Vad gör en mtb enkel att köra på bakhjulet?
Hej, jag har 2 olika 26” MTBs som båda har ganska rejsig geometri och man sitter väldigt framåtlutad. Jag tycker båda dessa är svåra att köra på bakhjulet av någon anledning. Till min fru köpte jag tidigare en grand canyon al 4.0 med (27.5”) dock naturligtvis med mycket mindre ram än vad jag har (är 191 lång). Den cykeln kan jag cykla mycket lättare på bakhjulet av någon anledning, den känns liksom mer stabil när man väl får upp den.
Frågan är då, vad är det som gör en cykel enkel att köra på bakhjulet? Är det bara en kort chanstay eller är det andra saker som spelar in?
Jag är lite sugen på att kanske ha en till cykel som är lite mer lekfull, viktigt då att den är enkel att cykla på bakhjulet med, har ni några modeller som ni rekommenderar eller några generella tips vad jag ska kolla efter?
Frågan är då, vad är det som gör en cykel enkel att köra på bakhjulet? Är det bara en kort chanstay eller är det andra saker som spelar in?
Jag är lite sugen på att kanske ha en till cykel som är lite mer lekfull, viktigt då att den är enkel att cykla på bakhjulet med, har ni några modeller som ni rekommenderar eller några generella tips vad jag ska kolla efter?