ss-kedja igår. Fick det rulla på fint, inge skrammel. Kedjespännaren gav bra tryck på kedjan.
15 minuter in på en testrunda, SMACK. Kedjan går av…

Nu lägger jag projekt: Singlespeed på is tills i vinter.
Vad för kedja o hur monterade du?

Tillbaka
Topp