Vad behöver jag köpa för att göra det slanglöst?

Fredde78

Aktiv medlem
Har beställt nya hjul (flow mk3) och tänkte testa att köra slanglöst.
Tycker att allt är en djungel när man börjar läsa och fundera. Behöver jag mer än ventiler, tejp(svarta?) och gucka? Hur vet man om man behöver långa eller korta ventiler?
Det jag har tittat på är stans no tube, finns det bättre alternativ?
Tack på förhand.

Tjena, Jag har valt att köra med slang, men att ha i lite gucka i slangen.(Tror det var 1/5 av vad de rekommenderade direkt i däcket) På så sätt blir det inte kladdigt när jag byter däck. Men jag skall slippa punka. Continental slang som går att få bort ventilen från. Har inte haft punka, men inte heller kört så hårt, kanske andra har erfarenheter.

fredrikgri sa:
Tjena, Jag har valt att köra med slang, men att ha i lite gucka i slangen.(Tror det var 1/5 av vad de rekommenderade direkt i däcket) På så sätt blir det inte kladdigt när jag byter däck. Men jag skall slippa punka. Continental slang som går att få bort ventilen från. Har inte haft punka, men inte heller kört så hårt, kanske andra har erfarenheter.

Känns som en anledning till slanglöst är att tappa vikt, blir lite dubbelt så här känns det som. Säkert hållbart

Fredde78 sa:
xtote sa:
Jag köpte detta kit tillsammans med mina hjul från actionsports. (också flow MK3)
https://www.actionsports.de/en/fun-works-ultralight-tubeless-kit-for-tubeless-ready-rims-8516
Det funkar bra för mig, hur det står sig mot annat vet jag inte.

Edit: Med 29mm tape.

Funkar nog kalas. Funkar det för dig så hoppas jag det ska funka för mig.
Vad har du för däck?

Hans Dampf Snakeskin Vikbart TL Easy 650B-däck Svart 27.5x2.35" TrailStar

Massor av grepp, märkbart trögrullat på asfalt och hårdare grusväg.

Finns en guide på stans (notube) hemsida om bredd på tejpen. Jag beställde deras tejp och ventiler idag från wiggle. Har schwalbe på gravel, fungerat utmärkt, men fanns ej på wiggle. Haft hjul med stans gula tejp jag idag beställde och fungerade också utmärkt. Stans, schwalbes samt orange seals gucka har jag erfarenhet av. Alla är nog bra. Orange seal utsatta ventilerna dock ej bra nu, eller iaf bak och måste bytas, hjälpte ej göra rent. Kandke ska läggas i lösningsmedel? Om det är pga guckan eller dålig kvalitet vet jag ej. Stans gucka är väl annars ett säkert kort. Kommer ha orange seal eller stans race i tävlingshjulen men ej träningshjulen. Stans vanliga bra för träning.

Stansfälgen är riktigt tunn. Kortaste ventilerna du kan hitta.

Tejp ska det vara 30-32mm bred. 29mm så kommer 1-3mm fälg blottas och då blir är det risk att behöva tejpa om vid däckbyte.

xtote sa:
Fredde78 sa:
xtote sa:
Jag köpte detta kit tillsammans med mina hjul från actionsports. (också flow MK3)
https://www.actionsports.de/en/fun-works-ultralight-tubeless-kit-for-tubeless-ready-rims-8516
Det funkar bra för mig, hur det står sig mot annat vet jag inte.

Edit: Med 29mm tape.

Funkar nog kalas. Funkar det för dig så hoppas jag det ska funka för mig.
Vad har du för däck?

Hans Dampf Snakeskin Vikbart TL Easy 650B-däck Svart 27.5x2.35" TrailStar

Massor av grepp, märkbart trögrullat på asfalt och hårdare grusväg.

Hehe, dagens underdrift. Snarare som att köra med rejält anliggande broms - både fram och bak :-)

Tillbaka
Topp