Vad för baknav/hjul till gammal fälgbromshoj?

schaman

Medlem
God Påskafton happyiter!
Jag hänger inte här dagligdags men cyklar desto oftare.
Nu är det hög tid för nytt bakhjul till min kasstväder-pendlare och eftersom jag bor i Göteborg så är den flitigt använd.
90-tals mtb m 7delad kassett, fälgbroms och 135 mm navbredd. Jag har några fälgar av dålig kvalitet men gott skick som jag ev kan bygga nåt på. Eller lägga några hundringar på en bättre fälg? Kollade ebay och hittade NOS Deore LX M580 nav som jag nästan köpte. Men!
Jag har ju inte lust att bygga nytt hjul när konorna har fått skador?
Vet nån var man hittar reservkonor till äldre shimanonav?
Eller? Har ni andra nav eller färdiga hjul att rekommendera? Krav: icke-dyrt och tätat. Önskemål: fälgbromsspecifikt nav, discnav utan disc är så fult.
Jag är inte alls tung men cykeln är och det kan bli en del touring på öket.
Tackitack å gonatt/goddag!

God Påskafton happyiter!
Jag hänger inte här dagligdags men cyklar desto oftare.
Nu är det hög tid för nytt bakhjul till min kasstväder-pendlare och eftersom jag bor i Göteborg så är den flitigt använd.
90-tals mtb m 7delad kassett, fälgbroms och 135 mm navbredd. Jag har några fälgar av dålig kvalitet men gott skick som jag ev kan bygga nåt på. Eller lägga några hundringar på en bättre fälg? Kollade ebay och hittade NOS Deore LX M580 nav som jag nästan köpte. Men!
Jag har ju inte lust att bygga nytt hjul när konorna har fått skador?
Vet nån var man hittar reservkonor till äldre shimanonav?
Eller? Har ni andra nav eller färdiga hjul att rekommendera? Krav: icke-dyrt och tätat. Önskemål: fälgbromsspecifikt nav, discnav utan disc är så fult.
Jag är inte alls tung men cykeln är och det kan bli en del touring på öket.
Tackitack å gonatt/goddag!
Känns enklare med ett färdigt hjul såsom https://www.rosebikes.se/mavic-crossride-ub-mtb-rear-wheel-26-shimano-rim-brake-qr-2712104
Täta maskinlager är nog lämpliga för göteborgsväder.

Tillbaka
Topp