Vad dricker/äter ni för återhämtning?

Westman

Aktiv medlem
Ja, som ämnet säger så är jag lite nyfiken. Själv har jag provat att blanda till proteinshakar från pulver på sistone och tycker att det funkar bra, blir klart piggare dagen/kvällen efter och mindre stum i kroppen om jag druckit det än om jag låtit bli. Men nu håller burken på att ta slut. Samtidigt så såg jag att min roomie köpt en massa gainomax recovery. Smakade en och tyckte att det smakade bra, och resultatet var likvärdigt för mig som lekman, samtidigt som priset per drink om jag blandar mitt pulver med mjölk blir ungefär samma(med vatten blir det billigare).

Så vad säger ni, ska man köra proteinpulver, gainomax eller investera i en mixer och blanda ner bananer och choklad eller något annat? Bäst resultat och mest prisvärt?

Jag äter vanlig mat, direkt efter cykelturen. Det är inget hokus pokus med återhämtningsdrinkar utan det är ungefär detsamma som vanlig mat, proteiner och kolhydrater, snabbare att få i sig men dyrare. Ett tillfälligt substitut helt enkelt, tills man äter vanlig mat.

Se kroppen som ett batteri, har du underhållsladdat det jämnt och fint, dvs käkat frukost, lunch och mellanmål innan träning på kvällen och sedan middag, så återhämtar den sig fint. Slarvar man med maten så återhämtar den sig inte lika bra. Då kan någonslags snabbfix vara till hjälp, men det funkar lika bra med vanlig mat.

/Leo

Alla funkar ju olika och ser olika ut. Kosttillskott med olika syften som att underlätta viktökning, snabba på återhämtning eller öka prestationsförmågan snabbare har olika mycket effekt på olika människor.

Prova själv är nog det enda man kan säga som till 100% stämmer. :)

Gainomax är ju lite av ett unikum eftersom den finns i så många affärer, men kostar multum för den lilla mängden protein, dessutom betalar man för transport av vätskan i den. Köp 10 kg pulver istället om du skall ha Gain. Då sparar du mycket pengar. Eller köp 1kg om du vill prova.

Är inte ute efter någon gain-effekt. Det är så att jag har en metabolism på en 14-årings nivå. Dvs när jag träner behöver jag äta cirka 5-6 gånger om dagen för att jag blir hungrig på en gång. Är en sån där som kan äta bara pizza utan att det syns. Så tillskottsbehovet är mest för att det är jobbigt att laga mat mer än 2 ggr om dagen + frukost, mellanmål och kvällsmackor. Men ni verkar alla laga mat direkt efter träningen alltså?

gainomax har bara en nackdel, enligt mig, o det är priset, förespråkar jag användandet av den och liknande produkter för snabb och effektiv återhämtning. jag kan tänka mig att en drink tas upp snabbare än 5 potatisar o en biff.

Kosttillskott skall inte användas som ersättning för vanlig allsidig mat! Det skall användas bara som just tillskott.

Jag häver ibland i mig en omgång gain direkt efter träningen för att inte bli för "katabol" innan man hiner tvätta hojjen, duscha och få klart maten. Men det vore dumt att inte äta som vanligt efter träningen sen.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har just klunkat i mig drygt en omgång "gainer pro" från gymgrossisten efter att ha trampat några mil. Bästa återhämtningen har jag hört att man får om man käkar/dricker proteindrinken inom en halvtimme efter man slutat träna. Jag tycker det är svårt att hinna laga mat så snabbt när man kommer hem och flåsar. Det är lättare att blanda en drink när man ändå är törstig. Tycker inte det är dyrt heller, 12kg för 816kr. Räcker länge, iallafall för mig och billigare än att bälga i sig cola och godis som jag annars skulle göra :)

Neo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har just klunkat i mig drygt en omgång
> "gainer pro" från gymgrossisten efter att ha
> trampat några mil. Bästa återhämtningen har
> jag hört att man får om man käkar/dricker
> proteindrinken inom en halvtimme efter man slutat
> träna. Jag tycker det är svårt att hinna laga
> mat så snabbt när man kommer hem och flåsar.
> Det är lättare att blanda en drink när man
> ändå är törstig. Tycker inte det är dyrt
> heller, 12kg för 816kr. Räcker länge, iallafall
> för mig och billigare än att bälga i sig cola
> och godis som jag annars skulle göra :)

Kikade på det precis. Det är ett väldigt bra pris. Kan man blanda ut det med vatten eller måste man ha mjölk? Vilka smaker tog du och vad tycker du? Klumpar det sig mkt?

Westman skrev:

> Kikade på det precis. Det är ett väldigt bra
> pris. Kan man blanda ut det med vatten eller
> måste man ha mjölk? Vilka smaker tog du och vad
> tycker du? Klumpar det sig mkt?

Samma som jag kör med faktiskt. Väldigt oklumpbenäget och bra tycker jag. Provade "Shapy" innan, det var mindre koncentrerat, klumpigare och mycket dyrare. :) Just nu kör jag på Hallonpåsen, den smakar hallon. *mums* Det går bra att blanda med vatten också, enligt påsen, men jag kör med mjölk för det är godare.

Maltodextrin är riktigt bra! Lika bra produkt i mat-väg finns inte.
Direkt efter träning är det så snabba kolhydrater som möjligt som gäller.

TigerMale skrev:
> Innan svetten torkat i panna ska du ha klämt en
> gainer om du kört ett hårt pass-

Oj, då borde jag vara död vid det här laget då eftersom jag lyckats missa det efter varje hårt cykelpass? ;-) En gainer är bra om man styrketränar och kör hårda pass, men om man cyklar är det viktigare att få i sig näring med mer kolhydrater än proteiner.

Westman: Är också en sådan där som kan äta allt och ofta utan att det märks, krävs mat var 3-4:e timma ungefär för att inte magen ska kurra.

Om man inte orkar laga vällagade varmrätter så går det att äta t.ex:
* En tallrik müsli
* Frukt
* Smörgås
* Snabbnudlar

Pasta+valfritt(kött,korv,fisk, kyckling osv) är snabblagat och mättar bra efter en cykeltur, föredrar det framför kall mat. Pastasallad kan man fixa till dagen före om man är helt slut dagen efter. ;-)

Här finns lite recept på lite mat om inspirationen tryter: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/alpha.recepie.list

/Leo

Westman skrev:
>Men ni verkar alla laga mat direkt
> efter träningen alltså?
Man kan ju se till att ha något hemma att stoppa i sig, till exempel mackor. Eller varför inte laga lite extra mat när du väl lagar så att det finns när du kommer hem? Efter kortare turer är jag inte särskilt hungrig och vid längre turer ser jag till att äta och dricka under tiden, så att jag inte är dödens hungrig när jag kommer hem. Varför inte baka lite runekakor eller någon variant på dem? Havregryn innehåller mycket protein om det är det du är ute efter? Om du behöver dricka speciella återhämtningsdrycker så gissar jag att du verkligen kör totalt slut på kroppen, har mycket mystiskt ämnesomsättning eller en pissig kosthållning i övrigt. Eller någon kombination av alternativen.

Med detta inte sagt att du inte kan få en viss effekt av återhämtningsdrycker, men det finns nog enklare och billigare sätt som är lika bra för nästan alla i nästan alla fall.

Egentligen tänkte jag skriva att du är jävligt korkad om du slänger pengar på en massa dyra återhämtningsdrycker, men jag är lite feg och vill ju inte stå med brallorna nere när någon kastar fram någon av de avhandlingar som faktiskt kommit fram till att återhämtningdrycker kan vara bra:-). Själv återhämtar jag mig just nu med Coteaux du tricastin.

"Oj, då borde jag vara död vid det här laget då eftersom jag lyckats missa det efter varje hårt cykelpass? ;-) En gainer är bra om man styrketränar och kör hårda pass, men om man cyklar är det viktigare att få i sig näring med mer kolhydrater än proteiner. "

och vad tror du en gainer innehåller mest, jo, kolhydrater.

En Gainomax innehåller motsvarande 3dl mjölk, en macka med skinka på och 3 bananer. Om du känner för att trycka i dig det efter ett intervallpass har du kört för dåligt ;) Då är det lättare/bättre att svepa en dryck.

Tycker Gainomax är riktigt bra efter hårda pass, dricker det innan man duschar o sen lagar man "vanlig" mat och käkar crika en timme efter passet (så fort som möjligt)...

Men vad vet jag.

samtidigt måste man komma ihåg att folk fixade återhämtning och uppbyggnad efter hårt kroppsarbete lååååååååååångt innan gainomax o andra liknande trolldrycker uppfanns, och jag är den förste att erkänna att jag länge låtit mig vaggas in i en övertro till drinkarna. dock är det ofrånkomligt att dom är bra att skjuta till under hårda träningsperioder.

TigerMale skrev:
> "Oj, då borde jag vara död vid det här laget
> då eftersom jag lyckats missa det efter varje
> hårt cykelpass? ;-) En gainer är bra om man
> styrketränar och kör hårda pass, men om man
> cyklar är det viktigare att få i sig näring med
> mer kolhydrater än proteiner. "
>
> och vad tror du en gainer innehåller mest, jo,
> kolhydrater.

Tack för rättelsen, det stämmer att gainer innehåller mer kolhydrater än proteiner. Men gainer används ändå mest för muskeluppbyggnad/viktökning än som återhämtningsdryck vid cykling. Gäller att veta vad som funkar var och när.

/Leo

Jag tillförlitar mig på vanlig mat med en bra mix av högkvalitativt protein, långsamma kolhydrater och nyttiga fetter. Direkt efter passen kan det vara aktuellt att äta snabba kolhydrater. Om jag har tidsbrist eller är totalt slutkörd efter en hård dag kan det bli tal om recoverydrink.

/Rickard Mattsson

Självklart en varierad allsidig kost men om man tränar hårt och vill återhämta sig snabbt så är proteintillskott med snabba kolhydrater bäst. Jag tar Twinlabs optifuel, Star`s gainers eller gainomax. Jag köpte Gainomax Platta på Willys i veckan, det blev 10kr/styck. Perfekt när man inte har mjölk hemma eller är på språng att bara kunna kasta i sig 40gr kollisar och 20gr protte. Jag tycker det är värt pengarna jämfört med att stå och slabba själv med en shaker och sen diska den.

Jag äter vanlig mat. Inga speciella återhämtningstjofräser eller så. Kolhydrater (långsamma) innan jag drar ut. Ger energi och en mättnadskänsla som varar länge. Äter proteinrik mat när jag kommer hem. (Falafel eller kycklingkebab från det lokala kebabhaket äter jag ibland, ska tydligen vara bra.) Har funkat jättebra, den här sommaren har gett grymt bra resultat tack vare att jag skippat all hälsomat och kört vanlig hederlig husmanskost och bonnamat. I övrigt äter jag ganska mycket ägg både före och efter träningen.

Resultat? Tja, en helt ny kropp än den jag hade i maj/juni, minst 10 kilo lättare (samtidigt som jag lagt på mig en hel del vikt i muskelmassa), baksidan är att i stort sett alla kläder jag köpt efter 12 års ålder nu är för stora.

För övrigt bävar jag inför vintern, eftersom jag vill behålla formen, men inte vet riktigt hur jag ska gå till väga. Någon som har tips? Lite cykling blir det givetvis, men med betoning på lite - Vill inte utsätta darlingen för allt för mycket salt.

Jo, på tal om mat förresten... VARNING för Nettos 20-pack med frysta 90-grammare. Färdiga att steka, visserligen, men burgarna består av ca 20% fett (även utan stekfett ser stekpannan ut som en fritös efter någon minut), och sedan är nog nära hälften av innehållet i "köttfärsen" vatten. Efter ett par sådana mår man inte vidare bra.

" Gäller att veta vad som funkar var och när. "

En enkel förklaring som gäller i bägge fallen, vare sig du cyklat eller lyft skrot, gäller det att åstadkomma sammma gynnsamma effekt, att höja blodsockernivån som sjunkit av träningen, för att bryta den katabola(muskelnedbrytande) effekten som träning oxå har. blodsockret stabiliseras med kolhydrattillskottet,samt att ge kroppen byggstenar till nya muskler från protein.. det är bara i pulvertillverkarnas värld som det finns en återhämtningsdryck för varje sport. du kan gott dricka gainer leo, och eftersom du cyklar hårt fyller den definitv sitt syfte. annars kan du ju alltid köpa Hydra fuel,carboflex eller annat rent kolhydrat-tillskott.

Tryker i mig ett äppel, russin och nötter direkt efter tillsammans med vatten. Sen äter jag tillsamman med övriga familjen. Har aldrig provat näringstillskott så jag vet inte hur bra de är och tror inte att jag behöver något sånt. Dock händer det att jag tar med mig Dextropur ibland när jag känner mig trött och hängig.

// Miche

Jag brukar ha med någon form av bar eller gel om jag kör mer än 3 mil. Som återställare kan det bli en macka med riktligt med Becel på eller en skrovmål. Vanlig husmanskost. Jag dricker jag lite vin då och då och idag efter lövstariden kommer en iskall starköl få skölja strupen. Inget hokus pokus här alltså. Ibland lite extra salt på maten om det är varmt ute...

//SKogling

TigerMale skrev:
> " Gäller att veta vad som funkar var och när. "
>
> En enkel förklaring som gäller i bägge fallen,
> vare sig du cyklat eller lyft skrot, gäller det
> att åstadkomma sammma gynnsamma effekt, bla bla bla...

Det funkar uppenbarligen lika bra med vanlig mat, så jag ser ingen anledning till att rekommendera gainers, ok Tiger?

/Leo

friggs har nån ny häxblandning ala gainomax(fast bättre tycker jag, känns matigare)
finns på icamaxi/kvantum för 12,50

Annars funkar ju vanlig mat men det viktiga är att det ska intas senast en kvart efter avslutat pass

Leo skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > " Gäller att veta vad som funkar var och när.
> "
> >
> > En enkel förklaring som gäller i bägge
> fallen,
> > vare sig du cyklat eller lyft skrot, gäller
> det
> > att åstadkomma sammma gynnsamma effekt, bla bla
> bla...
>
> Det funkar uppenbarligen lika bra med vanlig mat,
> så jag ser ingen anledning till att rekommendera
> gainers, ok Tiger?
>
> /Leo

check;)

Alla i "detfunkarlikabramedvanligmat"-maffian ombeds genast göra sig av med alla cykelprylar som inte är direkt nödvändiga för att ta sig framåt med cykeln. Det verkar alltid finnas de som, ibland hånfullt, ska kommentera de som försöker optimera sin kost för att prestera bättre. Hur kroppen fungerar är ett föremål för mycken forskning och det finns all anledning att åtminstone lyssna till vetenskapen, utan att för den skull haka på trender som trots bevis på motsatsen inte fungerar (sa någon GI-metoden?).

Det finns en poäng att så snabbt som möjligt efter träning få i sig kolhydrater som dessutom snabbt går ut i blodet, detta för att utnyttja den förhöjda glykogensyntesen timmarna efter träning. Ett enkelt sätt att åstadkomma detta är att dricka en gainer eller motsvarande, även om proteinet direkt efter inte är i närheten av lika viktigt som kolhydraterna utan går med fördel att få sig under dagens resterande mål. Kolhydraterna kommer ganska effektivt att minska nedbrytningen av muskelprotein enligt de som förstår sig på, jag vill minnas att insulin har en roll i detta. Återkommer när jag kollat upp det. Det går givetvis bra med vilka snabba kolhydrater som helst, men snabbast av de snabba är ändå vitargo, malto och dextros i nämd ordning. Dessutom är det kanske inte alltid så lockande att äta fast mat ifall man arbetat riktigt hårt.

Vad är förresten "tillskott"? Varför är maltodextrin/druvsocker efter träningen ett tillskott medan en kebab inte är det? En gainomax exempelvis är i stort sett bara lite manipulerad mjölk med malto i.

Effects of a carbohydrate-protein beverage on cycling endurance and muscle damage.

Saunders MJ, Kane MD, Todd MK.

School of Kinesiology and Recreation Studies, James Madison University, Harrisonburg, VA 22807, USA. saundemj@jmu.edu

INTRODUCTION: The purpose of this study was to determine whether endurance cycling performance and postexercise muscle damage were altered when consuming a carbohydrate and protein beverage (CHO+P; 7.3% and 1.8% concentrations) versus a carbohydrate-only (CHO; 7.3%) beverage. METHODS: Fifteen male cyclists (mean (.-)VO(2peak) = 52.6 +/- 10.3 mL x kg x min) rode a cycle ergometer at 75% (.-)VO(2peak) to volitional exhaustion, followed 12 - 15 h later by a second ride to exhaustion at 85% (.-)VO(2peak). Subjects consumed 1.8 mL x kg BW of randomly assigned CHO or CHO+P beverage every 15 min of exercise, and 10 mL x kg BW immediately after exercise. Beverages were matched for carbohydrate content, resulting in 20% lower total caloric content per administration of CHO beverage. Subjects were blinded to treatment beverage and repeated the same protocol seven to 14 d later with the other beverage. RESULTS: In the first ride (75% (.-)VO(2peak)), subjects rode 29% longer (P < 0.05) when consuming the CHO+P beverage (106.3 +/- 45.2 min) than the CHO beverage (82.3 +/- 32.6 min). In the second ride (85% (.-)VO(2peak)), subjects performed 40% longer when consuming the CHO+P beverage (43.6 +/- 12.5 min) than when consuming the CHO beverage (31.2 +/- 8.7 min). Peak postexercise plasma CPK levels, indicative of muscle damage, were 83% lower after the CHO+P trial (216.3 +/- 122.0 U x L) than the CHO trial (1318.1 +/- 1935.6 U x L). There were no significant differences in exercising levels of (.-)VO(2), ventilation, heart rate, RPE, blood glucose, or blood lactate between treatments in either trial. CONCLUSION: A carbohydrate beverage with additional protein calories produced significant improvements in time to fatigue and reductions in muscle damage in endurance athletes. Further research is necessary to determine whether these effects were the result of higher total caloric content of the CHO+P beverage or due to specific protein-mediated mechanisms.

Med Sci Sports Exerc. 2001 Jun;33(6):907-15

----------

Determinants of post-exercise glycogen synthesis during short-term recovery.

Jentjens R, Jeukendrup A.

Human Performance Laboratory, School of Sport and Exercise Sciences, University of Birmingham, Edgbaston, Birmingham, UK.

The pattern of muscle glycogen synthesis following glycogen-depleting exercise occurs in two phases. Initially, there is a period of rapid synthesis of muscle glycogen that does not require the presence of insulin and lasts about 30-60 minutes. This rapid phase of muscle glycogen synthesis is characterised by an exercise-induced translocation of glucose transporter carrier protein-4 to the cell surface, leading to an increased permeability of the muscle membrane to glucose. Following this rapid phase of glycogen synthesis, muscle glycogen synthesis occurs at a much slower rate and this phase can last for several hours. Both muscle contraction and insulin have been shown to increase the activity of glycogen synthase, the rate-limiting enzyme in glycogen synthesis. Furthermore, it has been shown that muscle glycogen concentration is a potent regulator of glycogen synthase. Low muscle glycogen concentrations following exercise are associated with an increased rate of glucose transport and an increased capacity to convert glucose into glycogen.The highest muscle glycogen synthesis rates have been reported when large amounts of carbohydrate (1.0-1.85 g/kg/h) are consumed immediately post-exercise and at 15-60 minute intervals thereafter, for up to 5 hours post-exercise. When carbohydrate ingestion is delayed by several hours, this may lead to ~50% lower rates of muscle glycogen synthesis. The addition of certain amino acids and/or proteins to a carbohydrate supplement can increase muscle glycogen synthesis rates, most probably because of an enhanced insulin response. However, when carbohydrate intake is high (> or =1.2 g/kg/h) and provided at regular intervals, a further increase in insulin concentrations by additional supplementation of protein and/or amino acids does not further increase the rate of muscle glycogen synthesis. Thus, when carbohydrate intake is insufficient (<1.2 g/kg/h), the addition of certain amino acids and/or proteins may be beneficial for muscle glycogen synthesis. Furthermore, ingestion of insulinotropic protein and/or amino acid mixtures might stimulate post-exercise net muscle protein anabolism. Suggestions have been made that carbohydrate availability is the main limiting factor for glycogen synthesis. A large part of the ingested glucose that enters the bloodstream appears to be extracted by tissues other than the exercise muscle (i.e. liver, other muscle groups or fat tissue) and may therefore limit the amount of glucose available to maximise muscle glycogen synthesis rates. Furthermore, intestinal glucose absorption may also be a rate-limiting factor for muscle glycogen synthesis when large quantities (>1 g/min) of glucose are ingested following exercise.

Int J Sports Med. 1998 Jun;19 Suppl 2:S142-5.

------------

Effects of liquid carbohydrate ingestion on markers of anabolism following high-intensity resistance exercise.

Thyfault JP, Carper MJ, Richmond SR, Hulver MW, Potteiger JA.

Department of Physiology, Brody School of Medicine, East Carolina University, Greenville, North Carolina 27858, USA. thyfaultj@mail.edu.edu

We examined the effects of liquid carbohydrate (CHO) supplementation on markers of anabolism following high-intensity resistance exercise. Nine resistance-trained men consumed either CHO or placebo (PLC) 10 minutes before and immediately following 2 resistance exercise sessions. Cortisol (CORT), insulin (INS), ammonia (AMM), and glucose (GLU) were measured before, immediately after, and 1.5 and 4 hours after exercise. Urinary nitrogen (NH(+3)) was measured 24 hours before and after exercise. There was a significant difference in INS levels immediately after exercise and 1.5 hours after exercise. No significant differences were observed for CORT, AMM, GLU, or NH(+3)between treatments. Significant within-group differences were found for the PLC group: CORT before compared with immediately after exercise; INS before compared with immediately after exercise and before compared with 1.5 hours after exercise; and AMM before compared with immediately after exercise and before compared with 1.5 hours after exercise. Significant within-group differences were found for the CHO group: CORT immediately after compared with 1.5 hours after exercise and immediately after compared with 4 hours after exercise; INS before compared with 1.5 hours after exercise; and AMM before compared with immediately after exercise. Liquid CHO ingestion leads to a more favorable anabolic environment immediately following a resistance exercise bout; however, our indirect measures of protein degradation were not altered by CHO ingestion.

---------

Nutrition for post-exercise recovery.

Burke LM.

Australian Institute of Sport, ACT, Australia.

Recovery after exercise poses an important challenge to the modern athlete. Important issues include restoration of liver and muscle glycogen stores, and the replacement of fluid and electrolytes lost in sweat. Rapid resynthesis of muscle glycogen stores is aided by the immediate intake of carbohydrate (I g.kg-1 BM each 2 hours), particularly of high glycemic index carbohydrate foods, leading to a total intake over 24 hours of 7-10 g.kg-1 BM. Provided adequate carbohydrate is consumed it appears that the frequency of intake, the form (liquid versus solid) and the presence of other macronutrients does not affect the rate of glycogen storage.

ul Toxicol Pharmacol. 2002 Apr;35(2 Pt 2):S1-93.

Leo skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > " Gäller att veta vad som funkar var och när.
> "
> >
> > En enkel förklaring som gäller i bägge
> fallen,
> > vare sig du cyklat eller lyft skrot, gäller
> det
> > att åstadkomma sammma gynnsamma effekt, bla bla
> bla...
>
> Det funkar uppenbarligen lika bra med vanlig mat,
> så jag ser ingen anledning till att rekommendera
> gainers, ok Tiger?
>
> /Leo

när du säger att det fungerar lika bra med vanlig mat så antar jag att du prövat båda alternativen?

Vad hände med Golden half hour? Du har en halvtimme på dig efter träning, då kan kroppen lagra in kolhydrater väldigt väl, som glykogen. Har du tömt dina depåer, alltså tränat hårt en bit över en timme, så tar det tre dagar att fylla upp dem igen om du ignorerar golden half hour. Så, ska ni köra hårt igen, inom tre dar, då är det bra att fylla upp er, med snabb energi, inom en halvtimme.

Jag hade riktiga mördarpass i Australien på söndagsmornar för några år sen, en grupp cyklister, och en massa "berg". Runt 13 mil, och backar till tusen. En backe var 6 km från botten till topp. 90 km/h på vägen ner, då märkte jag stooor skillnad dagen efter, om jag struntade i golden half hour eller inte. Man kände sig tom på energi, och stum. Med en "gainer" fort som bara den när jag kom hem, då kändes det klart bättre.

Så tumregler brukar suga, men den här tycker jag fungerar. Det har bevisats kliniskt med. Vad ni fyller up er med, skit samma, snabb energi, pulver, bananer eller något annat.

pulverbolagens "labbrapporter" brukar göra gällande att man ska använda drinkar direkt efter träning pga upptaget av en drink är snabbare/högre, och huruvida det stämmer kan man som lekman knappast avgöra. det kan väl i o f sig ha viss verklighetsförankring då flytande föda tas upp snabbare än fast. Den pskykologiska effekten ska ju förstås oxå räknas in, alltså, sålänge man tror på grejerna så funkar det(placeboeffekt tror ja det kallas). I ett avseende anser jag dock drinkarna vara överlägsna, och det är för att tillgodose ett stort eller ett akut energibehov, för det går ju som bekant både snabbare och lättare att dricka 500kcal än att äta det.

vill man helt enkelt inte köpa pulver kan man med fördel äta honung,dextrosol,vitt bröd,jasminris,cornflakes,godis av gelétyp(vingummin o dyl.) man ska bara tänka på att fett saktar ner upptaget av snabba kolhydrater.

med tillskott menas något som är avsett att tillföra extra energi, förutom den mat du äter.

TigerMale skrev:

> vill man helt enkelt inte köpa pulver kan man med
> fördel äta honung,dextrosol,vitt
> bröd,jasminris,cornflakes,godis av
> gelétyp(vingummin o dyl.) man ska bara tänka på
> att fett saktar ner upptaget av snabba
> kolhydrater.

Typ... men vem släpar omkring på honung, amcka eler cornflakes på gymmet? ;~)

"Typ... men vem släpar omkring på honung, amcka eler cornflakes på gymmet? ;~)"

--------------------------------------------------

OK för att jag har sett både honung o annat i omklädningsrummet, mest annat förstås:D men nu va det menat åt dom som tar sin återhämtare hemmavid, o de tror ja du förstod. Själv återhämtar jag mig efter arbetsveckan med

skål bruse;)

Bilagor

• kung_big.jpg
    kung_big.jpg
    7.9 KB · Besök: 39
När jag cyklar varje dag till och från jobbet blandar jag vassleprotein och kolhydrader och dricker det innan jag duschar. Känner mig piggare med än utan. Svårt att veta om det stämmer i verkligheten. Det godaste proteinet tycker jag är Whey 80 med chokladsmak från Gymgrossisten och kolhydraterna från Farmacia. Kolhydraterna är mestadels Maltodextrin. Vilodagen efter dricker jag Whey 80 innan frukost.

just nu en öl.. samuel adams funkar och dövar.

snart behövs dock mat.

för mig blir det drinkar till mellanmål och direkt efter träning.. maten kommer därefter då jag har svårt att äta pronto efter träning.

Köpt 4 Guiness..druckit 2 och är asmätt.
Körde ett tag på vo2 pulver samt bananer efter styrkepass men märkte ingen skillnad på styrka när jag bytte det mot ris och kyckling

TigerMale skrev:
> pulverbolagens "labbrapporter" brukar göra
> gällande att man ska använda drinkar direkt
> efter träning pga upptaget av en drink är
> snabbare/högre, och huruvida det stämmer kan man
> som lekman knappast avgöra. det kan väl i o f
> sig ha viss verklighetsförankring då flytande
> föda tas upp snabbare än fast. Den pskykologiska
> effekten ska ju förstås oxå räknas in,
> alltså, sålänge man tror på grejerna så
> funkar det(placeboeffekt tror ja det kallas). I
> ett avseende anser jag dock drinkarna vara
> överlägsna, och det är för att tillgodose ett
> stort eller ett akut energibehov, för det går ju
> som bekant både snabbare och lättare att dricka
> 500kcal än att äta det.
>
> vill man helt enkelt inte köpa pulver kan man med
> fördel äta honung,dextrosol,vitt
> bröd,jasminris,cornflakes,godis av
> gelétyp(vingummin o dyl.) man ska bara tänka på
> att fett saktar ner upptaget av snabba
> kolhydrater.
>
> med tillskott menas något som är avsett att
> tillföra extra energi, förutom den mat du äter.

Att äta malto i pulverform eller att dricka den utblandad med vätska gör liten skillnad för upptagshastigheten. Vad som däremot är fint med det senare är att man får en hypoton blandning som inte riskerar att göra dig illamående genom att dra in vatten genom magsäcksväggen.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror på att använda naturliga råvaror för att göra en egen powerdricka. Detta om man har svårt att hinna få till normal mat inom en halvtimme. Naturliga råvaror för att de inehåller en massa annat än bara kolhydrater och proteiner. Dessa "extra" ingredienser har en massa synergieffekter som är bra för kroppen, har jag hört. I övrigt en balanserad kost så tror jag man klarar det mesta.

Tillbaka
Topp