Vad gör ni med allt omodernt meck som ni hamstrat?

Brakastruten

Aktiv medlem
Alltså det är ju stressigt det här, om man skal hinna hänga med prylfrosseriet. Rödlappen lyste så fint i Irland, o hem kom det 9-delat. Säg den glädje som varar. Plötsligt skall det istället vara stort och många i baken, och bara en liten plutt framtill. Vem behöver snabbväxlar, när det finns knapplift? Singelspeed kräver sin kuf..
Nu är jag en sådan som hämtar inne-pyssel hos polisens hittegods och plötsligt står jag i valet och kvalet, mellan att snåla med impopulär 8-delad kassett och därtill ny kedja. Eller så åker det på en väntande 3x9 drivlina? Lika hopplöst ute båda, så fräscha de är. På reglagesidan har designavdelningen gjort det svårt att pussla ihop olika generationer, smidigt bredvid varandra.

-Styr ni bara in överskottet i ett hörn, tills efterfrågan infinner sig? Eller hur hanterar ni det ni inte hinner nöta ut? Finns bara så mycket utrymme.

Häng upp i granen. Utslitna drev istället för trista grankulor ;)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har åkt och skänkt allt som inte är värt besväret att försöka sälja till närmsta Cykelcafé. Då kommer prylarna förhoppningsvis till användning på någon annans cykel och vi sliter lite mindre på vårt gemensamma rymdskepp. Trasiga kedjor, kassetter och annat skrot åker i metallåtervinningen.

Jag tycker egentligen jag är ganska bra på att köra slut på grejer innan jag byter.. har t.ex. fortfarande 10-delat på alla racers.

Lik förbannat ligger det delar nog till 2-3 nästan kompletta cyklar i källaren...

Aron sa:
Jag har åkt och skänkt allt som inte är värt besväret att försöka sälja till närmsta Cykelcafé. Då kommer prylarna förhoppningsvis till användning på någon annans cykel och vi sliter lite mindre på vårt gemensamma rymdskepp. Trasiga kedjor, kassetter och annat skrot åker i metallåtervinningen.

+1

Pfaff sa:
Aron sa:

+1

+1

Gjorde samma sak vid senaste flytten.

Men allt man gör sig av med, oberoende av hur länge det legat i källaren, kommer man plötsligt att behöva när det väl är borta...

Jo, vi har dagverksamhet för missbrukare och personer som skall smygas igång. Den har fått sig en hel del användbart, och samtidigt skrymmande! Nu är jag nere på "drivlinan" och där gnager det mera på snåltarmen. Jag började på singlespeed pojkcykel, lallade runt på kioskracer o rycktes med i tre klingor på första överlevnads-mtb:n. Men att man nu trotsar allt förnuft och väljer en barndoms-klinga fram och fånigt omfattande kassett bak... Det måste väl bli lika kortlivat, som det där internättet?

https://happyride.se/forum/read.php/1/1467215/page=1
-Det skulle vara 7, möjligen 8 drev! Allting över det var bara löjligt. Så det så.

Aron sa:
Jag har åkt och skänkt allt som inte är värt besväret att försöka sälja till närmsta Cykelcafé.
Jag vet att även du bor i Sthlm, men jag känner inte till några cykelcaféer,
skulle du, liksom andra happyiter, lista de du(ni) känner till?

/Håkan

Här i Göteborg finns cykelköket.

Jag har lämnat en hel del till nån som kallar sig ”Cykefixaren” och minst ett av objekten såg jag rulla några veckor senare.

Har faktiskt tagit mig i kragen och fått ihop ett par kompletta cyklar som sedermera sålts. Även skänkt en hel del till Cykelköket och motsvarande verksamhet vid Återbruket här i Göteborg. Men någon brist på bra-att-ha-delar lider jag alltjämt inte av!

HåkanC sa:
Aron sa:
Jag har åkt och skänkt allt som inte är värt besväret att försöka sälja till närmsta Cykelcafé.
Jag vet att även du bor i Sthlm, men jag känner inte till några cykelcaféer,
skulle du, liksom andra happyiter, lista de du(ni) känner till?

/Håkan

Oops! Hjärnsläpp från min sida. Jag menade Cykelkök! :/

Jag har donerat till det i Bagarmossen, då det ligger närmast. Har för mig att det var ett på gång i Solna eller Sundbyberg också, men vet inte om det blev verklighet.

(Misstänker att cykelcafeerna definitivt inte vill ha mina avlagda prylar.)

Jag är bara lite sur att mina 70 tals jeans med utsvängda ben och hög midja aldrig blev moderna igen. Smma med platåskorna eller träskorna och raketost. Förr eller senare ska jag ha mina jeans med platåskor, äta raketost och sjunga "fånt ja en korv så hupper jag i elva" :D

Aron sa:
Jag menade Cykelkök! :/

Jag har donerat till det i Bagarmossen, då det ligger närmast.
OK
Det här antar jag?
http://bagarmossenscykelkok.se/
Tack, det ligger bra till för mig (mitt postnr börjar på 12)

Aron sa:
Har för mig att det var ett på gång i Solna eller Sundbyberg också, men vet inte om det blev verklighet.
Solna cykelkök har åtminstone en hemsida: http://www.cykelkoketsolna.se
Mer vet jag inte om det

/Håkan

Scale60 sa:
Jag är bara lite sur att mina 70 tals jeans med utsvängda ben och hög midja aldrig blev moderna igen. Smma med platåskorna eller träskorna och raketost. Förr eller senare ska jag ha mina jeans med platåskor, äta raketost och sjunga "fånt ja en korv så hupper jag i elva" :D

De där jeansen fastnar ju bara i cykelkedjan...

@håkanc:
Ja, det är där jag lämnat. Kolla öppettiderna innan på Facebook bara. När jag lämnade hade de öppet två tillfällen i veckan.

Scale60 sa:
Vadå?
Träskor har väl aldrig blivit omoderna?

151156049960877615691.jpg

därav ordet sabotage.

sabot=träsko.

en historia säger att det var arga bönder som var arga på en borgmästare, kastade sina träskor på hans hus. det finns andra teorier, men träskon inkluderas vanligen.

för övrigt har även jag för mycket överblivna cykeldelar i huset.

Tillbaka
Topp