Visa din tandem

mikal

Aktiv medlem
Visa din tandem
På allmän (nåja) begäran kommer lite fler bilder på Tomaten, som barnen kallar den. En tämligen ostyv ram med 1,75" däck gör att den är milt sagt bekväm. Man kan inte lasta på för mycket på pakethållaren ostraffat.
Tanken var att det skulle vara en tillfällig lösning medan tjejerna var små och att den sedan skulle säljas när de blev tonåringar och enligt kutym inte skulle vilja umgås med sina föräldrar längre, och frun och jag skulle återgå till att cykla själva. Så blev det nu inte riktigt. Tonåringarna håller på och planerar sin första egna tandemsemester så cykla själva kanske vi får göra men Tomaten blir kvar. Ett budgetbygge med mycket delar från Biltema och på papperet enkla komponenter, som bara går och går. Jag kan inte minnas att vi haft ett enda större missöde med denna. (Och det där kommer jag såklart att få ångra att jag skrev) Enda lyxen är Magurabromsarna som verkligen är ett stort lyft. Den är lite sådär 90-talsMTBlåg i fram vilket gör att styre/stam-kombo kanske inte blir den vackraste. Lägg också märke till klassikern med det uppånervända bockstyret på stoker-platsen. Känt från en Blocket-annons nära dig.
DSCF7774.JPG

Jag är mer van att se den från det här hållet. Har jag sagt att brudarna är lite tävlingsinriktade? Höll på att tappa bort dem i Danmark en gång när de cyklade ifrån oss och avvek från leden.
DSCF7778.JPG

Kontrollcentret. Här har vi samlat så många funktioner vi kan: Broms, växel, ringklocka och lyse kombinerat med signalhorn med minst 10 olika irriterande ljud. Jättekul att lyssna på under en vecka. Händer dock att "batterierna helt oförklarligt tar slut". Verkligen synd.
DSCF7776.JPG

Japp, så var det med det.

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Tack för utvikningen!

Första gången jag satte mig på vår TwinPoint visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta, så låg och utsträckt var sittställningen. Jag tror att jag har fått till det någorlunda nu med kortare uppåtvinkla stam, bredare styre med lite mera bakåtsvep och framförallt en styrrörsförlängare. Jag kan rekommendera BBB TubeExtend 1 1/8”, några hundralappar på valfri näthandel.

Detta dock skrivet av en som inte har cyklat mer än några tiotal mil på cykeln. Hatten av till dig och familjen, leve Tomaten!

Berk

Aktiv medlem
Visa din tandem
För lite mer än 20 år sen hade jag och min dåvarande sambo en Trek T200 lvgtandem. Snabbaste cykel jag aldrig har haft! Bra byggt och styv också. Tror att jag tyvärr inte har en bild på den. Den hade XT komponenter och Ultegra växelreglage. Tandem har lite bredare däck, så den funkade också bra på grus. Modell på bilden jag hittade på nätet har andra komponenter och ingen slammad stam:

50427574378_bb643bd335_b.jpg

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
En tur på Evil Twin med frun och sonen idag, i skogarna kring Österfärnebo.

1FF6CABB-3A23-4C63-8D79-D7A465F22C52.jpeg

Sittställningen fram är ljusår bättre än ursprunget men det finns ännu förbättringsmöjligheter. Jag är sugen på att testa ett Jones H-bar, modellen med extra rajs. Och STX-växlarna i all ära men det kliar i fingrarna att plundra en av cyklarna som står där hemma på dess 9-delade Deore-grupp. 3x9 ska vara det senaste har jag hört.

På en skogsbilväg med stora stenar och behagligt medlut fick vi genomslagspunka trots att jag hade stannat och pumpat i extra luft i däcken.

D0A7BB50-737A-4123-819F-FAB9D7155A36.jpeg

Lärdomen är att en lätt lastad tandem är tyngre än en tungt lastad icke-tandem. Således krävs på sådana vägar ordentligt däcktryck för att undvika genomslag. Jag kan dock konstatera att den på grusväg uppför sig oerhört mycket säkrare och bekvämare med Continental RaceKings i 26x2.2 än med de 47-millimeters Schwalbe Marathon som jag testade i början.

Punkan till trots var den gängse uppfattningen att det var en trevlig tur.

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
3x9 är en fluga. Kommer aldrig att slå igenom. (Och dessutom behöver du förmodligen ett nytt bakhjul.)
3x9 är på gång. Vanligt folk behöver bara lite tid för att förstå, men ni kommer att få se… I framtiden, omkring 2021 sådär, så kommer vi att se tillbaka och konstatera att 3x9 var Målet för all vår möda. Utvecklingen kommer att stanna där eftersom inget mer behövs.

Nytt hjul är på g.

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
…samt tips om att senaste avsnittet av Bikes or Death Podcast (#85) handlar om Marni och Chris Pleski och deras tandem ”the Parent Trap”:

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Kort familjetur i förmiddags.

930CA579-30CA-4F43-96B6-B2143C40E306.jpeg

Skjutsen parkerad under bildsköna kraftledningar. Det finns mer att önska från bromsar mm, men jag är i stort otroligt nöjd med tanke på att jag fick cykeln för en fyratusenlapp.

CE8C2500-147E-4A9D-B3B9-A4F5396E6BFA.jpeg

Nallen lär sig mer om älgjakten.

C4E93E14-F273-49F0-A835-FF723F6B9883.jpeg
Först matsäck (blåbärssoppa), sedan pinka och därefter upp i sadeln igen.

Mavve

Aktiv medlem
Visa din tandem
Inte min, men fin tandem i reportage på DN om Paralympics.

Visa bilaga 506313

Som tog hem bronset i tempoloppet igår. Var sjukt spännande då det var riktigt tight mellan plats 3 till 5 💪

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Dagens test föll väl ut. Schwalbe Ice Spiker Pro 26x2.35 får plats fram i Twin Point:en.
8CAAE8B3-3DFC-4E83-8064-36106984F048.jpeg

Jag brydde mig inte ens om att testa på bakhjulet, där det är tajt nog med RaceKing 2.2:or. Däremot såg jag i samma veva att 26x2.35 Ice Spiker verkar ha utgått och ersatts av 26x2.1. Låt vintern komma!

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Två viktiga meddelanden till allmänheten:

VMA 1. Det ligger en fin Thorn ute på blocket. Ingen aning om komponenter, storlek mm, men utöver befintliga fälgbromsar har den även fäste för skivbroms bak vilket jag inte hade tackat nej till. 11 tovor är inte ingenting, men med tanke på vad rena vrak ligger ute för så känns det rätt så rimligt för en goldang Thorn.

24FF498F-2ABF-4868-93E1-CD6FEA339ECE.png

VMA 2. Ed Pratt har just publicerat det första avsnittet av sju i en serie om en tandem-rajd i sydligaste England som nog kan bli lite trivsamt att följa i höst:

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
I brist på egen tandemcykling gör jag som vanligt, blandar bilder på andras cyklar med planer på vad som ska ske med min egen.
Här är återigen en bild på brorsans när han på prov har hängt på ett Extrawheel med väskor:
64275D7D-4969-4CB4-A98F-54C6865D5F90.jpeg

Planerna för egen del består i att montera det sedan ovanstående inlägg inhandlade Schwalbe Ice Spiker Pro 26x2.1 på bakhjulet. Jag har varit väldigt nöjd med de däcken på andra cyklar så jag hoppas att de ska funka här också. Ett gammalt/befintligt 26x2.35 fram och det nya 2.1 bak.
Eftersom det är ett nytt hjul men jag vill behålla cykelns befintliga 3x7 så har jag gjort en dåtidskonvertering av hjulet/navet/bodyn från 11-delat till 7-delat. Det som krävdes var en 4,5 mm distans innerst på bodyn innan kassetten sattes dit. Det löstes med en krans och ett mellanlägg från en gammal kassett, vilka tillsammans mätte exakt 4,5 mm. Jag har inte testat än men det ser ut att funka:
57BEA689-EADD-470A-A070-E71C8E39DE9C.jpeg

Jag ska också försöka pussla in en Revelate Dedigns Tangle halvramväska i ramen. Jag är ännu osäker på om den får plats - jag köpte den till andra cyklar där jag vet att den får plats - men om det funkar så bleve det ett välkommet utrymme att packa ännu mer saker som man inte behöver. Återkommer med rapport (och hör ni inget mer så blev det pannkaka av försöket).

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Den vita CyclePro:n ovan låg kvar på blocket olidligt länge men försvann till slut. Ju mer jag bekantar mig med min - och givet att jag aldrig har testat någon lyxtandem, nb. - desto mer gillar jag den. Stålram, rimligen närmast oförstörbar, hyfsat med plats för däck, halvdåliga men lättskruvade komponenter och tillräckligt sval för att bara kosta en knapp spottstyver.

När det sedan dyker upp en sån här för 3000kr…

1E29ACF9-2BAC-434F-A39D-356BABAB2E34.png

…eller en sån här för 7000kr…

8731E244-74AF-4E8F-AE39-E649A30C6C87.png

…så känns de 3500 - 4600kr som jag har sett olika CyclePro:ar säljas för som ingenting.

Jag önskar naturligtvis både säljare och eventuella köpare av ovanstående cyklar allt gott, men jag är glad över min gamla häck.

dans

Aktiv medlem
Visa din tandem
Men vad roligt med en Tandem-tråd.

Här vår Orbit, köpt i England av JD Tandems, och med specialbyggd ram från Bob Jackson Cycles i Leeds. Var svårt att hitta någon färdigbyggd, särskilt som vi är lika långa.

Rohloff-navet är en dröm, särskilt att kunna växla ned stillastående. Krävs ju mer ‘synk’ vid varje start med en tandem.

Vi cyklade som bilden med kartan visar hem den från UK via Holland, Tyskland och Polen.

Kanske allra roligast är hur glada folk verkar bli när vi kommer rullande. Barn utbrister ‘titta en dubbel-cykel’ (inte så vanligt längre att man sett och känner till begreppet ‘tandem’).

Mer inlägg och bilder i tråden!
BF51F35B-3082-4A4F-9F91-25C6D20096F9.jpeg
DBB96057-EA8C-40F9-A4A2-77F078857CF5.jpeg
46A0D805-0A21-4490-B0BB-5353E907F64A.jpeg

BJS

Aktiv medlem
Visa din tandem
Men vad roligt med en Tandem-tråd.

Här vår Orbit, köpt i England av JD Tandems, och med specialbyggd ram från Bob Jackson Cycles i Leeds. Var svårt att hitta någon färdigbyggd, särskilt som vi är lika långa.

Rohloff-navet är en dröm, särskilt att kunna växla ned stillastående. Krävs ju mer ‘synk’ vid varje start med en tandem.

Vi cyklade som bilden med kartan visar hem den från UK via Holland, Tyskland och Polen.

Kanske allra roligast är hur glada folk verkar bli när vi kommer rullande. Barn utbrister ‘titta en dubbel-cykel’ (inte så vanligt längre att man sett och känner till begreppet ‘tandem’).

Mer inlägg och bilder i tråden! Visa bilaga 522464 Visa bilaga 522465 Visa bilaga 522466
Coolt! Rejäl shake down!

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Kort uppdatering:

Dagens tur blev ett verkligt test av dubbdäcken, Schwalbe Ice Spiker Pro. Det var spegelblank isgata med ett tunt skikt vatten på. Sällskapets båda dubbade tandemcyklar klarade sig finfint även där det var omöjligt att gå upprätt, men eftersom två i sällskapet körde solocykel utan dubbdäck så fick vi ändra planeringen och hålla oss till snöröjda vägar (läs asfalt).

Lyckligen hemkomna blev det en bonusrunda med brorsan som kapten och er tillgifvne som eldare. Intressant att åka bakpå - inte lika mysko eller obekvämt som jag hade trott - och mycket roligt att köra tandem med två (hyfsat) starka cyklister. Vilket drag!

3CDEB454-A68A-4061-8937-F70B72646E28.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
…och som av en händelse så säljs det en uppsättning 26” Ice Spiker Pro på Happy köp och sälj för rimlig peng just nu (inte min annons):

The_Owl

Aktiv medlem
Visa din tandem
Dagens test föll väl ut. Schwalbe Ice Spiker Pro 26x2.35 får plats fram i Twin Point:en.
Visa bilaga 513410
Jag brydde mig inte ens om att testa på bakhjulet, där det är tajt nog med RaceKing 2.2:or. Däremot såg jag i samma veva att 26x2.35 Ice Spiker verkar ha utgått och ersatts av 26x2.1. Låt vintern komma!
Fan va cyklar du har haha först en massa miyatas och nu såg jag denna tråden med tandem och vem dök upp där om inte LWB med en tandem !! Haha grymt 👍 ska lägga upp min med inte lika fin som din men dok en tandem 🤪

The_Owl

Aktiv medlem
Visa din tandem
Monark tandem i en härligt gul nyans vilket sambon så förtjust gillar😃 (hon hatar färgen) 😂😂

Bilagor

• IMG_20220318_155251.jpg
    IMG_20220318_155251.jpg
    510.5 KB · Besök: 54

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Fan va cyklar du har haha först en massa miyatas och nu såg jag denna tråden med tandem och vem dök upp där om inte LWB med en tandem !! Haha grymt 👍 ska lägga upp min med inte lika fin som din men dok en tandem 🤪
Det är helt och hållet en fråga om ansvarskänsla. Jag har redan fixat en cykel åt farsan, en åt frugan, en åt mig själv och en tandem åt oss båda. För att då kunna fortsätta att odla mitt bygga cykel-intresse utan att tynga ned de andra med orimligt många cyklar - jag menar någon måtta får det ändå lov att vara - så tar jag överskjutande cyklar på mitt ansvar. Kalla mig ridderlig, men sån är jag.

De flesta har dock kostat mig under 500 kr i inköp, och ju äldre jag har blivit desto oftare har jag med full belåtenhet återanvänt befintliga komponenter, så om jag har bränt det där arvet från min okända faster i Amerika så är det i alla fall inte på mina gamla 26-tummare.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din tandem
Det är helt och hållet en fråga om ansvarskänsla. Jag har redan fixat en cykel åt farsan, en åt frugan, en åt mig själv och en tandem åt oss båda. För att då kunna fortsätta att odla mitt bygga cykel-intresse utan att tynga ned de andra med orimligt många cyklar - jag menar någon måtta får det ändå lov att vara - så tar jag överskjutande cyklar på mitt ansvar. Kalla mig ridderlig, men sån är jag.

De flesta har dock kostat mig under 500 kr i inköp, och ju äldre jag har blivit desto oftare har jag med full belåtenhet återanvänt befintliga komponenter, så om jag har bränt det där arvet från min okända faster i Amerika så är det i alla fall inte på mina gamla 26-tummare.
Tala för dig själv. Jag tycker att man bränner en massa pengar även om man så FÅR en ram och lite delar. Helt plötsligt står man där med svindyra däck, svindyra skärmar och svindyr sadel. Bara sådär.

Nej, man ska akta sig för cyklar. Då blir det mer pengar över åt Lerulf.

PS. Jag rapporterade mitt eget inlägg som dravel. För det är det ju. Gamla cyklar är goda investeringar! Om man därtill har en fru/vän/släkting som vill cykla med en så är budgeten obegränsad, imho. DS.

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Tala för dig själv. Jag tycker att man bränner en massa pengar även om man så FÅR en ram och lite delar. Helt plötsligt står man där med svindyra däck, svindyra skärmar och svindyr sadel. Bara sådär.

Nej, man ska akta sig för cyklar. Då blir det mer pengar över åt Lerulf.

PS. Jag rapporterade mitt eget inlägg som dravel. För det är det ju. Gamla cyklar är goda investeringar! Om man därtill har en fru/vän/släkting som vill cykla med en så är budgeten obegränsad, imho. DS.
Lerulf all down the line!

Jag håller med, och om jag sparar in 1500kr på att renovera vevlagret istället för att byta till SKF så nog fan köper jag ett styre för lika mycket pengar istället… Men skit samma, så länge det uppväxande släktet får två tallrikar fil om dagen, ibland tom. en burk makrill i tomatsås, och jag själv har så att det räcker till a-kassan och en alkoholfri öl var fjortonde dag så wottafakk.

The_Owl

Aktiv medlem
Visa din tandem

Sant så sant sen är det alltid roligt med projekt. Har heller inte gett speciellt mycket för mina ibland fått dem samt bytat till mig dem.
Kul att återvända så mycket komponenter man kan för att lägga lite mer pengar på den där lilla extra delen eller detaljen man vil ha 😃

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Detta vakna gäng har förstås koll på läget. Men bara för säkerhets skull, ni har väl inte missat att Ed Pratt och Ashoila nu har börjat lägga ut sin tandemtur genom Georgien på tooben? Två avsnitt ute hittills, nya fylls på varannan vecka.

desmo

Aktiv medlem
Visa din tandem
Jag försöker hålla span på blocket/marketplace efter en tandem.
Men nästan allt som dyker upp är navväxlat, hur kommer det sig?

LWB

Aktiv medlem
Visa din tandem
Jag försöker hålla span på blocket/marketplace efter en tandem.
Men nästan allt som dyker upp är navväxlat, hur kommer det sig?
Det är tråkigt nog flera månader sedan jag såg något ens halvljummet till salu i tandemväg. Antingen är det gamla cyklar eller hemmabyggen eller, i de fall de är i åldersspannet 0-35 år, så är det vad jag bedömer relativt enkla/billiga modeller. Jag vet inte om det verkligen är enklare (=billigare) att smälla på en navväxel än utanpåliggande växlar, men det är iaf min spontana känsla.

Nej, låt det bli skjuts på tandemcykelbegagnatmarknaden igen!

desmo

Aktiv medlem
Visa din tandem
Kolla vad jag råkade köpa på Blocket!?! Nu ska jag samla delar och kanske slakta en gammal hardtail, så får vi se vad det kan bli! Jag kommer säkert ha lite tandem-specifika frågor till Happy-expertisen.

Visa bilaga 596407
Den tittade jag på med! Men kände att eftersom jag inte hade några delar så skulle slutnotan dra iväg för min del.
Blir det dämpgaffel eller en stel?

Topp