Vad hände med Rocky Mountain (och Yeti)?

När jag testade Banshee Spitfire gen 1 (med bussningar) och medvetet väntade för att se när den började kännas lite glapp kom jag fram till att man behövde fetta in den mer än en gång per år, det räckte inte med höst/vinterservice utan två gånger minimum. Så säg tre gånger om året för att hålla sig problemfri om man cyklar flera gånger i veckan. Det verkar många inte orka med.

Ändå har det ju kommit en del hojar med bussningar efteråt, fast med förbättrade smörjportar. En sån skulle jag inte dra mig för att köpa, ärligt talat är det sjukt lätt att trycka in fett med fettpistol. Lite gött nästan. :)

Det är rätt tillfredsställande att se först det skitiga sedan det rena fettet pressas ut faktiskt :)

Fast jag har bara gjort det på lastbilar. Där är mängden fett och smuts något större.

Fast två gånger om året för bussningsbyte kan väl inte anses som så mycket? Det har jag haft motsvarande slitage på DU-bussningarna i bakdämparen på flera cyklar.

soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast två gånger om året för bussningsbyte kan
> väl inte anses som så mycket? Det har jag haft
> motsvarande slitage på DU-bussningarna i
> bakdämparen på flera cyklar.

Inte byta, fetta in.

Jag trodde att det var oftare. Jag reviderar min tidigare åsikt. Jag sprutar hellre in fett tre gånger per år än byter en massa lager. Då måste man ju riva hela skiten.

Tillbaka
Topp