Vad har hänt med alla 26" mtb?

Har spanat in begagnat marknaden lite och till min förvåning så ekar den tomt när det kommer till 26" mtb.
Vad har hänt?
Är cyklarna undanstoppade och bortglömda i garagen?
Skrotade?

bild för inspiration!
Väl mött!
8500_black.jpeg

Jag tror att alla som tycker att större hjul är mycket bättre redan har bytt till större hjul. De andra cyklar på deras 26" till dom är skrot.

När gick majoriteten av tillverkare över till 27.5/29? Typ tio år sen? Min singular var tidigt ute med 29" 2007 iaf.

det är nog helt enkelt så att medellivslängden på en mtb är en bit under 7-10 år. vilket inte behöver betyda att majoriteten av dem är skrotade, men det är nog ytterst få som fortfarande används

Min Scott Tampico hänger som nostalgi prydnad i pannrummet bara för att det var min första "riktiga" mtb. Övriga 26" slumpade jag iväg för några år sedan. Har iofs en gammal 26" downhill som nog får hänga med då den körs ca 1 vecka om året.

Min Scott Tampico hänger som nostalgi prydnad i pannrummet bara för att det var min första "riktiga" mtb. Övriga 26" slumpade jag iväg för några år sedan. Har iofs en gammal 26" downhill som nog får hänga med då den körs ca 1 vecka om året.
Jag har också en Tampico med rektangulära rören i mina gömmor.

Några av mina gamla 26” går som stadscyklar (numera snodda) eller har försetts med bockstyre och går som gravel/äventyrscykel. Men de köpte jag när de redan var gamla.

Vissa har nog hamnat hos diverse entusiaster som håller på med vintage-mtb (men de är såklart säkert få).

Ytterligare Andra är säkert i källare och skrotade som du säger. Eller snodda flera gånger om och nu på sjöns botten.

Nja, trots att hjulen var små, hade ju väldigt många högre standover än moderna cyklar, och väldigt långa sadelrör.
Fast det fanns en hel del speciellt heldämpade med svängda överrör / lägre standover. T.ex. Giant Trance. Poängen är ju att kunna få tag på en billig heldämpad som kan fixa med saker som angle set / offset bushings mm. för att få.en hyfsat kompetent och rimligt modern cykel för en junior till små pengar.

Fast det fanns en hel del speciellt heldämpade med svängda överrör / lägre standover. T.ex. Giant Trance. Poängen är ju att kunna få tag på en billig heldämpad som kan fixa med saker som angle set / offset bushings mm. för att få.en hyfsat kompetent och rimligt modern cykel för en junior till små pengar.
Ja det har du ju rätt i ?

enklare cyklar skrotas nog ut, ofta i förtid,

men finare äldre cyklar lider nog i sina förråd av att ägarna har något modernare att åka på. de betalas dåligt på blocket, så varför inte behålla trots att användningen kanske är liten?

men trots det när jag pendlar mot strömmen i stockholm, möter jag i trafik faktiskt rätt många och oftast habilt framförda hardtail-26or. inte räknat direkt, men när man kommer utanför tullarna aka längre pendling är de nog i rimlig antalsvis närhet av racers och elcyklar, liksom för den delen fullkittade 29or med ljudliga skogsdäck och överbreda styren. varför folk pendlar med just dessa är ju lite gåtfullt. flest är hybrider. damtrallor möter man sällan, sveriges mest stulna cyklar som de är, tycks de användas till annat än den typen av lite längre pendling.

äger en mycket fin 26a fs mtb från 2006 som jag luftar i skogen regelbundet. och en 50tals mixte, liksom två tandemcyklar, alla 26. fru och två döttrar pendlar regelbundet på 26or som jag kittat med nexus7-nav.
614CCA5A-82EA-4C1F-9386-3CFD71CDA247.jpeg

Har 2 st 26:or i bruk. Min vardags univega alpina 550 och min on one inbred monstercross. Båda rullar flitigt och känns odödliga. Har t.o.m. en 26a ram hängandes.

äger en mycket fin 26a fs mtb från 2006 som jag luftar i skogen regelbundet. och en 50tals mixte, liksom två tandemcyklar, alla 26. fru och två döttrar pendlar regelbundet på 26or som jag kittat med nexus7-nav.
Hint hint…

Problemet är väl att priset på begagnatmarknaden är så lågt för en välutrustad 26" att många hellre behåller cykeln. Själv har jag en 26" i bra skick med XTR rakt igenom 3x9 men behåller den som reservcykel eller blivande juniorcykel istället för att få några tusenlappar för den.

Problemet är väl att priset på begagnatmarknaden är så lågt för en välutrustad 26" att många hellre behåller cykeln. Själv har jag en 26" i bra skick med XTR rakt igenom 3x9 men behåller den som reservcykel eller blivande juniorcykel istället för att få några tusenlappar för den.
Jo så är det nog, samtidigt tror jag många cyklar tynar bort "i väntan på....." som det aldrig blir nåt med. Så börjar skivbromsar läcka, drivlina ska bytas, dämpare servas och vips kostar det en bra slant för den ohändige att få ordning på cykeln och den blir ännu mindre intressant beggat, tills den till slut betingar ett så lågt värde att ägaren tar den till tippen....(kan jag tänka mig). Bättre att få några tusenlappar än att sakerna dammar och till slut skrotas.

Stod en hel del gamla 26:or och dammade hos den (begagnade) cykelhandlaren där jag jobbade tidigare. Extremt låg efterfrågan på såna rent generellt så de är knappt värda att fixa för sälja tyvärr. Är nog många som blir skrot.

Har själv en gammal 90-talare som går som pendlarhoj nuförtiden. Har även en 26-tums Cotic Soul som jag byggde upp härom året. Den rullar fortfarande på stigarna runt Stockholm.
20220526_064438.jpg

Känns som att 90-tals mtb's utan dämpsranpassad geometri får ett värdigare slut på livet som pendlare eller bikepackinghojjar. Dom lite senare modellerna med geometri anpassade för en 100mm-ish gaffel med rakt styrrör har problem att hitta en ersättare då orginalgaffeln gett upp efter 20 års uteblivet underhåll.

Kolla exv. Stridsland (IG) så sålde han hela sitt lager av dämparkorrigerade 26" gafflar åå typ 48h

Jag har två 26:or. Den ena är konverterad till vardagscykel. Det är en Balance CR 750 med stel gaffel och 1x9. Den andra är min vintercykel/lånecykel, en Cannondale M700 med Marzocchi Z2 BAM gaffel och 3x9. Jag tror att deras öde är detsamma som många gamla 26:or. Pendlare eller reservcyklar som används antingen på vintern eller ett par gånger på året när en kompis ska med ut och prova på mtb.

Har 4 st 26:or av bra kvalitet, två används och två väntar på bättre tider. Som många sagt så får man inga pengar för dem trots att det fortfarande är bra cyklar så de blir kvar. Kanske är processen klar och kvalitetshojarna är absorberade av entusiaster?

Det verkar som fler tänker så för jag har letat efter small och xs 26" hojar just för att göra dessa moddar och det finns inga att hitta...
Det enda som passar i storlek som dyker upp är Scott voltage dirthojar men dom är ju såå tunga. Det är väl därför dom lever kvar...

Har spanat in begagnat marknaden lite och till min förvåning så ekar den tomt när det kommer till 26" mtb.
Vad har hänt?
Är cyklarna undanstoppade och bortglömda i garagen?
Skrotade?

bild för inspiration!
Väl mött!
Visa bilaga 560131
Tror efterfrågan på den typen, alltså aluramar med framdämpare, är så låg att de flesta känner att det inte är lönt. Generationen innan, åttio- och början på nittiotal, de som var mera ATB med helstel ram och allra helst av stål, för dem gäller tvärtom, är de i rätt storlek blir de fort sålda.

Jag gjorde en gaffelservice och satte växlar på min 26a och körde som vintercykel i skogen. Fantastiskt roligt när det var lite tajtare och även kul för mina medcyklister som skrattade åt barncykeln. win-win.

Min står i källaren och tas med på de årliga besöken i Åre och Järvsö (ibland rastar jag den i hemmabacken när liften går). (y)

Jag kör också med en 26" DH fortfarande för att inte slita på stighojen och slippa vara rädd om hojen när jag kör park. Har aldrig haft nån annan modernare 26" men började cykla på två forntida såna jag fick gratis c:a 2008, som jag gav bort resp. skrotade sen.

En av mina 26" står i en släktings sommarstuga som badstrandcykel. Det var inte värt att sälja den på blocket. De två andra dog ramdöden.

Tillbaka
Topp