Vad definierar en downcountry / enduro / blabla - ram?

"Helt meningslös" enligt flera här.
Ja, enduro HTns nytta får man väl dömma efter sig själv. Jag håller med om 150+ slag på ht annars tycker jag det är häftigt. Snygga cyklar ofta.

DC i betydelsen aggro XC förstår jag inte varför det inte skulle passa på ht. 120-130mm, 66 grader och lätta hjul är perfekt på HT jämfört med skiten som säljs nu.

Det är inget fel att cykla HT. Varför lura på någon, som varken kan mecka eller har råd med service, skit som kostar 4000+ om året att serva bara dämperiet på. Ofta ska fattiglappen pendla på skiten också...ivrigt påhejad av happy.

Det är inget fel att cykla HT. Varför lura på någon, som varken kan mecka eller har råd med service, skit som kostar 4000+ om året att serva bara dämperiet på. Ofta ska fattiglappen pendla på skiten också...ivrigt påhejad av happy.

Jag kan mecka och har råd med service. Jag tycker att HT är roligare. Jag köpte en DC FS innan begreppet myntades, men den lämmade nästan aldrig förrådet efter jag hade köpt min första "aggro-HT".

Senast ändrad:
Det är absolut inget fel med att cykla HT. Det är inte så att folk åker skateboard för att det är en förträffligt fordon. Men en HT är normalt inte vad man menar med en down country eller en enduro.

Jag håller med Jofa. Men med det sagt tenderar många hardtails ha kass geometri gjord för grusvägsracing. Eller vara överbyggda stålmaskiner med oklart syfte.

Så nog skulle man kunna tänka sig en hardtail som är lätt men tål lite stryk, gjord för ca 130 mm gaffel och som har vettig geometri för att gå fort även utför?

Jag håller med Jofa. Men med det sagt tenderar många hardtails ha kass geometri gjord för grusvägsracing. Eller vara överbyggda stålmaskiner med oklart syfte.

Så nog skulle man kunna tänka sig en hardtail som är lätt men tål lite stryk, gjord för ca 130 mm gaffel och som har vettig geometri för att gå fort även utför?

Känns som det knappt finns några vettiga trail HT. Det mesta känns väl biffigt, eller så är det rena XC-cyklar. En uppgafflad Allebike Vineta är väl det närmaste man kan komma.

Känns som det knappt finns några vettiga trail HT. Det mesta känns väl biffigt, eller så är det rena XC-cyklar. En uppgafflad Allebike Vineta är väl det närmaste man kan komma.
Om det ska vara 130mm och kol? Annars finns det i alla fall några st. Kanske inte färdig kittade men det är en annan sak(?)

Jag gav mig fan på 120mm och i storlek S. Kompromissa tyvärr med ramvikt istället.

130mm och 1280g
1726029667002.png

Den tål nog 120mm men jag var inte beredd att ta skilsmässa (30% på bike24 nu)

Nja, jag har två. En Bardino, som TS frågade om. Min Bardino 1 ram väger 2650 gram. Kanske tung för en HT, men bra mycket lättare än de flesta FS ram med dämpare. Med 130 eller 140 mm gaffel får man trevlig modern stig -geo med 66 grad gaffelrörsvinkel vid sag. Andra cykeln är en Santa Cruz carbon Chameleon, tillverkas tyvärr inte längre. Lite tung kolram med lite mindre än 2 kg. Och vinklarna kunde vara lite brantare (modellen är lite gammal) men en angleset fixar det.

Men ja, Allebike Vineta är en av de riktigt få moderna HTs.

Med risk för att trampa på ömma tår så tycker jag både Chameleon och ARC är utdaterad geometriskt. Både behöver angle ser för att få ut potentialen. Tror det var Hardtail party som körde angle set i ARC och då tyckte han den väcktes till liv. Bardinon är väl kanske en av få, men det är ju också ett specialbygge. Inget du hittar på Sportson direkt. Det är väl kanske det jag efterfrågar. En Trek, Merida, eller Scott eller något annat mainstream-märke med en lätt vettig trail-HT. Diamondback Sync’r är väl det närmaste där men fanns väl aldrig på svenska marknaden?

Med risk för att trampa på ömma tår så tycker jag både Chameleon och ARC är utdaterad geometriskt. Både behöver angle ser för att få ut potentialen. Tror det var Hardtail party som körde angle set i ARC och då tyckte han den väcktes till liv. Bardinon är väl kanske en av få, men det är ju också ett specialbygge. Inget du hittar på Sportson direkt. Det är väl kanske det jag efterfrågar. En Trek, Merida, eller Scott eller något annat mainstream-märke med en lätt vettig trail-HT. Diamondback Sync’r är väl det närmaste där men fanns väl aldrig på svenska marknaden?

Jag skrev redan att min Chameleon har utdaterad geo. Nya Chameleon är helt ok och en av de få HT med modern geo. Ramen är tyvärr lite tung. Annars gör Bird fina HTs. T.ex. Zero 29 finns sedan länge men har fortfarande modern geo och är lätt (väger man säga DC?).

Jag tyckte min NS Eccentric var en ultimat trail HT, finns väl flera som är rätt lika?
I övrigt håller jag med i diskussionen att en HT gör sig bäst med max 140mm gaffel.

I diskussionen HT i bikepark så tror jag att jag sett @Campus_with_an_H (om jag inte är helt ute och cyklar) i Ulricehamns bikepark på en Stanton HT skicka road gaps osv. Ser skoj ut!

Jag tyckte min NS Eccentric var en ultimat trail HT, finns väl flera som är rätt lika?
I övrigt håller jag med i diskussionen att en HT gör sig bäst med max 140mm gaffel.

I diskussionen HT i bikepark så tror jag att jag sett @Campus_with_an_H (om jag inte är helt ute och cyklar) i Ulricehamns bikepark på en Stanton HT skicka road gaps osv. Ser skoj ut!
Det finns den och några till men många har ökat från 130 till140 som standard. Det finns ändå alternativ om 120mm i storlek small inte är ett krav (Flera som tål 120mm finns inte i small)

Som sagt, om man bygger själv och är nöjd med 130 tycker jag inte det är så svårt. Jag gav mig fan på att gå mer mot XC. Är nöjd utom med ramvikten (MB31)

Stämmer, road gapet är så bra byggt att det är inga som helst problem med en HT. Min Stanton Switchback har även hängt med till Åre på flertalet stigar (Hällride, 1000m...), mycket i Vallåsen och kanske allt i Isaberg (No mercy iaf) och Kesberget. Fick tag i en 160mm där det var tänkt att jag skulle bygga om den till 150mm. men eftersom jag aldrig fick tag i rätt verktyg för att fixa det så har den fått leva kvar som 160mm. Vilket har fungerat super då ramen är byggd för 140-160mm. Men, jag håller ju till i Göteborg...

Bilagor

• 406A7081.jpg
    406A7081.jpg
    408.1 KB · Besök: 55
Stämmer, road gapet är så bra byggt att det är inga som helst problem med en HT. Min Stanton Switchback har även hängt med till Åre på flertalet stigar (Hällride, 1000m...), mycket i Vallåsen och kanske allt i Isaberg (No mercy iaf) och Kesberget. Fick tag i en 160mm där det var tänkt att jag skulle bygga om den till 150mm. men eftersom jag aldrig fick tag i rätt verktyg för att fixa det så har den fått leva kvar som 160mm. Vilket har fungerat super då ramen är byggd för 140-160mm. Men, jag håller ju till i Göteborg...
Nä precis, road gapet är supersmutt. Men jobbigt att casea resten på röda leden där med HT ?

Så jäkla snygg hoj!

Sonder transmitter finns också fortfarande, dock omoderna 27,5+.
Men 65°HTA och 140-150 mm gaffel.
Ett par år hade de den i kol där ramen vägde 1,2-1,3 i L. Tänker att för DC borde en cykel ha 29" 2,4" så kanske inte kvalar in där, men tål hårda tag iallafall (med rätt bakhjul+däck).
SonderTransmitterSLX2024.png

Blake körde väl avalanche eller vad det heter med 170mm lyrik på en NP scout....Men det var nog mest show?
Men det har gjorts något liknande helt uppriktigt tidigare. Frank Schneider körde masterklassen i Megavalanche 2012 på single speed hardtail med remdrift och vann. Det var ursprunget till Nicolais serie långslagiga hardtails som lever än. Men på den tiden hette det all mountain. Så min kommentar är ju off topic här, sorry. Tycker bara att det är en idrottsprestation som det är synd när den glöms bort :)
large_BM6I1264.jpg

Den vanliga murmuren i landy-grönt med öhlins bak och fram jatack!

Men det var ju rätt mkt pengar och sen ska det väl in extra pengar till både tull och stat antar jag.

Tillbaka
Topp