Vad händer på gesundaberget

Hoppas på nya ägare och att de får igång verksamheten. Tror både sommar- och vintersäsongen skulle kunna breddas med mer plattförsbetonade aktiviteter. Mora-området är känt och populärt i längdskidkretsar men det finns få längdställen med ski-in/out för längdskidor och närhet till skidbacke där man kan roa barnen.

På samma sätt är det med MTB. Skulle man fixa lite xc-spår av olika karaktär så har man en utmärkt arena för cykling. Även landsvägscyklingen är fin i området och borde kunna marknadsföras.

Slutligen kör man något samarbete med sollerön camping där det finns lek och bad och båda anläggningarna kan dra nytta av varandra.

Tomteland är ytterligare en bonus.

Locka välbeställd medelklass och se till att kunna tjäna pengar på hela kedjan. Liftkort, spårkort, stughyra, restauranger osv.

Svåraste nöten att knäcka är liften. Sittliften är nog tveksamt om den kan gå mycket till och ankarlift är nog svårt att få nybörjare/barnfamiljer att köra. Där har jag tyvärr ingen bra idé.

Hoppas på nya ägare och att de får igång verksamheten. Tror både sommar- och vintersäsongen skulle kunna breddas med mer plattförsbetonade aktiviteter. Mora-området är känt och populärt i längdskidkretsar men det finns få längdställen med ski-in/out för längdskidor och närhet till skidbacke där man kan roa barnen.

På samma sätt är det med MTB. Skulle man fixa lite xc-spår av olika karaktär så har man en utmärkt arena för cykling. Även landsvägscyklingen är fin i området och borde kunna marknadsföras.

Slutligen kör man något samarbete med sollerön camping där det finns lek och bad och båda anläggningarna kan dra nytta av varandra.

Tomteland är ytterligare en bonus.

Locka välbeställd medelklass och se till att kunna tjäna pengar på hela kedjan. Liftkort, spårkort, stughyra, restauranger osv.

Svåraste nöten att knäcka är liften. Sittliften är nog tveksamt om den kan gå mycket till och ankarlift är nog svårt att få nybörjare/barnfamiljer att köra. Där har jag tyvärr ingen bra idé.
Måste till en ny lift för det ska bli något.

Tror hårt på denna som jag gissar att man kan ersätta ankaret med. Den kanske inte funkar överallt, om det blir för brant t ex men jag tycker det ser superenkelt ut!

Verkar vara samma system som jag fick i flödet för nån vecka sen
1000000779.jpg

Var förbi Sunne idag och där är det rätt stora krokar för styre/stam monterade. Vet inte hur det funkade men det är en lång och brant släplift.
Någon som åkt kanske kan recensera.

Hörde på radion nu på lunchen att driftigt folk engagerar sig. Kul!
Många som hoppas på en lösning:
Håller tummarna!!

Jag är väldigt skeptiskt.

Det är för långt från Stockholm för det ska dra folk över dagen så som kungsberget och Romme. Det är för nära fjällen så varför inte åka dit istället?

Finns inga stor pengar i MTB. Är skidor som gör det hela värt investeringen.

Det är för långt från Stockholm för det ska dra folk över dagen så som kungsberget och Romme. Det är för nära fjällen så varför inte åka dit istället?

Tänker också att det behövs skidor på vintern. Eftersom 20 min till Mora så borde det finns förutsättningar, perfekt i samband med ex Vasaloppsveckan.

Men viktigast är väl att det finns någon som kan göra de rejält stora investeringar som krävs för att få igång det igen.

Är en ny sittlift ett måste för att det ska bli nå skidåkning eller är en ankarlift tillräckligt? För oss cyklister går det väl bra med lite vad som..

Varför finns det inga pengar i MTB? Gör Trysil, Åre, Lofsdalen, plus massor med andra skidorter fel?
Vad känner du till som de inte vet?

Stalle

Varför finns det inga pengar i MTB? Gör Trysil, Åre, Lofsdalen, plus massor med andra skidorter fel?

Stalle
Det är bara tänka lite och göra 5min efterforskning.

Liftkorten för skidor är lika eller dyrare än för mtb på sommaren. Årskorten kan vara upp mot 6000kr.

En sittlift sväljer 4 för mtb men 8 skidåkare. Det är nog en faktor 10 flera skidåkare än mtb cyklister.

Det är olika bolag på många ställen för skidor och mtb. Bara kolla på omsättningen och vinst mellan bolagen.

Mtb är ett komplement för skidor på nästan alla ställen.

Edit: MTB season i exempelvis Åre är väldigt kort.

Jag skulle iaf inte banga på Gesunda även om det bara var släplift. Åknimgem håller så sjukt bra klass och naturupplevelsen är också riktigt bra.

Argumentet att man lika gärna kan köra till fjällen tycker inte jag håller. Närmast i avstånd är väl sälen och det är nog inte riktigt jämförbart åkmässigt.

Ska man ha motsvarande klass på åkningen blir det ju längre norrut och då kanske man inte drar över en helg.

Sen tror jag de behöver jobba på helhetsperspektivet. Var är familjeaktiviterna? Var äter man gott? Hur roar man respektive och barn?

Jag lägger i alla fall helt klart hellre mina pengar i Gesunda än Järvsö. Men visst, mig blir man väl inte tät på heller.

Vad kommer beloppet 100 miljoner från? Det finns väl en 2sits lift i Gesunda, går den inte att få i brukbart skick eller vad är problemet?

Jag skulle iaf inte banga på Gesunda även om det bara var släplift. Åknimgem håller så sjukt bra klass och naturupplevelsen är också riktigt bra.

Argumentet att man lika gärna kan köra till fjällen tycker inte jag håller. Närmast i avstånd är väl sälen och det är nog inte riktigt jämförbart åkmässigt.

Ska man ha motsvarande klass på åkningen blir det ju längre norrut och då kanske man inte drar över en helg.

Sen tror jag de behöver jobba på helhetsperspektivet. Var är familjeaktiviterna? Var äter man gott? Hur roar man respektive och barn?

Jag lägger i alla fall helt klart hellre mina pengar i Gesunda än Järvsö. Men visst, mig blir man väl inte tät på heller.
Med risk för att vara bias så säger jag att mycket av det finns här.
Vasaloppsveckan - varva ngt av loppen med utförsåkning
Tomteland för barnen
Mkt fint kring Siljan
Osv

Stalle
Skidåkningen betalar för infrastrukturen och MTB mjölkar ut sista kronan ur denna investering.

Sommarmånaderna ger täckningsbidrag till turismbolagen › möjliggör åretruntboende personal › genererar skatteintäkter till kommunen › mer kommunal service › lättare att sälja stugor. Unt so weiter.

Trysil är största bikeparken i norden räknat i pengar, ca 20 % av deras totalomsättning hämtas in under sommaren. Detta 2,5 h från Oslo i ett land med en vandrings- och hyttekultur utan dess like.

Är säkert trevligt där men svårt att tro den är i klass med Åre, Järvsö, Loftsdalen, Trysil osv….

Ska det dra in pengar så krävs det att man har det familjevänligt och det är inte en släplift.

Precis. Jag som far har problem med släpplift. Min son (10 år) däremot hade ingen problem alls med släpliften i Bruket.

Jag swishade dock gärna.

Läste för ett tag sedan att Isaberg tjänar lika mkt på cykling som skidor men det är väl undantaget. Oavsett, så visst går det om mixen på aktiviteter är rätt.

Läste för ett tag sedan att Isaberg tjänar lika mkt på cykling som skidor men det är väl undantaget. Oavsett, så visst går det om mixen på aktiviteter är rätt.
Ja, men jag uppfattar nästan liften mer som ett dragplåster än som inkomstkälla. De har inte haft liften igång hela sommaren så länge men påverkan på beläggning är nog svår att mäta eftersom det sammanföll m pesten.

Hur som helst har de ett bra paket.

Jag tror implors kommentar om Sälen syftade på vintern, dvs när bulken av pengarna ska in.
Å andra sidan verkar ju Grönklitt rulla på bra, men där kanske det också är längdåkningen som drar en hel del av gästerna.

Jag tror tyvärr inte att vi kommer se någon verksamhet i Gesunda utan stora investeringar i både lift och leder. Det var alldeles för många gånger man åkte upp till Gesunda bara för att åka hem efter en stund för att liften gått sönder. Den behöver bytas ut.

Lederna tycker jag är riktigt roliga. Problemet är att genomsnittscyklisten kommer att åka två, tre gånger och tycka det är för svårt. Då åker man hellre till Järvsö som har fler snälla leder.

Sist jag var uppe sa jag till mig själv, aldrig igen förrän de har bytt liften. Att knuffa upp cykeln hade gått snabbare....

Vad gäller lönsamheten på andra anläggningar - Lofsdalen har jag varit i en del de sista åren sommartiden. Jag har svårt att se att själva bikeparken bär sig - knappt något folk, ingen äter där i princip så ingen restaurang som drar in pengar, samtidigt personal, verkstad, lift osv. som kostar. Sen satsas det friskt och byggs leder osv. runtom i området för man verkar duktig på få ihop finansieringen.

Älskar verkligen stället för sin fortfarande "sömniga" karaktär jämfört med Tänndalen eller Idre men någon kassako lär inte bikeparken vara. Men det görs mycket för att erbjuda mer för alla nivåer så varje sommar är det lite fler personer som hittar dit känns det som. Så låt oss hoppas det håller i längden men hade jag varit investerare så hade jag haft svårt att se en långsiktig lönsamhet på Gesundaberget utan året runt verksamhet och då krävs stora investeringar.

Tror man måste våga tänka nytt och erbjuda sånt som inte finns någon annanstans i dagsläget.

Lofsdalen har boende och någonstans äter folk? Destinationen måste nog jobba som en helhet gissar jag.
Det gör visserligen branäs men att bygga en paddelbana och en liten flowled lär inte fylla stugorna

Lofsdalen har boende och någonstans äter folk? Destinationen måste nog jobba som en helhet gissar jag.
Det gör visserligen branäs men att bygga en paddelbana och en liten flowled lär inte fylla stugorna
Loftsdalen har ju resturang vid nya aktivitetshuset. Många som åkte park var in och åt lunch där.

Om man inte varit där ännu så är det varmt rekommenderat. Roliga långa leder. En dag på fjällparken och en dag i bikepark är lagomt.

Sist jag var uppe sa jag till mig själv, aldrig igen förrän de har bytt liften. Att knuffa upp cykeln hade gått snabbare....

Vad gäller lönsamheten på andra anläggningar - Lofsdalen har jag varit i en del de sista åren sommartiden. Jag har svårt att se att själva bikeparken bär sig - knappt något folk, ingen äter där i princip så ingen restaurang som drar in pengar, samtidigt personal, verkstad, lift osv. som kostar. Sen satsas det friskt och byggs leder osv. runtom i området för man verkar duktig på få ihop finansieringen.

Älskar verkligen stället för sin fortfarande "sömniga" karaktär jämfört med Tänndalen eller Idre men någon kassako lär inte bikeparken vara. Men det görs mycket för att erbjuda mer för alla nivåer så varje sommar är det lite fler personer som hittar dit känns det som. Så låt oss hoppas det håller i längden men hade jag varit investerare så hade jag haft svårt att se en långsiktig lönsamhet på Gesundaberget utan året runt verksamhet och då krävs stora investeringar.

Tror man måste våga tänka nytt och erbjuda sånt som inte finns någon annanstans i dagsläget.

Jag tror snarare man måste erbjuda samma som tex Järvsö. Fast bättre och billigare. Fler roliga nybörjarleder. Billigt boende och liftkort etc etc. Och då måste man ha en stark vintersäsong för att lyckas. Kisa är nischat med det drivs ju av lust och passion. Det enda ”nya” eller hålet i marknade jag kan se är fokus på emtb. Med specifikt anpassade leder och liftar för det. Men då måste man också ha bra o billig uthyrning.

Trysil är största bikeparken i norden räknat i pengar, ca 20 % av deras totalomsättning hämtas in under sommaren. Detta 2,5 h från Oslo i ett land med en vandrings- och hyttekultur utan dess like.
Jag tänker att större anläggningar kan ha det svårt att komma upp i samma omsättning som på vintern om det inte byggs väldigt mkt cykelleder för att matcha tillgänglig yta på vintern. När jag var i Trysil på sommaren var bara 1 lift igång av 31(!), så då tycker jag det är fantastiskt att man drar in 20% av omsättningen.

Nu finns visserligen området Gullia oxå så jämförelsen haltar men det ger ju ett litet perspektiv i varje fall.

Loftsdalen har ju resturang vid nya aktivitetshuset. Många som åkte park var in och åt lunch där.

Om man inte varit där ännu så är det varmt rekommenderat. Roliga långa leder. En dag på fjällparken och en dag i bikepark är lagomt.
Låter trevligt men det ligger ju så in-i-hlvt långt bort! Jag får aldrig med mig min familj så långt för bara 2 dagars åkning. Skulle väl vart om man har vägarna förbi eller besöker Idre samtidigt då.

Att åka långt för en aktivitet makes sense om man tvingas åka för att få snö men på sommaren känns det som en högre tröskel när det finns liknande destinationer på mkt närmare håll.

Tillbaka
Topp