Vad behöver jag? Däcket snurrar dåligt

Finnin

Medlem
Hej

Jag tyckte att mina däck rullade dåligt så jag plockade isär navet (om det nu heter så)
Där fanns det mycket skräp och 9 lösa kulor på vardera sida.
Jag rengjorde allting och smörjde in med litiumfett överallt.
Däcken snurrar fortfarande dåligt och jag funderar nu över vad som behöver bytas eller göras. Kanske behöver jag bara byta ut kulorna?
8E2D2E3C-9735-428A-B9D0-9003CD0981A7.jpeg

8ABF7D92-3873-41AC-BCC2-0EC06C452D56.jpeg

Tacksam för hjälp!

Bilagor

• 9CB2F39F-68D8-46BE-BBE7-EE3A9A2082C0.jpeg
    9CB2F39F-68D8-46BE-BBE7-EE3A9A2082C0.jpeg
    184 KB · Besök: 44
Om det är lager med lösa kulor brukar det viktigaste vara att få till en bra lagerförspänning när man monterar ihop navet igen, oftast regleras detta med tunna mutterbrickor på bägge sidor, om man överspänner dessa så rullar det dåligt och men brukar känna att det kärvar, om lagren är slut brukar man å andra sidan känna ett visst "huggande" i lagret om man snurrar lätt på hjulet.

Crocko sa:
Om det är lager med lösa kulor brukar det viktigaste vara att få till en bra lagerförspänning när man monterar ihop navet igen, oftast regleras detta med tunna mutterbrickor på bägge sidor, om man överspänner dessa så rullar det dåligt och men brukar känna att det kärvar, om lagren är slut brukar man å andra sidan känna ett visst "huggande" i lagret om man snurrar lätt på hjulet.

Exakt så är det, att det hugger!
Nya lagerkulor då alltså?
Hur vet man on konerna är ok, eller tror ni det räcker med att byta lagerkulor?

Finnin sa:
Crocko sa:

Tyvärr är ofta huggande ett tecken på att det blivit grader eller liknande i lagerbanorna, antingen så byter du allt du kan på chans eller så uppsöker du någon med lite mer erfarenhet som kan kika på dina lager och ge dig ett omdöme, Men om rengöring och återfettning amt korrekt förspänning fortfarande resulterar i ojämn gång är risken överhängande att något behöver bytas, enkelt test är att snurra hjulet samtidigt som man håller det med händerna, då känner man ofta lätt om det fortplantas någon form av ojämnhet i lagret.

Det kan väl hända att du spänt lagret för hårt. Det ska inte vara mer än att glappet precis försvinner.

Crocko sa:
Finnin sa:
Crocko sa:

Tyvärr är ofta huggande ett tecken på att det blivit grader eller liknande i lagerbanorna, antingen så byter du allt du kan på chans eller så uppsöker du någon med lite mer erfarenhet som kan kika på dina lager och ge dig ett omdöme, Men om rengöring och återfettning amt korrekt förspänning fortfarande resulterar i ojämn gång är risken överhängande att något behöver bytas, enkelt test är att snurra hjulet samtidigt som man håller det med händerna, då känner man ofta lätt om det fortplantas någon form av ojämnhet i lagret.

Har testat att hålla i hjulet med händerna och det ”hugger”....
Letade runt lite och det verkar inte helt enkelt att hitta något.
Men det här är väll rätt?
https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-ultegra-wh6700-rear-hub-axle-assembly-y4fp98010/

Åtminstone för bakhjulet.
Framhjulet är en annan femma

någon som kan hjälpa mig med att hitta delar till framhjulet?
Det kanske finns på samma sida, men jag förstår inte riktigt vad jag ska ha.

Tack på förhand!

Finnin sa:

Tack på förhand!

Hittar tyvärr inte något kit, men slitdelarna finns ju lösa och axeln blir ju inte sliten så det går ju att plocka ihop från samma ställe till framhjulet också.

https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-ultegra-hb6700-front-lock-nut-unit-y27s98030/

https://www.sjscycles.co.uk/bearings/shimano-14-inch-steel-ball-bearings-18pcs-000-9131/

Crocko sa:
Finnin sa:

Tack på förhand!

Hittar tyvärr inte något kit, men slitdelarna finns ju lösa och axeln blir ju inte sliten så det går ju att plocka ihop från samma ställe till framhjulet också.

https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-ultegra-hb6700-front-lock-nut-unit-y27s98030/

https://www.sjscycles.co.uk/bearings/shimano-14-inch-steel-ball-bearings-18pcs-000-9131/

Delarna är beställda
Tusen tack för hjälpen!

åberg sa:
Anders H sa:
Det kan väl hända att du spänt lagret för hårt. Det ska inte vara mer än att glappet precis försvinner.
+1

Dubbelkolla.

Någon som har en bra trick för hur man spänner det lagom så att det precis låser när man spänner åt qr?
Jag tycker jag får fippla mycket fram o tillbaks innan jag får det rätt.

Luzen sa:
åberg sa:
Anders H sa:
+1

Dubbelkolla.

Någon som har en bra trick för hur man spänner det lagom så att det precis låser när man spänner åt qr?

Exakt så skulle jag säga att knepet är, inget nav är exakt likadant bör det kommer till kombinationen av snabblås och ram så man får helt enkelt reglera förspänningen så att man får ett glappfritt bra rull sen testa med hjulet med spänd qr och reglera igen om det behövs.

Crocko sa:
Luzen sa:
åberg sa:
Anders H sa:
+1

Dubbelkolla.

Exakt så skulle jag säga att knepet är, inget nav är exakt likadant bör det kommer till kombinationen av snabblås och ram så man får helt enkelt reglera förspänningen så att man får ett glappfritt bra rull sen testa med hjulet med spänd qr och reglera igen om det behövs.
Har inte heller nån snabblösning. Gör om och känn tills det blir bra. Blir det löst tar man loss hjulet ur ramen och spänner åt lagret litegrann. Blir det "grusigt" tar man loss hjulet ur ramen och släpper lite på lagret.

Med löst hjul, när man håller axeländarna med fingrarna och snurrar på hjulet känner man bra om lagret är hårt åtdraget men man känner inte lika bra om det är för löst. Med hjulet i ramen känner man inte lika bra om det är hårt draget men det är lättare att upptäcka glapp.

Billiga nav går inte att justera korrekt, då måste man acceptera ett litet (LITET!) glapp.
Med förbehåll för just kvaliten på TS nav.

Köpte nya kullager och konor till både fram och bak.
Känner dock att det är någon repa eller liknande på själva ”navet” alltså den andra delen som kulorna ligger mot. Måste man byta ut hela den då och ekra om hela däcket?
Är som sagt ny inom denna värld av cykling och kan inte vad allt heter men är van att meka.
Vore superglad om någon kunde hjälpa mig med vad som behöver göras.

Finnin sa:
Måste man byta ut hela den då och ekra om hela däcket?

Hjulet, kompis, hjulet. Det hr Fors försökte säga på sitt "lustiga" sätt tidigare var att du kallar hjulet för däck.
Det är ganska allmänt, men fel. Hela skapelsen kallas hjul. Däcket är det yttersta gummit som hjulet rullar på.

Tillbaka
Topp