Vad gäller vid omkörning på tävling?

Om man skulle komma i den situationen att man behöver trampa förbi andra tävlande (mtb), vad gäller när man skall få kreaturen att flytta på sig?
Att skrika -ur spår! likt en general från 91:an känns lite som om det mer passar Mora-Nisse och att svettigt stöna -jag kommer på vänster! kan kanske väcka anstöt hos medtävlande?
Finns det några regler eller är det bara att dundra på och hoppas på att man hinner hem innan de andra har kommit i mål?

De gånger jag lyckas,,,, Säger jag vilken sida jag avser att cykla om på...
med fördel i början av loppet... I slutet är den man cyklar om lite såsig i huvudet...

(Av egen erfarenhet, det där med såsig i huvudet :-D )

Det beror ju på, svårt det där, är det nån som ligger före som satt ut armbågarna i starten så är det bara o gå lös på bästa sätt... Men generellt sätt så är det ju så att man får köra om där det går, men det kan ju vara frustrerande, räcker ju oftast och bara flämta till nått. Flyttar dom inte sig så tryck ut stoppklossen bara.

"kommer vänster" eller "kommer höger", om man ska köra om på vänster eller höger sida alltså, brukar funka./J :)

kör om när det går, det är ingen självklarhet att han ska flytta sig, ja menar, det är ju tävling. sen brukar i alla fall jag ropa till vilken sida jag kommer på, om det är så pass trångt att den ja kör om blir lite trängd eller skrämd.

Tack för inläggen, alltså om man är hygglig så säger man till vilken sida man önskar köra om på och om man inte är på bra humör så kör man över personen framför ;-)

Thanks let close this one now..........

imrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Säger jag vilken sida jag avser att cykla
> om på... med fördel i början av loppet...

Med fördel i början av loppet? Jag tolkar det nästan som att du lite högfärdigt förkunnar inför de andra deltagarna strax före starten att "Jag kommer att köra om er alla på vänster sida idag!"

;-)

Reglerna säger att den framförvarande inte har skyldighet att flytta på sig..utan har du sån fart att du vill förbi så skall du kunna gå ut bredvid och köra om. Sen att man bör förvarna på vilken sida man kommer... och den som blir omkörd kanske flyttar på sig lite för att underlätta... det tillhör god hyfs.
Blir det en situation där du vill förbi och kör för nära framförvarande (så att ni stöter ihop) kan den framförvarande anmäla det till kommisarie och få dig diskad för trängning... Nåt att ha med i tankarna...

Det bästa är när man skriker "kommer höger" och sen orkar man inte om...

Man ropar kommer höger eller vänster. Den man kör om har ingen skyldighet att flytta på sig.
Man ligger oftast i närhet av dem som har samma förmåga som en själv, och den ikapphunne tävlar ju också, även mot dig!
Så det är upp till din skicklighet att hitta bra lägen, att läsa terängen och använda din teknik för att komma om.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> "Ser stark ut Kaijan, kommer höger!"
> =D

=)
Den var längesen man fick höra.
Ni håller ju bara på med sånadäringa randonörslopp som inte lockar undertecknad

Tillbaka
Topp