Vad händer på H&S Bike Discount?

Cykel-Malte

Medlem
För två veckor sedan beställde jag ett par pedaler i tyska H&S Bike Discounts webbshop. Betalade med kort och fick direkt ett svarsmail om min lagda 'Bestellung'.

När en vecka gått och jag inte hört något (utöver det autoskickade svarsmailet) mailade jag tyskarna, på engelska. Inget svar.

Nu har det gått ytterligare en vecka utan respons och jag vill förstås kolla med er om nå'n annan haft problem med dem sista tiden.

...jag valde att beställa just via dessa e-tyskar eftersom de hade ett bra pris - men också mycket på grund av alla de positiva recensioner som andra medlemmer på Happy gett dem.

-Hjälp!?

PS.
Självklart ska jag så småningom skriva recension av detta ärende under 'Butiksrecensioner', men väntar till jag vet hur detta slutar.

Samma sak hände min kompis axel nyss. Han väntade i över en vecka utan att något hände. Det visade sig att H&S inte hade fått in några pengar. Något hade strulat vid banköverförningen. Han hade SEB. I fredags hade det ordnat upp sig tydligen och grejerna skulle packas.

Et par pedaler bara? Har inte H&S en minimigräns för beställningar från Sverige på 100 Euro? Men har dom tagit pengar på ditt konto är det ju bra konstigt....

Mina beställningar har alltid gått bra, sist hamnade jag dock mitt i deras flytt vilket gjorde att det dröjde 10 dagar extra. Det kunde jag ha fått reda på med en gång om jag läst all tyskatext i svarsmailet....

Hmm, intressant.

...jo, jag har dragit mig lite för att ringa - bla. för att min tyska är så grumt kass. ;-)

Olsson:
Pengarna har dragits från mitt konto, längre än så kan jag inte spåra dem. Har handelsbanken.

JT & Stampe:
Det var ett par Speedplay-pedaler, så det kostade (tyvärr) även utan frakt en bra bit över 100 Euro:
"Summe: 159,00 Euro
Verpackungskosten:
Versandkosten: 15,00 Euro
Gesamtsumme : 174,00 Euro"

...fortsättning följer.

Skicka ett mail på engelska och fråga vad som händer med din beställning, om de har fått in pengar osv. Annars får du ta kontakt med din bank.

Jag har köpt en del därifrån, de brukar vara snabba.
De skickar mail när de tagit emot beställningen och när
de skickat iväg dina grejer.

Annars kan det gå som för min senaste leverans från bike24.de som
skickades med DHL. Torsdagen 26/4 hade de försökt leverera, men
eftersom jag inte var hemma skickade de ut en avi. De tog
över en vecka på sig att få ut avin i min låda fredag 4/5.

/B

Jag har ungefär samma "problem" med andra Tÿska butiker just nu. Beställde dels ett paket från actionsports.de, och ett från cycle-basar.de. Bägge beställdes fredagen den 27/4. Actionsports bekräftade ordern på lördagen och meddelade på måndagen den 30/4 att grejerna var skickade. Har dock inte fått något kollinummer så jag vet inte var grejerna är. Och inte svarar de på mejl heller (varken på tyska eller engelska).

Cycle-basar tog inte emot kort, så jag gjorde en banköverföring. Den hade gått igenom i fredags förra veckan. Har dock inte fått något svar på när grejerna kommer skickas dock. Har bara skickat två mejl dock.

Har tyskarna långhelg, eller håller de på att planera något stort ofog igen? Hoppas inte. Man får väl plocka fram ordboken och ringa dem i stället...

varför ringer ni inte bara direkt till butikerna? har aldrig haft några problem med att prata engelska med de tyska butiker jag har handlat ifrån...

Även om jag inte fått något svar - eller några pedaler - är det en viss tröst att man inte är ensam om dessa 'problem'.

Dax att ringa sin gamla tyskalärare?
Har för mig att det handlade mycket om "durch, für, gegen, ohne, um" ;-)

Jag beställde en hög med grejor för två veckor sedan, det kom ett bekräftelse mail på beställningen, dagen efter kom sändinfo med kolli nummer. Det tog en vecka allt som allt. Har beställt förrut och det har alltid fungerat bra.

/Mats

Jag väntar sedan ett par veckor också på en beställning därifrån som har varit lite strulig. Till sist började jag fråga vad som hände och då var det så att de inte hade den gaffel hemma som jag beställt och betalat för. Men nu är det en annan på väg hem. Den som var slut har de emellertid ännu inte tagit bort från hemsidan, vilket kanske kan kännas lite surt för nästa person som vill ha den. Men det gick finfint att snacka tyska med dem och de var väldigt trevliga!

> Dax att ringa sin gamla tyskalärare?
> Har för mig att det handlade mycket om "durch,
> für, gegen, ohne, um" ;-)

Ja, och så har du ju de sk sexualprepositjongerna också - in, auf, hinten, in, neben, über, vor, zwischen, ...

Har gjort två köp från H&S bike-discount.de senaste månaden, vid första köpet hängde sig sidan när jag klickade i sista bekräftelsen ("hier"), varvid stålarna låg reserverade 6 1/2 bankdag. Men när jag efter ett par dagar började felsöka (eftersom de oftast får fram grejerna på 3-4 vardagar) så svarade de mkt snabb på mail, hade några mailväxlingar och de svarade inom nån timma. Tyska artighetsfraser, i övrigt engelska. Andra köpet gick som vanligt, fort och felfritt. Och löjligt billigt...

Mitt paket har dom sagt att dom ska skicka men det händer inget, beställde den 24:e april.
Dom har fått pengarna åtmisntone.

Det brukar gå mycket bra, och snabbt att få grejorna, men vi har råkat ut för några problem på sistone:

1. Fel leverans av datormodell. Löstes, men det tog lång tid att få tillbaka pengar för frakten.
2. Höll ej prisgaranti för ett par landsvägshjul. De påstår att de inte går att få tag på, men de ligger kvar på hemsidan efter många veckor.
3. En stor beställning "krashade". Pengarna hölls reserverade, men enligt H&S så var det ingen beställning lagd.

Sist så gick det dock mycket smidigt.

bike-discount.de är inte så snabba som de var förut, men de är fortfarande bra på att tala engelska om man ringer. så va inte rädd för att ringa, som många redan föreslagit.

kan vara att produkten ä restad från leverantören t.ex.

förut va det oxå så att man fick ett mail om när paketet va skickat o me trackingkod, men senaste paketet skickades utan sådant mail eller kod, dök bara upp efter 2 veckor, när ja va lite sur över att fortfarande inte fått nå mail där de sa att de skickat paketet. så kanske ditt paket redan ä påväg

Senast redigerad av en moderator:
Hmm, fick en tröja från Prendas/England idag som har varit på väg i 11 dar -den var stämplad fel adress Malaysia...
Ganska schysst ändå med England-Malaysia-Stockholm på 11 dar...
Fast mitt tips är att ringa också :-)

Har också haft lite strul med Bike Discount senaste tiden:

Beställde en svart Giro Atmos hjälm (efter att ha kraschat den andra på 6 mån :-(

Stålarna reserverades men inget bekräftelsemail ang mottagen beställning. Sedan dröjde det en vecka och reserveringen på mitt konto försvann. Fortfarande inget mail med besked om status. Däremot höjdes priset på Atmoshjälmarna på Bike Discounts webshop! Kanske var det pris jag beställde för felaktigt angivet? Jag tröttnade och sket i allt och beställde en grå hjälm från CC i stället. Bemödade mig inte ens med att ringa fritzen.

Har dock mycket bra erfarenheter från Bike Discount från tidigare beställningar. Skumt!

Typiskt att jag hittade denna tråden precis efter att ha beställt lite grejor därifrån. Får väl se om det dyker upp nått då.

De har nog bara fullt upp nu när sommaren kommer.
teaser_stellen.gif ht=600

Har själv ännu inte fått svar på ett mail som skickades till H&S i januari...Väntar och väntar...

Mina erfarenheter har dock avhandlats i en tidigare tråd, men bekräftelsemailen lär ju inte vara skrivna personligen utan skickas via automatik, men fick inga på de sista beställningarna.

Har lyft inköpen till actionsports.de istället för beställningar från Tyskland, även om de inte heller verkar vara så snabba på svar mailledes. Ruskigt snabb leverans faktiskt och lagerstatus direkt på hemsidan vilket H&S inte riktigt har koll på än.

Varför ringer jag då inte kan man fråga sig?

Jag tycker personligen att jag ska kunna få svar även via mail om nu företaget bemödat sig att ha en mailadress. ÄVEN om arbetsbelastningen verkar vara rätt hög om man ska tolka jobbannonsen i den riktningen.

För någon timme sedan fick jag ett 'nyhetsbrev' från H&S, med rubriken:

"Wir sind umgezogen - Unsere Eröffnungsangebote für Sie"

...öh, jag tror det betyder något i stil med:
"Vi har flyttat - här är vårt öppningserbjudende till Er"

Flyttat? Kan i så fall förklara den enorma 'backloggen' som de verkar ha. ;-(

Jag beställde den 30 april och kunde hämta ut grejerna idag. Helt OK med tanke på helgdagar. Deorestsen för bromsvajer+höljen var dessutom ersatt med XTR, trevligt!

baby fat skrev:
-------------------------------------------------------
> Deoresatsen för bromsvajer+höljen var dessutom
> ersatt med XTR, trevligt!

Dessa underbara tyskar!

beställde lite grejer förra lördagen, fick grejerna fredagen efter. en produkt var fellevererad och när jag påpekade detta så behövde jag inte skicka tillbaks den felaktiga varan, och idag efter tre dagar kom ersättningsvaran.

alla telefonfobiker, ni inser vad ni missar va?

En liten uppdatering. Enligt SS-Fuhrern jag pratade med är "allt ok", förutom att dom flyttat och har en jävla massa ordrar efter sig. Idag höll de fortfarande på att paketera ordrar gjorda i slutet på April. Min order, lagd 24 April utlovades att skickas idag eller på måndag. Så förhoppningsvis dyker den upp i nästa vecka, kanske tillsammans med en ny ram ;)

Sieg H&S.

Det är lustigt. Jämför med axlpxl här ovanför... Jag beställde ett antal saker den 23e april som skickades den 24e och kom till mig den 26e april. Så det är nog något mer än bara många ordrar efter sig som ligger bakom problemet.

Costas skrev:
-------------------------------------------------------
> Har lyft inköpen till actionsports.de istället
> för beställningar från Tyskland, även om de
> inte heller verkar vara så snabba på svar
> mailledes. Ruskigt snabb leverans faktiskt och
> lagerstatus direkt på hemsidan vilket H&S inte
> riktigt har koll på än.

Ja, det var därför jag beställde prylar från Actionsports den 27/4. Allt fanns i lager och måndagen den 30/4 fick jag mejl om att eländet var skickat. När ingenting hänt på ett tag och jag skickat en handfull mejl till dem på tÿska och engelska fick jag svar om att gaffeln inte fanns i lager, men att den skulle komma inom några dagar - trots att min order enligt dem var packat och klar för leverans sedan en vecka tillbaka. Gaffeln i fråga finns fortfarande i lager enligt deras lagerstatus på nätet, men jag väntar fortfarande på paketet, eller åtminstone ett kolliid.

Jag beställde lite förbrukningsvaror (vevparti, pedaler mm) och snabbkopplingar från H&S i söndags, i morse knackade postmannen (två ggr!) kl 09.30 och överlämnade grejerna, 3 arb.dgr e okay. Så det som de verkligen har i lager får de iväg fort, men de verkar strula kring det de inte har hemma?

Undrar om inte det här hasardmomentet bidrar till lockelsen att handla i Tyskland. Vissa personers tvångsmässiga shoppande kanske egentligen är spelberoende :)

Själv fick jag jackpot senast när Poison missade att ta betalt för hjulet jag beställt. Vad är oddsen för det? :) (funderar fortfarande på om jag borde påminna dem men det tar emot som den snåle jävel man är)

/Johan

Själv fick jag jackpott när tullen missade min ram från folkrepubliken!

Men jag håller med om att "hasardmomentet" bidrar till lockelsen.

Lite som när man som barn väntade på julafton. Först var det fyra adventssöndagar att genomlida, sedan oändligt långa timmar på själva julafton innan man fick öppna paketen.

Vem minns inte den lyckokänslan när man fick precis det man ville ha (eller ännu bättre en överaskning, som XTR-pryttlar istället för de XT man beställt). Eller värre - besvikelsen när man fick något man inte ville ha, t.ex. tegelstenar fast man beställt ett bowlingklot. Eller en docka när man ville ha Lego.

Nu mejlade självaste himmler och säger att min sattelstutze inte finns i lager. Efter TVÅ VECKOR kommer dom på det. Så nu får jag min order utan och förhoppningsvis i nästa vecka ändå. Pengarna tillbaka såklart. I mina ögon är tyskland from. nu ett U-land.

Jag har beställt ett antal gånger både från H&S och från Cyclecomponents. Att tyskarna varit så mycket billigare och dessutom haft snabbare leveranser, har imponerat på mig. Nu väntar även jag sedan 1/5 på ett paket från Bonn. Har bara fått ett svarsmail vid beställningen och sedan knäpptyst.
Wo ist meine Fahrrad-teilen?

Tillbaka
Topp