Vad har hänt med alla 26" mtb?

Jag har gett 3st 26:or till mina barn, i alla fall 2 av dem får väl nu anses förbrukade efter att ha använts i ur och skur utan annat underhåll än lagning av punkor och en skvätt olja på kedjan ibland.... Men de har verkligen använts och skänkt mycket glädje!
Sen har jag en gammal Stumpjumper nerplockad som kanske blir något... Någon gång..

Mvh Ulf S.

Min 20 år gamla Nishiki SRI Team rullar stelopererad som fulpendlare, ersatte en finfin Marin Bear Valley från 92 som vevlagret rostat fast på.

Halv trådkapning:
Jag har pendlat huvudsakligen på 26" i ganska många år nu men har fortfarande inte landat i vilka däck man egentligen ska ha på sommarhalvåret. Mest nöjd var jag när en tredjedel (5-6 km) av sträckan till jobbet var lätt stig & grusväg & jag körde med ett par gamla Michelin Wildgripper Comp (tyvärr inte de gröna =).
Vad kör ni andra med? Jag har betat av lite olika mer eller mindre trista varianter av asfaltsdäck och just nu sitter ett par 1.6" Conti Contact Speed Contact på som väl är ok men...njaee... Jag tror att Schwalbe Kojak 1.35" är de jag ändå gillat bäst även om de var lite väl stötiga. Kombinationen av punkafrihet och hyfsat lättrullat verkar extra svår att lösa när man är bunden till 26"

Min 20 år gamla Nishiki SRI Team rullar stelopererad som fulpendlare, ersatte en finfin Marin Bear Valley från 92 som vevlagret rostat fast på.

Halv trådkapning:
Jag har pendlat huvudsakligen på 26" i ganska många år nu men har fortfarande inte landat i vilka däck man egentligen ska ha på sommarhalvåret. Mest nöjd var jag när en tredjedel (5-6 km) av sträckan till jobbet var lätt stig & grusväg & jag körde med ett par gamla Michelin Wildgripper Comp (tyvärr inte de gröna =).
Vad kör ni andra med? Jag har betat av lite olika mer eller mindre trista varianter av asfaltsdäck och just nu sitter ett par 1.6" Conti Contact Speed Contact på som väl är ok men...njaee... Jag tror att Schwalbe Kojak 1.35" är de jag ändå gillat bäst även om de var lite väl stötiga. Kombinationen av punkafrihet och hyfsat lättrullat verkar extra svår att lösa när man är bunden till 26"
Vad har du för budget?
Jag är svårt frestad att testa René Herse, men de kostar ju som en halv njure vardera och med daglig pendling så äter man ändå lite däck.

Fortsätter rulla runt på min gamla SOMA Groove 26" som gått som SS sedan -07. Det som känns bra är att med lätta däck går det att dra igång den snabbt när det behövs. Stålramen gör sitt för komforten. I övrigt känns den daterad.

Själv kör jag fortfarande endast på 26 i diverse former
IMG_20220416_144452.jpg

Nukeproof scout med 26+ däck
IMG_20220426_183552.jpg

För dirt är det ju bara 26 som gäller
IMG_20210617_084050.jpg

Och en gambler 2014 som fortfarande rullar för dh

Vad har du för budget?
Jag är svårt frestad att testa René Herse, men de kostar ju som en halv njure vardera och med daglig pendling så äter man ändå lite däck.
Bra fråga! Den är nog egentligen inte så låg, men jag har nog inte sett några dyrare som väckt köpsuget. René Herse hade jag inte ens tänkt på faktiskt...

Med det sagt så är jag nog ändå inte så sugen på att kasta stora pengar på pendlarhojen. Den kan ju både dö & försvinna helt plötsligt

Halv trådkapning:

Jag är frestad att köpa Schwalbes Big Apple, har bara läst positivt om dem.

Senast ändrad:
tror ni att det någonsin blir nått värde i gamla MTB cyklar? Tänker på hur prisutvecklingen gått på gamla mopeder som man i min ungdom (slutet på 70 talet) köpte för max 100 kr eller fick gratis

tror ni att det någonsin blir nått värde i gamla MTB cyklar? Tänker på hur prisutvecklingen gått på gamla mopeder som man i min ungdom (slutet på 70 talet) köpte för max 100 kr eller fick gratis

Toppmodeller i bra skick med orginalspec kan garanterat bli värda en del.

Mellanmjölksmodeller med hälften av delarna utbytt till budgetsaker pga slitage? Tveksamt även om köp/sälj inte håller med.

Fina grejor! Vilken tur att just cyklar är undantagna från definitionerna av samlarsyndrom. Det har jag läst på Happyride.

intressant fråga. när det gäller racercyklar har även från början dyra cyklar från tiden före indexerade växlar varit billiga typ 1000-2000 sek under lång tid, men börjar nu bli rätt begärliga. en bra cyklist kan trots vissa ergonomiska tillkortakommanden hålla väl så bra fart som en modern landsvägshoj. det rör sig om några procents skillnad bara.

jag-också-cyklarna av vattenledningsrör fortsätter att vara relativt billiga, men viss covideffekt har det väl varit?

när det gäller mtb svårt tänka sig samma utveckling som för en gammal fin stålracer. men fina ovanliga cyklar får man nog slanta en del för redan nu?

detta trots att gårdagens teknik i första hand bromsar och kort brant framända är klart handikappande för krävande stigåkning. däremot om det blev en vintageserie gravel liknande som eroica skulle nog mer riktat intresse kunna väckas? och till elitpendling är de ju idealiska sleepers, bara inte någon förstört dem med singelklinga.

som ett exempel min egen fs cube 26a från 2006 från förra sidan med finesser som låsbar höjdreglerbar fjädring och original dropper köpte jag i bra skick 2015 för ca 550 euro, inte direkt billigt får man säga, nypris hade varit bortåt 2500. när jag kollat begärda priser på tyska ebay har den genom åren legat kvar i samma prisläge rätt stabilt faktiskt, och alltså trots nu 16 år gammal inte blivit direkt billig, kollade nu nyss avslutade auktioner 400 upp tilll osannolika 1200 euro.

samtidigt tror jag många cyklar tynar bort "i väntan på....." som det aldrig blir nåt med
Håller med. I mitt fall finns det många andra "hobbys" som jag haft (eller har men inte har tid med längre) där dyr utrustning ligger och tynar bort; Dykning, fotografering, UV-foto...
Jag använder min 26" till och från; Dels när familjen skall ut och cykla, den har under senare år rullat utmed Göta Kanal, på Ven och Visingsö. Barnen har precis gått upp till 24" och jag hoppas att den kommer att funka ett par år åt dem. Problemet som juniorhoj är väl att det är en traditionell XC-cykel med betydligt mer konservativ geo än de 24" de cyklar med i dag...

Har spanat in begagnat marknaden lite och till min förvåning så ekar den tomt när det kommer till 26" mtb.
Vad har hänt?
Är cyklarna undanstoppade och bortglömda i garagen?
Skrotade?

bild för inspiration!
Väl mött!
Visa bilaga 560131
Köpte en sådan Trek till grabben i vintras via Happy, beställde hem kortare styrstam och sadelrör, plattformspedaler.
Blev hur bra som helst. Väger 10kg, bra mycket lättare än gamla Scott 24" han hade innan!
Och, nej, ville inte kapa Ritchey WCS stolpen.

På pappret är dom väl rätt tråkiga.

Jag har tre par på olika cyklar och tycker dom är heltrevliga
Jag har kört en del på 2"-versionen av Kojak & kan tänka mig att Big Apple löser den ena saken jag inte gillade med breda Kojak: När det regnade kändes det som att däcket nästan direkt vattenplanade. Nu var det mest en känsla, jag gick aldrig omkull, men det var inte helt optimalt med ett så brett helslätt däck. Men vid lite lägre hastigheter inne i stan var det ett skönt, hyfsat punkasäkert däck (fick en skruv i det en gång, tror det var enda punkan..).

Men om man pendlar med mycket igångdrag/och eller backar är det trist med så pass breda/tunga däck. För egen del letar jag efter lite smalare däck, någonstans kring 1,5"

Har en gambler med 26 hjul som jag köpte ny 2011. Den har stått orörd i 5 år i förrådet i Järvsö för att jag inte orkat sälja den. Varje år säger jag till frun att jag ska ställa den vid liften med en prislapp på 1999:- men sen blir det aldrig av.
För 1999:- så lär det inte ta många sekunder att sälja den. Är den hel och glappfri borde du kunna få betydligt mer även för en gammal 26".

26" Umf freddy kör aktivt är väldigt liten gör mej på 183 då styret 780 brett knappt går förbi sadeln ? men budget mässigt så ja! 2ttkr köptes den för lagt ungefär 5tkr på dekar och service osv.
Den är inte modern den är rätt lätt att flyga över med men det går fort och jag är inte ikapp allt den klarar av änn ??

Bilagor

• received_1175046773278869.jpeg
    received_1175046773278869.jpeg
    308.2 KB · Besök: 94
Jag renoverade en gammal Miyata för att ha som pendlare och för att köra lättare spår i skogen, men efter allt jobb att få den cykelbar så fann jag att den stegrade ur kontroll så fort framdäcket kom upp över ett hinder. Ingen aning om det var skit bakom spakarna (troligt) eller skitdålig geometri, men riktigt snygg var den i alla fall. Hoppas nya ägaren rensade upp den rejält och fått nytta av den!

Bilagor

• 2020-08-15 16.12.06.jpg
    2020-08-15 16.12.06.jpg
    1.3 MB · Besök: 113
  • 2020-08-15 16.12.18.jpg
    2020-08-15 16.12.18.jpg
    551.7 KB · Besök: 113
Min instegs-MTB från 2010 (tror jag) är en Canyon GC6.0 med 26" hjul och med SRAM 3x9.

Jag tycker att det blir väl mycket pengar att köpa ngt nytt, men medger att jag är lite trött på den och jag skulle vilja ha en med bättre geometri. Nuförtiden är det mest ett alterantiv när jag tröttnar på LVG eller när det är mycket snö.

Nackdelen med MTB i ett nötskal - det är en rätt dyr prylsport. Min lvg/CX/grus-cykel från 2013 känns fortfarande helt OK för mig!

/A

20220610_165120.jpg

De som har velat bli av med sin gamla 26" mtb har sålt den för länge sedan vid det här laget. Min sålde jag år 2007 då jag bytte till 29". De som har kvar 26" mtb använder den antagligen som pendlare, reservhoj eller nostalgihoj om det är en finare modell. Resten är antingen skrotade eller ligger bortglömda i något cykelrum eller förråd.

Bevakar du annonserna på blocket så lär du förr eller senare hitta det du behöver, tycker mig se 26" hojar dyka upp lite då och då.

Jag vill nog påstå att 26:orna inte bara är nostalgi. Jag uppskattar min moderna 29-tummare väldigt mycket och om jag hade behövt välja en enda av mina cyklar så hade det fått bli den. Men utöver ex. tandemcykeln som råkade vara 26” och lastcykeln som iaf är 26” i baken så har jag också ett tiotal 26-tumsbyggen på mitt samvete, till mig och till folk i min närhet.

Dessa cyklar har i inköp kostat mellan 300 och 700 kronor.

Vad jag sedan har plöjt ned i dem för att göra dem användbara varierar från några hundra till några fler hundra, men jag hade inte kunnat roa mig med cykelbyggen på det här viset om jag till varje bygge hade lagt 2 000, 5 000 eller 25 000 kr för ram+gaffel.

Jag är medveten om att gamla häckar inte är detsamma som moderna fullgungare, men som plattformar för att leka cykelmek och på köpet få ut fina ATB-, äventyrs- och/eller grusfräsare är de bra.

Jag vill nog påstå att 26:orna inte bara är nostalgi. Jag uppskattar min moderna 29-tummare väldigt mycket och om jag hade behövt välja en enda av mina cyklar så hade det fått bli den. Men utöver ex. tandemcykeln som råkade vara 26” och lastcykeln som iaf är 26” i baken så har jag också ett tiotal 26-tumsbyggen på mitt samvete, till mig och till folk i min närhet.

Dessa cyklar har i inköp kostat mellan 300 och 700 kronor.

Vad jag sedan har plöjt ned i dem för att göra dem användbara varierar från några hundra till några fler hundra, men jag hade inte kunnat roa mig med cykelbyggen på det här viset om jag till varje bygge hade lagt 2 000, 5 000 eller 25 000 kr för ram+gaffel.

Jag är medveten om att gamla häckar inte är detsamma som moderna fullgungare, men som plattformar för att leka cykelmek och på köpet få ut fina ATB-, äventyrs- och/eller grusfräsare är de bra.
100%

Sen så är dom tillräckligt billiga för att våga lämna i stan en sväng osv. Det gör dom väldigt användbara

Känns som att 90-tals mtb's utan dämpsranpassad geometri får ett värdigare slut på livet som pendlare eller bikepackinghojjar. Dom lite senare modellerna med geometri anpassade för en 100mm-ish gaffel med rakt styrrör har problem att hitta en ersättare då orginalgaffeln gett upp efter 20 års uteblivet underhåll.

Kolla exv. Stridsland (IG) så sålde han hela sitt lager av dämparkorrigerade 26" gafflar åå typ 48h
Men Stridslandgaffeln var väl inte dämparkorrigerad (400mm axel-to-crown)?
Däremot bra om man vill ha skivbroms fram på sin gamla 26:a.
Jag var på väg att köpa den, men behöver en med längre mått.

Vad skiljer Rene Herse mot de däcken Panaracer säljer under eget namn? I tester har Gravelking TLC samma prestanda.

Tillbaka
Topp