Vad har du i byxan?

Vad har du i byxan?
Det har nog kallats blöja på detta forum av andra än mig och under många år. Den frågan överlämnar vi med varm hand till någon mer framstående trådarkeolog än jag. Eller mig. Beroende på. 🧐
Bör vi inte ha en "poll" med namnförslag och omröstning för att kora ett happykorrekt namn? Chamois, blöja, sämsskinn finns det fler kandidater?

Det här ger ju tråden "Visa din get en helt ny innebörd".
1000013155.webp

Vad har du i byxan?
Är inte "blöja" ett ord som används för cykelbyxornas stoppning av de som är så fräcka att de kör utan? Jag har aldrig sett det som ett seriöst ord för stoppningen utan trodde det var skämtsamt sagt. Har aldrig hört en cyklist säga det i verkligheten. Är det det svåra med ironi i skrift som gjort att folk faktiskt tror att det kallas blöja?

Det märkliga är att en blöja har som syfte att ta upp avföring och kiss, dvs något helt annat än vad stoppningen i byxorna är avsedd för. En blöja har inte heller i uppgift att agera stoppning, så funktionsjämförelsen brister åt båda håll.

Förr i tiden fick man under fastan (alltså något religiöst påhitt) inte äta kött, men fisk gick bra. Bland annat bäver gick bra att äta. Antagligen tänkte man "åh, den är i vattnet, det måste vara en fisk". Ungefär samma som "åh, det består av tjockare lager tyg vid rumpan, det måste vara en blöja". Slutledningsförmåga noll, ungefär.

Vad har du i byxan?
Varning varning! Foto från 1986. Finns att köpa på OnlyFans.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-25 kl. 20.20.04.webp
    Skärmavbild 2025-12-25 kl. 20.20.04.webp
    96.2 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp