Vad göra med gammal Mongoose?

• Trådstartare Trådstartare DanielS
  • Start datum Start datum
D

DanielS

Guest
Har köpt ny cykel nu, men har fortfarande en kär gammal vän kvar....
Mongoosen är av årsmodell 95 kanske. Aluminiumram, blankpolerad, 21 vxl, "snäppet under deore vad de nu kan ha hetat", utan dämpare osv.
Vill minnas att jag la ut ca. 10.000 på cykeln när jag köpte den då för ca. 10 år sen.
Men, kruxet är att växelörat (den lilla del av ramen där själva bakväxeln är fastskruvad) har gått rätt av. Det är ju aluminum så det är inget man bara svetsar ihop antar jag...

Vad ska jag göra med den?? Det känns som ett jäkla slöseri att bara dumpa den på tippen då den i övrigt är i helt okej skick (ja, förutom lite vanlig service liskom).
Jag kan ju inte sälja den på Blocket heller då den inte är cykelbar som den ser ut nu.

Nån som ha ett bra tips??

varför inte gå till en verkstad där de kan svetsa alu och höra med dom om de kan fixa ett nytt fäste för en billig penning?

DanielS skrev:
-------------------------------------------------------
> Har köpt ny cykel nu, men har fortfarande en kär
> gammal vän kvar....
> Mongoosen är av årsmodell 95 kanske.
> Aluminiumram, blankpolerad, 21 vxl, "snäppet
> under deore vad de nu kan ha hetat", utan dämpare
> osv.
> Vill minnas att jag la ut ca. 10.000 på cykeln
> när jag köpte den då för ca. 10 år sen.
> Men, kruxet är att växelörat (den lilla del av
> ramen där själva bakväxeln är fastskruvad) har
> gått rätt av. Det är ju aluminum så det är
> inget man bara svetsar ihop antar jag...
>
> Vad ska jag göra med den?? Det känns som ett
> jäkla slöseri att bara dumpa den på tippen då
> den i övrigt är i helt okej skick (ja, förutom
> lite vanlig service liskom).
> Jag kan ju inte sälja den på Blocket heller då
> den inte är cykelbar som den ser ut nu.
>
> Nån som ha ett bra tips??

Har en moongoose själv. Örat var gängpajj när jag fick det. Det finns att köpa på CRC. Kan länka om jag hittar den igen !

DanielS, av inlägg att döma så gissar jag att du inte vet vad "SS" är för något. "SS" betyder "enväxlad cykel", alltså en cykel med en enda utväxling. Det är lite svårt att bygga om din cykel till en sådan eftersom ett växelöra är nödvändigt för att sätta en kedjespännare på så därför är ovanstående tips om SS lite onödiga om de inte kompletteras med tips om hur man kan bygga en SS utan växelöra och utan horisontella bakaxelutgångar. Men du har inga sådana - om jag minns de gamla Moongoosecyklarna rätt - så det blir svårt att bygga om din cykel så att den enbart har en enda utväxling.

Jupp, jag vet vad SS är och klurade lite på det...
Men det är kanske som du säger, att jag behöver växelörat till det likförbannat.

Jag tar en bild på härligheten så får ni se hur skiten ser ut!!
Kommer i morgon eller nåt...

Kollade på derailleurhanger.com De hade bara ett öra till Mongoose. Det stod inte ens till vilken modell. Kanske passar den till alla Mongoosar.

dh_45.jpg

Tillbaka
Topp