Vad händer på gesundaberget

Hittade en bild. Högsta höjd är på ca 1200 m. Herrgården ligger på 1000 m o lägsta punkt på 800 m.
Screenshot 2024-03-03 at 14.17.09.png

Edit. De gula punkterna är "hållplatser"/stoppunkter.

398m tydligen. Om gränsen går vid 170 eller 300m har jag ingen aning om men jag tror du kan räkna ut nåt med åktid, antal åkare och roundtrip på bilen.

Och troligen lättare att få frivilliga. Jag vågar inte stå i liften men köra pickup 1-2h mot gratis pass

Vet ni hur många som bor inom "äta lunch" avstånd? Är det 1000 pers? Stadsbor brukar inbilla sig att det alltid finns underlag för matservering. Men sorry, det är ofta typ mer lönande att jobba timmar i äldreomsorgen.
Jag älskar glesbygden, men det som behövs är ett skattesystem som i Norge och mängder med rikspolitiker som är från norr om Dalälven.

Hur funkar det att köra upp cyklister med släpvagn? Står man och väntar tills det är fullt på vagnen? Fasta avgångstider?
Om du har en bikepark så äter nog de flesta lunch på den lokala restaurangen. Där har du 100-200 luncher per dag. Sedan kaffe och fika på det.

Mycket hänger på hur lång tid det tar till toppen. Antingen när bilen är full eller tiden som det tar att åka till toppen en gång nås. Men det går ju experimentera vad som är optimalt. Kanske till och med erbjuda personliga lift-bilar till större sällskap mot betalning.

Om du har en bikepark så äter nog de flesta lunch på den lokala restaurangen. Där har du 100-200 luncher per dag. Sedan kaffe och fika på det.

Mycket hänger på hur lång tid det tar till toppen. Antingen när bilen är full eller tiden som det tar att åka till toppen en gång nås. Men det går ju experimentera vad som är optimalt. Kanske till och med erbjuda personliga lift-bilar till större sällskap mot betalning.
Beroende på pris och vad som erbjuds, så tar jag med mig mat om jag inte ser det som värt att käka där. Och då är jag lat. Men min lathet har gränser.
Men visst 200 luncher, när det är öppet. 12 helger per år(Eller tänker du dig öppet varje dag juni-augusti?. 2400 luncher a 150kr = 360 000, dvs bra mycket mindre än min årsinkomst. Vi dubblar efter som folk gillar fika. 720 000kr. Sen får vi dra av kostnader för inköp osv.
Är det minibuss med släp? För jag skulle vilja se det försäkringsbolag som går med på att köra människor utan bälte uppför ett berg. Eller är det nåt så spexigt som traktor med vagn?
Matematik och försäkringar, är det bästa sättet att döda folks drömmar. Därför börjar man där. För besvikna/odugliga företagare som börjar strula med de anställdas löner och villkor, det har jag för länge sedan fått nog av.

Ok, ber om ursäkt för opåkallad RR men detta kanske kan ge lite inspiration för nästkommande lycksökare i Gesunda,
Visa bilaga 683976
Visa bilaga 683978
Visa bilaga 683979
La Fenasosa är en gård/herrgård med en stor yta att cykla på. Det är ingen skidåkning på vintern trots att det ligger på ca 1000 m höjd så skyttel är det enda som funkar om man inte vill cykla själv (vilket är lite svettigt med en DH-hoj).

Visa bilaga 683977
Alternativet är en boppikopter som sprejar ner alla bilar på parkeringen med smågrus...

Visa bilaga 683980
Visa bilaga 683981
...men de flesta av oss åkte pick ups/jeepar av olika slag. Alla i apokalyptisk militärgrön färg för att understryka bruksigheten.

Visa bilaga 683982
Visa bilaga 683983
Har inga bra bilder från själva lederna men några av dom var minst sagt utmanande. Hur som helst funkade själva skyttlandet bra. Det är trevligt att få en liten pratstund på vägen upp med alla samtidigt som man får lite välbehövd vila. Det blir lite av en social grej att åka upp så här tillsammans vilket jag tyckte var väldigt trevligt.

Jag upplevde inte att jag behövde vänta speciellt länge på bilen. Det gick faktiskt helt klart smidigt får jag säga men det var väl inte första gången dom sysslade med detta.

Vädret gör sitt till förstås och stå i regn i en vattenpöl o vänta är ju aldrig kul men det kanske skulle gå att lösa med ngt slags regnskydd.
Vad har dom för priser? För att kunna jämföra saker så måste man ha nåt att räkna på.

Jag har ingen aning om hur försäkringar fungerar på anläggningar men det verkar gå bra för barnen att åka förarlöstraktor på skånesdjurpark. Kanske går att sätta upp såna på berget?

Jag har inte insett att skistar försäkrar mig när jag åker lift och skidor, eller det skulle gälla specifikt för traktor på berg?

Vad har dom för priser? För att kunna jämföra saker så måste man ha nåt att räkna på.
Nu var det visserligen några år sedan jag var där sist men jag kom ihåg det som att det inte var speciellt dyrt. Lunchen var väldigt fin, hemlagat inklusive öl/vin/dricka för inga pengar alls. Det som kostade var väl cykeln jag hyrde, en Mondraker Summum, ca 600 svenska spänn tror jag. Parkeringen var gratis (även för helikoptrar).

Finns aktuell info på deras hemsida.
Entré 16 €
Skyttel 24 €
Lunch 15 €
Summa 55 € för en heldag inkl up-lift o en riktigt god lunch i fantastisk miljö.

Edit: Jag var nog faktiskt bara där en halv-dag sist när jag tänker efter. Eftersom lunchen var ganska sent på eftermiddagen kändes det som en heldag i alla fall så jag tyckte det var nog då. Skytteln är då lite billigare, 18 €.

Beroende på pris och vad som erbjuds, så tar jag med mig mat om jag inte ser det som värt att käka där. Och då är jag lat. Men min lathet har gränser.
Men visst 200 luncher, när det är öppet. 12 helger per år(Eller tänker du dig öppet varje dag juni-augusti?. 2400 luncher a 150kr = 360 000, dvs bra mycket mindre än min årsinkomst. Vi dubblar efter som folk gillar fika. 720 000kr. Sen får vi dra av kostnader för inköp osv.
Är det minibuss med släp? För jag skulle vilja se det försäkringsbolag som går med på att köra människor utan bälte uppför ett berg. Eller är det nåt så spexigt som traktor med vagn?
Matematik och försäkringar, är det bästa sättet att döda folks drömmar. Därför börjar man där. För besvikna/odugliga företagare som börjar strula med de anställdas löner och villkor, det har jag för länge sedan fått nog av.
Jag antar man har öppet alla dagar från juni fram till 1 sep.

Nu hoppas vi det blir ordning.
*Håller tummarna!*

— Det pågår en massa grejer där. Vad jag uppfattat det som ska de ha skidanläggning, men det gäller även cykling och de bitarna. De kommer även ta kontakt med kommunen för att få tillgång till så stor del av området som möjligt.

Jätteroligt att ny ägare, men lite orolig när jag läser:
"Än så länge vet inte konkursförvaltaren exakt vad aktiebolaget vill göra med berget – men han har tolkat det som att ägarna vill satsa på såväl vinteraktiviteter som sommaraktiviteter."

Vi får hoppas på det bästa, hoppas också de har ekonomiska muskler att investera.

Finns det bara lift och annat som funkar så borde det gå att hitta någon som vill driva sommarverksamheten, det har ju gjorts förr!

Hoppas detta kan bli något bra! Finns fin potential både på sommaren och vintern för Gesundaberget. Främst behövs en stor investering, både för att renovera byggnader och infrastruktur men framför allt en ny modern stollift! Nuvarande antika stollift kan så klart inte konkurrera med andra anläggningar.

Jag tror iofs att det numera finns rätt gott om mtb-cyklister som växt upp och har rätt bra ställt och inte tvekar på att betala för både boende och mat om servicen är bra. Typ JBP hotell. Där kan jag lätt tänka mig fler nätter och måltider. Men flr 20 år sedan när jag började med DH var det lite annorlunda...

Jag tror iofs att det numera finns rätt gott om mtb-cyklister som växt upp och har rätt bra ställt och inte tvekar på att betala för både boende och mat om servicen är bra. Typ JBP hotell. Där kan jag lätt tänka mig fler nätter och måltider. Men flr 20 år sedan när jag började med DH var det lite annorlunda...
Nya bolaget har adress nere i byn, en av styrelsemedlemmarna är mantalsskriven där och ”brinner” för ”berget”, så förutsättningarna så långt är goda. Ekonomiska muskler vet jag inget om… men snacket på byn är positivt. Och i höstas var vi där, söndagar i oktober och röjde backen och drog ris. 20-25 personer vid tre tillfällen, fjärde var vi 6 men då snöade det. Allt var idéellt. Visar på vilja i bygden. Och den viljan finns kvar….

Hur mycket jag än önskar att Gesunda får ägare som lyckas övertyga en bank om att det är en bra idé att investera i berget så tror jag inte att de har någon större chans att lyckas. Vinterverksamheten är alldeles för nära Romme Alpin och fjällen.

Åka en timme till för Gesunda istället för Romme gör man inte och är man väl i Mora kan man lika gärna köra upp till Sälen.

Jag tror verkligen inte att det går att driva Gesunda lönsamt. Men jag skulle bli väldigt glad över att ha fel.

Romme har ingen längdskidåkning och dåligt med boende vid backen. Även om åkningen säkert är bättre finns det ändå saker Gesunda skulle kunna nyttja. Men visst, vinterverksamheten lär bli svår.

Hm, jag tänkte på mer lokalt kundunderlag och att Wäsa alpin och Gopshusbacken går ju runt, men såg nu att Wäsa är nedlagd sen 10 år och Gopshus är ju halvt kommunal. Så då blir ju frågan om det verkligen går att få till nån lönsam vinterverksamhet. Är väl Romme och Grönklitt som är närmast att jämföra med, och de båda lever väl stort på tillrest kundunderlag.

Vad som kunde funka är att få igång verksamheten på ett bra sätt och sedan börja kränga relativt billiga fritidsbostäder. Men som andra redan påpekat finns det behov på många miljon belopp i investeringar. Har man pengarna och en bra plan så kan det gå men det är inte ett öppet mål.

Varför man skulle vilja Gesunda över fjällen är väll pris. Är det en välpolerad upplevelse så kan det locka.

Hm, jag tänkte på mer lokalt kundunderlag och att Wäsa alpin och Gopshusbacken går ju runt, men såg nu att Wäsa är nedlagd sen 10 år och Gopshus är ju halvt kommunal. Så då blir ju frågan om det verkligen går att få till nån lönsam vinterverksamhet. Är väl Romme och Grönklitt som är närmast att jämföra med, och de båda lever väl stort på tillrest kundunderlag.
Åkte förbi Wäsa för något år sedan och man kunde fortfarande skönja var lift och nedfarter varit - trist! Men samtidigt ligger Wäsa lite mitt i ingenstans, Gesunda har fördelen att vara närmare Mora med det utbud som finns där.

Romme har ju tex dagsbussar som går från Uppsala. Svårt att konkurrera med sådant.

Romme har ju tex dagsbussar som går från Uppsala. Svårt att konkurrera med sådant.
Ja, även fr Stockholm och flera andra städer i Mälardalen. Samma med Kungsberget. Dessa ligger på lagom avstånd, en timme till är nog över gränsen. Grönklitt har ju stor trumf i längdskidåkningen och lockar nog en hel del med det. Så för mig är det fortf lite oklart vad Gesunda skulle ha för usp vintertid, och att få snurr vintertid är nog ett krav om stora investeringar ska bära sig. Se på Järvsö ex.vis.

Dom kan väl satsa på att nischa sig lite ? En riktig sunkpub med brädgolv, svinbillig öl, hamburgare och dancing girls. Absolut inga grönsaker el vego. Dåliga liveband som inte kan spela.

Hur mycket jag än önskar att Gesunda får ägare som lyckas övertyga en bank om att det är en bra idé att investera i berget så tror jag inte att de har någon större chans att lyckas. Vinterverksamheten är alldeles för nära Romme Alpin och fjällen.

Åka en timme till för Gesunda istället för Romme gör man inte och är man väl i Mora kan man lika gärna köra upp till Sälen.

Jag tror verkligen inte att det går att driva Gesunda lönsamt. Men jag skulle bli väldigt glad över att ha fel.
Sen behöver det ju inte vara så att man behöver övertyga någon bank om ny ägare redan är vid stadd kassa på den nivån och egentligen inte förväntar sig avkastning...

Om man vill hoja lite stig på och runt gesundaberget, hur hittar man då dessa? Jag har kollat på trailforks och det finns ju bara små snuttar stig här och där i området (jag tänker inte cykla bike parken). När vi var där en gång för länge sen och liften havererade (som vanligt) så rekommenderade mannen i uthyrningen att vi bara skulle hoja en bit längs vägen och sen ta en åtta kilometer lång kanonstig. Vi var inte på humör och tog bilen till sälen istället.

Jag har kollat lite på gesunda-sidan där de beskriver lite olika leder. Men de verkar vara en soppa av en snutt singletrack och sen 7 mil grusväg och elljusspår. Den kombon känns inte så kul.

Idealet skulle vara 2-3 mil stig med en del utförs och en del uppförs lagom för en klassisk stigcykel.

Någon som har några bra stigtips?

Är xc-lederna skyltade?? Sitter på sollerö och kollar på Gesunda och där cyklar man nog bara upp en gång?
Det fanns bra med skyltar men vi körde med en garmin för att se var stigar börjar och slutar. Kör Malibambo, den var skoj. Men om jag skulle köra igen så skulle jag klättra via grusvägen istället för att cykla ekorrberget uppför på slutet (om det går).

Om man vill hoja lite stig på och runt gesundaberget, hur hittar man då dessa? Jag har kollat på trailforks och det finns ju bara små snuttar stig här och där i området (jag tänker inte cykla bike parken). När vi var där en gång för länge sen och liften havererade (som vanligt) så rekommenderade mannen i uthyrningen att vi bara skulle hoja en bit längs vägen och sen ta en åtta kilometer lång kanonstig. Vi var inte på humör och tog bilen till sälen istället.

Jag har kollat lite på gesunda-sidan där de beskriver lite olika leder. Men de verkar vara en soppa av en snutt singletrack och sen 7 mil grusväg och elljusspår. Den kombon känns inte så kul.

Idealet skulle vara 2-3 mil stig med en del utförs och en del uppförs lagom för en klassisk stigcykel.

Någon som har några bra stigtips?
Har sommarställe i Gesunda så vi kör en hel del här. Den enklaste och kanske den bästa är ändå att man kör mot Åsen, i princip Fäbolunks spåret. Inte superenkelt att hitta hela bägen men kör förbi laxodlingen mot ekorrberget, sen följ stig till mångberg, sen grusväg ( lång backe) mot Åsen. Följ föbolunks pilar mot Åsen. Finns några andra slingor också bl a höger innan skjutbanan ? följ vita pilar

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp