Vad gör ni med rusande hundar?

Viftande svans och ivrig blick: B
Stora huggtänder, morrande och fradga runt munnen: A. Om det inte går så blir det C, ANNAT.

Jag stannar alltid, men gärna med cykeln mellan mig och hunden. Det har aldrig behövts något annat än så länge, oftast är hundarna glada och tappar intresset när man står stilla, alternativt är de rädda och det försvinner om man stannar och säger hej till dem. Spruta vatten på aggressiva hundar har jag förstått från min syster som är hundtränare är ett superbra trick som nästan alltid funkar, de fattar ingenting och kommer helt av sig oftast.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Spruta vatten
> på aggressiva hundar har jag förstått från min
> syster som är hundtränare är ett superbra trick
> som nästan alltid funkar, de fattar ingenting och
> kommer helt av sig oftast.

Undrar om det funkar på björn? Vore intressant för oss björnrädda skogscyklister.

Jag är inte så rädd för hunden i sig, utan för att den ska springa in i hjulet så det blir en vurpa. Det har varit nära ett par gånger, och jag har klubbkamrater som råkat ut för det.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är inte så rädd för hunden i sig, utan
> för att den ska springa in i hjulet så det blir
> en vurpa. Det har varit nära ett par gånger, och
> jag har klubbkamrater som råkat ut för det.

därav kan det var rätt smart att stanna??, 9-10 gånger är hunden bara nyfiken, men man vet aldrig därför är det bra att ta efter westman med cykeln mellan dig och en hund du inte känner. om hunden visar sig vara aggressiv vänd ryggen ifrån den och gå sakta därifrån då utgör du inget hot. vilket brukar vara dom flesta hundars anledning till att vara aggressiva..

Drar fram min "sns" och ger hunden vad den tål och lite till.

Om hunden äe odisciplinerad får den (och ägaren) ta det.

/Fedde

Bli överrumplad av den lösa hunden och vält med cykeln över den så får ägaren betala tredubbelt, hundens läkarvård och din samt skadorna på din utrustning.

För några år sedan kom en stor hund rusande ut ur skogen mot en grupp cyklister som jag ingick i. Hunden är helt vansinnig, ställer sig framför gruppen och skäller. Sen attackerar den ... däcken. Den rör inte oss men våra däck hatar den.
Senare gör den ett utfall mot däcken på en passerande bil.

Försöker locka hunden med mig,visslar o komsi,komsi .
Förhoppningsvis har ägaren koppel nästa gång den går med hunden ,om dom fått springa efter och letat efter hunden några timmar...( jag har inte lyckas än )

Tänk att det alltid är hundägare med lösa hundar som skäller på en för att man cyklar i Nackareservatet, alltid lika kul att fråga vad dom gört där med en löskopplad hund!

Känns som att stanna är enda alternativet ofta om man inte vill ha dom intrasslade i framhjulet!
Sportdryck ska bli kul att spruta på dom nästa gång :-)

Jag tyckte det stod berusade hundar!

Stannar om inte hunden ser alltför arg och stor ut. Bra tips med cykeln mellan. Undviker gärna en hund intrasslad i hjulen.

Tillbaka
Topp