Vad göra åt rost på ram?

Vad göra åt rost på ram?
Min Crown Jewel (se tidigare tråd) har en liten rostprick på ramen, troligtvis på grund av att kedjan har skavt. Är detta något jag ska oroa mig för? Ramen är byggd av Reynolds 853-stål om det har någon betydelse. Hur tar jag bäst hand om ramen nu? Ska jag försöka slipa bort rosten och täcka/"laga" med något och i så fall vad är bäst att använda?

Vad göra åt rost på ram?
Jag skulle säga slipa det stålrent det som är rostigt, och sen lägga på nagellack.. Och slutligen kanske sätta nånting som skydd över, om du inte vill göra det igen :)

Vad göra åt rost på ram?
Slipa bort all rost(och då menar jag all, det ska inte finnas mörka fläckar eller små porer i materialet) och måla sedan med en matchande färg. Sedan skaffar du lite skyddsplast och sätter över det stället så att det inte kan bli skavt igen.

Vad göra åt rost på ram?
Smart att sätta över skyddande plast efter att skadan är fixad, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Nagellack är lätt fixat, men hur är det med hobbyfärg annars? Är det ett bra alternativ?

Vad göra åt rost på ram?
Det brukar stå på färgburkarna vad de fäster på för material, det finns ju massor av olika hobbyfärg. Ta en som fäster på metall ;-)

Vad göra åt rost på ram?
Noggrann slipning och sen ett tjockt (jag menar verkligen tjockt) lager med vit hammarlack.
Blir rätt kostsamt med tanke på hur lite som behövs för den lilla skadan men färgen är jättebra att arbeta med då den flyter ut bra.
Lägger du på ett riktigt tjockt lager så behövs inte lager 2. Vill du ändå lägga på ett lager till så måste du vänta i flera veckor innan lager ett härdat tillräckligt.
Sen ett skydd som förhindrar framtida slitage.
Blir perfekt.
/Pär

Tillbaka
Topp