Vad definierar en downcountry / enduro / blabla - ram?

Stålis

Aktiv medlem
Varning för noobfråga deluxe!

Jag försöker bli klok på Nordest (m.fl.)

Går sådär..

Jag ställde en riktig noobfråga till Herr Jeronimo för att se vad jag skulle få för svar.
- "Hur vet jag om det är en downcountry- eller enduroram jag vill ha?"

Jag fick svar snabbt vilket är ett plus men svaret var i princip "det beror på" och så fick jag direktlänkar till Britango- och Bardino-ramarna.

Eftersom inte Nordest verkar fatta vad jag menar (vilket är helt ok eftersom jag knappt fattar själv) så vänder jag mig till er.

Vad - förutom fjädringsväg definierar en downcountry- eller enduroram. Framdämpad! Glömde jag skriva tidigare..

Britango large vs Bardino large skiljer 0,5 grader på gaffelvinkel.
Sadelrör skiljer inte alls.
Reach skiljer en millimeter.
Stack och bb drop skiljer självklart mer.

Om jag jämför med en Norco Torrent S1 (konstigt, jag vet - men fick upp reklam för en sån precis) så skiljer ovanstående mått bara millimetrar, undantaget bb drop.

Så en seriös fråga: vad gör en enduroram en enduroram egentligen? Jag fattar ju att det är ngt mått jag har missat (är meganoob) för det kan väl inte bara handla om slaglängd på gaffel och 0,x grader olika gaffelvinkel??

Förutom slaglängd på gaffel, som gör en stor skillnad, är det hur stark ramen är. Sen är standover height på Bardinon lägre, som är bar i tuff terräng.

Norco Torrent verkar skilja sig mycket i geometri, gaffelrörsvineln på 64 grad, men Nordest ger geometrin vid 20% sag, så det skiljer sig inte så mycket.

Downcountry är ju en XC-hoj som gjorts bättre lämpad att cykla nerför. Det innebär ofta en progressivare geometri, med flack gaffelvinkel på 65° och längre reach. Så en enduro skulle kanske vara (om vi pratar HT) en cykel med 150-160 slag och 63-64° gaffelvinkel. En DC skulle kanske vara mer 120-130 slag med en gaffelvinkel på 65-66°. Reach jämförbar, typ 475-480 mm i storlek L. Blir ju större skillnad på en heldämpad enduro och DC-cykel. En HT kommer ju alltid vara något begränsad av bakvagnen. Sen får man ju hoppas som Berk skriver att enduron har gjorts lite mer stryktålig.

Förutom slaglängd på gaffel, som gör en stor skillnad, är det hur stark ramen är. Sen är standover height på Bardinon lägre, som är bar i tuff terräng.

Norco Torrent verkar skilja sig mycket i geometri, gaffelrörsvineln på 64 grad, men Nordest ger geometrin vid 20% sag, så det skiljer sig inte så mycket.
Tack för svar, uppskattas!!

Bardino väger typ 100 g mer än Britango men har ju lite krångligare rördragning så jag fattar att den håller iaf i teorin bättre.

Så kan man stå ut med en centimeter mer fjädringsväg får man alltså en rejäl xc-hoj om man köper en Bardino?

Downcountry är ju en XC-hoj som gjorts bättre lämpad att cykla nerför. Det innebär ofta en progressivare geometri, med flack gaffelvinkel på 65° och längre reach. Så en enduro skulle kanske vara (om vi pratar HT) en cykel med 150-160 slag och 63-64° gaffelvinkel. En DC skulle kanske vara mer 120-130 slag med en gaffelvinkel på 65-66°. Reach jämförbar, typ 475-480 mm i storlek L. Blir ju större skillnad på en heldämpad enduro och DC-cykel. En HT kommer ju alltid vara något begränsad av bakvagnen. Sen får man ju hoppas som Berk skriver att enduron har gjorts lite mer stryktålig.
Jo det är jag med på. Men i mitt exempel så verkar det ju vara mer krångligt än så. De är lite väl nära i geo eller?

Tack för svar, uppskattas!!

Bardino väger typ 100 g mer än Britango men har ju lite krångligare rördragning så jag fattar att den håller iaf i teorin bättre.

Så kan man stå ut med en centimeter mer fjädringsväg får man alltså en rejäl xc-hoj om man köper en Bardino?

Jag måste säga att en Bardino ram är förvånansvärt lätt får en enduro stålram. Dessutom är vevlagret hög (för att man också kan köra den med 27,5" hjul) och därför går den bra att undergafla. Jag körde min Bardino originellt med 130 mm slag. Nu kör jag mestadels helstel och använder Bardinon bara till tuffa stig och bikepark så jag har höjd gaffeln till 140 mm.

Slaglängd och hur den är kittad skulle jag säga. Sen kanske rimliga vinklar. 65,5-67. 100-120mm. Möjligen 130, speciellt om det är fully.

En 130mm DC som inte är xc kittad är ju bara en trail.... speciellt om det är en ht.

Jag måste säga att en Bardino ram är förvånansvärt lätt får en enduro stålram. Dessutom är vevlagret hög (för att man också kan köra den med 27,5" hjul) och därför går den bra att undergafla. Jag körde min Bardino originellt med 130 mm slag. Nu kör jag mestadels helstel och använder Bardinon bara till tuffa stig och bikepark så jag har höjd gaffeln till 140 mm.
Tack för rapport. Varför bytte du om jag får fråga?

Det låter ju som att en Britango kan funka rätt bra ändå eftersom de är såpass lika.

Slaglängd och hur den är kittad skulle jag säga. Sen kanske rimliga vinklar. 65,5-67. 100-120mm. Möjligen 130, speciellt om det är fully.

En 130mm DC som inte är xc kittad är ju bara en trail.... speciellt om det är en ht.
Det tokiga i mitt fall är ju att de är så lika så det är för mig svårt att ta till dessa gamla (ish) kunskaper att xc-liknande är sub 130.

Men jag köper det du skriver.

Pratar vi om hardtails alltså? Då är ju knappast begreppet enduro ens tillämpligt.
Att bygga en hardtail med mer än 130-140 i slag känns mest som en övning för att det är kul än att det har praktiskt värde.

Det du köper med mer slaglängd är kapacitet utför som du oftast byter mot vikt och trampvänlighet. Vid en viss, förvisso individuell, gräns kommer bakänden begränsa mer än det extra slaget fram tillför så att netto-nyttan blir noll.

Pratar vi om hardtails alltså? Då är ju knappast begreppet enduro ens tillämpligt.
Att bygga en hardtail med mer än 130-140 i slag känns mest som en övning för att det är kul än att det har praktiskt värde.

?

Jag och min son har riktigt kul på enduro HT i bikepark. Ramen behöver vara tuff för att överleva sånt här:

2024-08-12-12-58-58-195.jpg

2024-08-25-13-39-49-260.jpg

PS: vi är dock ofta de enda som kör HT i park.

@Berk har du kört din hardtail även i La Thuile alltså? Respekt i så fall. Det hade jag inte varken velat eller orkat.

Nej, för jobbigt att tar med cykeln så längt ner. En som jobbar i parken kör dock Bardino. Tror att vi skulle har det mindre roligt i La Thuile på HT, även om det skulle går på röda lederna. På västliga rutten i Pila behövdes det klart en heldämpad enduro.

När hta är extrem kanske jag får lust att kalla det enduro ht.
Överhuvudtaget är många aggro HT överbyggda för vanlig stig där många kanske hade haft roligare på allround/ dc

Jag vet inte om man kan vara så duktig att man behöver 150mm plus på en ht? Är man så duktig så räcker nog 140. Nu har jag mest kört aggro med dålig gaffel men generellt kan det dyka en del....

Blake körde väl avalanche eller vad det heter med 170mm lyrik på en NP scout....Men det var nog mest show?

?

Jag och min son har riktigt kul på enduro HT i bikepark. Ramen behöver vara tuff för att överleva sånt här:
Visst behövs det en ram som håller, men jag menar nog fortfarande att konceptet inte tillför något som går att utnyttja efter ca 140 i slag eftersom bristen på dämpning bak begränsar.
Överhuvudtaget är många aggro HT överbyggda för vanlig stig där många kanske hade haft roligare på allround/ dc

Jag vet inte om man kan vara så duktig att man behöver 150mm plus på en ht? Är man så duktig så räcker nog 140. Nu har jag mest kört aggro med dålig gaffel men generellt kan det dyka en del....

Blake körde väl avalanche eller vad det heter med 170mm lyrik på en NP scout....Men det var nog mest show?
HTA på moderna trailhojar är ju också rätt flack, men visst sätter du 64 grader på en HT skulle jag nog kanske inte heller kalla det för trail längre.

Jag har provat HT med 180 i slag som mest. Det gick inte att utnyttja det slaget på nåt vettigt sätt utan dämpning bak. Även om det var lite kul en kort stund. Så kul grej/show/vad man nu vill kalla det, ja.

Vilket leder mig tillbaka till mitt ursprungliga ställningstagande att det inte finns nån vits med en HT med enorma mängder slag, då är det bättre att stanna på 140 mm och lägga till 100-120 mm dämpning bak. Eller stanna på 140, för mer slag blir bara mer att släpa på utan adderat värde.

Visst behövs det en ram som håller, men jag menar nog fortfarande att konceptet inte tillför något som går att utnyttja efter ca 140 i slag eftersom bristen på dämpning bak begränsar.

HTA på moderna trailhojar är ju också rätt flack, men visst sätter du 64 grader på en HT skulle jag nog kanske inte heller kalla det för trail längre.

Jag har provat HT med 180 i slag som mest. Det gick inte att utnyttja det slaget på nåt vettigt sätt utan dämpning bak. Även om det var lite kul en kort stund. Så kul grej/show/vad man nu vill kalla det, ja.

Vilket leder mig tillbaka till mitt ursprungliga ställningstagande att det inte finns nån vits med en HT med enorma mängder slag, då är det bättre att stanna på 140 mm och lägga till 100-120 mm dämpning bak. Eller stanna på 140, för mer slag blir bara mer att släpa på utan adderat värde.

Jag håller med vad du skriver nu. Men i ursprungliga ställningstagande skrev du att en HT med 130-140 mm har ingen nytta. Då håller jag klart inte med.

Jag känner ingen behöv av mer än de 135 mm slag fram på min HT (Pike med 140 mm B1 DebonAir), men det ör fortfarande en små förbättring jämfört med 10 mm mindre slag innan. I Järvsö hade sonen bottom-out flera gånger med sin 135 mm slag och då körde han med en token mer än standard och lite mer än lägst HSC även om han väger 40 kg. Jag/vi tycker att en HT med 140 mm slag är perfekt för oss till blåa och röda leder i Järvsö och Åre.

Senast ändrad:
Jag håller med vad du skriver nu. Men i ursprungliga ställningstagande skrev du att en HT med 130-140 mm har ingen nytta. Då håller jag klart inte med.

Jag känner ingen behöv av mer än de 135 mm slag fram på min HT (Pike med 140 mm B1 DebonAir), men det ör fortfarande en små förbättring jämfört med 10 mm mindre slag innan. I Järvsö hade sonen bottom-out flera gånger med sin 135 mm slag och då körde han med en token mer än standard och lite mer än lägst HSC även om han väger 40 kg. Jag/vi tycker att en HT med 140 mm slag är perfekt för oss till blåa och röda leder i Järvsö och Åre.
Jag menade mer än även i första inlägget, om det nu blev fel.

Bottnar man är svaret lika gärna mer luft eller mer C, inte nödvändigtvis mer slag.

Och du ska vara från Göteborg?

Bottnar man är svaret lika gärna mer luft eller mer C, inte nödvändigtvis mer slag.

Nja, man vill inte höja trycket för att behålla känsligheten för små slag, framförallt för de jäckliga brake bumps som finns i många bikeparks (som tur inte i La Thuile). Det var perfekt så med 2 clicks extra HSC; några bottom-outs är ingen problem. Ville säga vi inte borde har haft mindre slag.

Jag vet inte om det är annorlunda om man hoppar?
Kör man stort stök i fart och använder alla 170mm så är jag inte 100 på att jag kunde få med baken. Har dock ej testat, men det blir ju lite mer flyt på fully och lite mer redeo utan.

Det berör på vad man menar med funktion. Funktionen av mina stigcyklar är att har det roligt i skogen och då funkar dom riktigt bra!
Det kanske var otydligt men jag syftade på ett numera rätt bortglömt fenomen som kallades Göteborgs-HT. Det var extremt övergafflade hardtails (även överbyggda FS var rätt vanligt) som folk från Göteborg stigcyklade på för sådär 15-20 år sedan.

Det kanske var otydligt men jag syftade på ett numera rätt bortglömt fenomen som kallades Göteborgs-HT. Det var extremt övergafflade hardtails (även överbyggda FS var rätt vanligt) som folk från Göteborg stigcyklade på för sådär 15-20 år sedan.

Det finns fortfarande Kona Honzo ESD om man är sugen. Tror att det finns en exemplar hos LBS några kvarter ner från mig.

Från Konas websidan:

"If Mad Max rode a bike, it would be the Honzo ESD. It’s part Honzo, part monster, ... "

my23_honzo_esd.jpg

Cotic Soul med 140-gaffel var väl ”The Bike” här ett tag.

produktplacering iallafall…..

Jag tycker den är grymt snygg. Något brutalt över den. Men recensionerna är ju inne på samma spår att det är väldigt brant sadelrörsvinkel.

Väldigt många icke xc ht ramar kvalar in som DC ram.
Förutom att TT ska vara lång nog för sittcykling (inte 80 grader sta oftast) så är det väl mest att den klarar önskad slaglängd.
Vill man ha en xc gaffel på 120mm som dessutom säljs i small är det lite besvärligt men är man nöjd med 130 är det nog bara att välja och vraka

Undrar om det blir lite ihoptryckt när man minskar slaget. Tror jag tyckte det sist den var uppe. Geon är inte bibehållen menar jag

Tillbaka
Topp