Visa din tandem
Jag har saknat tandemcyklar i forumet

Det hÀr Àr vÄr tandemcykel i bekvÀm gruscykelkonfiguration. Det Àr en all-around-landsvÀgstandem frÄn Cannondale i grunden, som vi bytt flertalet komponenter pÄ och byggt nya hjul. Tandemcyklar tillverkas inte i stora volymer, och Cannondale Àr en av fÄ som serietillverkar, men de tillverkar inte varje Är. Denna modell Àr den senaste de gjorde vilket Àr 2017 Ärs modell. Jag hoppas de inte beslutat att lÀgga ner tillverkningen helt, men det Àr ju nu ganska mÄnga Är sedan de hade tandem i katalogen, globalt Ätminstone.
Den lÄga tillverkningsvolymen innebÀr att cyklarna inte följer de senaste trenderna. Hade den gjort det hade det naturligtvis varit förberett för att fÄ in stor dÀckvolym direkt. Gaffeln Àr förvisso bred, men lÄg, sÄ 35 mm Àr det bredaste dÀcket man fÄr in pÄ 700c. Ramen Àr ocksÄ bred baktill, men ramen smalnar av sÄ mycket mot vevpartiet att bara 35 mm gÄr in dÀr ocksÄ. En mycket liten designförÀndring och ramen hade utan problem tagit 45 mm, men sÄ gjorde de inte.
Vi körde en sÀsong med 35mm grusdÀck, men dÀrefter har vi gjort nÄgot flera andra gör med sina landsvÀgstandemcyklar: man bygger nya hjul i den nÄgot mindre storleken 650B (27,5 tum), och dÄ kan man fÄ in 47 mm breda dÀck, vilket Àr en vanlig dimension för grusdÀck i 650B sÄ det finns mycket att vÀlja pÄ. Det Àr dock inte jÀttemycket utrymme kvar, för att maximera avstÄndet till kedjestaget har jag spÀnt ekrarna sÄ fÀlgen förskjuts 1 mm Ät vÀnster, dÄ det Àr lite mindre utrymme pÄ drivlinesidan. FÀlgen Àr en "trist" touringfÀlg frÄn Ryde, en av fÄ jag hittade med 36 ekerhÄl och tillrÀckligt robust för tandem. Moderna elcykelfÀlgar Àr nog tillrÀckligt stadiga men sÄ breda att 47 mm-dÀcken skulle svÀlla ut och ta för mycket utrymme i denna ram. TouringfÀlgarna var helt svarta, för att de ska se lite mer "racing-aktiga" ut och matcha dekalnivÄn pÄ sjÀlva ramen har jag gjort egna Ryde-dekaler, och lite bling med anodiserad aluminium i bromskivorna och nÄgra guldfÀrgade ekrar. DÀcken Àr Vittoria Terreno Dry, och vi kör latexslang. FÀlgen Àr inte gjord för slanglöst men hade ÀndÄ inte tÀnkt köra det, tandemcykeln anvÀnds för oregelbundet för att det ska vara lönt hÄlla pÄ och underhÄlla tÀtningsvÀtska i den. Vi har fÄtt punktering en gÄng dÄ grus letat sig in i dÀcket bredvid ventilen i ventilhÄlet och nött hÄl pÄ slangen, jag anvÀnder nu en silikontÀtning dÀr för att undvika det problemet. Reservslang finns i sadelvÀskan, eller rÀttare sagt tvÄ reservslangar, en för dessa hjul och den andra för landsvÀgshjulen beskrivna nedan.
Vi har inte gjort den till en permanent gruscykel, jag har Àven byggt ett par landsvÀgsaerohjul (ej pÄ bild). Det Àr en alldeles egen historia dÄ de Àr ett specialbygge med 24 aero-ekrar pÄ ett 36-ekersnav pÄ specialbestÀllda förstÀrkta kolfiberfÀlgar (Lightbicycle, en av fÄ dÀr man kan bestÀlla med custom-förstÀrkning). Helst hade jag byggt med 28 ekrar som en balanserad kompromiss mellan aero och robusthet, men det Àr mycket svÄrt att fÄ tag pÄ sÄdana tandemnav och de Àr mycket dyra. Hoppar man över vart tredje hÄl pÄ ett standard-36-ekersnav fÄr man 24 ekrar, men eftersom navhÄlen Àr förskjutna pÄ ena sidan av ett nav sÄ blir det inte som ett vanligt 24-ekersnav ÀndÄ, sÄ man mÄste berÀkna olika ekerlÀngder för att kompensera. 24 ekrar Àr ocksÄ i lÀgsta laget för en tandem, men med den höga fÀlgprofilen, förstÀrkta fÀlgarna och extra stadiga aeroekrar sÄ verkar det funka bra. Ekrarna Àr Pillar Wing 23 och det gÄr som amatörbyggare fÄ tag pÄ deras specialdimensioner. Den för oss mer kÀnda ekertillverkaren Sapim gör ocksÄ heavy duty aero-ekrar som Rolf Prima anvÀnder i sina (svindyra) tandemhjul, men de Àr endast tillgÀngliga för fabrikörer. Det Àr ingen sorg dock, för Pillars ekrar Àr minst lika bra och har en modernare aeroprofil.
Tandemcyklar som Àr 100% byggda för racing anvÀnder ofta vanliga landsvÀgskomponenter, men den hÀr tandemcykeln har traditionella tandemdimensioner vilket innebÀr att baknavet Àr extra brett (för att rymma ett extra kullager), samt att man har speciella tandemvevpartier med den sammankopplande kedjan pÄ vÀnster sida och dÀrmed lite bredare Q-faktor. Q-faktorn Àr 2 cm bredare Àn en vanlig landsvÀgscykel. För att kompensera litegranna anvÀnder vi ibland kortaxelpedaler frÄn SQLab som fÄr ned Q-faktorn en centimeter, det funkar bra för mig, men har man breda fötter eller en fotföring med hÀlarna lite inÄt kommer man skrapa mot vevarmarna och dÄ fÄr man köra standardpedaler och leva med den bredare Q-faktorn. PÄ bilden kör vi med flatpedaler, som vi anvÀnder pÄ kortare vardagsturer.
Det Àr emellertid inte bara nackdelar med traditionella tandemdimensioner. Dels sÄ Àr tandemnaven stadigare med sitt extra kullager, och dels kan man ha 3x-vÀxel. Har man synkkedjan pÄ drivlinesidan som pÄ mÄngen racingtandem fÄr man bara in 2x. 3x lÄter förstÄs förfÀrligt Älderdomligt, men för just tandem Àr det faktiskt vÀldigt bra. Man vill ha tÀtt mellan vÀxlarna eftersom det gör vÀxlingen mjukare vilket gör att kaptenen kan vÀxla utan att förvarna den som sitter bak (=stoker, vet inte vad det heter pÄ svenska). Har man tÀtt mellan vÀxlarna blir dock omfÄnget pÄ kassetten ganska litet, och för att kompensera detta har man 3x fram. Tandem-vevpartiet frÄn FSA levererades med 52/39/30. Det Àr en hyfsat bra balans, för vanlig lÀttsam motionscykling dÀr det inte Àr sÄ brant varken uppför eller utför sÄ kör man pÄ 39:an. För vÄr typ av cykling Àr vi 90% av tiden pÄ 39:an, vilket Àr bra dÄ mittendrevet har bÀsta kejdelinjen och det Àr inget problem att utnyttja hela kassetten bak utan rassel. Utför blir man vÀldigt snabb pÄ en tandem eftersom man Àr tung, aerodynamisk och tvÄ personer starka. De som kör racing har dÀrför ofta större Àn 52 som största drev, men för oss rÀcker 52->11-vÀxeln fint, med 90 kadens kör man 57 km/h.
Uppför blir det precis tvÀrtom, det gÄr för lÄngsamt för att aerodynamiken ska ge nÄgon fördel, och nÀr man Àr tvÄ gÄr det inte stÄ upp och trampa (eller det Àr vÀldigt svÄrt) sÄ det Àr viktigt att man har tillrÀckligt med vÀxlar för att ta sig upp. Vi drar ganska ofta en vagn med utflyktsgrejer dessutom. Minsta drevet pÄ 30 nöjer sig nog de flesta med, men vi har bytt till det minsta möjliga som BCD:n tillÄter, vilket Àr 24. Det innebÀr att om man lÀgger kedjan diagonalt frÄn 24 till 11 sÄ kommer baxvÀxeln vikas ihop sÄ mycket att kedjan gnider mot sig sjÀlv, det rasslar men det trasslar inte ihop sig sÄ det Àr inte farligt och man fÄr ju en hörbar Äterkoppling att man ska vÀxla upp. Bak har vi 11-32, sÄ lÀttaste vÀxeln blir alltsÄ 24->32, tyngsta 52->11 sÄ ett omfÄng pÄ inte mindre Àn 630%. En modern MTB har typiskt "bara" drygt 500%, men lÀttaste vÀxeln Àr i regel lite lÀttare. Vi har inte hunnit testa nya omfÄnget pÄ de riktigt jobbiga vÀgarna Àn sÄ vi fÄr se om det rÀcker, jag tror det blir rÀtt lagom.
TyvÀrr finns inte 3x i de mest moderna grupperna, sÄ vi fÄr nöja oss med en 10-delad kassett, men det Àr okej. Gruppen Àr original med cykeln, en Shimano 105 5700. Tidigare fanns det en dyrare version av Cannondales tandem som körde med Ultregra-grupp och lite lÀttare vevpartier, men de komponenterna har slutat tillverkas, sÄ nu fÄr man nöja sig med 105-nivÄn och lite tyngre vevpartier. Skulle man bygga nÄt modernt frÄn scratch skulle man nog ÀndÄ vÀlja 2x, sÀg 50/34 fram och 11-12-delat 10-46 bak, men dÄ blir prisbilden en annan.
Denna grupp har vajerbroms. Bromsbehovet Ă€r mycket stort pĂ„ tandemcyklar i och med att ekipaget Ă€r vĂ€ldigt tungt. Ăldre landsvĂ€gstandem hade bara fĂ€lgbroms (ibland kompletterat med en trumbroms). Skaffar man en tandem med fĂ€lgbroms sĂ„ fĂ„r man tĂ€nka pĂ„ att det helt enkelt inte gĂ„r att fĂ„ stopp pĂ„ ekipaget om det bĂ€r brant utför. Man bör ha rejĂ€la skivbromsar, vi har 203 mm bromsskivor fram och bak, vilket Ă€r original. Intressant nog levererades cykeln med fĂ€lgbromsbanor pĂ„ hjulen Ă€ndĂ„, men det beror pĂ„ att vĂ€ldigt fĂ„ fĂ€lgar Ă€r klassade för att klara vikten av ett tandemekipage, och de enda Cannondale fĂ„tt tag pĂ„ i önskvĂ€rd prisklass hade fĂ€lgbromsbanor.
Vajer-skivbroms har mer problem med flex Àn hydraulik, och det mÀrks extra mycket pÄ en tandem eftersom det Àr en lÄng ledning till bakbromsen. Med standardvajrarna som levererades med cykeln var det sÄ mycket flex att det inte var möjligt att fÄ ut maximal bromsverkan, bromshandtaget gick in i styret utan att man fÄtt ut full kraft i kalipern. Vi bytte till de styvaste bromshöljena/vajrarna som finns, Yokozuna Reaciton, de Àr sÄ styva att de Àr lite knepiga att dra lÀngs styret (antagligen omöjliga om man har intern kabeldragning i styret), men jag skulle sÀga att det Àr i stort sett en nödvÀndig uppgradering om man har vajerbroms pÄ en tandem. Möjligen finns det nÄt som Àr lite mindre styvt Àn Yokozuna som funkar bra, men standardvajrar duger helt klart inte. Med Yokozuna Reaction fÄr vi ut maximal bromsverkan, men man mÄste ÀndÄ dra bromshandtaget fullt mot styret och inte vara rÀdd för att ta i. Tittar man nÀra pÄ bakre bromsskivan ser man att den Àndrat fÀrg pga hetta, efter vi testat slÀpbromsa ut för en lÄng utförslöpa. Ska man köra i alperna med cykelvagn i flera kilometer lÄnga utförsbackar sÄ kanske man behöver stanna ibland för att kyla av bromsarna. Jag kan tÀnka mig att Shimano Ice Tech-bromsskivor Àr bÀttre pÄ att hantera hetta Àn de vi har pÄ nu, fast de har ju inte ett guldfÀrgat centerparti.
Bike fit för tandem Àr lite speciellt. Det Àr tvÄ personer som ska passas in, sÄ vill man ha en ram som passar pÄ centimetern till bÄda behövs en vÀldigt stor katalog med ramstorlekar, och dÀrför Àr de flesta racing-tandem sÄna som byggs endast pÄ bestÀllning. Cannondale som serietillverkar har dock bara fyra fasta storlekar. För att göra dessa sÄ flexibla som möjligt har man gjort ramen mycket lÄg och lÄng bak. NÀr vi bestÀllde denna cykel sÄ utvÀrderade jag vÀldigt noga geometrin pÄ denna och andra tandemramar. Jag var intresserad av att kunna stÀlla om cykeln med hjÀlp av styrstammar och sadelstolpar sÄ att flera olika personer skulle kunna cykla pÄ den. Det slutade med att vi bestÀllde en ram i storleken medium fram och small bak, vilket Àr minsta storleken de har. TyvÀrr visade det sig att Cannondales eget geometridiagram var felaktigt (antagligen frÄn en tidigare iteration av ramen), sÄ ramen var nÄgon centimeter kortare ÀndÄ. Hade jag köpt igen hade jag nog gÄtt upp pÄ L/S-varianten. Denna M/S Àr ingen dÄlig fit för oss, men nÀr jag cyklar tillsammans med lÄnga kompisar sÄ hade en L/S varit bÀttre, och det har visat sig att jag har haft svÄrt att övertyga korta personer köra som kapten, de vill alltid sitta bak, sÄ det hade gÄtt med L fram. Det Àr dock ganska skönt med M för mig (jag brukar ligga i grÀnslandet mellan medium och large, typ klassisk storlek 55 men kör oftast 54), ramen Àr extra lÄg dÀr sÄ den Àr lÀttare att kliva över för en stel kontorsarbetare som jag, och en tandem lutar man inte Ät sidan pÄ samma sÀtt som en vanlig cykel för att kliva över. SÄ det var ingen katastrof, men slappt av Cannondale att inte ha uppdaterade geometridiagram.
Small-storleken bak Ă€r inget problem Ă€ven för lĂ€ngre personer sĂ„ lĂ€nge man har tillrĂ€ckligt lĂ„ng sadelstolpe och avstĂ„ndet fram till kaptenen Ă€r tillrĂ€cklgit lĂ„ngt. Cannondale har gjort ramen lĂ€ngre Ă€n de flesta gör, vilket gör den mer flexibel fit-mĂ€ssigt. Ăr personen bak kort har man bara en lĂ„ng styrstam, och ramen Ă€r sĂ„ lĂ„g att barn kan sitta bak. Men Ă€ven sĂ„ lĂ„g att de 35 cm lĂ„nga sadelstolparna som ramen kom med var för korta för att utnyttja potentialen. Bak har vi dĂ€rför en Shannon-sadelstolpe som Ă€r hela 50 cm lĂ„ng. Just nu pĂ„ bilderna sitter det emellertid en 37 cm lĂ„ng Cane Creek ee-Silk som ger lite dĂ€mpning (den fanns tyvĂ€rr inte i lĂ€ngre lĂ€ngd). SjĂ€lv tycker jag det Ă€r onödigt med dĂ€mpad sadelstolpe, men mĂ„nga som sitter bak, inklusive min sambo, föredrar att sadelstolpen tar upp smĂ€llarna om kaptenen glömmer varna för ett gupp. NĂ€r jag sitter bak sjĂ€lv mĂ„ste jag byta till den lĂ€ngre odĂ€mpade Shannon-sadelstolpen, men det blir ju en del flex i den Ă€ndĂ„ nĂ€r den sticker ut sĂ„ mycket som den gör.
I en racingsituation monterar man bakre styret vÀldigt lÄgt. JÀmfört en vanlig bike fit sÀtts styret i regel nÀrmare och lÀgre för att fÄ till samma ryggvinkel, helt enkelt för att det tar mindre utrymme. Med ett lÄgt styre sitter det lÀgre Àn kaptenens rumpa och man riskerar inte krocka med den. Men har man ett högre monterat styre som vi har hÀr kan det bli överlapp och dÄ mÄste styret vara tillrÀckligt brett sÄ att kaptenens rumpa ryms mellan. I original levererades cykeln med ett brett bullhorn-styre. Det var skevt vid leverans

Det var inte helt enkelt att hitta bockstyren. Jag hade redan planerat för att anvÀnda styren med extra lÄng rÀckvidd för bÀttre flexibilitet i frÄga om bike fit, och det blev Àn mer viktigt nÀr ramen visade sig vara nÄgot kortare Àn geometridiagrammet sa. Bontrager har kompakta styren med 10 cm rÀckvidd, dvs 2-3 cm lÀngre Àn typiska kompakta styren. Det var enkelt att fÄ tag pÄ 42 cm bredd som vi har fram, men bak behöver vi 46 cm för att en typisk kaptensröv ska rymmas mellan. Det finns i Bontragers utbud, men endast pÄ amerikanska marknaden. Jag fick öppna ett Shipito-konto bara för att kunna bestÀlla och ta in till Sverige, med frakt och skatt blev det till slut 1500 kronor för ett aluminiumstyre, dyrt men vÀldigt nöjd med resultatet. Handtagen pÄ styret Àr speciella tandemhandtag som Cane Creek tillverkar, de saknar reglage, de smÄ pluttarna som sitter dÀr Àr bara fasta dummies.
FrÀmre sadelstolpen Àr i original 31,6 mm i diameter, och anledningen till detta Àr förstÄs att kunna ha ett grövre sadelrör och dÀrmed styvare ram. Det Àr ofta problem med tandemramar att de inte Àr tillrÀckligt styva sÀrskilt Àldre med tunna stÄlprofiler, men Cannondales aluminumram med mycket grova profiler Àr en av de bÀttre. 31,6 mm Àr dock ett problem fit-mÀssigt eftersom vanliga styrstammar Àr bara 28,6 mm (1 1/8 tum) och de ska passa runt den bakre sadelstolpen. Cannondale levererar med cykeln en stÀllbar styrstam av stÄl som Àr anpassad för 31,6 mm, men vill man ersÀtta den som vi ville sÄ behöver man ned pÄ 27,2 mm sadelstolpe, vilket vi löste med ett shim (ett extra lÄngt sÄdant för att ge bÄde ram och sadelstolpe ordenligt med stöd nÀr man drar ut sadelstolpen lÄngt). Ett annat problem Àr att eftersom personen som sitter bak kan sitta och slita och dra i styret sÀrskilt nÀr man tar i sÄ Àr det stor risk att sadelstolpen eller styrstammen pÄ den glider. En shimmad sadelstolpe glider lÀttare, sÄ vi blev tvungna att anvÀnda en dubbel-klÀmma, med den Àr det inget problem, men man fÄr ÀndÄ anvÀnda en momentnyckel och dra max. Jag köpte först en dyr och snygg dubbelklÀmma frÄn KCNC men den hade sÄ dÄlig passform att den nöp fast och jag fick sÄga loss den, sÄ dÄ köpte jag en billig klumpig och ful istÀllet som fungerar alldeles utmÀrkt. Vi kan nu anvÀnda standardstyrstammar för styret bak och det Àr en stor vinst, dels Àr de lÀtta i aluminium istÀllet för tunga i stÄl, men ocksÄ Àr det fix lÀngd sÄ det Àr en axel som kan rotera istÀllet för tvÄ, sÄ mindre risk att styret glider och styret Àr alltid vÄgrÀtt.
Det Àr vÀldigt vikigt att bakre styret Àr exakt rakt och vÄgrÀtt eftersom det Àr helt fast, annars kÀnns det som hela cykeln lutar för den som sitter bak, vilket Àr tÀmligen obehagligt. Innan vi förstod vad det var trodde vi att det kanske var kaptenen som höll cykeln snett. Som kapten mÀrker man inte alls av att styret bak Àr lite snett, utan det kÀnns precis som vanligt. Med hjÀlp av tumstock frÄn fasta punkter pÄ styrets handtag till fast punkt pÄ topplocksskruven stÀller jag in bakre styret med millimeterprecision, och det Àr nödvÀndigt.
Bak behöver man ofta mycket lÄnga styrstammar om man ska ha en komfortposition eller om en kort person sitter bak. PÄ budget-mÀrket Procraft kunde man Ätminstone tidigare hitta en del riktigt lÄnga (upp till 18 cm om jag minns rÀtt), men i extremfall behöver man ÀndÄ sÄna specialgjorda tandemstyrstammar och/eller ett bakÄtsvept touringstyre, eller sÀtta bullhornstyret bak-och-fram.
Fram har Cannondale i sin oÀndliga visdom valt att ha 1,5 tums-styrstammar, och de enda som finns serietillverkade Àr Cannondales egna, och nÄgra enstaka jÀttekorta MTB-styrstammar. För att kunna köra med mina lÄnga kompisar som kaptener sÄ skaffade jag en vintage 14 cm Cannondale Lefty-styrstam frÄn ebay, som har Ànnu större styrrörsdiameter men det finns shims för det. FrÄn 8 till 12 cm finns Cannondales egna, och sÄ har jag ett par MTB-styrstammar ned till 4 cm. Med denna styrstamssamling kan jag passa in kaptener frÄn 160 cm till 190 cm. Bak gÄr det frÄn kanske 120 cm (inte kollat undre grÀnsen Àn) till 180 cm. Som största team bÄde i frÄga om lÀngd och vikt har jag kört med mig sjÀlv bak (178 cm) och en 190 cm lÄng kompis fram. StyrkÀnslan kan förstÄs bli lite udda nÀr man har extremt lÄng styrstam, men det överskuggas av det faktum att man styr en tandem, sÄ finlir i styrkÀnsla Àr ÀndÄ inte lönt.
En nackdel med att ha cykeln direkt redo för detta stora fit-omfÄng med nÄgra enkla och snabba komponentbyten Àr att jag mÄste ha ganska lÄng lÀngd pÄ kablarna sÄ de rÀcker till för lÀngsta styrstammen, sÄ det ser lite stökigt ut lÀngst fram nÀr man kör med kortare styrstamslÀngder.
Det Àr vÀldigt populÀrt med elektroniska vÀxlar pÄ lite mer exklusiva tandembyggen, och en anledning till detta Àr att de lÄnga vajerdragningarna gör att det blir en del flex och dÀrmed sÀmre vÀxlingsprestanda. Jag var orolig att detta skulle vara ett problem, men hittills har vÀxlingen fungerat mycket bra, kÀnner inget behov av att uppgradera. FramvÀxeln kan dÀremot vara lite lynnig, sÀrskilt nu nÀr jag har ett extra stort hopp mellan mittersta och innersta ringen (39 till 24). Medan man kan vÀxla bak utan förvarning, sÄ behöver man vara lite mer synkad nÀr man vÀxlar fram och undvika kraftvÀxla helst. Det har hÀnder att kedjan hoppar om man gör en dÄlig vÀxling fram, för att minska risken för trassel har jag monterat en K-edge kedjefÄngare, en Àldre modell och en av fÄ tillrÀckligt lÄng för att tÀcka 3x med 24 tÀnder innerst. Det kan ocksÄ vara lite lurigt att komma ihÄg vilken vÀxel man kör pÄ. PÄ en vanlig cykel kan man kika bakÄt mellan benen och se kassetten, men det gÄr inte pÄ en tandem.
Ăr det svĂ„rt att cykla tandem? Nej. Ingen speciell vana krĂ€vs. Det Ă€r förvisso svĂ„rt att stĂ„ upp och cykla, men gör man inte det Ă€r det enkelt. Sitter man fram Ă€r det vĂ€ldigt likt en vanlig cykel, det mĂ€rks förvisso att cykeln Ă€r lĂ„ng men det gör mindre Ă€n man tror, det gĂ„r manövrera tajt inne i stan ocksĂ„. Det största problemet med just denna cykel i denna ramstorlek Ă€r att det Ă€r lite tÄöverlapp (alltsĂ„ framhjulet kan ta i skon nĂ€r man svĂ€nger jĂ€ttemycket) som man kan mĂ€rka vid tajt manövrering. Mer generellt att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man cyklar tandem Ă€r att det hĂ€nder inget om man rycker i styret för att lyfta framhjulet över en trottoarkant, sĂ„ man fĂ„r helt enkelt stanna och stiga av cykeln och styra den förbi om man behöver förbi en hög vass kant. Jag har aldrig sett nĂ„gra bunny-hoppa med en tandem

KĂ€nslan att cykla bak Ă€r det lite som att cykla pĂ„ en trainer. Styret Ă€r fast och man har inga reglage. SjĂ€lv kan jag tycka det Ă€r lite trĂ„kigt, det roliga för mig Ă€r att man kan köra fort i en laganstrĂ€nging, men min sambo tycker det Ă€r trevligt och avslappnande, sĂ„ det beror lite pĂ„ vilken instĂ€llning man har. Det beror ocksĂ„ lite pĂ„ hur lĂ„ng man Ă€r. Ăr man tvĂ„ lĂ„nga pĂ„ cykeln blir det vĂ€ldigt dĂ„lig sikt för den som sitter bak, man sitter och stirrar rakt in i ryggen pĂ„ den framför. Ăr man lite kortare och sitter mer upprĂ€tt Ă€r det bra sikt bak. Cannondales ram Ă€r som sagt lite lĂ€ngre Ă€n mĂ„nga och det gör det trevligare att cykla bak.
Vevpartierna Àr sammankopplade med synkkejdan sÄ man mÄste trampa med samma kadens (normalt för tandem), det stÀller krav pÄ att kaptenen Àr lite mer förutseende med vÀxlingen sÄ det blir bekvÀm kadens för bÄda. Det finns tandemcyklar som har frihjul mellan vevpartierna, man mÄste fortfarande trampa med samma kadens men den ena kan vÀlja att inte trampa. Det Àr dock enklare Àn man kanske tror att trampa tillsammans, sÄ jag har inte sett frihjul som nÄgon önskvÀrd funktion. En sak att tÀnka pÄ Àr att det Àr svÄrt att kÀnna hur hÄrt den andre tar i. Om den andre maskar mÀrker man bara att det inte gÄr lika fort lÀngre, det kÀnns inget sÀrskilt i pedalerna, inte vad jag mÀrkt Ätminstone. Vid touring spelar det ingen roll, men med racing behöver man kommunicera pÄ nÄgot sÀtt nÀr man ska ta i.
Jag har monterat en cykeldator bak sÄ man har nÄt att titta pÄ nÀr man blodar. Detta var dock mer komplicerat Àn jag tÀnkt. Ena problemet Àr att pga det vida tandemnavet och kedjestagen sÄ gÄr det inte fÄ fartsensorn tillrÀckligt nÀra ekrarna med en vanlig montering. Jag löste det genom att sÀtta fartmagneten pÄ bromsskivan istÀllet. Kabeldragning blir fult, sÄ jag hade velat ha en sladdlös dator, men alla dessa jag hittat Àr gjorda för att ha sensorn mycket nÀra dÄ de normalt monteras pÄ framhjulet med datorn just ovanför pÄ styret. De jag provat fungerar inte pÄ tandemcykeln. SÄ det fick bli en ful tejpning med sladd, gömt den pÄ vÀnstra sidan sÄ nÀr man gör ett instagramfoto frÄn höger sÄ syns det inte. En lösning Àr förstÄs en GPS-dator dÄ de inte behöver en sensor, men batteritiden i dessa Àr lite trÄkig. En kabeldator hÄller strömmen i flera Är, en sladdlös Ätminstone hela sÀsongen, och en GPS-dator bara nÄgra timmar.
DÄ vi anvÀnder denna inte bara för gruscykling med oömma klÀder utan Àven för touring och ibland nÀr vi Äker och handlar mat sÄ har jag monterat en stÀnkskÀrm bak. Jag hade först en temporÀr stÀnkskÀrm som Àr tÀnkt att man kan ta lös och sÀtta pÄ vid behov. Eftersom jag inte vill ha stÀnkskÀrm nÀr man kör med aerohjulen eller kör lite mer racingbetonat ville jag just ha det. Det visade sig dock att den temporÀra stÀnkskÀrmen dels var ful och dels inte alls sÀrskilt smidig ta lös. SÄ det blev en permanent istÀllet, och den Àr ÀndÄ relativt enkel att ta lös, bara fyra skruvar. Jag har ingen stÀnkskÀrm fram, dels tÀcker ramen rÀtt bra redan, och dels har kaptenen mer kontroll över hur plaskar i pölarna. Dessutom blir tÄöverlappet vÀrre med stÀnkskÀrm, sÄ det var mycket som talade mot.
Naven Àr quick release (DT Swiss 540 Tandem). Det Àr egentligen en rÀtt dÄlig idé för en tandem, styvare genomgÄende axlar hade varit att föredra, men som sagt generellt ligger tandemcyklar lite efter i teknikutvecklingen. Bak Àr ramen tillrÀckligt styv ÀndÄ sÄ inget problem dÀr, men fram Àr det lite flex i gaffeln som kan ge lite skivbromsskrap i vissa situationer, kanske hade en genomgÄende axel hjÀlpt.
Det finns nÄgra fickor i vÀrlden dÀr tandemcykling Àr rÀtt populÀrt. NÀr jag efterforskade dök Sydafrika och USA upp mycket. USA dyker förstÄs upp för de Àr dominerande pÄ internet, men sÄ vitt jag kan bedöma Àr tandem populÀrt Àven relativt sett. I Europa Àr det lite mindre populÀrt, och tandemcyklar Àr dÀrmed svÄrare att fÄ tag pÄ. Vi bestÀllde vÄr cykel frÄn en specialbutik i Tyskland. Den stora fördelen med tandem Àr förstÄs att man kan cykla tillsammans trots helt olika kapacitet, det gÄr inte bli frÄncyklad. Och sÄ Àr det allmÀnt mysigt. En annan dimension Àr att det gÄr tillsammans cykla fortare Àn det gÄr var för sig eftersom man har lÀgre vindmotstÄnd Àn tvÄ cyklar, Àven om dessa ligger tÀtt efter varandra, och det Àr förstÄs kul.
Det gÄr ganska bra att prata med varandra, men blÄser vinden i öronen sÄ hör man ÀndÄ inget. Jag har sett att en del par anvÀnder interkom-system, kanske ska vi titta pÄ nÄgot sÄdant. Jag föredrar förvisso att hÄlla kÀften och trampa för det mesta men min sambo pratar mycket.
Hur enkel Àr cykeln att frakta dÄ? Ja pÄ flygplan Àr det sÀkert knepigt, och köper man svindyrt custom kan man fÄ en hopfÀllbar tandem om man behöver det. Men pÄ en bil gÄr det helt ok frakta ramen i ett stycke. Vi fraktar den faktiskt pÄ tvÀren pÄ en vanlig skÄpbil (plÄtis-husbil) genom att plocka lös hjulen, den blir dÄ cirka 180 cm lÄng som Àr samma lÀngd som en typisk touring-cykel med hjul. Tandemcyklar Àr kortare Àn man kanske först tror, för det Àr ju inte som tvÄ cyklar efter varandra, det Àr ju fortfarande bara tvÄ hjul.
Grusloppet jag Àr med och arrangerar, Storuman Gravel, har en tandemklass, och frÀmsta anledningen till detta Àr för att jag sjÀlv hade tÀnkt köra nÄgon gÄng med just den hÀr cykeln, men det lÀr aldrig bli av för nÄgon mÄste ju vara funktionÀr ocksÄ. Kanske lÄnar vi ut cykeln till nÄgra bekanta som kan köra. Vill man komma först i mÄl i sin klass Àr tandemklassen ett tÀmligen sÀkert val. I USA finns det dÀremot en del gruslopp dÀr ett stort antal tandemcyklar deltar, men vi Àr inte riktigt dÀr Àn i Sverige
