Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tjena,Finally!!!
Visa bilaga 779785
Edit: Cyklingen var precis så bra som jag minns den, kanske lite bättre till och med. Många av hoppen var nyshape:ade och fina och flowlederna var i gott skick. Stöklederna var köttiga och bitvis jättebranta. Pulshöjare. Hann bara utforska en bråkdel av lederna och det krävs lätt en hel helg för detta. Favoriten så här långt är väl skogsmys till xcelerator. Stök och bröt som gradvis övergår till flow i hög fart med en massa roliga gap-hopp.
Fanns shop med dricka, snickers osv, och restaurangen var öppen. Hyrcyklarna såg fina ut, marin alpine trail (tror jag det var) med bra nivå på komponenterna. Fanns nå marin ebikes också men kollade inte så noga på dem.
Det negativa ska man väl inte sticka under stol med heller. Det är ju precis nyöppnat och stolliften går inte utan man åker just nu släplift ända upp. Varannan är snöre och varannan ankare. Det funkar helt ok ändå för de kör den rätt fort.
Sen är det lite si och så med friskvårdsintyg och säsongskort har de inte i nuläget. Det får väl framtiden utvisa.
Kan i alla fall rekommendera stället både för flowet och stöket. Det är riktigt bra cykling. Och allt runtikring verkar vara på g med mat, boende och snacks osv. Sen finns ju tomteland precis intill och det är en heldagsaktivitet för övriga familjen om man har mindre barn.
Så sjukt glad att det äntligen är öppet igen!
Kan knappt vänta till nästa besök![]()
Utan att ha varit i Gesunda på många år så skulle jag säga att Gesunda har mer varierad åkning med fler DH-aktiga spår. Liften är ju inte speciellt snabb heller men man kan passa på att vila i liften. =)Tjena,
försöker bilda mig en uppfattning vart jag ska skaffa årets säsongskort för mig och barnen.
Gesunda ca. 10mils resa
Järvsö ca. 16mil
Jag är vädligt nyfiken på Gesunda, men vet att Järvsö är riktigt bra, även om vi nöter bara fyra av lederna där 90% av tiden.
Som referens gillar vi verkligen parkcyklingen i Järvsö/Åre som har hoppleder och tekniska leder.
Hur kan man jämföra cyklingen mellan Gesunda och Järvsö ? Går det?
"Håller" Gesunda för ett säsongskort utan att vi tröttnar?
Samtidigt gissar jag att Gesunda tar mindre betalt för liftkort och parkering och vi har cyklat i Järvsö ett par år nu.
/Snart sommar
Men tack och bock för info om Gesunda!Utan att ha varit i Gesunda på många år så skulle jag säga att Gesunda har mer varierad åkning med fler DH-aktiga spår. Liften är ju inte speciellt snabb heller men man kan passa på att vila i liften. =)
Hopplederna var ju helt okej. Järvsö kändes mer komplett med boende och mat.
Kommer säker någon med mer aktuell information skriva något. :)
Tjena,
försöker bilda mig en uppfattning vart jag ska skaffa årets säsongskort för mig och barnen.
Gesunda ca. 10mils resa
Järvsö ca. 16mil
Jag är vädligt nyfiken på Gesunda, men vet att Järvsö är riktigt bra, även om vi nöter bara fyra av lederna där 90% av tiden.
Som referens gillar vi verkligen parkcyklingen i Järvsö/Åre som har hoppleder och tekniska leder.
Samtidigt gissar jag att Gesunda tar mindre betalt för liftkort och parkering och vi har cyklat i Järvsö ett par år nu.
/Snart sommar
Gesunda = Gnar heaven. Gillar du bröt, stök och sketch är det helt magiskt. De svarta lederna där är så att man häpnar och det får järvsös svarta att framstå som blå/röda. Tänker på särskilt en led, minns inte om det kanske var viper trail, som var så brant, grisig och rotig, med ett jädra drop mitt i allt, så man tänkte typ "aldrig i h-vete att jag kör där, inte ens när det är torrt". Typ trippelsvart..Tjena,
Gesunda ca. 10mils resa
Järvsö ca. 16mil
/Snart sommar
Gesunda = Gnar heaven. Gillar du bröt, stök och sketch är det helt magiskt. De svarta lederna där är så att man häpnar och det får järvsös svarta att framstå som blå/röda. Tänker på särskilt en led, minns inte om det kanske var viper trail, som var så brant, grisig och rotig, med ett jädra drop mitt i allt, så man tänkte typ "aldrig i h-vete att jag kör där, inte ens när det är torrt". Typ trippelsvart..
Sen har de även fina flow/hoppleder, tänker främst på xcelerator och magic carpet. Ja, gmx är fint också med lite större hopp men den leden är nog lite sliten kanske. Men järvsös dylika leder är bättre skulle jag säga.
Så beroende på vad du gillar skulle jag säga
Stök=Gesunda
Flow=Järvsö
Kan ju bjuda på den här. Från 2018? Men det ser ju ungefär liknande ut idag.
Var faktiskt nära att gå illa med hunden. Enda gången jag hållt på att köra på/över henne ordentligt. Hon genade bredvid corner-hoppet som är precis i början av filmen och kom därför förbi mig, men eftersom jag var i luften hade hon inget att förhålla sig till, utan kom in i princip rakt där jag skulle landa. Men jag var ju i luften och kunde inte göra så mycket åt saken. Som tur var landade jag precis bredvid och kunde styra åt sidan.Inga cyklister, hounds eller heldämpade skadades under inspelningarna![]()
Tack! Glad att jag spelade in lite såna här filmer med hunden. Kul när man gjorde och kul att ha så här i efterhand när hon inte finns kvar längre.Fin film och fina vyer. Nu blir jag ju ännu mer cykel-pepp !
Skogsmys måste vara en av sveriges absolut bästa naturliga stigar! Schysst video!Kan ju bjuda på den här. Från 2018? Men det ser ju ungefär liknande ut idag.
Ja, den är fantastiskt fin. Videon innehåller även klipp från Stökspåret och Xcellerator (tror jag det är).Skogsmys måste vara en av sveriges absolut bästa naturliga stigar! Schysst video!
Om ni har missat att det blir tävling i Gesunda igen får ni ta och boka in 28 Juni då det blir Swecup Enduro: https://thehub.gravityseries.se/event/266
Nytt för i år är att motionsklasserna helt saknar krav på licenser, så det finns inga ursäkter att inte vara med och köra. Är man för otränad för att orka typ 800 höjdmeter finns även en lite kortare klass att köra. Jag ser i alla fall fram emot att köra skogsmys, stökspåret och JJJ med fullt adrenalinpåslag!!!
Javisst blir det race på berget 2026…
Och vi är nog enda SWE Cup arrangör 2026 som erbjuder Motion Lång, även om det inte motsvarar hela bansträckningen utan mer 85% av full distans för eliten, men vi utlovar mer än 800fhm även för motion.
Motionärerna kommer dessutom ha mer tillgång till liften under racet än övriga klasser då vi anser att det viktiga i denna klass är inte uthållighet utan att ha sjukt kul med polarna med nummerplåt på hojen.
Så för alla er som är sugna att komma tillbaka till svensk enduro efter något eller några års frånvaro så har vi ett erbjudande.
1. Aktivera din profil på TheHUB…
2. Svara på våra frågor i ”Back To Gravity” kampanjen…
3. Du får en rabattkod på 100:- till SWE Cup Gesunda som tack för hjälpen.
TheHUB har all historisk data från 2016 och framåt så när du aktiverar din profil kommer du även kunna se alla dina gamla resultat och din ranking från back in the days.
Vi ses i Gesunda.
TjenaHoppas inte dessa ändringar görs på motion lång klassen. Då är det bättre att man skapar en ny instegs klass för dom som vill prova på swe cup.
För oss som kör motion lång klassen vill inte ha en ha en massa handikapp . Enduro ska man trampa uppför annars kan man ju lika gärna anmäla sig till någon av DH tävlingarna.
För mig som kör motion lång känna det nu som att jag blir påtvingad att behöva anmäla mig till elite klassen
Visa bilaga 822402
Så här ser menyn om man vill anmäla sig. Var är Motion lång? Jag personligen kommer inte hinna förbereda mig tillräckligt för att kunna njuta av 800hm så för mig hade lite lift varit toppen!
TjenaVisa bilaga 822402
Så här ser menyn om man vill anmäla sig. Var är Motion lång? Jag personligen kommer inte hinna förbereda mig tillräckligt för att kunna njuta av 800hm så för mig hade lite lift varit toppen!
Sportklass är en tävlingsklass med licenskrav, även endagslicens, och lite av en Tävling Light med 60% bansträckning samt max ett liftåk.Sportklass är motion lång. Dom har bara bytt namn på den.
Ok, så både sportklass och motion lång alltså. Tack för klargörandet!Sportklass är en tävlingsklass med licenskrav, även endagslicens, och lite av en Tävling Light med 60% bansträckning samt max ett liftåk.
Motion Lång saknar helt licenskrav och har en 80% bansträckning men också fler liftåk möjliga för deltagaren.
Men ingen officiel resultatlistan utan dessa presneteras likt vi presenterar resultaten för Motion Kids och Mellan på våra andra event
Så sportklass är ett mindre paket än Motion Lång altså?Sportklass är en tävlingsklass med licenskrav, även endagslicens, och lite av en Tävling Light med 60% bansträckning samt max ett liftåk.
Motion Lång saknar helt licenskrav och har en 80% bansträckning men också fler liftåk möjliga för deltagaren.
Men ingen officiel resultatlistan utan dessa presneteras likt vi presenterar resultaten för Motion Kids och Mellan på våra andra event
Kan bara svara för Gesunda här men nej hela banan körs enbart av Elit och junior.Så sportklass är ett mindre paket än Motion Lång altså?
Ingen chans längre för glada amatörer att köra hela rejsen?
Att få ihop många minuter har jag aldrig haft problem medKan bara svara för Gesunda här men nej hela banan körs enbart av Elit och junior.
Men samtidigt är jag övertygad att en glad motionär kommer få ihop +20minuter racetid även med 80% av banan, vilket typ motsvarar två varv på flera av senaste årens SWE Cup.
Ja, om det finns en b-linje. Men hur ska den dras? Det är ju tokbrant även runt omkring. Jag tycker även att delar av tävlingsspåret är på gränsen, i alla fall för mig. Då tänker jag kanske främst på övre delen med den branta bryggan ner.Viper Trail hade varit spännande på tävling. Eller inte kanske![]()
Ja Viper känns inte tävlingskompatibel. Mer att det hade varit crazy att se folk bomba ner för den. Men det kanske går med fix. Ja Tävlingsspåret är sketchy ner för bryggan helt klart.Ja, om det finns en b-linje. Men hur ska den dras? Det är ju tokbrant även runt omkring. Jag tycker även att delar av tävlingsspåret är på gränsen, i alla fall för mig. Då tänker jag kanske främst på övre delen med den branta bryggan ner.
Och det är en av anledningarna till att Motion och Sportklass inte använder de spåren.Ja, om det finns en b-linje. Men hur ska den dras? Det är ju tokbrant även runt omkring. Jag tycker även att delar av tävlingsspåret är på gränsen, i alla fall för mig. Då tänker jag kanske främst på övre delen med den branta bryggan ner.