Vad händer på gesundaberget

Finally!!!
Visa bilaga 779785

Edit: Cyklingen var precis så bra som jag minns den, kanske lite bättre till och med. Många av hoppen var nyshape:ade och fina och flowlederna var i gott skick. Stöklederna var köttiga och bitvis jättebranta. Pulshöjare. Hann bara utforska en bråkdel av lederna och det krävs lätt en hel helg för detta. Favoriten så här långt är väl skogsmys till xcelerator. Stök och bröt som gradvis övergår till flow i hög fart med en massa roliga gap-hopp.
Fanns shop med dricka, snickers osv, och restaurangen var öppen. Hyrcyklarna såg fina ut, marin alpine trail (tror jag det var) med bra nivå på komponenterna. Fanns nå marin ebikes också men kollade inte så noga på dem.

Det negativa ska man väl inte sticka under stol med heller. Det är ju precis nyöppnat och stolliften går inte utan man åker just nu släplift ända upp. Varannan är snöre och varannan ankare. Det funkar helt ok ändå för de kör den rätt fort.
Sen är det lite si och så med friskvårdsintyg och säsongskort har de inte i nuläget. Det får väl framtiden utvisa.

Kan i alla fall rekommendera stället både för flowet och stöket. Det är riktigt bra cykling. Och allt runtikring verkar vara på g med mat, boende och snacks osv. Sen finns ju tomteland precis intill och det är en heldagsaktivitet för övriga familjen om man har mindre barn.

Så sjukt glad att det äntligen är öppet igen!
Kan knappt vänta till nästa besök❤️
Tjena,

försöker bilda mig en uppfattning vart jag ska skaffa årets säsongskort för mig och barnen.

Gesunda ca. 10mils resa
Järvsö ca. 16mil

Jag är vädligt nyfiken på Gesunda, men vet att Järvsö är riktigt bra, även om vi nöter bara fyra av lederna där 90% av tiden.

Som referens gillar vi verkligen parkcyklingen i Järvsö/Åre som har hoppleder och tekniska leder.

Hur kan man jämföra cyklingen mellan Gesunda och Järvsö ? Går det?
"Håller" Gesunda för ett säsongskort utan att vi tröttnar?

Samtidigt gissar jag att Gesunda tar mindre betalt för liftkort och parkering och vi har cyklat i Järvsö ett par år nu.

/Snart sommar

Tjena,

försöker bilda mig en uppfattning vart jag ska skaffa årets säsongskort för mig och barnen.

Gesunda ca. 10mils resa
Järvsö ca. 16mil

Jag är vädligt nyfiken på Gesunda, men vet att Järvsö är riktigt bra, även om vi nöter bara fyra av lederna där 90% av tiden.

Som referens gillar vi verkligen parkcyklingen i Järvsö/Åre som har hoppleder och tekniska leder.

Samtidigt gissar jag att Gesunda tar mindre betalt för liftkort och parkering och vi har cyklat i Järvsö ett par år nu.

/Snart sommar
Utan att ha varit i Gesunda på många år så skulle jag säga att Gesunda har mer varierad åkning med fler DH-aktiga spår. Liften är ju inte speciellt snabb heller men man kan passa på att vila i liften. =)
Hopplederna var ju helt okej. Järvsö kändes mer komplett med boende och mat.

Kommer säker någon med mer aktuell information skriva något. :)

Utan att ha varit i Gesunda på många år så skulle jag säga att Gesunda har mer varierad åkning med fler DH-aktiga spår. Liften är ju inte speciellt snabb heller men man kan passa på att vila i liften. =)
Hopplederna var ju helt okej. Järvsö kändes mer komplett med boende och mat.

Kommer säker någon med mer aktuell information skriva något. :)
Men tack och bock för info om Gesunda! 🙂

Tjena,

Gesunda ca. 10mils resa
Järvsö ca. 16mil

/Snart sommar

Gesundas leder är mycket mera tekniska än järvsö. Skulle säga att dom svarta lederna i järvsö är röda i gesunda för att få en liten uppfattning hur tekniskt det är.

Om barnen gillar hopp så är järvsö bättre då gesunda bara har 1 hopplinje med ganska små hopp så gesunda är mera stök och inte så varierande.

Jag personligen gillar gesunda bättre då det är mera naturliga stökiga leder

Tjena,

Gesunda ca. 10mils resa
Järvsö ca. 16mil

/Snart sommar
Gesunda = Gnar heaven. Gillar du bröt, stök och sketch är det helt magiskt. De svarta lederna där är så att man häpnar och det får järvsös svarta att framstå som blå/röda. Tänker på särskilt en led, minns inte om det kanske var viper trail, som var så brant, grisig och rotig, med ett jädra drop mitt i allt, så man tänkte typ "aldrig i h-vete att jag kör där, inte ens när det är torrt". Typ trippelsvart..

Sen har de även fina flow/hoppleder, tänker främst på xcelerator och magic carpet. Ja, gmx är fint också med lite större hopp men den leden är nog lite sliten kanske. Men järvsös dylika leder är bättre skulle jag säga.

Så beroende på vad du gillar skulle jag säga
Stök=Gesunda
Flow=Järvsö

Gesunda = Gnar heaven. Gillar du bröt, stök och sketch är det helt magiskt. De svarta lederna där är så att man häpnar och det får järvsös svarta att framstå som blå/röda. Tänker på särskilt en led, minns inte om det kanske var viper trail, som var så brant, grisig och rotig, med ett jädra drop mitt i allt, så man tänkte typ "aldrig i h-vete att jag kör där, inte ens när det är torrt". Typ trippelsvart..

Sen har de även fina flow/hoppleder, tänker främst på xcelerator och magic carpet. Ja, gmx är fint också med lite större hopp men den leden är nog lite sliten kanske. Men järvsös dylika leder är bättre skulle jag säga.

Så beroende på vad du gillar skulle jag säga
Stök=Gesunda
Flow=Järvsö

Haha japp det är viper trail du tänker på, den är sjukt nasty med droppet i mitten och den super branten som är i slutet typ.

I grova drag.

Gesunda = Old school DH-stök från tiden när cyklarna hade små hjul och knäskydden gick ända ned till fötterna
Järvsö = New school hopp och flow från tiden när enduro fick en annan betydelse än motorcyklar

Med reservation för att jag inte har koll på om Gesunda byggt något nytt de senaste åren.

Senast ändrad:
En annan skillnad, om det har betydelse, är att Gesunda numera kör ankarlift. Det positiva är att den gamla sägningen att liften är långsam inte är riktigt sann längre (om man ska tro folk på internet), utan ankarliften går rätt snabbt till toppen. Nackdelen är förstås att det är en ankarlift.

Vill man ha tillrättalagda leder och hopp är säkert Järvsö bättre, även om jag personligen uppskattar hopplederna i Gesunda bättre än hopplederna i Järvsö. Men Gesundas styrka är framförallt spåren som känns som naturliga utförslöpor, där det både är mer varierat och utmanande underlag och dessutom med betydligt högre naturvärde än Järvsö.

Tack alla, för alla svar och bra sammanfattat.

Jag tror jag har fått en bra uppfattning om Gesunda 🙂
Verkar ju finnas en del läskiga grejjer där, som inte låter jättelockande för oss (trippelsvart gnar-dropp), men mycket bra kvaliteter också.
Ska ju vara en endurotävling i Gesunda sommar som jag vill köra.

Men tack, då har jag litet att fundera kring.

Jag har 4 mil till gesunda och 15 till järvsö. Jag kommer definitivt köra på säsongskort i Gesunda efter att ha varit där 7-8 dagar ifjol. Järvsö är kanske bättre på flow- och hoppleder typ Barbro och Twist Twist, men när det gäller enduroleder och naturligt stök ar Gesunda bättre. Vilket du ska välja beror nog på vad barnen uppskattar mest och hur duktiga cyklister de är. Gesundas stökleder är ganska tuffa.

Inga cyklister, hounds eller heldämpade skadades under inspelningarna 🙂
Var faktiskt nära att gå illa med hunden. Enda gången jag hållt på att köra på/över henne ordentligt. Hon genade bredvid corner-hoppet som är precis i början av filmen och kom därför förbi mig, men eftersom jag var i luften hade hon inget att förhålla sig till, utan kom in i princip rakt där jag skulle landa. Men jag var ju i luften och kunde inte göra så mycket åt saken. Som tur var landade jag precis bredvid och kunde styra åt sidan.

Det blev inga omtag på det hoppet om vi säger som så...

Fin film och fina vyer. Nu blir jag ju ännu mer cykel-pepp !
Tack! Glad att jag spelade in lite såna här filmer med hunden. Kul när man gjorde och kul att ha så här i efterhand när hon inte finns kvar längre.

Om ni har missat att det blir tävling i Gesunda igen får ni ta och boka in 28 Juni då det blir Swecup Enduro: https://thehub.gravityseries.se/event/266

Nytt för i år är att motionsklasserna helt saknar krav på licenser, så det finns inga ursäkter att inte vara med och köra. Är man för otränad för att orka typ 800 höjdmeter finns även en lite kortare klass att köra. Jag ser i alla fall fram emot att köra skogsmys, stökspåret och JJJ med fullt adrenalinpåslag!!!

Om ni har missat att det blir tävling i Gesunda igen får ni ta och boka in 28 Juni då det blir Swecup Enduro: https://thehub.gravityseries.se/event/266

Nytt för i år är att motionsklasserna helt saknar krav på licenser, så det finns inga ursäkter att inte vara med och köra. Är man för otränad för att orka typ 800 höjdmeter finns även en lite kortare klass att köra. Jag ser i alla fall fram emot att köra skogsmys, stökspåret och JJJ med fullt adrenalinpåslag!!!

Javisst blir det race på berget 2026…
Och vi är nog enda SWE Cup arrangör 2026 som erbjuder Motion Lång, även om det inte motsvarar hela bansträckningen utan mer 85% av full distans för eliten, men vi utlovar mer än 800fhm även för motion. 😇

Motionärerna kommer dessutom ha mer tillgång till liften under racet än övriga klasser då vi anser att det viktiga i denna klass är inte uthållighet utan att ha sjukt kul med polarna med nummerplåt på hojen.

Så för alla er som är sugna att komma tillbaka till svensk enduro efter något eller några års frånvaro så har vi ett erbjudande.
1. Aktivera din profil på TheHUB…
2. Svara på våra frågor i ”Back To Gravity” kampanjen…
3. Du får en rabattkod på 100:- till SWE Cup Gesunda som tack för hjälpen.

TheHUB har all historisk data från 2016 och framåt så när du aktiverar din profil kommer du även kunna se alla dina gamla resultat och din ranking från back in the days. 👌

Vi ses i Gesunda.

Javisst blir det race på berget 2026…
Och vi är nog enda SWE Cup arrangör 2026 som erbjuder Motion Lång, även om det inte motsvarar hela bansträckningen utan mer 85% av full distans för eliten, men vi utlovar mer än 800fhm även för motion. 😇

Motionärerna kommer dessutom ha mer tillgång till liften under racet än övriga klasser då vi anser att det viktiga i denna klass är inte uthållighet utan att ha sjukt kul med polarna med nummerplåt på hojen.

Så för alla er som är sugna att komma tillbaka till svensk enduro efter något eller några års frånvaro så har vi ett erbjudande.
1. Aktivera din profil på TheHUB…
2. Svara på våra frågor i ”Back To Gravity” kampanjen…
3. Du får en rabattkod på 100:- till SWE Cup Gesunda som tack för hjälpen.

TheHUB har all historisk data från 2016 och framåt så när du aktiverar din profil kommer du även kunna se alla dina gamla resultat och din ranking från back in the days. 👌

Vi ses i Gesunda.

Hoppas inte dessa ändringar görs på motion lång klassen. Då är det bättre att man skapar en ny instegs klass för dom som vill prova på swe cup.

För oss som kör motion lång klassen vill inte ha en ha en massa handikapp . Enduro ska man trampa uppför annars kan man ju lika gärna anmäla sig till någon av DH tävlingarna.

För mig som kör motion lång känna det nu som att jag blir påtvingad att behöva anmäla mig till elite klassen

Hoppas inte dessa ändringar görs på motion lång klassen. Då är det bättre att man skapar en ny instegs klass för dom som vill prova på swe cup.

För oss som kör motion lång klassen vill inte ha en ha en massa handikapp . Enduro ska man trampa uppför annars kan man ju lika gärna anmäla sig till någon av DH tävlingarna.

För mig som kör motion lång känna det nu som att jag blir påtvingad att behöva anmäla mig till elite klassen
Tjena
Nu handlar inte detta specifikt om Gesunda som destination så jag tror bäst vore att lyfta ut den diskussionen i en egen tråd om Svensk Enduro och Downhill.

Vi har haft långa diskussioner om just detta och arrangörerna är knappast på samma linje här.
Men du vill att vi skapar en ny instegsklass för de som vill prova på SWE Cup Enduro… Motion mellan och Lång är just detta.

Krasst så kommer Motion lång inte finnas med alls på SWE Cup Enduro framöver utan har ersatts med en Sportklass (heter Sportmotion tidigare år) för de 15år eller äldre med krav på endagslicens, det som skiljer mot en motionsklass är att man får ha resultatlista i Sportklass det får man inte i Motion.

Men även Sportklass kommer vara en kortare distans än vad klassiska Motion Lång var, i Gesunda ca 60% av Elit.
Dvs det är En tävlingsklass för de som inte vill köra full distans.

Vi gör ett undantag i Gesunda med Motion Lång just för att minska tröskeln att köra race, just som ett insteg eller ”återsteg” in i klassen, utan något krav på licens.

Det är INGEN tävlingsklass och den öppnar upp för att även de som inte är så sugna på att trampa upp till toppen 5-6 ggr skall kunna haka på, men vill man trampa upp så är det ingen som stoppar dig heller. 🙏

Vill man köra hela distansen och jämföra sig mot sina konkurrenter är det tävlingsklasserna som gäller 2026, och har egentligen varit så senaste 5-6 åren nu.

Men jag skapar en ny tråd där både vi och andra arrangörer för både DH och Enduro kan svara.

Senast ändrad:
1774940935035.webp

Så här ser menyn om man vill anmäla sig. Var är Motion lång? Jag personligen kommer inte hinna förbereda mig tillräckligt för att kunna njuta av 800hm så för mig hade lite lift varit toppen!

Visa bilaga 822402
Så här ser menyn om man vill anmäla sig. Var är Motion lång? Jag personligen kommer inte hinna förbereda mig tillräckligt för att kunna njuta av 800hm så för mig hade lite lift varit toppen!
Tjena

Ladda om sidan så skall Motion lång också finns med som klass. Vet ej varför den inte laddats i deras system. :oops:

Sportklass är motion lång. Dom har bara bytt namn på den.
Sportklass är en tävlingsklass med licenskrav, även endagslicens, och lite av en Tävling Light med 60% bansträckning samt max ett liftåk.

Motion Lång saknar helt licenskrav och har en 80% bansträckning men också fler liftåk möjliga för deltagaren.
Men ingen officiel resultatlistan utan dessa presneteras likt vi presenterar resultaten för Motion Kids och Mellan på våra andra event

Sportklass är en tävlingsklass med licenskrav, även endagslicens, och lite av en Tävling Light med 60% bansträckning samt max ett liftåk.

Motion Lång saknar helt licenskrav och har en 80% bansträckning men också fler liftåk möjliga för deltagaren.
Men ingen officiel resultatlistan utan dessa presneteras likt vi presenterar resultaten för Motion Kids och Mellan på våra andra event
Ok, så både sportklass och motion lång alltså. Tack för klargörandet!

Så sportklass är ett mindre paket än Motion Lång altså?

Ingen chans längre för glada amatörer att köra hela rejsen?

Så sportklass är ett mindre paket än Motion Lång altså?

Ingen chans längre för glada amatörer att köra hela rejsen?
Kan bara svara för Gesunda här men nej hela banan körs enbart av Elit och junior.

Men samtidigt är jag övertygad att en glad motionär kommer få ihop +20minuter racetid även med 80% av banan, vilket typ motsvarar två varv på flera av senaste årens SWE Cup.

Kan bara svara för Gesunda här men nej hela banan körs enbart av Elit och junior.

Men samtidigt är jag övertygad att en glad motionär kommer få ihop +20minuter racetid även med 80% av banan, vilket typ motsvarar två varv på flera av senaste årens SWE Cup.
Att få ihop många minuter har jag aldrig haft problem med 😅

Men målet har ju varit att överleva alla features med båda hjulen i backen.
Iofs har det ofta varit rätt snäll bansträckning, det kanske går att ändra på nu med nya formatet. Ryktas om en och annan led i Gesunda som jag nog inte ens vill prova 🙂

Ja, om det finns en b-linje. Men hur ska den dras? Det är ju tokbrant även runt omkring. Jag tycker även att delar av tävlingsspåret är på gränsen, i alla fall för mig. Då tänker jag kanske främst på övre delen med den branta bryggan ner.
Ja Viper känns inte tävlingskompatibel. Mer att det hade varit crazy att se folk bomba ner för den. Men det kanske går med fix. Ja Tävlingsspåret är sketchy ner för bryggan helt klart.

Ja, om det finns en b-linje. Men hur ska den dras? Det är ju tokbrant även runt omkring. Jag tycker även att delar av tävlingsspåret är på gränsen, i alla fall för mig. Då tänker jag kanske främst på övre delen med den branta bryggan ner.
Och det är en av anledningarna till att Motion och Sportklass inte använder de spåren.

För övriga…vem vet. 😇

Tillbaka
Topp