Vad gör en mtb enkel att köra på bakhjulet?

Iqbad

Ny medlem
Hej, jag har 2 olika 26” MTBs som båda har ganska rejsig geometri och man sitter väldigt framåtlutad. Jag tycker båda dessa är svåra att köra på bakhjulet av någon anledning. Till min fru köpte jag tidigare en grand canyon al 4.0 med (27.5”) dock naturligtvis med mycket mindre ram än vad jag har (är 191 lång). Den cykeln kan jag cykla mycket lättare på bakhjulet av någon anledning, den känns liksom mer stabil när man väl får upp den.

Frågan är då, vad är det som gör en cykel enkel att köra på bakhjulet? Är det bara en kort chanstay eller är det andra saker som spelar in?

Jag är lite sugen på att kanske ha en till cykel som är lite mer lekfull, viktigt då att den är enkel att cykla på bakhjulet med, har ni några modeller som ni rekommenderar eller några generella tips vad jag ska kolla efter?

Ju kortare hjulbas och sadelstag desto lättare. En Downhillcykel får man kränga till ordentligt för att få upp på bakhjulet.

Tror det låga styret är en stor bov?
Ev lätta hjul också..?
En gammal damtralla är ju oftast lätta att cykla långt på .

Korta kedjestag gör cykeln enklare att få upp på bakhjulet, men även mer instabil när man väl är där.

Svårigheten med att få upp den är direkt relaterat till längden. ;)

Men att sedan köra på bakhjulet... Typ punktering brukar hjälpa.

Har man svårt att få upp den får man ta i mer bara. Och så handlar det ju såklart om teknik också. Med mjuk teknik och rätt timing så går det mesta få upp på bakhjulet.

Tack för svar! Alla är inte helt överens men intressant att läsa alla synpunkter!

Har ni några tips på lämpliga cyklar som har ok geometri för detta, gärna i det lite lägre prisspannet (typ6-8k) ska användas för att lära sig trixa lite, köra på bakhjulet, ner för trappor och liknande. Behöver inte vara så lätt. Gärna 27.5 eller 29 tums då jag redan har 2 26 tummare. Jag är 191cm och 100kg.

Ska jag köpa en grand canyon i min egen storlek (rea nu på canyon) eller finns det andra bra cyklar som kan funka?

Alla tips tas tacksamt emot! :)

Ska du bara köpa för att lära dig trixa så köp en gammal snorbillig bmx eller dirt & lär dig på, sen flyttar du bara över tekniken på din riktiga hoj. Känns ganska olämpligt att köpa en grand canyon till det syftet.

Fashinerande vilka tankar en del kommer på bara för att övertyga sig om att köpa en cykel till...

Grand canyon är inte direkt bakhjulshoj i mina ögon. Köp en dirthoj eller en bmx som sagt.
Eller öva öva öva på det du har. Det är inte cykeln som cyklar på bakhjulet, det är piloten.

Jag är inte så sugen på en bmx eller dirt, vill ju att det ska fungera hyggligt att cykla vanligt på den också. Det är väl inte så konstigt att vilja ha 2 vettiga cyklar med lite olika användningsområde? Min XC kör jag SPD pedaler på vilket jag inte vill ha på en cykel som jag ska leka med. Den är som sagt också väldigt jobbig att cykla på bakhjulet med.

Andra tips på mtb modeller som kan vara lämpliga?

Köp min gamla Trek xCaliber från 2014? Den har korta kedjestag, hög front och 29 tum. På grund av strul med frambromsen och anliggande belägg så snurrar framhjulet vansinnigt tungt. Nästan garanti att lära sig köra på bakhjulet med de egenskaperna

Jag har inte sett en enda cykel som inte går att köra på bakhjulet med.
Men jag ställer mig allvarligt frågande till logiken bakom att välja en cykel "som går att cykla vanligt på också" men som är anpassad för att enklare cykla på bakhjulet med.

ALLT går att cykla bakhjul med, det är en fråga om teknik.

Klarar du av att volta med cykeln? Då klarar du av att cykla bakhjul med den!

Hade väl ändå varit gött att ha en dirt att träna på. Speciellt om man kör med spd annars som han säger.

Fan vet om en dirt är optimal för bakhjulscykling dock? Iaf inte min (Giant STP). Manuals i rollers, visst, men.. jag bakhjulstrampar mycket hellre på min Commencal Meta HT SX med 420mm kedjestag..

Jag tror vi alla är överens om att en Canyon Grand Canyon inte är optimerad för bakhjuls- och nedförtrappor-cykling iaf.

Tillbaka
Topp