Visa din tandem

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
_MG_3917.jpg
_MG_3931.jpg
_MG_3918.jpg
_MG_3934.jpg
_MG_3940.jpg
_MG_3936.jpg

Jag har saknat tandemcyklar i forumet 🙂

Det hÀr Àr vÄr tandemcykel i bekvÀm gruscykelkonfiguration. Det Àr en all-around-landsvÀgstandem frÄn Cannondale i grunden, som vi bytt flertalet komponenter pÄ och byggt nya hjul. Tandemcyklar tillverkas inte i stora volymer, och Cannondale Àr en av fÄ som serietillverkar, men de tillverkar inte varje Är. Denna modell Àr den senaste de gjorde vilket Àr 2017 Ärs modell. Jag hoppas de inte beslutat att lÀgga ner tillverkningen helt, men det Àr ju nu ganska mÄnga Är sedan de hade tandem i katalogen, globalt Ätminstone.

Den lÄga tillverkningsvolymen innebÀr att cyklarna inte följer de senaste trenderna. Hade den gjort det hade det naturligtvis varit förberett för att fÄ in stor dÀckvolym direkt. Gaffeln Àr förvisso bred, men lÄg, sÄ 35 mm Àr det bredaste dÀcket man fÄr in pÄ 700c. Ramen Àr ocksÄ bred baktill, men ramen smalnar av sÄ mycket mot vevpartiet att bara 35 mm gÄr in dÀr ocksÄ. En mycket liten designförÀndring och ramen hade utan problem tagit 45 mm, men sÄ gjorde de inte.

Vi körde en sÀsong med 35mm grusdÀck, men dÀrefter har vi gjort nÄgot flera andra gör med sina landsvÀgstandemcyklar: man bygger nya hjul i den nÄgot mindre storleken 650B (27,5 tum), och dÄ kan man fÄ in 47 mm breda dÀck, vilket Àr en vanlig dimension för grusdÀck i 650B sÄ det finns mycket att vÀlja pÄ. Det Àr dock inte jÀttemycket utrymme kvar, för att maximera avstÄndet till kedjestaget har jag spÀnt ekrarna sÄ fÀlgen förskjuts 1 mm Ät vÀnster, dÄ det Àr lite mindre utrymme pÄ drivlinesidan. FÀlgen Àr en "trist" touringfÀlg frÄn Ryde, en av fÄ jag hittade med 36 ekerhÄl och tillrÀckligt robust för tandem. Moderna elcykelfÀlgar Àr nog tillrÀckligt stadiga men sÄ breda att 47 mm-dÀcken skulle svÀlla ut och ta för mycket utrymme i denna ram. TouringfÀlgarna var helt svarta, för att de ska se lite mer "racing-aktiga" ut och matcha dekalnivÄn pÄ sjÀlva ramen har jag gjort egna Ryde-dekaler, och lite bling med anodiserad aluminium i bromskivorna och nÄgra guldfÀrgade ekrar. DÀcken Àr Vittoria Terreno Dry, och vi kör latexslang. FÀlgen Àr inte gjord för slanglöst men hade ÀndÄ inte tÀnkt köra det, tandemcykeln anvÀnds för oregelbundet för att det ska vara lönt hÄlla pÄ och underhÄlla tÀtningsvÀtska i den. Vi har fÄtt punktering en gÄng dÄ grus letat sig in i dÀcket bredvid ventilen i ventilhÄlet och nött hÄl pÄ slangen, jag anvÀnder nu en silikontÀtning dÀr för att undvika det problemet. Reservslang finns i sadelvÀskan, eller rÀttare sagt tvÄ reservslangar, en för dessa hjul och den andra för landsvÀgshjulen beskrivna nedan.

Vi har inte gjort den till en permanent gruscykel, jag har Àven byggt ett par landsvÀgsaerohjul (ej pÄ bild). Det Àr en alldeles egen historia dÄ de Àr ett specialbygge med 24 aero-ekrar pÄ ett 36-ekersnav pÄ specialbestÀllda förstÀrkta kolfiberfÀlgar (Lightbicycle, en av fÄ dÀr man kan bestÀlla med custom-förstÀrkning). Helst hade jag byggt med 28 ekrar som en balanserad kompromiss mellan aero och robusthet, men det Àr mycket svÄrt att fÄ tag pÄ sÄdana tandemnav och de Àr mycket dyra. Hoppar man över vart tredje hÄl pÄ ett standard-36-ekersnav fÄr man 24 ekrar, men eftersom navhÄlen Àr förskjutna pÄ ena sidan av ett nav sÄ blir det inte som ett vanligt 24-ekersnav ÀndÄ, sÄ man mÄste berÀkna olika ekerlÀngder för att kompensera. 24 ekrar Àr ocksÄ i lÀgsta laget för en tandem, men med den höga fÀlgprofilen, förstÀrkta fÀlgarna och extra stadiga aeroekrar sÄ verkar det funka bra. Ekrarna Àr Pillar Wing 23 och det gÄr som amatörbyggare fÄ tag pÄ deras specialdimensioner. Den för oss mer kÀnda ekertillverkaren Sapim gör ocksÄ heavy duty aero-ekrar som Rolf Prima anvÀnder i sina (svindyra) tandemhjul, men de Àr endast tillgÀngliga för fabrikörer. Det Àr ingen sorg dock, för Pillars ekrar Àr minst lika bra och har en modernare aeroprofil.

Tandemcyklar som Àr 100% byggda för racing anvÀnder ofta vanliga landsvÀgskomponenter, men den hÀr tandemcykeln har traditionella tandemdimensioner vilket innebÀr att baknavet Àr extra brett (för att rymma ett extra kullager), samt att man har speciella tandemvevpartier med den sammankopplande kedjan pÄ vÀnster sida och dÀrmed lite bredare Q-faktor. Q-faktorn Àr 2 cm bredare Àn en vanlig landsvÀgscykel. För att kompensera litegranna anvÀnder vi ibland kortaxelpedaler frÄn SQLab som fÄr ned Q-faktorn en centimeter, det funkar bra för mig, men har man breda fötter eller en fotföring med hÀlarna lite inÄt kommer man skrapa mot vevarmarna och dÄ fÄr man köra standardpedaler och leva med den bredare Q-faktorn. PÄ bilden kör vi med flatpedaler, som vi anvÀnder pÄ kortare vardagsturer.

Det Àr emellertid inte bara nackdelar med traditionella tandemdimensioner. Dels sÄ Àr tandemnaven stadigare med sitt extra kullager, och dels kan man ha 3x-vÀxel. Har man synkkedjan pÄ drivlinesidan som pÄ mÄngen racingtandem fÄr man bara in 2x. 3x lÄter förstÄs förfÀrligt Älderdomligt, men för just tandem Àr det faktiskt vÀldigt bra. Man vill ha tÀtt mellan vÀxlarna eftersom det gör vÀxlingen mjukare vilket gör att kaptenen kan vÀxla utan att förvarna den som sitter bak (=stoker, vet inte vad det heter pÄ svenska). Har man tÀtt mellan vÀxlarna blir dock omfÄnget pÄ kassetten ganska litet, och för att kompensera detta har man 3x fram. Tandem-vevpartiet frÄn FSA levererades med 52/39/30. Det Àr en hyfsat bra balans, för vanlig lÀttsam motionscykling dÀr det inte Àr sÄ brant varken uppför eller utför sÄ kör man pÄ 39:an. För vÄr typ av cykling Àr vi 90% av tiden pÄ 39:an, vilket Àr bra dÄ mittendrevet har bÀsta kejdelinjen och det Àr inget problem att utnyttja hela kassetten bak utan rassel. Utför blir man vÀldigt snabb pÄ en tandem eftersom man Àr tung, aerodynamisk och tvÄ personer starka. De som kör racing har dÀrför ofta större Àn 52 som största drev, men för oss rÀcker 52->11-vÀxeln fint, med 90 kadens kör man 57 km/h.

Uppför blir det precis tvÀrtom, det gÄr för lÄngsamt för att aerodynamiken ska ge nÄgon fördel, och nÀr man Àr tvÄ gÄr det inte stÄ upp och trampa (eller det Àr vÀldigt svÄrt) sÄ det Àr viktigt att man har tillrÀckligt med vÀxlar för att ta sig upp. Vi drar ganska ofta en vagn med utflyktsgrejer dessutom. Minsta drevet pÄ 30 nöjer sig nog de flesta med, men vi har bytt till det minsta möjliga som BCD:n tillÄter, vilket Àr 24. Det innebÀr att om man lÀgger kedjan diagonalt frÄn 24 till 11 sÄ kommer baxvÀxeln vikas ihop sÄ mycket att kedjan gnider mot sig sjÀlv, det rasslar men det trasslar inte ihop sig sÄ det Àr inte farligt och man fÄr ju en hörbar Äterkoppling att man ska vÀxla upp. Bak har vi 11-32, sÄ lÀttaste vÀxeln blir alltsÄ 24->32, tyngsta 52->11 sÄ ett omfÄng pÄ inte mindre Àn 630%. En modern MTB har typiskt "bara" drygt 500%, men lÀttaste vÀxeln Àr i regel lite lÀttare. Vi har inte hunnit testa nya omfÄnget pÄ de riktigt jobbiga vÀgarna Àn sÄ vi fÄr se om det rÀcker, jag tror det blir rÀtt lagom.

TyvÀrr finns inte 3x i de mest moderna grupperna, sÄ vi fÄr nöja oss med en 10-delad kassett, men det Àr okej. Gruppen Àr original med cykeln, en Shimano 105 5700. Tidigare fanns det en dyrare version av Cannondales tandem som körde med Ultregra-grupp och lite lÀttare vevpartier, men de komponenterna har slutat tillverkas, sÄ nu fÄr man nöja sig med 105-nivÄn och lite tyngre vevpartier. Skulle man bygga nÄt modernt frÄn scratch skulle man nog ÀndÄ vÀlja 2x, sÀg 50/34 fram och 11-12-delat 10-46 bak, men dÄ blir prisbilden en annan.

Denna grupp har vajerbroms. Bromsbehovet Ă€r mycket stort pĂ„ tandemcyklar i och med att ekipaget Ă€r vĂ€ldigt tungt. Äldre landsvĂ€gstandem hade bara fĂ€lgbroms (ibland kompletterat med en trumbroms). Skaffar man en tandem med fĂ€lgbroms sĂ„ fĂ„r man tĂ€nka pĂ„ att det helt enkelt inte gĂ„r att fĂ„ stopp pĂ„ ekipaget om det bĂ€r brant utför. Man bör ha rejĂ€la skivbromsar, vi har 203 mm bromsskivor fram och bak, vilket Ă€r original. Intressant nog levererades cykeln med fĂ€lgbromsbanor pĂ„ hjulen Ă€ndĂ„, men det beror pĂ„ att vĂ€ldigt fĂ„ fĂ€lgar Ă€r klassade för att klara vikten av ett tandemekipage, och de enda Cannondale fĂ„tt tag pĂ„ i önskvĂ€rd prisklass hade fĂ€lgbromsbanor.

Vajer-skivbroms har mer problem med flex Àn hydraulik, och det mÀrks extra mycket pÄ en tandem eftersom det Àr en lÄng ledning till bakbromsen. Med standardvajrarna som levererades med cykeln var det sÄ mycket flex att det inte var möjligt att fÄ ut maximal bromsverkan, bromshandtaget gick in i styret utan att man fÄtt ut full kraft i kalipern. Vi bytte till de styvaste bromshöljena/vajrarna som finns, Yokozuna Reaciton, de Àr sÄ styva att de Àr lite knepiga att dra lÀngs styret (antagligen omöjliga om man har intern kabeldragning i styret), men jag skulle sÀga att det Àr i stort sett en nödvÀndig uppgradering om man har vajerbroms pÄ en tandem. Möjligen finns det nÄt som Àr lite mindre styvt Àn Yokozuna som funkar bra, men standardvajrar duger helt klart inte. Med Yokozuna Reaction fÄr vi ut maximal bromsverkan, men man mÄste ÀndÄ dra bromshandtaget fullt mot styret och inte vara rÀdd för att ta i. Tittar man nÀra pÄ bakre bromsskivan ser man att den Àndrat fÀrg pga hetta, efter vi testat slÀpbromsa ut för en lÄng utförslöpa. Ska man köra i alperna med cykelvagn i flera kilometer lÄnga utförsbackar sÄ kanske man behöver stanna ibland för att kyla av bromsarna. Jag kan tÀnka mig att Shimano Ice Tech-bromsskivor Àr bÀttre pÄ att hantera hetta Àn de vi har pÄ nu, fast de har ju inte ett guldfÀrgat centerparti.

Bike fit för tandem Àr lite speciellt. Det Àr tvÄ personer som ska passas in, sÄ vill man ha en ram som passar pÄ centimetern till bÄda behövs en vÀldigt stor katalog med ramstorlekar, och dÀrför Àr de flesta racing-tandem sÄna som byggs endast pÄ bestÀllning. Cannondale som serietillverkar har dock bara fyra fasta storlekar. För att göra dessa sÄ flexibla som möjligt har man gjort ramen mycket lÄg och lÄng bak. NÀr vi bestÀllde denna cykel sÄ utvÀrderade jag vÀldigt noga geometrin pÄ denna och andra tandemramar. Jag var intresserad av att kunna stÀlla om cykeln med hjÀlp av styrstammar och sadelstolpar sÄ att flera olika personer skulle kunna cykla pÄ den. Det slutade med att vi bestÀllde en ram i storleken medium fram och small bak, vilket Àr minsta storleken de har. TyvÀrr visade det sig att Cannondales eget geometridiagram var felaktigt (antagligen frÄn en tidigare iteration av ramen), sÄ ramen var nÄgon centimeter kortare ÀndÄ. Hade jag köpt igen hade jag nog gÄtt upp pÄ L/S-varianten. Denna M/S Àr ingen dÄlig fit för oss, men nÀr jag cyklar tillsammans med lÄnga kompisar sÄ hade en L/S varit bÀttre, och det har visat sig att jag har haft svÄrt att övertyga korta personer köra som kapten, de vill alltid sitta bak, sÄ det hade gÄtt med L fram. Det Àr dock ganska skönt med M för mig (jag brukar ligga i grÀnslandet mellan medium och large, typ klassisk storlek 55 men kör oftast 54), ramen Àr extra lÄg dÀr sÄ den Àr lÀttare att kliva över för en stel kontorsarbetare som jag, och en tandem lutar man inte Ät sidan pÄ samma sÀtt som en vanlig cykel för att kliva över. SÄ det var ingen katastrof, men slappt av Cannondale att inte ha uppdaterade geometridiagram.

Small-storleken bak Ă€r inget problem Ă€ven för lĂ€ngre personer sĂ„ lĂ€nge man har tillrĂ€ckligt lĂ„ng sadelstolpe och avstĂ„ndet fram till kaptenen Ă€r tillrĂ€cklgit lĂ„ngt. Cannondale har gjort ramen lĂ€ngre Ă€n de flesta gör, vilket gör den mer flexibel fit-mĂ€ssigt. Är personen bak kort har man bara en lĂ„ng styrstam, och ramen Ă€r sĂ„ lĂ„g att barn kan sitta bak. Men Ă€ven sĂ„ lĂ„g att de 35 cm lĂ„nga sadelstolparna som ramen kom med var för korta för att utnyttja potentialen. Bak har vi dĂ€rför en Shannon-sadelstolpe som Ă€r hela 50 cm lĂ„ng. Just nu pĂ„ bilderna sitter det emellertid en 37 cm lĂ„ng Cane Creek ee-Silk som ger lite dĂ€mpning (den fanns tyvĂ€rr inte i lĂ€ngre lĂ€ngd). SjĂ€lv tycker jag det Ă€r onödigt med dĂ€mpad sadelstolpe, men mĂ„nga som sitter bak, inklusive min sambo, föredrar att sadelstolpen tar upp smĂ€llarna om kaptenen glömmer varna för ett gupp. NĂ€r jag sitter bak sjĂ€lv mĂ„ste jag byta till den lĂ€ngre odĂ€mpade Shannon-sadelstolpen, men det blir ju en del flex i den Ă€ndĂ„ nĂ€r den sticker ut sĂ„ mycket som den gör.

I en racingsituation monterar man bakre styret vĂ€ldigt lĂ„gt. JĂ€mfört en vanlig bike fit sĂ€tts styret i regel nĂ€rmare och lĂ€gre för att fĂ„ till samma ryggvinkel, helt enkelt för att det tar mindre utrymme. Med ett lĂ„gt styre sitter det lĂ€gre Ă€n kaptenens rumpa och man riskerar inte krocka med den. Men har man ett högre monterat styre som vi har hĂ€r kan det bli överlapp och dĂ„ mĂ„ste styret vara tillrĂ€ckligt brett sĂ„ att kaptenens rumpa ryms mellan. I original levererades cykeln med ett brett bullhorn-styre. Det var skevt vid leverans 😼, och jag tog efter mycket anstrĂ€nging reda pĂ„ att det var en mycket billig kina-komponent som Cannondale köpt in, dĂ„ i stort sett ingen tillverkar breda bullhorn-styren (sĂ„ cykeln var inte fraktskadad, utan det var bara en kass komponent ur fabrik). Somafab gör ett brett kvalitetsstyre i bullhornmodell, och jag skaffade ett sĂ„nt som ersĂ€ttning, men sen Ă€ndrade jag mig och ville ha ett bockstyre istĂ€llet. Bockstyret Ă€r förstĂ„s bĂ€ttre om man ska sprinta. Det Ă€r dock överkurs, sĂ„ bytet handlar för oss mer om look och vana Ă€n att det tillför funktion. Bullhorn-styret Ă€r mer aerodynamiskt om bockstyret Ă€ndĂ„ mĂ„ste vara lika brett och Ă€nnu mer flexibelt i frĂ„ga om fit (inte lika noga att man har rĂ€tt lĂ€ngd pĂ„ styrstam), sĂ„ egentligen Ă€r det nog ett bĂ€ttre val i mĂ„nga fall.

Det var inte helt enkelt att hitta bockstyren. Jag hade redan planerat för att anvÀnda styren med extra lÄng rÀckvidd för bÀttre flexibilitet i frÄga om bike fit, och det blev Àn mer viktigt nÀr ramen visade sig vara nÄgot kortare Àn geometridiagrammet sa. Bontrager har kompakta styren med 10 cm rÀckvidd, dvs 2-3 cm lÀngre Àn typiska kompakta styren. Det var enkelt att fÄ tag pÄ 42 cm bredd som vi har fram, men bak behöver vi 46 cm för att en typisk kaptensröv ska rymmas mellan. Det finns i Bontragers utbud, men endast pÄ amerikanska marknaden. Jag fick öppna ett Shipito-konto bara för att kunna bestÀlla och ta in till Sverige, med frakt och skatt blev det till slut 1500 kronor för ett aluminiumstyre, dyrt men vÀldigt nöjd med resultatet. Handtagen pÄ styret Àr speciella tandemhandtag som Cane Creek tillverkar, de saknar reglage, de smÄ pluttarna som sitter dÀr Àr bara fasta dummies.

FrÀmre sadelstolpen Àr i original 31,6 mm i diameter, och anledningen till detta Àr förstÄs att kunna ha ett grövre sadelrör och dÀrmed styvare ram. Det Àr ofta problem med tandemramar att de inte Àr tillrÀckligt styva sÀrskilt Àldre med tunna stÄlprofiler, men Cannondales aluminumram med mycket grova profiler Àr en av de bÀttre. 31,6 mm Àr dock ett problem fit-mÀssigt eftersom vanliga styrstammar Àr bara 28,6 mm (1 1/8 tum) och de ska passa runt den bakre sadelstolpen. Cannondale levererar med cykeln en stÀllbar styrstam av stÄl som Àr anpassad för 31,6 mm, men vill man ersÀtta den som vi ville sÄ behöver man ned pÄ 27,2 mm sadelstolpe, vilket vi löste med ett shim (ett extra lÄngt sÄdant för att ge bÄde ram och sadelstolpe ordenligt med stöd nÀr man drar ut sadelstolpen lÄngt). Ett annat problem Àr att eftersom personen som sitter bak kan sitta och slita och dra i styret sÀrskilt nÀr man tar i sÄ Àr det stor risk att sadelstolpen eller styrstammen pÄ den glider. En shimmad sadelstolpe glider lÀttare, sÄ vi blev tvungna att anvÀnda en dubbel-klÀmma, med den Àr det inget problem, men man fÄr ÀndÄ anvÀnda en momentnyckel och dra max. Jag köpte först en dyr och snygg dubbelklÀmma frÄn KCNC men den hade sÄ dÄlig passform att den nöp fast och jag fick sÄga loss den, sÄ dÄ köpte jag en billig klumpig och ful istÀllet som fungerar alldeles utmÀrkt. Vi kan nu anvÀnda standardstyrstammar för styret bak och det Àr en stor vinst, dels Àr de lÀtta i aluminium istÀllet för tunga i stÄl, men ocksÄ Àr det fix lÀngd sÄ det Àr en axel som kan rotera istÀllet för tvÄ, sÄ mindre risk att styret glider och styret Àr alltid vÄgrÀtt.

Det Àr vÀldigt vikigt att bakre styret Àr exakt rakt och vÄgrÀtt eftersom det Àr helt fast, annars kÀnns det som hela cykeln lutar för den som sitter bak, vilket Àr tÀmligen obehagligt. Innan vi förstod vad det var trodde vi att det kanske var kaptenen som höll cykeln snett. Som kapten mÀrker man inte alls av att styret bak Àr lite snett, utan det kÀnns precis som vanligt. Med hjÀlp av tumstock frÄn fasta punkter pÄ styrets handtag till fast punkt pÄ topplocksskruven stÀller jag in bakre styret med millimeterprecision, och det Àr nödvÀndigt.

Bak behöver man ofta mycket lÄnga styrstammar om man ska ha en komfortposition eller om en kort person sitter bak. PÄ budget-mÀrket Procraft kunde man Ätminstone tidigare hitta en del riktigt lÄnga (upp till 18 cm om jag minns rÀtt), men i extremfall behöver man ÀndÄ sÄna specialgjorda tandemstyrstammar och/eller ett bakÄtsvept touringstyre, eller sÀtta bullhornstyret bak-och-fram.

Fram har Cannondale i sin oÀndliga visdom valt att ha 1,5 tums-styrstammar, och de enda som finns serietillverkade Àr Cannondales egna, och nÄgra enstaka jÀttekorta MTB-styrstammar. För att kunna köra med mina lÄnga kompisar som kaptener sÄ skaffade jag en vintage 14 cm Cannondale Lefty-styrstam frÄn ebay, som har Ànnu större styrrörsdiameter men det finns shims för det. FrÄn 8 till 12 cm finns Cannondales egna, och sÄ har jag ett par MTB-styrstammar ned till 4 cm. Med denna styrstamssamling kan jag passa in kaptener frÄn 160 cm till 190 cm. Bak gÄr det frÄn kanske 120 cm (inte kollat undre grÀnsen Àn) till 180 cm. Som största team bÄde i frÄga om lÀngd och vikt har jag kört med mig sjÀlv bak (178 cm) och en 190 cm lÄng kompis fram. StyrkÀnslan kan förstÄs bli lite udda nÀr man har extremt lÄng styrstam, men det överskuggas av det faktum att man styr en tandem, sÄ finlir i styrkÀnsla Àr ÀndÄ inte lönt.

En nackdel med att ha cykeln direkt redo för detta stora fit-omfÄng med nÄgra enkla och snabba komponentbyten Àr att jag mÄste ha ganska lÄng lÀngd pÄ kablarna sÄ de rÀcker till för lÀngsta styrstammen, sÄ det ser lite stökigt ut lÀngst fram nÀr man kör med kortare styrstamslÀngder.

Det Àr vÀldigt populÀrt med elektroniska vÀxlar pÄ lite mer exklusiva tandembyggen, och en anledning till detta Àr att de lÄnga vajerdragningarna gör att det blir en del flex och dÀrmed sÀmre vÀxlingsprestanda. Jag var orolig att detta skulle vara ett problem, men hittills har vÀxlingen fungerat mycket bra, kÀnner inget behov av att uppgradera. FramvÀxeln kan dÀremot vara lite lynnig, sÀrskilt nu nÀr jag har ett extra stort hopp mellan mittersta och innersta ringen (39 till 24). Medan man kan vÀxla bak utan förvarning, sÄ behöver man vara lite mer synkad nÀr man vÀxlar fram och undvika kraftvÀxla helst. Det har hÀnder att kedjan hoppar om man gör en dÄlig vÀxling fram, för att minska risken för trassel har jag monterat en K-edge kedjefÄngare, en Àldre modell och en av fÄ tillrÀckligt lÄng för att tÀcka 3x med 24 tÀnder innerst. Det kan ocksÄ vara lite lurigt att komma ihÄg vilken vÀxel man kör pÄ. PÄ en vanlig cykel kan man kika bakÄt mellan benen och se kassetten, men det gÄr inte pÄ en tandem.

Är det svĂ„rt att cykla tandem? Nej. Ingen speciell vana krĂ€vs. Det Ă€r förvisso svĂ„rt att stĂ„ upp och cykla, men gör man inte det Ă€r det enkelt. Sitter man fram Ă€r det vĂ€ldigt likt en vanlig cykel, det mĂ€rks förvisso att cykeln Ă€r lĂ„ng men det gör mindre Ă€n man tror, det gĂ„r manövrera tajt inne i stan ocksĂ„. Det största problemet med just denna cykel i denna ramstorlek Ă€r att det Ă€r lite tÄöverlapp (alltsĂ„ framhjulet kan ta i skon nĂ€r man svĂ€nger jĂ€ttemycket) som man kan mĂ€rka vid tajt manövrering. Mer generellt att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man cyklar tandem Ă€r att det hĂ€nder inget om man rycker i styret för att lyfta framhjulet över en trottoarkant, sĂ„ man fĂ„r helt enkelt stanna och stiga av cykeln och styra den förbi om man behöver förbi en hög vass kant. Jag har aldrig sett nĂ„gra bunny-hoppa med en tandem 😁. En annan sak Ă€r att eftersom hjulbasen Ă€r extremt lĂ„ng sĂ„ Ă€r pedalslag om man kör pĂ„ ojĂ€mnt underlag betydligt mer sannolikt, sĂ„ vĂ„ra pedalarmar har förstĂ„s redan nu nĂ„gra slagmĂ€rken. Jag skulle inte rekommendera vevarmar i kolfiber om man tĂ€nkt köra pĂ„ grus, sĂ„ dessa billiga solida aluminiumvevarmar vi har passar syftet vĂ€l.

KĂ€nslan att cykla bak Ă€r det lite som att cykla pĂ„ en trainer. Styret Ă€r fast och man har inga reglage. SjĂ€lv kan jag tycka det Ă€r lite trĂ„kigt, det roliga för mig Ă€r att man kan köra fort i en laganstrĂ€nging, men min sambo tycker det Ă€r trevligt och avslappnande, sĂ„ det beror lite pĂ„ vilken instĂ€llning man har. Det beror ocksĂ„ lite pĂ„ hur lĂ„ng man Ă€r. Är man tvĂ„ lĂ„nga pĂ„ cykeln blir det vĂ€ldigt dĂ„lig sikt för den som sitter bak, man sitter och stirrar rakt in i ryggen pĂ„ den framför. Är man lite kortare och sitter mer upprĂ€tt Ă€r det bra sikt bak. Cannondales ram Ă€r som sagt lite lĂ€ngre Ă€n mĂ„nga och det gör det trevligare att cykla bak.

Vevpartierna Àr sammankopplade med synkkejdan sÄ man mÄste trampa med samma kadens (normalt för tandem), det stÀller krav pÄ att kaptenen Àr lite mer förutseende med vÀxlingen sÄ det blir bekvÀm kadens för bÄda. Det finns tandemcyklar som har frihjul mellan vevpartierna, man mÄste fortfarande trampa med samma kadens men den ena kan vÀlja att inte trampa. Det Àr dock enklare Àn man kanske tror att trampa tillsammans, sÄ jag har inte sett frihjul som nÄgon önskvÀrd funktion. En sak att tÀnka pÄ Àr att det Àr svÄrt att kÀnna hur hÄrt den andre tar i. Om den andre maskar mÀrker man bara att det inte gÄr lika fort lÀngre, det kÀnns inget sÀrskilt i pedalerna, inte vad jag mÀrkt Ätminstone. Vid touring spelar det ingen roll, men med racing behöver man kommunicera pÄ nÄgot sÀtt nÀr man ska ta i.

Jag har monterat en cykeldator bak sÄ man har nÄt att titta pÄ nÀr man blodar. Detta var dock mer komplicerat Àn jag tÀnkt. Ena problemet Àr att pga det vida tandemnavet och kedjestagen sÄ gÄr det inte fÄ fartsensorn tillrÀckligt nÀra ekrarna med en vanlig montering. Jag löste det genom att sÀtta fartmagneten pÄ bromsskivan istÀllet. Kabeldragning blir fult, sÄ jag hade velat ha en sladdlös dator, men alla dessa jag hittat Àr gjorda för att ha sensorn mycket nÀra dÄ de normalt monteras pÄ framhjulet med datorn just ovanför pÄ styret. De jag provat fungerar inte pÄ tandemcykeln. SÄ det fick bli en ful tejpning med sladd, gömt den pÄ vÀnstra sidan sÄ nÀr man gör ett instagramfoto frÄn höger sÄ syns det inte. En lösning Àr förstÄs en GPS-dator dÄ de inte behöver en sensor, men batteritiden i dessa Àr lite trÄkig. En kabeldator hÄller strömmen i flera Är, en sladdlös Ätminstone hela sÀsongen, och en GPS-dator bara nÄgra timmar.

DÄ vi anvÀnder denna inte bara för gruscykling med oömma klÀder utan Àven för touring och ibland nÀr vi Äker och handlar mat sÄ har jag monterat en stÀnkskÀrm bak. Jag hade först en temporÀr stÀnkskÀrm som Àr tÀnkt att man kan ta lös och sÀtta pÄ vid behov. Eftersom jag inte vill ha stÀnkskÀrm nÀr man kör med aerohjulen eller kör lite mer racingbetonat ville jag just ha det. Det visade sig dock att den temporÀra stÀnkskÀrmen dels var ful och dels inte alls sÀrskilt smidig ta lös. SÄ det blev en permanent istÀllet, och den Àr ÀndÄ relativt enkel att ta lös, bara fyra skruvar. Jag har ingen stÀnkskÀrm fram, dels tÀcker ramen rÀtt bra redan, och dels har kaptenen mer kontroll över hur plaskar i pölarna. Dessutom blir tÄöverlappet vÀrre med stÀnkskÀrm, sÄ det var mycket som talade mot.

Naven Àr quick release (DT Swiss 540 Tandem). Det Àr egentligen en rÀtt dÄlig idé för en tandem, styvare genomgÄende axlar hade varit att föredra, men som sagt generellt ligger tandemcyklar lite efter i teknikutvecklingen. Bak Àr ramen tillrÀckligt styv ÀndÄ sÄ inget problem dÀr, men fram Àr det lite flex i gaffeln som kan ge lite skivbromsskrap i vissa situationer, kanske hade en genomgÄende axel hjÀlpt.

Det finns nÄgra fickor i vÀrlden dÀr tandemcykling Àr rÀtt populÀrt. NÀr jag efterforskade dök Sydafrika och USA upp mycket. USA dyker förstÄs upp för de Àr dominerande pÄ internet, men sÄ vitt jag kan bedöma Àr tandem populÀrt Àven relativt sett. I Europa Àr det lite mindre populÀrt, och tandemcyklar Àr dÀrmed svÄrare att fÄ tag pÄ. Vi bestÀllde vÄr cykel frÄn en specialbutik i Tyskland. Den stora fördelen med tandem Àr förstÄs att man kan cykla tillsammans trots helt olika kapacitet, det gÄr inte bli frÄncyklad. Och sÄ Àr det allmÀnt mysigt. En annan dimension Àr att det gÄr tillsammans cykla fortare Àn det gÄr var för sig eftersom man har lÀgre vindmotstÄnd Àn tvÄ cyklar, Àven om dessa ligger tÀtt efter varandra, och det Àr förstÄs kul.

Det gÄr ganska bra att prata med varandra, men blÄser vinden i öronen sÄ hör man ÀndÄ inget. Jag har sett att en del par anvÀnder interkom-system, kanske ska vi titta pÄ nÄgot sÄdant. Jag föredrar förvisso att hÄlla kÀften och trampa för det mesta men min sambo pratar mycket.

Hur enkel Àr cykeln att frakta dÄ? Ja pÄ flygplan Àr det sÀkert knepigt, och köper man svindyrt custom kan man fÄ en hopfÀllbar tandem om man behöver det. Men pÄ en bil gÄr det helt ok frakta ramen i ett stycke. Vi fraktar den faktiskt pÄ tvÀren pÄ en vanlig skÄpbil (plÄtis-husbil) genom att plocka lös hjulen, den blir dÄ cirka 180 cm lÄng som Àr samma lÀngd som en typisk touring-cykel med hjul. Tandemcyklar Àr kortare Àn man kanske först tror, för det Àr ju inte som tvÄ cyklar efter varandra, det Àr ju fortfarande bara tvÄ hjul.

Grusloppet jag Ă€r med och arrangerar, Storuman Gravel, har en tandemklass, och frĂ€msta anledningen till detta Ă€r för att jag sjĂ€lv hade tĂ€nkt köra nĂ„gon gĂ„ng med just den hĂ€r cykeln, men det lĂ€r aldrig bli av för nĂ„gon mĂ„ste ju vara funktionĂ€r ocksĂ„. Kanske lĂ„nar vi ut cykeln till nĂ„gra bekanta som kan köra. Vill man komma först i mĂ„l i sin klass Ă€r tandemklassen ett tĂ€mligen sĂ€kert val. I USA finns det dĂ€remot en del gruslopp dĂ€r ett stort antal tandemcyklar deltar, men vi Ă€r inte riktigt dĂ€r Ă€n i Sverige 🙃.

fedde

Aktiv medlem
Visa din tandem
Ett lÄngt men mycket intressant inlÀgg, tack för detta!

Kan du och vill du ge en ungefÀrlig kostnad för cykeln?
Dels i grundutförande och dels med Àndringarna?

/Fedde

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
Ett lÄngt men mycket intressant inlÀgg, tack för detta!

Kan du och vill du ge en ungefÀrlig kostnad för cykeln?
Dels i grundutförande och dels med Àndringarna?

/Fedde

JodÄ, jag har dock inte sÄ bra siffror. I grundutförande kostar cykeln runt 30 kkr, tror vi fick den just under. Sen tycker jag det Àr lite roligt att byta ut komponenter och sÄ, men det Àr rent ekonomiskt en dÄlig affÀr. Det kostar alltid mycket mer att köpa lösa delar och bygga ihop sjÀlv Àn att köpa en fÀrdigbyggd cykel och anvÀnda den som den Àr, eftersom fabrikerna kan fÄ massrabatter pÄ komponenterna som man inte fÄr som privatperson.

Aerohjulen (bild nedan) kostade cirka 10 kkr att bygga totalt, en stor kostnad i detta var naven. Tandemnav Àr dyra, Àven om DT Swiss 540 nog Àr det billigaste man kan hitta. NÀsta steg efter det Àr typ Chris King eller White Industries.

Grushjulen byggde jag pÄ de gamla naven, sÄ kostnaden för det var bara fÀlgar, ekrar och bromsskivor, skulle gissa ett par tusenlappar totalt.

SÀkert 5000 kr har gÄtt Ät till olika sadelstolpar och en uppsÀttning styrstammar och styren och sÄnt dÀr, billiga var för sig men det drar ihop. Men jag hade ju specialsyftet att vilja kunna stÀlla in den för ett flertal olika personer, om man inte gör det kan man klara sig med det cykeln kommer med.

ee-silk-sadelstoplen Àr rÀtt dyr, drygt 2000 kr.

LĂ€gger man ihop allting sĂ„ har jag nog lagt ut drygt 45 kkr, men det Ă€r över nĂ„gra Ă„r sĂ„ jag har inte tĂ€nkt pĂ„ hur mycket det blivit förrĂ€n du frĂ„gade 😬. Men Ă€ven det beloppet Ă€r litet om man jĂ€mför med att köpa en Calfee Design eller Santana. Det finns dock billigare, Duratec har intressanta modeller, hĂ€r Ă€r en:
https://www.duratec.cz/en/1529-big-bang/designer/ för drygt 40kkr och fÀrdig för grus. Hade jag köpt tandem idag hade den legat pÄ kortlistan. De hade dock inga grusmodeller nÀr vi köpte vÄr Cannondale för nÄgra Är sedan, och vi skulle nog ÀndÄ behöva göra om lite, för litet vÀxelomfÄng pÄ Duratec:en för oss.

NÀr vi köpte cykel var jag ocksÄ mer osÀker vilka som skulle cykla pÄ den, om det skulle vara en del barn och sÄ, Duratec-ramen Àr högre sÄ det ryms inte yngre barn bak. Det har dock visat sig som vi anvÀnder cykeln idag hade vi kunnat ha en mer "vuxen"-tandem, sÄ Duratec-ramen hade nog funkat, och dÄ hade man sluppit fÄ tag pÄ 50 cm lÄng sadelstople för 180 cm-personer bak, vilket inte var enkelt...

Det stoppar nog inte pÄ 45kkr nÀr jag tÀnker efter, skaffat de dÀr SQLab-pedalerna med korta axlar för att fÄ ned q-faktorn, de kostade ju en del, och sÄ har jag 3D-printat eget headset-topplock sÄ man kan fÄ styrstammen kloss mot styrröret nÀr nÄgon kort eller vig kapten kör, original-topplocket Àr nÀmligen 15 mm högt och styrröret Àr rÀtt högt ocksÄ sÄ Àr man van med mycket dropp till styret kan man vilja bli av med de dÀr 15 mm.

De originaldelar vi inte anvÀnder Àr sadlarna, styrena, bakre styrstammen, fÀlgarna och ekrarna, och minsta drevet pÄ 3x bak, sÄ det Àr inga stora vÀrden som vi köpt i onödan sÄ att sÀga, men kostar en del att ersÀtta dem.

Sökte en del pÄ begagnatmarknaden ocksÄ, och det finns en del, men vi hittade inget som passade oss. StÀller man kravet att man ska ha skivbromsar sÄ försvinner en stor del pÄ begagnatmarknaden, dÄ det Àr ganska nytt att man börjat med det.

tandem.jpg

Senast Àndrad:

fedde

Aktiv medlem
Visa din tandem
Tack igen, atorger, för dina inlÀgg om tandem.

Det Àr kanske lÀge att ta upp diskussionen igen hemmavid
om ett tandeninköp.
Fast hemma hos mig lÄter det lite sÄ hÀr om cykling:

Chefen: "Du cyklar för fort, sakta ner lite."
Jag: "Vi kanske skulle prova med en tandemcykel"
Chefen: "Oj, vad mycket en sÄdan kostar"
Jag: "Fast dÄ hÀnger du med hela tiden och sÄ kan du vila
om du sitter bak"
Chefen: "Men dÄ fÄr inte jag bestÀmma farten och inte styra"

Och dÄ brukar diskussionen rinna ut i sanden, chefen bestÀmmer ju trots allt och chefen Àr vÀldigt bra.

/Fedde (cykeltoffel)

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
Tack igen, atorger, för dina inlÀgg om tandem.

Det Àr kanske lÀge att ta upp diskussionen igen hemmavid
om ett tandeninköp.
Fast hemma hos mig lÄter det lite sÄ hÀr om cykling:

Chefen: "Du cyklar för fort, sakta ner lite."
Jag: "Vi kanske skulle prova med en tandemcykel"
Chefen: "Oj, vad mycket en sÄdan kostar"
Jag: "Fast dÄ hÀnger du med hela tiden och sÄ kan du vila
om du sitter bak"
Chefen: "Men dÄ fÄr inte jag bestÀmma farten och inte styra"

Och dÄ brukar diskussionen rinna ut i sanden, chefen bestÀmmer ju trots allt och chefen Àr vÀldigt bra.

/Fedde (cykeltoffel)

Om det inte Ă€r för stor lĂ€ngdskillnad er emellan sĂ„ kan chefen sitta fram 🙂 . Glömde skriva det i bike fit-partiet, men det blir lite knepigt om stokern Ă€r lĂ€ngre Ă€n kaptenen, i vĂ€rsta fall behöver stokerns styre sitta högre Ă€n kaptenens sadel. Det man dĂ„ brukar göra Ă€r att sĂ€tta en styrstam pĂ„ en specialstyrstam som saknar fĂ€ste för styre utan bara Ă€r ett rör. Bild snodd frĂ„n internetz bifogad sĂ„ gĂ„r det kanske begripa vad jag just beskrev. Bildexemplet visar dessutom en styrstam vars lĂ€ngd kan justeras, och det finns dĂ„ alltsĂ„ inte mindre Ă€n tre interface som kan glida (förutom styret), och tre interface som mĂ„ste vara helt rĂ€ta sĂ„ inte styret lutar Ă„t nĂ„got hĂ„ll. SĂ„ det Ă€r inte kul att stĂ€lla in, och svĂ„rt att fĂ„ att sitta tryggt om man rycker och drar lite i styret nĂ€r man tar i. Den konfigurationen Ă€r ocksĂ„ problematisk eftersom för att komma bakom kaptenens sadel mĂ„ste styrstammen vara lĂ„ng, och Ă€r stokern lĂ„ng vill man antagligen ha en kort styrstam egentligen. Vill stokern sitta ganska upprĂ€tt kan det fungera, det ges bĂ€ttre sikt om inte annat.

Jag har en styrstam av mÀrket Thorn av den hÀr typen som Àr av fast lÀngd sÄ man blir av med i alla fall en axel nÀr man ska göra en sÄn hÀr fit. Jag försöker ÀndÄ om möjligt istÀllet sÀtta styret extra lÄgt för stokern sÄ man kommer under kaptenens sadel och kan anvÀnda en vanlig styrstam. Stokern behöver ju inte ha samma bike fit som hen har pÄ sin vanliga cykel, det gÄr att ha styret nÀrmare och lÀgre och fÄ samma vinkel pÄ ryggen pÄ det sÀttet istÀllet, eftersom man ÀndÄ inte ska hÄlla pÄ och svÀnga och man behöver inte tÀnka pÄ var tyngdpunkten hamnar pÄ samma sÀtt som nÀr gör en fit pÄ en vanlig cykel.

Bilagor

• 654-0-full-mid-rise-002-1.jpg
    654-0-full-mid-rise-002-1.jpg
    86.2 KB · Besök: 17

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Jag har saknat tandemcyklar i forumet 🙂
Jag hÄller med, roligt med en tandemtrÄd!

Jag köpte denna för nÄgon mÄnad sedan:
AB798E88-C6E8-4170-A94B-F38F0934B925.jpeg

Inte samma liga som TS fina Cannondale, men om vi blir helt fast pÄ tandem sÄ funkar den som inkörsdrog, och om den slutar som snöd utfyllnad i cykelförrÄdet sÄ ligger det ingen förmögenhet nedplöjd i den.

Brorsan, som har kört sin likadana i nĂ„gra Ă„r och vars fru efterhand har blivit riktigt frĂ€lst, vidarebefordrade följande visdomsord gĂ€llande tandemcykling i parrelation: ”No matter where your relationship is going, you’ll get there faster on a tandem”.

HĂ„kanC

Aktiv medlem
Visa din tandem
Ett lÄngt men mycket intressant inlÀgg, tack för detta
+ MASSOR

den som sitter bak (=stoker, vet inte vad det heter pÄ svenska).
Eldare (FrÄn Änglokstiden, den som stÄr för kraften genom att skyffla in kol i elden)

Jag kan tÀnka mig att Shimano Ice Tech-bromsskivor Àr bÀttre pÄ att hantera hetta Àn de vi har pÄ nu
Ice-Tech skivor Àr bara bÀttre upp till en grÀns, sedan blir Àven de överhettade och alukÀrnan i dem kan dÄ tom smÀlta!
Det hÀnde nÀr tidningen Tour testade testade temperaturtÄligheten hos Shimanos IceTech-skivor (iofs endast 140 och 160mm).
"140er-Scheiben mit Alu-Kern sind nach unserer Ansicht im Gebirge zu klein, aber die ĂŒbliche, von Shimano empfohlene Konfiguration. Selbst die 160-Millimeter-Scheibe versagte bei unserem Praxistest auf einer steilen Abfahrt mit 100 Kilo Systemgewicht, weil der Alu-Kern der Bremsscheibe unter der Hitze einer Vollbremsung schmolz "
3_d37047dd2e.jpeg

1_200e1b1f11.jpeg

HÀr stÄr det mer: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/video-praxistest-scheibenbremsen/a30097.html

Liksom hÀr
https://www.tour-magazin.de/komponenten/komplettgruppen/report-scheibenbremsen/a27467.html

Senast Àndrad:

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
Inte samma liga som TS fina Cannondale, men om vi blir helt fast pÄ tandem sÄ funkar den som inkörsdrog, och om den slutar som snöd utfyllnad i cykelförrÄdet sÄ ligger det ingen förmögenhet nedplöjd i den.

Smart, det var helt klart en svettig chansning att bestÀlla en tandem för 30 lök osett frÄn Tyskland, sÄ begagnatmarknaden Àr en bra start, men kan vara svÄrt att hitta nÄt vettigt till bra pris. Tycker du hittat en fin pjÀs ÀndÄ. Det Àr ju bara göra en snabbsökning pÄ blocket pÄ tandemcykel och se vad som dyker upp. Det finns mÄnga under 5000 kr, kan nog sÀkert bli riktigt fina om man har renoveringsintresse, men inte sÄ bra prestandacykel precis, ofta fladdriga single speed frÄn förr, typ denna:

Man fÄr som sagt vara lite försiktigare med vilka utförsbackar man hamnar i nÀr man har fÀlgbroms, men för normal cykling funkar de ju fint.

NÀr barnet blir lite större kan man köra med en pÄhÀngscykel, hÀr Àr det en i min stad som sÀljer en med dubbel pÄhÀng: https://happyride.se/annonser/4-manna-tandem.153629/ det Àr för övrigt ocksÄ en Cannondale, en lite Àldre version och i "MTB"-versionen, förut sÄ hade Cannondale nÀmligen tvÄ tandem-modeller, en med bockstyre "road tandem" som vi har, och en MTB/touring-version med rakt styre och lite mer upprÀtt geometri. De senaste Ären har de bara tillverkat road-versionen dock.

Det finns faktiskt en Àkta fyrmanna-tandem som jag sett köra runt hÀr i LuleÄ, och en kompis sÄg den hÀr om dagen igen men jag vet inte vem som har den. Annars Àr vi rÀtt ensamma om att köra tandemcykel hÀromkring, man mÀrker att man drar lite blickar till sig och fÄr ibland prata lite om cykeln med frÀmlingar.

jonte987

Aktiv medlem
Visa din tandem
Tandem med dubbelpÄhÀng visas i nÄgon trÄd. Vet i fan hur enkel den Àr att hÄlla styr pÄ för kapten nÀr besÀttningen ska vÀnda sig om och greja

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
Tandem med dubbelpÄhÀng visas i nÄgon trÄd. Vet i fan hur enkel den Àr att hÄlla styr pÄ för kapten nÀr besÀttningen ska vÀnda sig om och greja
Jag har inte provat cykla med pÄhÀngscykel, men det verkar som att man som kapten inte pÄverkas sÄ mycket av om stokern hÄller pÄ och kikar sig runt hit och dit. Det som mÀrks Àr om man reser sig upp frÄn sadeln, men det mÀrker den som reser sig upp ocksÄ direkt, om det kÀnns skakigt för kaptenen kÀnns det skakigt för stokern ocksÄ. Jag skulle tro att det gÄr bra med pÄhÀngscykel nÀr det Àr smÄ barn som sitter dÀr.

BalansmÀssigt Àr det lÀskigare för stokern för man har ett fast styre sÄ det finns liksom inget att kompensera med. DÀrför Àr det som jag skrev i första inlÀgget otroligt viktigt att man monterat styret med millimeterprecision exakt vÄgrÀtt och exakt rakt, vilket för justerbara styrstammar kan vara vÀldigt svÄrt...

Att lÀra sig stÄ upp och cykla, till exempel sprinta tillsammans krÀver lite samarbete. Jag har Ànnu inte uppbringat tillrÀckligt med intresse att cykla fort hos min partner för att prova lÀra oss det. Skulle gissa att det inte Àr jÀttesvÄrt om man vÀl övar lite granna, men nu nÀr man inte kan börjar cykeln liksom fladdra direkt man lyfter rumpan vilket kÀnns lÀskigt förstÄs.

jonte987

Aktiv medlem
Visa din tandem
Jag har inte provat cykla med pÄhÀngscykel, men det verkar som att man som kapten inte pÄverkas sÄ mycket av om stokern hÄller pÄ och kikar sig runt hit och dit. Det som mÀrks Àr om man reser sig upp frÄn sadeln, men det mÀrker den som reser sig upp ocksÄ direkt, om det kÀnns skakigt för kaptenen kÀnns det skakigt för stokern ocksÄ. Jag skulle tro att det gÄr bra med pÄhÀngscykel nÀr det Àr smÄ barn som sitter dÀr.

BalansmÀssigt Àr det lÀskigare för stokern för man har ett fast styre sÄ det finns liksom inget att kompensera med. DÀrför Àr det som jag skrev i första inlÀgget otroligt viktigt att man monterat styret med millimeterprecision exakt vÄgrÀtt och exakt rakt, vilket för justerbara styrstammar kan vara vÀldigt svÄrt...

Att lÀra sig stÄ upp och cykla, till exempel sprinta tillsammans krÀver lite samarbete. Jag har Ànnu inte uppbringat tillrÀckligt med intresse att cykla fort hos min partner för att prova lÀra oss det. Skulle gissa att det inte Àr jÀttesvÄrt om man vÀl övar lite granna, men nu nÀr man inte kan börjar cykeln liksom fladdra direkt man lyfter rumpan vilket kÀnns lÀskigt förstÄs.
Har inte provat tandem men kanske lÀttare om besÀttningen Àr Àldre Àn 5 och tar instruktion. Det Àr Àven lite spel i upphÀngningen.
Det Àr inte jÀtteproblematiskt men tÀnkte att x2 blir spÀnnande.

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem

Ska förtydliga detta lite, det gÄr lyfta pÄ rumpan sÀg en centimeter utan att det kÀnns lÀskigt, vilket man kan göra om det kommer ett gupp, eller man vill ge rumpan sadelvila nÀr man frihjular i en nedförsbacke. Det Àr nÀr man stÀller sig upp fullt för att antingen trampa uppförsbacke med lÄg kadens, eller ta i för att sprinta som det verkligen mÀrks att man Àr tvÄ...

BÄde jag och sambon har prinsessan-pÄ-Àrten-rumpor sÄ det har varit besvÀrligt hitta sadlar som funkar, och eftersom man Àr lite mer limmad pÄ sadeln pÄ en tandem sÄ Àr det extra viktigt. Jag trivs rÀtt bra med superflow-sadeln, och just nu provar vi ut en Ergon SM Woman för sambon. Kikar man noga pÄ bilden ser man att nosen pekar lite uppÄt pÄ hennes sadel vilket Àr mot det normala, men det har ÀndÄ sÄ lÄngt visat sig funka bÀst för henne för att fÄ mer vikt pÄ sittbenen.

Och "millimeterprecision" pÄ instÀllningen av bakre styret, skulle gissa att man kan ha sÀg 1-2 mm snett lÀngst ut pÄ handtagen, men inte 5 mm, dÄ fÄr stokern den dÀr kÀnslan av att cykeln lutar och det gÄr liksom inte hitta balansen pÄ cykeln.

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
Nedan ett exempel nÀr cykeln konfigurerats om till en "crazy fit" för att snabbcykla med en lÄng kompis, det Àr jag sjÀlv bak, 178 cm lÄng, och en kompis som Àr nÀrmare 190 cm lÄng fram pÄ denna M/S-ram. Styrstammen Àr en vintage lefty-styrstam med shim, 14 cm lÄng, och sÄ bontragers 10 cm rÀckvidds-styre pÄ det.

Sadelstolparna Àr Shannon Hardcore 50 cm lÄnga sÄ det Àr fortfarande rÀtt mycket instucket i ramen sÄ det Àr ingen fara. Det blir lite Brompton-cykel-look över det hela, men den funkar alldeles utmÀrkt och inget störande flex trots lÄnga stolparna, men sÄ Àr det 7075-aluminium ocksÄ. Det var inte lÀtt fÄ tag pÄ 50 cm-varianten, jag fick vÀnta i flera mÄnader tills de tillverkade nÀsta batch. Brompton-sadelstolpar i lÄng lÀngd Àr rÀtt lÀtta att hitta, men ville ha lite högre kvalité. Jag hann skaffa en 31,6mm-sadelstolpe fram i Shannon Hardcore innan jag beslutade för att shimma ner den till 27,2, sÄ 1000 spÀnn i sjön dÀr. FÄr hoppas den kommer till anvÀndning senare...

Man vill nog inte ha 14 cm styrstam + 10 cm rÀckvidd pÄ en vanlig cykel, men pÄ en lÄngsamstyrd tandem sÄ stör det inte nÀmnvÀrt.

Det finns de som anvÀnder kolfibersadelstolpar, men jag tycker det kÀnns lÀskigt att klÀmma Ät en styrstam runt en sadelstolpe. LikasÄ finns Shannon Hardcore i en butted light-variant, alltsÄ tunnare vÀggar pÄ mitten, men jag valde den med jÀmtjocka vÀggar sÄ det ska kÀnnas tryggare att spÀnna Ät et styrstam runt den. Nu har man förvisso ett metallshim frÄn 27,2 till 28,6mm runt styrstammen som hjÀlper till att fördela klÀmkraften litegranna, men jag skulle nog ÀndÄ inte gÀrna ha kolfibersadelstolpe fram.

signal-2021-07-11-114745.jpeg

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
GrĂ€vde i mobilkamera-bilderna och hittade dessa frĂ„n tidigare som kan vara intressanta. Dels hur den syns lastad pĂ„ en plĂ„tis-husbil, man tar lös hjulen sĂ„ ryms den pĂ„ tvĂ€ren. Och sĂ„ exempel med en sĂ„n dubbel styrstam för att hantera situationen nĂ€r kaptenen Ă€r kortare Ă€n stokern. Även ett exempel nĂ€r 15mm-topplocket pĂ„ styrlagret tagits bort helt för att fĂ„ ned styrstammen i botten. Sen dess har jag 3D-printat ett nytt 3mm högt topplock som man kan anvĂ€nda nĂ€r man vill ha styrstammen lĂ„gt. Det Ă€r rejĂ€l trail pĂ„ den hĂ€r geometrin sĂ„ det Ă€r inget problem att cykla med riktigt korta styrstammar, det var ocksĂ„ nĂ„t jag kollade upp i förvĂ€g.

Somafab-bullhornet syns ocksÄ pÄ dessa bilder, det var innan jag bytt till bockstyre bak. Det som Àr speciellt med detta bullhorn Àr dels att det Àr brett, men ocksÄ att det har lÄnga horn. De flesta bullhorn-styren har korta horn, och dÄ blir det inte idealt, man vill helst ha tvÄ grepp pÄ styret, det frÀmre ska ge samma ryggvinkel som nÀr man ligger i bocken pÄ ett bockstyre. Ett lÄngt grepp pÄ bullhornstyret gör ocksÄ att om nÄgon ska tvÀrprova cykla som stoker sÄ kan det rÀcka med att bara Àndra sadelhöjd. Det Àr ganska drygt att byta eller justera styrstam.

Bilagor

• signal-2021-07-11-121827.jpeg
    signal-2021-07-11-121827.jpeg
    156.7 KB · Besök: 37
  • signal-2021-07-11-121704.jpeg
    signal-2021-07-11-121704.jpeg
    283.7 KB · Besök: 31
  • signal-2021-07-11-121608.jpeg
    signal-2021-07-11-121608.jpeg
    227.7 KB · Besök: 32
  • signal-2021-07-11-121550.jpeg
    signal-2021-07-11-121550.jpeg
    127.8 KB · Besök: 37
  • signal-2021-07-11-121522.jpeg
    signal-2021-07-11-121522.jpeg
    248.8 KB · Besök: 37

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
Och sÄ hÀr galet ser det ut nÀr man krosskedjar 24->11, som synes rÀcker inte bakvÀxeln till, men inget fastnar och det gÄr faktiskt cykla pÄ den hÀr vÀxeln, Àven om det rasslar förfÀrligt. Man ska förstÄs inte göra det, utan tanken med att byta ut minsta drevet fram frÄn 30 till 24 Àr förstÄs att komma Ät superlÀtta 24->32 vÀxeln för de branta uppförsbackarna.

Bilagor

• 116464952_3318459464842341_1744413077181513035_n_8975ab98aef4adda8f1a6586c2f9895f8158bbf8.jpg
    116464952_3318459464842341_1744413077181513035_n_8975ab98aef4adda8f1a6586c2f9895f8158bbf8.jpg
    927.3 KB · Besök: 44

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
I vÀntan pÄ att den stora massan ska upptÀcka denna eminenta trÄd och fylla den med bilder och saftiga historier om fÀrder och irrfÀrder pÄ tandem sÄ lÀgger jag ut ett par bilder pÄ brorsans tandem.

6CAB882D-67A2-4E25-A036-595941D3A704.jpeg
BDBC70E4-660B-47BD-879C-608D9DC678C7.jpeg

Samma modell som min - CyclePro Twin Point - sÄ intet nytt. Han och familjen har dock, till skillnad frÄn mig, hunnit anvÀnda sin ganska mycket under de Är han har haft den. Kortare turer hemikring, men det Àr cykling det ocksÄ. Det finns en halvrolig historia om just hans exemplar, men den hÄller jag pÄ tills fler har visat upp sina rajds hÀr i trÄden.

Jag kan fö. rekommendera boken Rough Stuff Fellowship Archives frÄn Isola Press. En hel del bilder pÄ tandemcyklar dÀr, frÄn synnerligen imponerande turer pÄ det glada 1900-talet. Kortbyxor och regnkappa, och nÀr snön eller den brittiska leran blev för djup kavlade de bara upp yllesockorna lite högre upp pÄ benen. Deras (inofficiella?) motto skvallrar om utfÀrdernas natur: I never go for a walk without my bike.

SÄdÀr, fyll nu pÄ med bilder och historier!

Senast Àndrad:

Mavve

Aktiv medlem
Visa din tandem
Vet inte om jag fÄ vara med i denna trÄd..
Den har stĂ„tt ett par Ă„r nu men nĂ„n gĂ„ng ska den bli cykelduglig igen. Det som mĂ„ste göras Ă€r att fĂ„ i adapter till nya vevlager och fyra nya vevpartier. Tanken Ă€r att den ska in pĂ„ blĂ€string och lack med. Sen blir det glassturer med familjen 😎

Bilagor

• 66334A82-2A12-420C-9086-10A2643EA14C.jpeg
    66334A82-2A12-420C-9086-10A2643EA14C.jpeg
    1.4 MB · Besök: 151

fedde

Aktiv medlem
Visa din tandem
Den har stĂ„tt ett par Ă„r nu men nĂ„n gĂ„ng ska den bli cykelduglig igen. Det som mĂ„ste göras Ă€r att fĂ„ i adapter till nya vevlager och fyra nya vevpartier. Tanken Ă€r att den ska in pĂ„ blĂ€string och lack med. Sen blir det glassturer med familjen 😎

Den platsar vÀl utmÀrkt i denna trÄd!
Är det ett hemmabygge?

/Fedde

mamme1

Aktiv medlem
Visa din tandem
Fet! Vad finns det för hjul att tillgÄ som pallar trycket?

fedde

Aktiv medlem
Visa din tandem
Åtminstone ursprungligen betydde det vĂ€l att man var eftervarandra, pĂ„ linje,
inte att det var (endast) tvÄ.
SÄ enligt den definitionen Àr det en tandem

Jo, du har rÀtt, HÄkanC, det var den ursprungliga betydelsen
av tandem.
Och det var alltsÄ ett allmÀnt uttryck för nÄgot pÄ linje eller
efter varandra eller i samarbete, ex Tandem Computers.
Men tandem kunde avse fler Àn tvÄ.

Numera Àr tandem nÀstan uteslutande synonymt med tvÄ,
Ă€ven i mer respektabla ordlistor etc.

SÄ Mavves tandem skulle idag dÄ kanske kallas "fyrdem".

/Fedde

atorger

Aktiv medlem
Visa din tandem
SÄ Mavves tandem skulle idag dÄ kanske kallas "fyrdem".

PÄ engelska tandemforum brukar de sÀga "quad tandem". Fyrtandem verkar vara det folk anvÀnder mest i Sverige.

Pilot och stoker verkar ocksÄ vara termerna som anvÀnds pÄ svenska, man fÄr vÀl gissa att SCF paracykel har koll pÄ terminologin.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Visa din tandem
TyvĂ€rr inte kvar i min Ă€go, men denna var min ”pendlarcykel” under in period. VĂ€r Ă€ven en mycket uppskattad partycykel. Tandem Ă€r fantastiskt!

326D9F7B-5454-49DA-8D8D-C1D625626B6D.jpeg

Visa din tandem
Intressant, berÀtta mer om cykeln och dina/era turer!
En Crescent TvÄÄker. Köpt pÄ annons hÀr pÄ ks tror jag det var. Tidigare Àgare har drevat om frÄn en mtb-trippel till 39/53 dubbel och bytt raka styren till bock och tjurhorn sÄ den blivit lite mer landsvÀgsmÀssig. Med styrstammar mellan 60 och 150 mm blir det juste sittstÀllning som captain frÄn sonens 170 cm till mina 188. PÄ tidigare Àgarens inrÄdan har vi kvar clips-pedaler kvar till stokern. Det Àr bra nÀr man har stoker som inte Àr van vid tandem att fötterna sitter fast sÄ att den ovane inte slutar trampa och slÄr smalbenen och att man som captain vet att de sitter kvar vid rödljusen. Alla har inte optimal sittstÀllning men den fungerar bra för stoker mellan 155 och 188 cm. Det Àr praktiskt nÀr den fungerar bra för att hjÀlpas Ät i familjen med att hÀmta och lÀmna varandra pÄ olika stÀllen.

Senast Àndrad:

Fredrik S

Aktiv medlem
Visa din tandem
SÄg tvÄ vuxna och tvÄ barn pÄ en cykel för 4 personer nere i SkÄne för ett par veckor sedan. Heter det 4-tandem eller dubbeltandem? HÀrom dagen sÄg jag dem igen inne i Jönköping. Stod LuleÄ cykelklubb pÄ cykeln. Undrar om de skall cykla hela vÀgen hem till LuleÄ?

Ragnvald

Aktiv medlem
Visa din tandem
Var det mÄhÀnda den hÀr? Den bor iaf i LuleÄ, men Àr förvisso en tandem med en pÄhÀngstandem och inte en ren fyramannatandem.

(Jag har absolut inget med annonsen att göra utom att jag tycker konceptet Àr spÀnnande)

Fredrik S

Aktiv medlem
Visa din tandem
Nej, det var en riktig fyrmannatandem. Den sÄg rÀtt avancerad ut. SÄg ut att vara snabbkopplingar pÄ ramen. Antar att det behövs för att kunna frakta den, dÄ den var rÀtt lÄng.

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
En Crescent TvÄÄker. Köpt pÄ annons hÀr pÄ ks tror jag det var. Tidigare Àgare har drevat om frÄn en mtb-trippel till 39/53 dubbel och bytt raka styren till bock och tjurhorn sÄ den blivit lite mer landsvÀgsmÀssig. Med styrstammar mellan 60 och 150 mm blir det juste sittstÀllning som captain frÄn sonens 170 cm till mina 188. PÄ tidigare Àgarens inrÄdan har vi kvar clips-pedaler kvar till stokern. Det Àr bra nÀr man har stoker som inte Àr van vid tandem att fötterna sitter fast sÄ att den ovane inte slutar trampa och slÄr smalbenen och att man som captain vet att de sitter kvar vid rödljusen. Alla har inte optimal sittstÀllning men den fungerar bra för stoker mellan 155 och 188 cm. Det Àr praktiskt nÀr den fungerar bra för att hjÀlpas Ät i familjen med att hÀmta och lÀmna varandra pÄ olika stÀllen.
Ser riktigt fin ut. Med viss möda och lite Sherlock Holmes-grubblande lyckades jag till slut tyda/gissa mig till att det stod TvÄÄker pÄ ramen, bra namn!
Kul, tÀnkte jag i min enfald nÀr jag hade dechiffrerat modellbeteckningen, dÄ kan jag googla loss och se vad det Àr för cykel. Men jag hittade bannemej inte ett spÄr av just den modellen. Hur kommer det sig, Àr den ett unikat eller Àr jag bara kass pÄ att söka?
Är det alu-ram?

Jag Àr sjÀlv ute pÄ (bil-)semester just i detta nu och vi har min CyclePro med oss. HÄll tummarna för att det blir nÄgra fina kortturer med frun och grabben.

svpe

Aktiv medlem
Visa din tandem
Var det mÄhÀnda den hÀr? Den bor iaf i LuleÄ, men Àr förvisso en tandem med en pÄhÀngstandem och inte en ren fyramannatandem.

(Jag har absolut inget med annonsen att göra utom att jag tycker konceptet Àr spÀnnande)

Den hÀr cykeln var hemmahörande i LuleÄ. Var till salu för nÄgra Är sedan sÄ kan ha flyttat pÄ sig. Om jag inte har fel Àr det samma familj som har nu har tanden + pÄhÀngscykel till salu.

Bilagor

• 62946729-EB4C-4498-AA0C-513CABB08DE0.jpeg
    62946729-EB4C-4498-AA0C-513CABB08DE0.jpeg
    640.2 KB · Besök: 94
Visa din tandem
Ser riktigt fin ut. Med viss möda och lite Sherlock Holmes-grubblande lyckades jag till slut tyda/gissa mig till att det stod TvÄÄker pÄ ramen, bra namn!
Kul, tÀnkte jag i min enfald nÀr jag hade dechiffrerat modellbeteckningen, dÄ kan jag googla loss och se vad det Àr för cykel. Men jag hittade bannemej inte ett spÄr av just den modellen. Hur kommer det sig, Àr den ett unikat eller Àr jag bara kass pÄ att söka?
Är det alu-ram?

Jag Àr sjÀlv ute pÄ (bil-)semester just i detta nu och vi har min CyclePro med oss. HÄll tummarna för att det blir nÄgra fina kortturer med frun och grabben.
VÄr cykel Àr uttagen frÄn butik 99. Enligt lite gammalt tryckt material frÄn den tiden hade de tvÄ modeller i sortimentet, TvÄÄker som var kransvÀxlad med nexave 3x8 och SamÄker som hade planetvÀxel. Nu Àr det hopplock av FSA-vevar och resten blandat frÄn Sora till Ultegra, 2x9. Det Àr alu-ram.

mikal

Medlem
Visa din tandem
Kul trÄd! Jag hittar inga fantastiska bilder pÄ mina tandems men vill ÀndÄ vara med:
FB_IMG_1628063152371_LI.jpg

I förgrunden en CyclePro TwinPoint, gömd en Cannondale MT1000. PÄ den hÀr tiden satt barnen bak, med vevarmsförkortare och konstiga lösningar pÄ styren. BÄda cyklarna har utrustats med Maguras hydrauliska fÀlgbromsar, som jag tycker Àr ett fullgott alternativ till skivor pÄ en gammal hoj. Har aldrig varit orolig trots stora mÀnniskor och mycket packning.
Numera cyklar de sjÀlva pÄ CyclePro:n och jag och frun har fÄtt tillbaka Cannondale:n
FB_IMG_1628063169952.jpg

Jag trodde att det var synd om tjejerna som "tvingades" cykla runt pÄ en gammal CyclePro sÄ nÀr det dök upp en Santana med S&S-kopplingar pÄ Blocket spontanköpte jag den med tanken att de skulle uppgradera sig. Det var de dock helt ointresserade av eftersom "den dÀr röda" visst var vÀrldens bÀsta cykel, sÄ Santanan fick bli lite mer lansvÀgsbetonad cykel till mig och frun istÀllet. Stackar oss. HÀr vid starten pÄ premiÀrturen vid nÄgot 25-Ärsjubileum vi hade visst. Min fru hatar matchande klÀder nÀr vi cyklar tandem sÄ det var jag ju tvungen att ge henne i present i en lagom diskret fÀrg.
FB_IMG_1628063321688 (2)_LI.jpg

Avslutar med en bild frÄn min korta karriÀr som fotomodell. Inte min cykel, men den Àr frÀn ÀndÄ tycker jag. Vi kallade cykeln för Quattrocyklotron, lite lagom studentikost.
Quattrocyklotron.jpg

Kanske kan Äterkomma med lite bÀttre bilder pÄ bara cyklarna för att hÄlla trÄden igÄng.

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Kul trÄd! Jag hittar inga fantastiska bilder pÄ mina tandems men vill ÀndÄ vara med:Visa bilaga 504467
I förgrunden en CyclePro TwinPoint, gömd en Cannondale MT1000. PÄ den hÀr tiden satt barnen bak, med vevarmsförkortare och konstiga lösningar pÄ styren. BÄda cyklarna har utrustats med Maguras hydrauliska fÀlgbromsar, som jag tycker Àr ett fullgott alternativ till skivor pÄ en gammal hoj. Har aldrig varit orolig trots stora mÀnniskor och mycket packning.
Numera cyklar de sjÀlva pÄ CyclePro:n och jag och frun har fÄtt tillbaka Cannondale:n
Visa bilaga 504469

Jag trodde att det var synd om tjejerna som "tvingades" cykla runt pÄ en gammal CyclePro sÄ nÀr det dök upp en Santana med S&S-kopplingar pÄ Blocket spontanköpte jag den med tanken att de skulle uppgradera sig. Det var de dock helt ointresserade av eftersom "den dÀr röda" visst var vÀrldens bÀsta cykel, sÄ Santanan fick bli lite mer lansvÀgsbetonad cykel till mig och frun istÀllet. Stackar oss. HÀr vid starten pÄ premiÀrturen vid nÄgot 25-Ärsjubileum vi hade visst. Min fru hatar matchande klÀder nÀr vi cyklar tandem sÄ det var jag ju tvungen att ge henne i present i en lagom diskret fÀrg.
Visa bilaga 504470

Avslutar med en bild frÄn min korta karriÀr som fotomodell. Inte min cykel, men den Àr frÀn ÀndÄ tycker jag. Vi kallade cykeln för Quattrocyklotron, lite lagom studentikost.
Visa bilaga 504471

Kanske kan Äterkomma med lite bÀttre bilder pÄ bara cyklarna för att hÄlla trÄden igÄng.
BerĂ€tta mer om ”den dĂ€r röda”, i dessa trakter Ă€ven kĂ€nd som ”vĂ€rldens bĂ€sta cykel”.

Jag har sjĂ€lv aldrig testat nĂ„gon ”prestanda-tandem” och vill kanske inte heller göra det dĂ„ jag inte vill veta hur vass en tandem kan vara. Men det lilla jag har anvĂ€nt Twin Point:en sĂ„ kĂ€nns den helt ok med tanke pĂ„ priset. Men det vore intressant att höra lite erfarenheter frĂ„n er som har anvĂ€nt den pĂ„ riktigt under flera Ă„r.
Snygg i rött för övrigt!

Och det dÀr med fler bilder, det tar jag som ett löfte.

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Som pÄ bestÀllning dök den hÀr skönheten upp pÄ blocket idag:

Bara TA-vevarna Ă€r ju anledning nog. Köp och rapportera hĂ€r i trĂ„den. Reynolds-rör, dubbla bakbromsar, ”fillet brazing” (?) mm, den ser ganska vass ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att anvÀnda vÄra tjÀnster godkÀnner du det. LÀs mer