Vad för underhåll bör/behöver jag göra?

Vingpenna

Ny medlem
Nybliven racer ägare, aldrig haft denna typ av cykel förut. Kör daligen ca 11km x2 ,5 dagar i veckan. Har en crescent nano med Shimano Sora växlar.
Vad för underhåll bör jag göra på den, samt hur ofta? Köpte cykeln i "vanlig" sportaffär, så fick inte direkt med någon info till cykeln därifrån.

Smörja kedjan och hålla koll på hur mycket den slits med en mätare så att du kan byta i tid för att slippa byta kassett och drev onödigt tidigt är väl typ det.

Slitage på däck , växlar som inte gör exakt som du vill eller om något lager börjar bli dåligt märker du om du känner efter lite ibland.

Vad ska ja titta efter föratt se att kedjan behöver smörjas? Samt vad gör jag den rent med innan smörj?
Finns det någon generell regel efter hur måna mil man ska smörja kedja?

Jag brukar torka rent med en trasa. Körde förr ibland med en kedjetvätt, men jag tycker mest det blev kladdigt. Sen försöker jag förvisso undvika att cykla i regn.

Hur ofta? Jag försöker torka rent och smörja när jag hör något "rassel" eller om kedjan ser torr ut eller "skitig". Och har jag kört i regn så blir det alltid avtorkning/rengöring och ny olja. Vet de som är mer noga/pedantiska och som smörjer mer eller mindre efter varje tur.

Efter oljning och innan du ger dig ut kan det vara en idé att torka bort överflödig olja från delar av kedjan där den bara bidrar till att suga upp smuts och inte har någon smörjningsfunktion. Att åka omkring och samla på sig smuts i onödan gör ingen glad.

Rengör i princip aldrig kedjan längre. Däremot torkar jag av den noga efter att jag smörjt den. Då följer eventuell smuts med. All smörja som inte är i länkarna gör ingen nytta och drar bara till sig skit.

GoranS sa:
Efter oljning och innan du ger dig ut kan det vara en idé att torka bort överflödig olja från delar av kedjan där den bara bidrar till att suga upp smuts och inte har någon smörjningsfunktion. Att åka omkring och samla på sig smuts i onödan gör ingen glad.

Nja. Hade du tillverkat kassetter så kanske du tänkt att slipmedel utanpå kedjan vore bra för affärerna!

Bengt-re sa:
GoranS sa:

Nja. Hade du tillverkat kassetter så kanske du tänkt att slipmedel utanpå kedjan vore bra för affärerna!
OK. Jag korrigerar: "gör ingen icke-kassett-eller-kedjetillverkande cyklist glad". Nöjd?

GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

OK. Jag korrigerar: "gör ingen icke-kassett-eller-kedjetillverkande cyklist glad". Nöjd?

Yepp! Korkat nog kom jag just in efter att ha wet lubat kedjan på pendlaren. Att göra korkade saker medveten om att det är korkat är inte så zmart....

?

Stumpy sa:
Rengör i princip aldrig kedjan längre. Däremot torkar jag av den noga efter att jag smörjt den. Då följer eventuell smuts med. All smörja som inte är i länkarna gör ingen nytta och drar bara till sig skit.

Håller med. Det räcker.
Mäta kedjan och krångla tror jag i bästa fall kan ge någon enstaka mil extra i slutändan, men på den cykeln du har med den sträckan skulle jag bara se till att kedjan är hyfsat ren och aldrig torr och sen byta på våren, köra hela sommaren och nästa vinter och sen till nästa vår byta kassett, kedja och framdrev samtidigt. Börjar det kugga över får du byta tidigare men 500-800 mil per kassett får i alla fall jag ut med minimalt underhåll enligt ovan.
(Att växla mellan kedjor kan som sagt kanske, möjligen spara någon enstaka krona till priset av det tråkigaste av alla underhållsarbeten man kan tänka sig). Slitdelarna till Sora är billiga...
Bra skärmar förlänger också drivpaketets livslängd högst avsevärt.

Tillbaka
Topp