Vad cyklar ni på i Hellas 2017-2018?

Polarbear

Aktiv medlem
Ja, vad cyklar ni runt på i Hellas nu för tiden? Frågar för att jag insett att det kan vara dags för mig med ny cykel. Förra gången det var dags var 2012 och då hittade jag en diskussion som hjälpte mig i mitt cykelval med ungefär den här trådens titel minus årtalet. Nu är det ju en hel del annat som gäller i cykelbranschen. Så vad cyklar ni på? Vad funkar bra? Vad vore optimalt? Tips för den som inte följt med i utvecklingen senaste åren?

Ett budgetbygge på 26" bak o 27,5" fram. Lång styrstam och bakåtböjd sadelstolpe allt för att föra min 2012a modell in i 2017 och vidare=)

glitch sa:
+1 min väger ganska precis in på 13 men tror den ska lättas in under 13 haha (dumt att jag satte på ett flaskställ precis)

Du får låtsas att du är amerikan! 28,6 pounds låter ju inte lika lockande att lätta;-)

Har faktiskt ingen aning om vad min väger men den har definitivt blivit tyngre sen jag köpte den:-P Dock har alla komponenter som bytts gjort cykeln bättre, så viktökningen är väl värd.

Ja under 13 låter lätt iom att jag föreställer mig att det är fullgung vi pratar om.

Intressant också med kommentaren om att process hade varit för seg. Precis vad jag föreställt mig trots att process är ett tips jag fått.

Inga 29 hardtails?

Senast ändrad:
Jag cyklar på en Orange Five med 140 mm slaglängd fram och bak. Jag tycker det är en schysst kompromiss mellan att ha en cykel som är okej att köra 30 km stig på, samtidigt som man kan rejsa enduro eller cykla riktiga berg med. Jag hade ett kort tag en cykel med 160 mm fram och bak. Fördelen vid utförscykling kompenserade inte hur mycket segare det var att släpa runt den vid plattcykling. Om jag tyckte det var viktigt att cykla snabbt över längre sträckor på platten hade jag valt något med ännu mindre slag.

Jag förstår. Just 140 mm slag hör jag av många som också gillar att bröta på nedförs emellanåt. Vilket jag också gör. 160 låter onekligen väldigt mycket att rulla runt med i Hellas.

Makten sa:
glitch sa:
+1 min väger ganska precis in på 13 men tror den ska lättas in under 13 haha (dumt att jag satte på ett flaskställ precis)

Du får låtsas att du är amerikan! 28,6 pounds låter ju inte lika lockande att lätta;-)

Har faktiskt ingen aning om vad min väger men den har definitivt blivit tyngre sen jag köpte den:-P Dock har alla komponenter som bytts gjort cykeln bättre, så viktökningen är väl värd.

Har du också C ramen? Den e ju rätt tung faktiskt. Min gamla intense var typ 350 g lättare i ramen så den var tom under 12 kg ett tag fast utan dropper. Sprättigt o nice. Utom styret är det svårt att hitta saker att lätta om det ska hålla respektive inte ruinera mig =p

Polarbear sa:
Intressant också med kommentaren om att process hade varit för seg. Precis vad jag föreställt mig trots att process är ett tips jag fått.
Inga 29 hardtails?
Det beror ju lite på hur du kör. Om du föredrar huck till platt och bröt så kan ju en Process vara aktuellt men den är tung och inte särskilt trampeffektiv. Om du gillar Kona skulle jag säga HeiHei istället, den känns som ett mer balanserat alternativ för Hellas.

Jag köpte mej en sådan, kommer under veckan. Har kört stumpjumper för tidigare i Hellas' och tycker den fungerar fint där

Bilagor

• IMG_0139.PNG
    IMG_0139.PNG
    431.2 KB · Besök: 47
glitch sa:
Har du också C ramen? Den e ju rätt tung faktiskt. Min gamla intense var typ 350 g lättare i ramen så den var tom under 12 kg ett tag fast utan dropper. Sprättigt o nice. Utom styret är det svårt att hitta saker att lätta om det ska hålla respektive inte ruinera mig =p

Japp, en C. Finns inte en chans att jag skulle lägga ut pengar för en CC, då det bara skiljer ~300 gram och typ ingenting annat:-)
Men den vägde faktiskt 12,5 kilo med pedaler innan jag började hänga på tunga saker. Så "tung" är väl att ta i. Coil, mycket bredare hjul, större däck (och slang) gör ju en del. Lite har jag knaprat bort igen genom kolfiberstyre och skumgrepp, samt skitlätt sadel.

Det enda jag kan tänka mig att fippla med vad gäller vikt, är slanglöst och lättare däck. Men lättare däck suger ju att cykla med:-P

29"
165/160mm slag b/f
13.9kg
Magiska Mary däck
IMG_20170527_190528_088.jpg

Det är dock jävligt mycket hoj att släpa omkring på.
Ville ha en cykel som funkar lite överallt, inte bäst på något men jävlar vad roligt jag har på den (så länge det inte går uppåt).

Sist jag cyklade i Hellas så var det på en fatbike med 4,8 tums däck.
Men det var ju inte 2017 så det räknas nog inte.

Fjärdebrunn sa:

Haha snyggt! Ska jag redovisa själv så är det ju stål, 26", 32x18. Har 140 mm i fram dock. Ska bli 130 mm snart tror jag(går att sätta i en distans).

De här heldämpade 29orna i tråden är ju brutala.

Senast ändrad:
onyx3 sa:
Polarbear sa:
Inga 29 hardtails?
Det beror ju lite på hur du kör. Om du föredrar huck till platt och bröt så kan ju en Process vara aktuellt men den är tung och inte särskilt trampeffektiv. Om du gillar Kona skulle jag säga HeiHei istället, den känns som ett mer balanserat alternativ för Hellas.

Gillar inte Kona specifikt men har goda erfarenheter av Drop In bikes som säljer dom så har funderat åt det hållet. Tror dock precis som du att Hei Hei är det intelligenta alternativet.

Eftersom jag är ståtlig långskånk så kör jag FS29'a med 140mm slag fram o 130mm bak, tunga hållbara trendurohjul/däck gör att hojen väger in på stadiga 15kg (skulle kanske kunna banta bort 1kg med dyrare komponenter men det har jag inte plånbok till), har lika kul ändå :)

Stumpjumper FSR 29 tum- 2017.
Går som en dröm. Prövat de flesta i samma segment men stumpern är bäst, trygg, kvick & snygg.
Visst du betalar någon spänn extra för märket men du får kvalitet.
Hellre det än en sminkad post order gris?

Polarbear sa:
Fjärdebrunn sa:

Haha snyggt! Ska jag redovisa själv så är det ju stål, 26", 32x18. Har 140 mm i fram dock. Ska bli 130 mm snart tror jag(går att sätta i en distans).

Kör med en soft 100 mm Vanilla fram. Väldigt omodern geometri. 10 år gammal Soma. Med hunden som sällskap spelar farten mindre roll. Vi har kul när vi tar oss ut.

Fortfarande en Banshee Paradox v2. Nu uppgraderad med sänkpinne. Vore kul med ngt nytt men cyklar för sällan för att kunna motivera nyköp.

Fjärdebrunn sa:
Polarbear sa:
Fjärdebrunn sa:

Kör med en soft 100 mm Vanilla fram. Väldigt omodern geometri. 10 år gammal Soma. Med hunden som sällskap spelar farten mindre roll. Vi har kul när vi tar oss ut.

Nej vad coolt! Typ en av mina favorithojar. Hade fått för mig att jag behövde en Kona Explosif single speed. Sen läste jag på happy nånstans att de inte tar särskilt feta däck i bak. Går bort direkt. Nu har jag fått veta att en av mina favoritbutiker 116 säljer Somas crossramar och att Soma släppt en ny 27,5 ss-ht som tar både 100 och 120 i fram som dessutom är billigare än Explosifs ram om man köper bara ramen. Den där fullgungaren jag funderade på att fynda på höstrea kan vara i fara.

Polarbear sa:
Hade fått för mig att jag behövde en Kona Explosif single speed. Sen läste jag på happy nånstans att de inte tar särskilt feta däck i bak. Går bort direkt.

Fråga @makten - han har en Explosif som han iaf tidigare lät rulla en del i Hellas.

onyx3 sa:
Polarbear sa:
Hade fått för mig att jag behövde en Kona Explosif single speed. Sen läste jag på happy nånstans att de inte tar särskilt feta däck i bak. Går bort direkt.

Fråga @makten - han har en Explosif som han iaf tidigare lät rulla en del i Hellas.

Stämmer bra. Kör Ikon 2,35" bak på fälg med 25 mm innerbredd, och större än så blir onödigt tajt.

Antar att det blir svårt att få vettigt med plats med 420 mm kedjestag. Lite hade man dock kunnat tjäna om man inte optimerat för 34T fram

Polarbear sa:
har goda erfarenheter av Drop In bikes som säljer dom så har funderat åt det hållet. Tror dock precis som du att Hei Hei är det intelligenta alternativet.

Så sant som det är skrivet.
Om inte Max har någon testhoj kvar så kan du få prova min.

Funkar mycket bra. Hyffsat modern geometri. Korta kedjestag gör att den känns rapp. Klättrar bra. ibland känns den lite seg i kurvorna men det kan lika gärna bero på mig :)

Makten sa:
onyx3 sa:
Polarbear sa:

Stämmer bra. Kör Ikon 2,35" bak på fälg med 25 mm innerbredd, och större än så blir onödigt tajt.

Antar att det blir svårt att få vettigt med plats med 420 mm kedjestag. Lite hade man dock kunnat tjäna om man inte optimerat för 34T fram

Explosif 2018 släpptes precis med boost ser det ut som.

http://www.konaworld.com/explosif.cfm

SC Hightower, första vändan i hellas just avklarad, funkade över förväntan när det blev riktigt rotigt och stenigt

Bilagor

• IMG_5597.JPG
    IMG_5597.JPG
    590.7 KB · Besök: 47
onyx3 sa:
Makten sa:
onyx3 sa:
Polarbear sa:

Explosif 2018 släpptes precis med boost ser det ut som.

http://www.konaworld.com/explosif.cfm

Å fan. Ser inte alls ut att vara trångt i bak trots allt.

Lol Tolhurst sa:
SC Hightower, första vändan i hellas just avklarad, funkade över förväntan när det blev riktigt rotigt och stenigt

Cool. Något slags semifethjuling med dämt både bak och fram om jag inte ser fel. Ska kolla närmare på de där semifeta..

Polarbear sa:
onyx3 sa:
Polarbear sa:
Inga 29 hardtails?

Gillar inte Kona specifikt men har goda erfarenheter av Drop In bikes som säljer dom så har funderat åt det hållet. Tror dock precis som du att Hei Hei är det intelligenta alternativet.

29 HT i form av Kona Honzo AL 2017 från just DropinBikes.

Tillbaka
Topp