Vad har gått sönder? (Cykeln driver inte framåt)

Hadder

Medlem
Hej!

Ursäkta den sjukt dåliga rubriken, men jag lyckas inte lista ut hur jag ska formulera mig. Har också försökt söka i forat men eftersom jag inte vet terminologin på mitt bekymmer har jag inte lyckats hitta något.

I helgen när jag cyklade till affären kunde jag plötsligt inte driva cykeln framåt längre efter att ha rullat en kort bit. Pedaler, kedja, kassett och allt bara går runt, precis som när man trampar bakåt.

Cykeln i fråga är en White hybrid från XXL, runt 3-4 år gammal.

Tar tacksamt emot förslag på vad som är trasigt samt hur pass komplicerat/dyrt det är att åtgärda själv.

Tack på förhand 🙂

Troligen har kugg-ringen som pawl'sen i bodyn greppar mot lossnat från navet eller fått gängorna rensade.
Enklast är ett nytt hjul med samma dimensioner och flytta över kassett, bromsskiva, däck o slang.

Om du har tur är problemet att i fettet frihjulet har blivit trögt, men det tror jag inte på efter bara 3-4 år. Om alla klackarna är sönder borde du har hört och känt ett smäll. Så jag tycker, tyvärr, att det Kaisers förklaring är mest troligt. Ofta är då gängorna i navet sönder som betyder åtminstone ett nytt nav, men den är det ofta billigare att köpa ett nytt hjul.

Senast ändrad:
1000027861.webp
1000027863.webp

Jag hade ett sånt här fall på jobbet i somras. I övre bilden ser man hur fettet har geggat sig till klisteraktigt klet och håller klorna igen så att fjäderringen orkar inte trycka ut dem.
I den nedre bilden ser man fungerande klor efter jag rengjorde bodyn. Inget var för slitet och den återmonterades och provades skarpt på VR25. Den var en kundcykel alltså.

Senast ändrad:
Visa bilaga 798593Visa bilaga 798594
Jag hade ett sånt här fall på jobbet i somras. I övre bilden ser man hur fettet har geggan sig till klisteraktigt klet och håller klorna igen så att fjäderringer orkar inte trycka ut dem.
I den nedre bilden ser man fungerande klor efter jag rengjorde bodyn. Inget var för slitet och den återmonterades och provades skarpt på VR25. Den var en kundcykel alltså.
Så uppenbarligen möjligt, och såklart värt att demontera bodyn, men TS bör vara beredd på att det kan behövas mer än rengöring.

Jag brukar ha som standardknep att dränka med 5 56 i nödfall. Funkar inte alltid men ibland och då blir man glad. Tror dock att råden ovan är klokare än mina.

Tack för alla tips!
Jag tror jag testar med att demontera och se om det går att få liv i det hela enligt inlägg #6, annars får det bli ett nytt hjul helt enkelt.

Då blir följdfrågan om det går att demontera med vanliga verktyg, eller om jag behöver nåt special? Har inte gjort denna operation tidigare...

Tack 😊

Du måste ha en kassettavdragare

Samt en kedjepiska

Då blir följdfrågan om det går att demontera med vanliga verktyg, eller om jag behöver nåt special? Har inte gjort denna operation tidigare...
För att få bort kassetten från bodyn, så följ tipset ovan.
För att få bort bodyn från navet, så beror det på vilket nav det är. Vissa drar man bara bodyn rakt ut, andra behöver man skruva loss. Kolla vad som gäller för just ditt nav.

Hade något liknande problem för ett par (eller gäng, antagligen minst 10) år sedan, XT-nav som nog inte var mycket över 4 år. Tror jag dränkte den i motorolja efter något råd här. Helt tyst och funkar fortfarande idag. Köpte en till body när "fulmeket" skulle sluta funka men det har som sagt inte inträffat än :D

För att få bort kassetten från bodyn, så följ tipset ovan.
För att få bort bodyn från navet, så beror det på vilket nav det är. Vissa drar man bara bodyn rakt ut, andra behöver man skruva loss. Kolla vad som gäller för just ditt nav.
Navet är märkt med fh-tx505, verkar vara Shimano.

Navet är märkt med fh-tx505, verkar vara Shimano.
Googlar man på det navet, så verkar bodyn vara skruvad i navet och man skall använda en 12 mm insexnyckel.
Själva frihjulsmekanismen är inuti bodyn och det brukar vara svårt att serva den annat än att möjligen dränka den i 5-56 eller motsvarande. En ny kostar dock inte så mycket.

Visa bilaga 798593Visa bilaga 798594
Jag hade ett sånt här fall på jobbet i somras. I övre bilden ser man hur fettet har geggan sig till klisteraktigt klet och håller klorna igen så att fjäderringer orkar inte trycka ut dem.
klockrent och pedagogiskt beskrivet :)

Tack 😊
Utifrån @Stumpy's research lär (utöver verktygen @emigus länkade) en sådan här behöva införskaffas, då en 12 mm insex inte är totalt typisk i hushållsverkygslådan.

Om fett eller olja tränger in eller frivilligt införs i frihjulsnavet kommer det ganska snart att fallera. Även om den är smart är det en ganska enkel konstruktion: Fjädrar och klaffar. De senare är numera oftast i hårdplast.
Däri finns inga lager, kedjor eller annat som behöver smörjas.

Utifrån @Stumpy's research lär (utöver verktygen @emigus länkade) en sådan här behöva införskaffas, då en 12 mm insex inte är totalt typisk i hushållsverkygslådan.

Den ser bra ut! En del liknande är fasade så långt upp att de inte går in/bottnar i navet.

går det inte med en bult som har 12mm skalle?

Toppen, tack för all hjälp!
Jobbar tyvärr alldeles för mycket den här veckan för att hinna nåt, men har iaf gjort en inköpslista till Biltema för fredagen. Återkommer när jag fått isär härket!

Jag har stött på patrull...
Är det någon som har ett proffstips på lösning när låsringen har blivit ett med kassetten efter 4 års åretruntcyklande på Örebros sopsaltade gångbanor?

Det sitter stenhårt Jag har provat alla möjliga tekniker för att försöka lossa kassetten men jag lyckas inte. Har även lagt på massor av wd40 på och runt låsringen men det verkar inte heller hjälpa...

Är det någon som har ett proffstips på lösning när låsringen har blivit ett med kassetten efter 4 års åretruntcyklande på Örebros sopsaltade gångbanor?

Det sitter stenhårt Jag har provat alla möjliga tekniker för att försöka lossa kassetten men jag lyckas inte. Har även lagt på massor av wd40 på och runt låsringen men det verkar inte heller hjälpa...
Värme

En kompis som håller i hjulet, en annan kompis som håller i en förlängd kedjepiska och en du som tar i för kung - fast hellre president - och fosterland i ett förlängd ledhandtag.
Men visst, kör på med en värmepistol först.
Funkar det inte med våld, använd mera våld.

(du har inte en sån kassettkropp som bara går att dra rakt ut? Är allt så hoprostat kommer du kanske att behöva byta mera än bara kassett)

Funkar det inte med våld, använd mera våld.
Håller med! Bra grepp med kassettavdragare dessutom, så det är ingen större risk att runddra någonting.

Kassetter dras med 40 Nm så de sitter ofta ganska hårt..
Om fett eller olja tränger in eller frivilligt införs i frihjulsnavet kommer det ganska snart att fallera. Även om den är smart är det en ganska enkel konstruktion: Fjädrar och klaffar. De senare är numera oftast i hårdplast.
Däri finns inga lager, kedjor eller annat som behöver smörjas.
Skriver du dina svar utifrån magkänsla jämt och ständigt eller har du faktisk erfarenhet? Med lite koll vet du att en Shimanobody av enklare sort inte går att demontera (på ett rimligt enkelt sätt) och då kan man göra som beskrivits.

Har du sett klackar i hårdplast? Man blir ju inte förvånad vad det hittas på, men jag tycker det låter ruggigt långsökt. Däremot finns det lager i en body, det är jag 100% säker på.

Ibland skriver man fel (jag misstar mig ganska ofta), men om man verkligen inte har koll utan bara gissar känns det som man mer förvirrar än bidrar till lösning.

Jag har en fet planka som jag skruvat fast en gammal kedja på. Ställer hjulet på plankan och lägger kedjan över kassetten. Man får hålla i hjulet med ena handen för det vill på rulla iväg när man lossar med andra handen.

Vet inte om det är felet men tekniken hur man använder kasettavdragare och piska är central. Det gäller att hålla så att man blir stark (åtminstone om man inte har så stor armstyrka). Byter man sällan så är det lätt att glömma hur man gjorde.

Vet inte om det är felet men tekniken hur man använder kasettavdragare och piska är central. Det gäller att hålla så att man blir stark (åtminstone om man inte har så stor armstyrka). Byter man sällan så är det lätt att glömma hur man gjorde.
-och lägg piskan på största kransen!

Tillbaka
Topp