Vad betyder det som står på kedjan?

Halloj,
Beställde en ny racer med full Ultegra (11-delat), har kollat lite på den nu och kedjan är en CN-HG701 vilket jag förstår är "Ultegra" men det är också stansat 10 på den.
Den stansning har jag trott står för 10-speed, då de kedjor jag haft på min äldre 10-delade haft den stansningen.
Tydligen är det ju inte så då?
Så ngn som vet vad 10 betyder?

Senast ändrad:
Konstigt, jag orkar inte gå och kolla på nån kedja nu, men googlade fram lite bilder. Hittar inget 10s på nån, däremot det där VIA som står på de flesta shimano kedjor, samt NH (bilden) eller NK på en annan bild.

Edit: Aha, såg att du ändrat 10s -> 10. Kan det vara IO istället? I så fall kan det vara så att de använder två bokstäver för att markera t.ex. olika batcher. Jag såg ju både NH och NK när jag bildgooglade.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    32.7 KB · Besök: 31
Senast ändrad:
Aha, så är det nog, det är inte 10 utan IO :)
Jo skrev 10s först, satt och jämförde med en "missing link" så ett s smög sig in.
Tack för hjälpen!

Stumpy sa:
6701 är också 10-delat.
Också som i vad då? Jag tänkte att om det faktiskt var en 10sp istf. 11sp kedja som satt på cykeln kunde texten ha varit Ultegra CN-6701 vilket inte är helt olikt Ultegra CN-HG701. Om man läser slarvigt och har förutfattad mening om vad man vill att det skall stå.

Tillbaka
Topp