Vad cyklade du på 2006..?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En av cyklarna jag hade då använder jag fortfarande nästan varje dag, en Surly Crosscheck som då hade bockstyre och knottriga däck. Nu har den rakt styre, stänkskärmar, korg och pakethållare.

Den andra (hade jag bara två, det låter konstigt) var min Specialized Enduro S-Works med Maverick-gaffel. 150 mycket trevliga mm slaglängd fram och 130 mm bak. 8" bromsskivor eftersom dåtidens bromsar inte fixade alpcykling med mindre. 26" hjul med grovmönstrade 2.4 Panaracer Rampage-däck. En mycket trevlig hoj minns jag det som, undrar hur den stått sig idag.

Gaffeln var ett kapitel i sig, dubbelkronad USD-gaffel som var lätt som få och för tiden otroligt känslig för smått stök utan att göra bort sig när det gick fort.

img_1907_20274566111_o.jpg

H.

Aktiv medlem
En alltiallo med 140 fram, 125 mm bak, singelklinga och gjord för att funka både i hemmaskogar och större berg. Förvånandsvärt liknande setup som jag fortfarande kör.
p3pb1625313.jpg

p3pb1625314.jpg

p3pb1625312.jpg

Och så en rätt custom streethoj.
pstreet.jpg

lundatok

Aktiv medlem
Ramlade på en Turner 5-spot på tyska Ebay som jag klickade hem, rätt billigt vad jag kan komma ihåg. Fick en då Happy-korrekt PIKE och X.9-växlar.
PICT1826 (Modified in GIMP Image Editor).JPG

Så här i efterhand så kan vi nog konstatera att den var en storlek för liten och bor hos mina föräldrar där jag har delad vårdnad med pappa om cykeln.
2018-03-31 09.24.40.jpg

Eric W

Aktiv medlem
SC Bullit. Fanns det något annat? :-D The original enduro/do-it-all med Boxxer U-Turn 135-180mm slaglängd?

Notera även:
- Livsfarliga/Underbara Kenda Nevegal
- 680mm styre med hygglig rise.
- BB ca 4dm ovan mark.
- Djävulst gult framhjul, som året efter fick sällskap av ett bakhjul i samma kulör.

IMG_0816.JPG

Senast ändrad:

1888

Aktiv medlem
En helstel "MTB" från Halléns postorder. (En typ Biltemahoj)
2007 köpte jag ett par mer cykelriktiga cyklar 😁

SIE

Aktiv medlem
Biltemas första (?) cruiser. Passade även på att köpa en burk babyblå sprayfärg då jag tyckte den svarta färgen var lite trist. Resultatet blev inte riktigt lika bra som Dangerholms lackjobb. Inget blev bra alls med den hojen nu när jag tänker efter, den fick dö ensam i ett cykelställ på Marklandsgatan.

PKJoacim

Aktiv medlem
Nishiki hybrid pro.JPG

Nishiki hybrid pro 2001. Har den kvar, den har mtb-styre, kortare stam, longboards och kedjeskydd och en sadel lämplig för en mer upprätt sittställning och har blivit en riktigt trevlig vardagscykel.

Senast ändrad:

placebo

Medlem
En Canyon Nerve som jag köpte sommaren 2006. Körde mycket några år, sen fick jag en nytändning i våras. Körde tre gånger på Canyonen, sen beställde jag en jefffsy som kom för två veckor sen. Kul att få 14 års utveckling i ett cykelbutik, det har hänt en del sen 2006, men gammelcykeln är ju på intet sätt oduglig i skogen.
F5320C75-9B02-408A-A351-97DE2BF09E00.jpeg

NoOne

Ny medlem
Tyvärr ingen bild på den men jag cyklade på en merida matts 500 med fina gamla V-bromsar och 3x8 deore växlar, gaffeln har jag ingen aning vad det var för nån men den blev stel efter typ 1 års användning

Hälsingland

Aktiv medlem
Runt den tiden var det fränt att cykla dirt och Street och jag rullade runt på en P3 med hookworms och huckade trappor och lastkajer. Någon bild har jag tyvärr inte

Aron

Aktiv medlem
2006_01_26_RICOHCaplio GX_01614.jpg

Jag hade precis börjat stigcykla så mitt åk var långt ifrån lyxcyklarna högre upp i tråden :)

En Author TR. TR stod för Terrain Ride. Joråsatt. Tjeckisk cykel som jag fick köpa billigt via en Skodahandlare. Deore drivlina och övriga komponenter från Richey. Jag minns inte vad det var för gaffel, antagligen en Suntour.

Det var i ärlighetens namn inte en bra cykel. Men jag hade såpass roligt att jag blev helt biten. Och resten är historia :) Cykeln rullar idag som badcykel hos en släktings sommarstuga.

En liten anekdot: En av de första turerna hade jag virrat ut mig på Sörmlandsleden strax innan Brotorpskanalen. Där kommer ett litet MTB-gäng dundrande förbi och jag minns fortfarande känslan jag hade när jag såg dem, "Wow, går det att cykla sådär fort!?"

liveforthis

Aktiv medlem
Mitt stall 2006/2007
Giant Faith med titan fjäder och boxxer platinum gaffel .
p3pb1205308.jpg

Sen mina dirt hojar . Banshee först som sen blev ombyggd med en ns bitch ram.
p3pb1269482.jpg
p3pb1281596.jpg

Foxis

Aktiv medlem
Helstel Sunn Xircuit vilket väl var en ganska XC-inriktad hoj. Gick trots det bra i Hellas. Tyvärr inga bilder... :(

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Mest körde jag på en blåeloxerad Principia RexE SX med 10delat Record och Borahjul. Luftas fortfarande då och då, men nu med Athena 11. mvh borano20

grondahl

Aktiv medlem
Köpte en Gary Fisher Hoo Koo e Koo 2006. Lätt ram, genesis geo, någon slags dämpning fram och hydrauliska skivor var ändå ett lyft.

42Hz

Aktiv medlem
Min första fulldämpade hoj, Azonic Propulsion, köpte iofs bara en ram och slängde på det jag hade råd med.

Tror det var ~120-130mm slag, var väl kanske en XC ram men den fick rulla allt från Åre till Moab, tyvärr pallade inte ramen riktigt det och det blev två på garantin innan det blev en Giant Reign istället...

Hade en svintung Marzocchi Dirt Jumper gaffel i början då den hade 20mm axel och var billig, sen blev det en ändamålsriktigare RS PIKE istället, första årsmodellen, vilket lyft! :)

Har kvar ramen, en spricka i swingen närmast vevlagret men den verkar inte växa trots använding efter upptäckten.

Screenshot_20200606-234557.png

fredrikw

Aktiv medlem
En Giant NRS, oklart om man kan kalla en cykel som skulle ställas in utan sag för heldämpad... Sjukt smalt styre med barends och tredelat fram. Notera dual control-reglagen, en av Shimanos sämsta idéer måste jag säga.
RST 2007 2.jpg

erik h

Aktiv medlem
Ah. En bra tid! Inbreden hade just uppgraderats till en Inbred 26 med skivbromsfäste. Men körde fortfarande HS33 och tjärad fälg bak. Z3a från forntiden och snik-Hayes fram. Man körde benskydd, små hjul, var odödlig och hade mycket tid.

Den där tröjan är för övrigt den jag använder mest, ihop med den jag köpte nån gång sent 90-tal...

Senast ändrad:

Domestique

Aktiv medlem
En Trek VRX 400 som jag trampade runt med en del på Romeleåsen, (Bodde i Malmö 2006) samt en billig Biltema-hoj som frekventerades främst kvällstid mellan olika billiga ölhak på Möllevången. 2006 var i en svackan av 90-talets entusiastiska ungdomscykling och medelålderns begynnande prylfixerade gubbcyling.

Patrik414

Medlem
En gary fisher tassajara från 2001.den lever än idag som pendlare. Bakväxel och fälgar är enda original kvar. Först 2010 jag köpte ny hoj.

us930

Aktiv medlem
Jag cyklade inte 2006....tänkte jag säga, men ska jag vara ärlig så hade jag faktiskt en fyllecykel, det var en f.d. orange treväxlad Crescent från mitten 70-tal, den stod alltid ute utan tak, vinter som sommar, när det blev dags för en krogrunda så pumpade jag de torrspruckna däcken och sprutade kedjan med 5-56, det var allt den fick. Två eller tre ekernipplar i bakhjulet hade slitits upp ur fälgen, sadeln var svårt sönderhackad av ilskna kråkor, och i ett försök att dölja rosten på den så sprejade jag någon gång styre och det mesta som en gång varit blankt med mattsvart sprayburk. Den gjorde tjänst ända tills vevpartiet blev så uppglappat att ena vevarmen slog i kedjestaget. När jag slutligen skulle slänga den i containern på återvinningen, 2011 tror jag, så blev jag för ett ögonblick hindrad av en anställd som ville spara den, men efter att ha tittat en gång extra så sade han...: "nej förresten, skicka i den där du..."

Mvh Ulf S.

Lejon

Aktiv medlem
Då hade jag fortfarande kvar en Schwinn Moab SL disc. Första generationens Hayes skivbromsar - fortfarande både funktionsmässigt och hållbarhetsmässigt bättre (och dyrare!) skivbromsar än några andra modernare jag testat.

Mårten

Aktiv medlem
Nu är bilden från 2005, men Sånär som på en kortare styrstav (50mm), en Marzocchi AM2 150mm, en Fox DHX 5.0 coil, och en EThirteen bashguard var det samma hoj som gällde 2006.

8DC837DF-A28D-426A-A8AC-4A106D1E44A0.jpeg

Jag har gått ner lite i slaglängd sedan dess. Iaf bak.

Paco

Aktiv medlem
Tro jag sladdade runt på en Specialized Big Hit , dåtidens mullet, med dåliga Hayes bromsar....🤔

Pfaff

Aktiv medlem
Samma stållångfärdscykel av märket Jaco, inköpt hos Cykelstallet i Sthlm, som jag cyklade på 1996 och 1986.
Varför just 2006?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer