Vad gör 4x4 för nytta?

kaffeaffe

Aktiv medlem
Vad gör 4x4 för nytta?
Vad är det som man tränar specifikt med happykorrekta 4x4-intervaller? Går det t ex att ersätta ett intervallpass, där jag under en timmes tid kör 6 min ca 90 % av maxpuls med 2 min vila mellan varje intervall, med happykorrekta 4X4 och få samma effekt?

Vad gör 4x4 för nytta?
Om jag förstått det hela rätt är det man är ute efter maximal tid i sitt högsta pulsintervall. Helst 15 minuter. Det är ren syreupptagningsträning. Om man sedan gör det på skidor, cykel eller springandes spelar ingen roll.
Att man väljer 4-min intervaller beror på att det är uthärdligt både fysiskt och psykiskt..

Vad gör 4x4 för nytta?
Jag fick dessutom lära mig av torterarern i göteborg att det är lika bra att köra 6x4 när man ändå håller på.

//Erik

Vad gör 4x4 för nytta?
Så länge du enbbart vill uppnå ett bättre VO2max så är passet inte grenspecifikt. En gren som tex skidor där fler muskelgrupper aktiveras kan tom vara till fördel.

Dock tränar 4x4 inte bara syreupptaget så att köra grenspecifikt imellanåt kan absolut vara en bra grej.

Vad gör 4x4 för nytta?
kaffeaffe skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det som man tränar specifikt med
> happykorrekta 4x4-intervaller? Går det t ex att
> ersätta ett intervallpass, där jag under en
> timmes tid kör 6 min ca 90 % av maxpuls med 2 min
> vila mellan varje intervall, med happykorrekta 4X4
> och få samma effekt?

Happykorrekt = fel utfört? Du skriver inte vilken effekt du vill ha ut av passen men så som 4*4-upplägget ser ut så bygger det på upprepning av passen i sig. Det specifika passet är bara ett lämpligt och uthärdligt träningstidsförslag.

Vad gör 4x4 för nytta?
Ett stort problem med "intervallträning" är att många tror att det är en viss indelning och intensitet som man ska köra. Vilket inte är fallet. Intervallträning, om den skall vara riktigt effektiv, bör vara synnerligen individuellt annpassad. Det går inte att skriva att 4*4 eller 20/10 eller någon annan intervall är "bäst" för just det.

Nej du måste helt enkelt ha koll på vad som är bäst för just dig. Och detta är ju fullt naturligt om man tänker efter bara så lite.

Om en "elit" cyklist och en "Motionär" skulle köra 4*4 så tränar dom på långa vägar samma sak. Motionären skulle kanske behöva gå ner till 2*2 för att komma i närheten av att träna samma sak som "elit" gör. Om ens det skulle räcka.

Nä ta reda på vilken status du har och anpassa intervallträningen efter det. Eller så gör du som jag. Ger upp och kör med LSD. Mycket trevligare, tycker jag.

My 50 C.

Vad gör 4x4 för nytta?
Tack för alla svar! Jag är motionär som har cyklat landsväg i några år och cyklar 3-4 ggr per vecka. Jag brukar cykla några motionslopp per år mellan 11-20 mil med ett ganska blygsamt snitt på strax under 30 km/h. Nu är jag snart 42 år och jag ville testa om det fanns något sätt att bli en något snabbare cyklist. Jag trodde att intervallträning kunde vara ett sätt. Eller kan man lika gärna lägga in fartsträckor och backryck på sin vanlig runda till jobbet? Tips?

Vad gör 4x4 för nytta?
Intervallträning är ett sätt att bli snabbare. Men det jag vill belysa att du som motionär knappast ska/bör träna som de som tillhör eliten. Nej du måste/bör anpassa din träning efter dina förutsättningar.

För helt ärligt hur länge orkar du köra på en tillräckligt hög intensitet. 4 minuter?
En sak är säker. Jag gör det inte i alla fall. 4 minuter är lång tid tycker jag.

Och ett sätt att bli snabbare som är skonsammare är distans och snabbdistans. En ofta bortglömd och ack så jobbig träning. men med fördelen att den är skonsammare än riktigt hård intervallträning.

Sen är det som så ofta en frågan om hur mycket tid man har till förfogande.

Vad gör 4x4 för nytta?
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä ta reda på vilken status du har och anpassa
> intervallträningen efter det. Eller så gör du
> som jag. Ger upp och kör med LSD. Mycket
> trevligare, tycker jag.

Eller så kan du köra lite blandat, ibland LSD, ibland korta intervaller med riktigt hög intensitet och ibland längre intervaller med något lägre intensitet.

Själv orkar jag nästan aldrig köra några regelrätta intervaller utomhus, det är mer för inomhussäsongen för min del. Utomhus blir det mer spontan fartlek, t.ex. att jag beslutar mig för att "nu ska jag försöka trycka på så mycket jag kan fram till vägskälet" eller dylikt, eller någon slags snabbdistans, 1.5-2h där jag försöker hålla för mig god fart hela tiden.

Jag är rätt övertygad om att intervaller är ett effektivare sätt att få upp farten än att ligga och nöta långa sträckor i behaglig fart (även om det kan vara mycket trevligare än att plåga sig med intervaller).

Vad gör 4x4 för nytta?
tycker det verkar som många gått över till olika 40/20s varianter istället, klart oklart om det ena är bättre än det andra. 4x4min är väl bra just för att det är uthärdligt, personligen tycker jag det blir för kort tid på hög puls. En variant är att köra lite längre intervaller (typ 6 min) och köra lite för hårt de första två minuterna för att driva upp pulsen, sen sänka effekten lite på de återstående 4 min, så får man en längre tid i hög pulszon.

Själv har jag förenklat min träning drastiskt i år iom Corona, har kört helt utan strukturerat program och istället två dagar/vecka riktigt hårt (träningstävling eller backintervaller) och resten riktigt lugnt distanstempo och mer inriktat mig på att vara ordentligt pigg inför de två hårda dagarna.
Resultatet (för mig) är ungefär detsamma som när jag har hållt på med massa olika längder på intervaller vid olika tider på året.

Vad gör 4x4 för nytta?
Jag har aldrig rikitgt funderat över träningsaspekten av min cykling (mer än att cykling är bra för kropp och själ) men när jag googlade HIIT och LSD (efter att läst här i tråden) insåg jag att min cykling är mer "Fartlek" (källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Fartlek).
Som hobby-cyklist tycker jag Fartlek verkar vara det ultimata formatet, med inslag av LSD bara för att det är kul att cykla långt och länge.

Vad gör 4x4 för nytta?
kan det vara skadligt att köra typ 5st 4x4 pass i veckan?
Hörde om någon som fått hjärtproblem efter för mycket intervaller.

Tillbaka
Topp