Vad gick så fel? Blöda F Oro bromsar

kreator

Medlem
Då har jag försökt att blöda mina formula oro bromsar och totalt misslyckats men vad gick fel?
* Jag använde min Avid blödar sats som passade.
* Jag använde samma procedur för att blöda oro bromsarna som med mina avid
** Spruta med dot 4 olja vid oket. Tom spruta i bromsen som pekar uppåt.
** Trycker olja igenom systemet. Stänger sprutan vid oket. tar bort sprutan och skruvar igen.
** Drar ut ev luft från sprutan som är fäst vid bromshantaget och trycker försiktigt i olja(detta står i manualen att man ska göra för att få ut ev luft).
** Skruvar loss spruta nr 2 och skruvar igen.

MEN när jag nu sätter tillbaka handtaget och provbromsar så trycks det ut olja igenom ena bromskolven nere i oket.

Vad gjorde jag fel? Detta är en broms som inte läckt förut.
Är något trasigt eller missar jag helt något?

Mycket tacksam för hjälp!

Senast redigerad av en moderator:
Blödde du den utan belägg i? Om man pressar i olja så kan man ju faktiskt (teoretiskt) kunna poppa ut en kolv m.h.a. sprutan.

Du är säker på att det läcker vid kolven och inte vid blödnippeln?

>Blödde du den utan belägg i?
Beläggen var i och kolven trycktes inte ut så långt så att den lossnade. Inte ens så långt så att beläggen tog i varandra.

>Du är säker på att det läcker vid kolven och inte vid blödnippeln?
Först så trodde jag att det var vid blödnippeln eller någonstans runt den men efter att jag blödde om allt från början och bromsade så ser jag att det kommer ut från ena kolvens eller dess närhet.

/Patrik

Ok, några modeller av ORO har nämligen en pytteliten o-ring under blödskruven som kan ramla ut utan att man ser det och då kan det läcka från blödnippeln.

Det kan ju tänkas vara så att när du spolat igenom systemet så kan smuts som tidigare hållt tätt vid kolvtätningarna spolats ur exempelvis.

Eller så kanske det är en skada på kolv/tätning som gör att de läcker när de bara sticker ut en bit, och det kan ju vara mer utstick än normalt, även om inte kolven hoppat ur.

Gör rent allt ordentligt och se till att få full koll på vart det läcker, kolven eller dess närhet är lite luddigt.

När jag gör oket och kolv ren. Trycker jag ut kolven helt och gör rent eller bara delvis och gör så rent som det går?
Kan/ska jag ta isär oket(om det ens går) för att komma åt inuti?

Om du skall vara grundlig så kan du ta ut kolven, inspektera, gör rent och smörja in den med DOT-olja eller DOT-kompatibelt fett.

Inte nödvändigt i alla lägen, men skall du ändå riva så.

ORO skall du kunna splitta, sitter vanligen en fet Torx du kan lossa. Bort med den och banjoskruven så skall du kunna dela oket.

Det finns satser med tätningar och kolvar att köpa, ligger mellan 200-300:- i pris.

Tillbaka
Topp